Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Presterar GTX470 mellan HD5850 och HD5870, med dom priserna kommer det att sälja bra.
Många här som är sugna på Fermi (inte jag) och då slår dom nog gärna till på ett GTX470, för något mindre pengar än HD5870.
ATI har haft ett härligt halvår och lär få någon månad till, innan Fermi finns i volym, men sen hoppas jag på lite mer prispress.
Finns inte bara nackdelar med det något klenare GTX470 jämfört med GTX480, det tar mindre ström, under 225 Watt ryktas det om.

Du kan ju inte mena att de nyfixade problemen med grafikfel och liknande varit ett härligt halvår? Eller menar du antalet sålda exemplar för det vet jag inget om.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 480 sen ett till om det presterar bra.

Skulle gärna vilja veta vad Radeon 5970 presterar i Bad Company 2 samt GTX 480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Priserna verkar stämma ganska bra in med dom läckta benchmarksen, mao GTX470 lite sämre (~5%) än 5870 och GTX480 typ 15-20% bättre.

på heaven benchmark var 5870 och gtx 480 lika bra. vad jag har hört ska gtx 480 motsvara 5870 och gtx 470 5850

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Du kan ju inte mena att de nyfixade problemen med grafikfel och liknande varit ett härligt halvår? Eller menar du antalet sålda exemplar för det vet jag inget om.

Klart att du får grafikfel om du försöker slänga in Catalyst på ditt GTX280, du skall köra med drivare från Nvidia.
Känner inte till några större problem med grafikfel, det var den stora muspekaren som fanns på en del gigabytekort och grey screen of death som fanns på en del andra, men speciellt vanligt har det inte varit.
Har du en källa som visar motsatsen, eller är det bara vad du tror?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Kolla på 600W texten så ser du att det är fejk, saknar mellanrummet som den andra texten har och ser helt fel ut

Därför jag postade länken med, då får man avgöra själv vad man tror. Men som Buio påpekar lite längre ner så finns det bättre bilder. Det verkar då vara från någon tillverkares monter på CES, inte säkert att det stämmer men troligtvis inte en ren fejk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Då är frågan GTX470 eller Radeon 4870 :/

Beror på om du vill ha ditt kort innan helgen eller om 2-x veckor.

Välj fan boy lag och köp efter det Du kommer med största sannolikhet bli nöjd vilket som.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på vad för agg man behöver ha för 470? Tror ni att jag behöver uppgradera mitt agg (se signatur)?

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske blir ett GTX470! Men vi får se hur det presterar. =D

Permalänk

Nvidia sätter humana priser?
Jag vill se tester/ om det verkligen blir dom priserna innan jag är övertygad..

Permalänk
Medlem

Billigare men fortfarande inte bra. 25% mer i pris för 10-15% mer prestanda om man jämför 480 vs 5870. Undrar om AMD kommer sänka sina priser för detta? Tror tyvärr inte det.

Jag hade gärna sett 480 runt 4500:- och 470 på dryga 3000:- så hade det blivit lite hårdare konkurrens.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Hedersmedlem

*klappar katten*

470 verkar vettigt prissatt men 480 var ju på tok för dyr (om nu priserna och prestandatesterna vi sett hittills stämmer).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Så man får ett grafikkort för priset av en PS3 och en 360 tillsamans. Vad billigt =P jag tycker fortfarande det är svindyrt men ändå ganska bra pris om man ser historiskt. 8800 GTX kostade 600 dollar när det kom vilket väl blev 6000kr i sverige.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Därför jag postade länken med, då får man avgöra själv vad man tror. Men som Buio påpekar lite längre ner så finns det bättre bilder. Det verkar då vara från någon tillverkares monter på CES, inte säkert att det stämmer men troligtvis inte en ren fejk.

Undrar om det kan vara så att de gjort boxar och sånt innan de fått all spec från Nvidia och därför haft det öppet för att addera siffrorna i efterhand.

Men om GTX 480 drar något under 300W (från bild i annan nyhet på swec) och ett HD 5970 rekommenderas med 650W verkar 600W rimligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Billigare men fortfarande inte bra. 25% mer i pris för 10-15% mer prestanda om man jämför 480 vs 5870. Undrar om AMD kommer sänka sina priser för detta? Tror tyvärr inte det.

Jag hade gärna sett 480 runt 4500:- och 470 på dryga 3000:- så hade det blivit lite hårdare konkurrens.

tycker också det är lite dyrt jämfört med 5800-serien. fast nvidias kommer väll någon gång sänka priset

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Så man får ett grafikkort för priset av en PS3 och en 360 tillsamans. Vad billigt =P jag tycker fortfarande det är svindyrt men ändå ganska bra pris om man ser historiskt. 8800 GTX kostade 600 dollar när det kom vilket väl blev 6000kr i sverige.

Jo För att inte tala om 8800 ultra, kostade inte det lite över 8000?:D

Permalänk

Nu kan vi visserligen inte veta hur GTX 470 presterar, men vi kan ganska lätt anta att det kommer vara sämre än 5870. Ni som spontant då säger, det får bli ett 470, hur tänker ni? Är det bara så att ni inte kan med att köpa ATI, för det kan ju inte finnas egentligen någon funtad människa som slänger 1000kr extra på ett kort som presterar sämre. Tell me ^^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
*klappar katten*

470 verkar vettigt prissatt men 480 var ju på tok för dyr (om nu priserna och prestandatesterna vi sett hittills stämmer).

Se bara till att inte klappa katten just innan du börjar fibbla med datorelektroniken.
Håller med om att GTX470 pris verkar vettigare, det är nog det som kommer bli bästsäljaren.

[spekulation]En sak man som skulle kunna motivera prisskillnaden, vore dålig yeild och därmed dålig tillgång på GTX480, jämfört med GTX470.
En annan orsak kan vara att GTX480 kärnorna främst skall gå till Tessla och Quadro-kort.[/spekulation]

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

480 borde utklassa 5870 om det skall var vär femtusen.
8800GTX var dyrare på sin tid men den överlägsna prestandan jämfört med konkurrenterna gjorde det värt det.
Har svårt att tro 480 skulle klara samma bedrift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Klart att du får grafikfel om du försöker slänga in Catalyst på ditt GTX280, du skall köra med drivare från Nvidia.
Känner inte till några större problem med grafikfel, det var den stora muspekaren som fanns på en del gigabytekort och grey screen of death som fanns på en del andra, men speciellt vanligt har det inte varit.
Har du en källa som visar motsatsen, eller är det bara vad du tror?

Inte allt för länge sedan detta fixades

http://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd_bekraftar_problem_...

http://www.sweclockers.com/nyhet/10645-amd_lagar_uppblasta_mu...

Båda fixades för knappt en månad sen. Och detta är ändå fel som gör att vanligt användande ej fungerande. Inget lite precis. Visst många kanske inte ens märkte det. Men det fanns där, och länge efter lanseringen med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Intressanta priser, nu vill vi bara se en del bra tester av korten och hur dom står sig mot AMD/ATI
Dock är inte egentligen GPU kraft jag lider brist på utan CPU kraft
så kommer nog dröja innan jag skaffar nytt graffe, då CPU, moderkort, minne måste prioriteras först

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Nu kan vi visserligen inte veta hur GTX 470 presterar, men vi kan ganska lätt anta att det kommer vara sämre än 5870. Ni som spontant då säger, det får bli ett 470, hur tänker ni? Är det bara så att ni inte kan med att köpa ATI, för det kan ju inte finnas egentligen någon funtad människa som slänger 1000kr extra på ett kort som presterar sämre. Tell me ^^

Hur får du till att ett 470 skulle kosta 1000kr mer än ett 5870?

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Nu kan vi visserligen inte veta hur GTX 470 presterar, men vi kan ganska lätt anta att det kommer vara sämre än 5870. Ni som spontant då säger, det får bli ett 470, hur tänker ni? Är det bara så att ni inte kan med att köpa ATI, för det kan ju inte finnas egentligen någon funtad människa som slänger 1000kr extra på ett kort som presterar sämre. Tell me ^^

För min del har jag både Windows och Linux installerat på datorn. Eftersom att ATI har så dåliga drivrutiner till linux är Nvidia egentligen det enda valet i mitt fall.

Nej, jag spelar inte spel i Linux, men har man inte tillverkarens drivrutiner så missar man mycket "gögongodis". Linux universaldrivrutin fungerar, men då känns det som att man sitter på en grafikchip i en netbook.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inte allt för länge sedan detta fixades

http://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd_bekraftar_problem_...

http://www.sweclockers.com/nyhet/10645-amd_lagar_uppblasta_mu...

Båda fixades för knappt en månad sen. Och detta är ändå fel som gör att vanligt användande ej fungerande. Inget lite precis. Visst många kanske inte ens märkte det. Men det fanns där, och länge efter lanseringen med.

Frågan kvarstår, hur vanligt var felet?
Det var tex inget som uppmärksammades på några testsaiter, innan ATI tillkännagav att dom kunnat återskapa problemet och hade en fix på gång.
Finns som sagt en del som har problem, både ATI och Nvidia-ägare, oftast mer som har problem då korten är nya, men att gå därifrån till att säga att det är ett universellt problem, det är verkligen att ta i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Frågan är om det blir 2x GTX470 eller 2x GTX480

GTX480 är 43% dyrare än GTX470, frågan är hur många % snabbare

Äntligen ska mitt Corsair HX1000W få visa vad det går för <3

Den här bilden övertygar mig om att jag ska köpa Nvidia:

Vissa verkar bara kolla på prestanda, gå och köp ett ATI kort då för billig peng och bra FPS i spel..

NVIDIA FTW!

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
jag menade dom "läkta" benchens

kan du länka till dessa tack.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Inte allt för länge sedan detta fixades

http://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd_bekraftar_problem_...

http://www.sweclockers.com/nyhet/10645-amd_lagar_uppblasta_mu...

Båda fixades för knappt en månad sen. Och detta är ändå fel som gör att vanligt användande ej fungerande. Inget lite precis. Visst många kanske inte ens märkte det. Men det fanns där, och länge efter lanseringen med.

Ovanligt att du kommer in och pratar prutt om AMD.

Min "Musbugg" var fixad redan i November, sedan dess har jag inte haft något problem annat än GSOD som var en bugg i Powerplay (som klockar ner kortet) och fixades med antingen Drivis 10.2 eller att klocka kortet så det låg på stock clock 24/7 via amd gpu clock tool, vilket man kunde göra från redan oktober.

Och varför skulle en nvidia fanboy läsa om AMD relaterade problem? Får det dig att känna dig stor och stark?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Ovanligt att du kommer in och pratar prutt om AMD.

Min "Musbugg" var fixad redan i November, sedan dess har jag inte haft något problem annat än GSOD som var en bugg i Powerplay (som klockar ner kortet) och fixades med antingen Drivis 10.2 eller att klocka kortet så det låg på stock clock 24/7 via amd gpu clock tool, vilket man kunde göra från redan oktober.

Och varför skulle en nvidia fanboy läsa om AMD relaterade problem? Får det dig att känna dig stor och stark?

Skillnaden mellan mig och dig är att jag pratar fakta. Och dessutom länkar till det.

Detta är en _nvidia_ nyhet, så om det är någon som kommer in och pratar "prutt" är det AMD nissar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Och du ska köpa highend grafikkort för programmering?

Ontoppic: GTX470 ser intressant ut, hoppas bara prestandan ligger bra till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Frågan är om det blir 2x GTX470 eller 2x GTX480, 2st 470 lär ju klara alla spel på högtsta inställningar gott och väl

Äntligen ska mitt Corsair HX1000W få visa vad det går för <3

Den här bilden övertygar mig om att jag ska köpa Nvidia:

http://www.sweclockers.com/imagebank/201003/2004.jpg

Vissa verkar bara kolla på prestanda, gå och köp ett ATI kort då för billig peng och bra FPS i spel..

NVIDIA FTW!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Skillnaden mellan mig och dig är att jag pratar fakta. Och dessutom länkar till det.

Detta är en _nvidia_ nyhet, så om det är någon som kommer in och pratar "prutt" är det AMD nissar.

Så, det jag säger är påhitt, att jag inte haft några problem med mitt kort? Och att alla som köpt AMD's kort sedan oktober har haft problem? Okej!

Och jag har hittills inte sett någon här prata prutt om nvidia ;/

Och varför inte svara på det Ratatosk skrev?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Nu kan vi visserligen inte veta hur GTX 470 presterar, men vi kan ganska lätt anta att det kommer vara sämre än 5870. Ni som spontant då säger, det får bli ett 470, hur tänker ni? Är det bara så att ni inte kan med att köpa ATI, för det kan ju inte finnas egentligen någon funtad människa som slänger 1000kr extra på ett kort som presterar sämre. Tell me ^^

3dvision, physx, tesselation, bra drivrutiner, mer vram, cuda, folding/gpgpu prestanda oj listan blev rätt lång...

fast sant, 3 eller 4k är galenskap för ett grafikkort, tycker 2k är det allra mesta man kan betala, och då ska det vara markant bättre prestanda än vad man fick för samma pengar i förra generationen, vilket tyvärr inte varit fallet hittills med dx11-korten. om prestandan hos 470 ligger något under 5870 bådar det inte gott för budgetkorten som ska ersätta gtx260 framöver.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
3dvision, physx, tesselation, bra drivrutiner, mer vram, cuda, folding/gpgpu prestanda oj listan blev rätt lång...

fast sant, 3 eller 4k är galenskap för ett grafikkort, tycker 2k är det allra mesta man kan betala, och då ska det vara markant bättre prestanda än vad man fick för samma pengar i förra generationen, vilket tyvärr inte varit fallet hittills med dx11-korten. om prestandan hos 470 ligger något under 5870 bådar det inte gott för budgetkorten som ska ersätta gtx260 framöver.

Physx som används i 8 spel. Sedan ~2005.
3DVision som är en gimmick som kommer dö ut och vara en grej för Bio-salonger. (Folk vill inte köpa en 3D Skärm/TV liksom när dom redan har köpt en HD tv!) Tesselation lär knappt användas i några spel förräns ett bra tag. Bra Drivrutiner, kanske det. Mer VRAM som du inte har nån direkt nytta för.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200