Elmor slår världsrekord i SuperPi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Eller så är tävlingen om mer än att bara ställa in siffror? Kanske rör sig om vem som "klarar av" att bygga bäst kylning, plocka ihop rätt delar osv? Tror inte att det var enbart det osläppta moderkortet som gjorde det möjligt direkt...

Nu tror jag dock (inget intresse själv dock, men) det vore roligare med olika rangordningar, där special-icke-released-delar kan tävla mot samma grejer, och går-att-köpa-i-butik kan tävla mot samma... så att förutsättningarna är dom samma på båda ställen, och att bara kunskapen spelar roll (helst)

Permalänk
Avstängd

Nu tror jag nog att valfri ingenjör på intel, amd, ibm, sun/oracle osv skulle kunna slå detta på en kafferast eller liknande.

Det är så totalt meningslöst med "rekord" i applikationer som inte har någon som helst funktion i vår vardag med specialhårdvara som inte finns att tillgå och i en konfiguration som på alla sätt är oanvändbar i verkligheten.

Dessutom, de allra flesta som uttalar sig om oändligheten här borde nog börja om i... Tredje klass kanske? Eftersom det är vi människor som definierat begreppet "oändligheten" så har vi (de som passerat tredje klass) bra koll på vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Jag är ingen matematiker men tycker inte 0.99...=1 då man om man vill får in ett "oändligt" antal tal emellan som skiljer dem åt.
Min tanke är att 0.xx... alltså en massa x efter 0 där x har ett värde på 11/12 när 9 är 9/10.
0.99..< 0.xx...<1
Om jag har fel eller missförstått problemet så är jag öppen för kritik i all dess riktningar.

Skrivsättet ... i 0.99... betyder att niorna fortsätter i all oändlighet.
Ett enkelt sätt att logiskt övertyga sig om att 0.99... är samma tal som 1 är följande resonemang: Två tal är inte samma tal om det finns ett tal mellan dem. Exempelvis är 1 och 2 inte samma tal, för talet 1,1 finns och ligger mellan dem. Vilket tal ligger mellan 0.99... och 1?

Tycker man inte att den kalla logiken räcker till kan man beakta följande:
1/3 = 0,333...
2/3 = 0,666...
3/3 = 0,999...

3/3 är också känt som talet 1.

Vill man ha ett mer stringent bevis baserat på induktion kan man titta på det här:

Definition av decimaltal, från Principles of mathematical analysis av Rudin.

Låt x > 0 vara reellt. Låt n[0] vara det största heltal sådant att n[0] ≤ x. Efter att ha valt n[0], n[1], n[2], ..., n[k-1], låt n[k] vara det största heltal sådant att
n[0] + n[1]/10 + ... + n[k]/10^k ≤ x.
Låt E vara mängden av dessa tal
n[0] + n[1]/10 + ... + n[k]/10^k (k = 0, 1, 2, ...).
Då är x = sup E och decimalutvecklingen av x är
n[0].n[1]n[2]n[3]...
Omvänt, för varje oändlig decimalutveckling av typen ovan så är mängden E begränsad uppåt och decimalutvecklingen är den för sup E.

Tillämpning på x = 1/3.

Det största heltalet mindre än 1/3 är n[0] = 0. Vidare har vi
0 + n[1]/10 ≤ 1/3 ⇒ n[1] ≤ 10/3 ⇒ n[1] = 3.
0 + 3/10 + n[2]/100 ≤ 1/3 ⇒ n[2] ≤ 100*(1/3 - 3/10) = 10/3 ⇒ n[2] = 3.
Vi kan använda den starka formen av matematisk induktion för att visa att n[k] = 3 för alla k. Vi vet att n[1] = 3. Antag nu att n[1], n[2], ..., n[p] alla är lika med 3. Vi har då
0 + 3/10 + 3/10^2 + ... + 3/10^p + n[p+1]/10^(p+1) ≤ 1/3.
Multiplicera båda sidor med 10^(p+1) och flytta om termerna
n[p+1] ≤ 10^(p+1)/3 - 3*10^p - 3*10^(p-1) - ... - 3*10 = (1/3)*(10^(p+1) - 9*(10^p + 10^(p-1) + ... + 10))
= (1/3)*(10^(p+1) - 9*10*(1/(1-10) - 10^p/(1-10))) = (1/3)*(10^(p+1) + 10 - 10^(p+1)) = 10/3.
Alltså har vi n[p+1] ≤ 10/3 vilket ger n[p+1] = 3 och induktionsbeviset är klart: n[k] = 3 för alla k > 1. Slutsatsen är alltså, enligt definitionen, att decimalutvecklingen för x = 1/3 är
n[0].n[1]n[2]n[3]... = 0.333...
QED.

Beviset lånat av Evolute på Flashback ( https://www.flashback.org/sp14312082 )

/Hast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Det är skillnad på att något "är oändligt" och något "går mot oändligheten"!!!

Allting som går mot oändligheten är oändligt.

Talet pi har en decimalutveckling som går mot oändligheten. Den är oändlig.

Nämn en sak som "går mot oändligheten" som inte "är oändligt".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Allting som går mot oändligheten är oändligt.

Talet pi har en decimalutveckling som går mot oändligheten. Den är oändlig.

Nämn en sak som "går mot oändligheten" som inte "är oändligt".

Den här diskussionen går mot oändligheten men jag är ganska säker på att den inte är oändlig ;).

Permalänk

Starkt jobbat grattis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
Skrivsättet ... i 0.99... betyder att niorna fortsätter i all oändlighet.
Ett enkelt sätt att logiskt övertyga sig om att 0.99... är samma tal som 1 är följande resonemang: Två tal är inte samma tal om det finns ett tal mellan dem. Exempelvis är 1 och 2 inte samma tal, för talet 1,1 finns och ligger mellan dem. Vilket tal ligger mellan 0.99... och 1?

Men det borde väl inte behöva vara ett tal emellan två tal för att det ska vara två olika tal? Om de är precis brevid varandra då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

grattis hoppas du får ha kvar det så länge som möjligt!

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men det borde väl inte behöva vara ett tal emellan två tal för att det ska vara två olika tal? Om de är precis brevid varandra då?

Eftersom de reella talen är kontinuerliga finns det alltid ett tal mellan två givna tal (egentligen oändligt många). Praktiskt kan du tänka på det som att lägga till en decimal. 0.98 ligger 'bredvid' 0.99, men 0.981 ligger emellan. Och så kan man fortsätta att lägga till decimaler, i all oändlighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men det borde väl inte behöva vara ett tal emellan två tal för att det ska vara två olika tal? Om de är precis brevid varandra då?

0.99.........=1

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

Och ja, på har "oändligt" många decimaler
(det kan inte heller skrivas som ett bråktal).

On Topic: Grattis till världsrekordet:).

Permalänk
Medlem

Grattis till världsrekordet Elmor !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men det borde väl inte behöva vara ett tal emellan två tal för att det ska vara två olika tal? Om de är precis brevid varandra då?

Två tal kan inte finnas "precis brevid varandra" när vi talar om reella tal.

EDIT: Bevisligen hade jag fel...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
Skrivsättet ... i 0.99... betyder att niorna fortsätter i all oändlighet.
Ett enkelt sätt att logiskt övertyga sig om att 0.99... är samma tal som 1 är följande resonemang: Två tal är inte samma tal om det finns ett tal mellan dem. Exempelvis är 1 och 2 inte samma tal, för talet 1,1 finns och ligger mellan dem. Vilket tal ligger mellan 0.99... och 1?

/Hast

Men. Vad är det för definition? Två tal är inte samma tal om det finns ett tal mellan dem. Det är väl ingen riktig regel? För den låter inte så matematiskt korrekt.

Det låter för mig lika snett som att säga följande:

Två heltal är inte samma heltal om det finns ett heltal mellan dem.

Mellan ett och tre finns det ett heltal emellan ,så dessa är olika, men mellan 1 och 2 finns inget heltal så de är alltså samma??? Eller är jag bara obildad nu?

En rimligare regel är väl i så fall: Två tal är inte samma om de inte är identiska.
Jag inser ju att det är en oändligt liten skillnad mellan 0.99... och 1, men det är inte samma tal.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maaarcus³
0.99.........=1

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

Och ja, på har "oändligt" många decimaler
(det kan inte heller skrivas som ett bråktal).

On Topic: Grattis till världsrekordet:).

Det är alltså per definition ett gränsvärde, som jag sa tidigare!

http://upload.wikimedia.org/math/6/f/a/6fa510b44742046a167b4b...

Permalänk
Medlem

Yeah, riktigt imponerande. Stort grattis.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men. Vad är det för definition? Två tal är inte samma tal om det finns ett tal mellan dem. Det är väl ingen riktig regel? För den låter inte så matematiskt korrekt.

Det låter för mig lika snett som att säga följande:

Två heltal är inte samma heltal om det finns ett heltal mellan dem.

Mellan ett och tre finns det ett heltal emellan ,så dessa är olika, men mellan 1 och 2 finns inget heltal så de är alltså samma??? Eller är jag bara obildad nu?

En rimligare regel är väl i så fall: Två tal är inte samma om de inte är identiska.
Jag inser ju att det är en oändligt liten skillnad mellan 0.99... och 1, men det är inte samma tal.

Nu var det bara ett informellt sätt att betrakta talen inom mängden av reella tal. Men din liknelse med heltal är helt felaktig för reella tal besitter massor av egenskaper som heltal inte gör. Det går t.ex. inte att generellt bilda kvoten p/q=R där p,q är godtyckliga tal och R är ett godtyckligt reellt tal.

Vidare så kan man strikt definiera om två tal är lika eller inte på massor av sätt men det är egentligen ganska ointressant för vi har en väldigt bra intuitiv förståelse av likhet. Dessutom skulle en sådan definition kräva andra axiom ("grundlagar" för ett matematiskt system som inte går att bevisa) och man vill inte snärja in sig i massor av axiom i onödan.

Inom matematiken så finns det normalt inget axiom för likhet vi använder bara likhetstecknet på intuitiv bas. Vi anser att vi har tillräckligt bra koll på om två tal är samma eller inte ändå.

I fall man godtar det (vilka alla matematiker förutom logiker gör) så är vå tal lika om a=b eller a/b=1 eller a-b=0. Det går att hitta på hur många som helst men alla stödjer sig på likheten som inte är axiomatiserad.

Angående 0.99... = 1 så finns det inget annat att säga än att det faktiskt är så, det är bevisat och det finns inget mer att argumentera om.
Det är en viktig skillnad mellan matematiska bevis och vetenskapliga bevis. Matematik bevisar någonting strikt och sen är det för alltid sant så länge det inte är fel i beviset.

Dessutom har flera personer skrivit att "går mot oändligheten" och oändligheten" är samma sak. Det är det inte, oändlighet är ett koncept. Att gå mot oändligheten är att låta någonting växa tills det kommer oändligt nära oändligheten. För ett ändligt tal kan aldrig växa ända till oändligheten.

Angående pi så är det bara ett tal om man ska ge det ett närmevärde så kan du ge det oändligt många decimaler men kommer ändå inte komma till exakt pi. Det är bevisat att pi beter sig på det här sättet och det är inte heller någonting att diskutera, så är det bara.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta er oändliga diskussion någon annanstans så man får en chans att läsa om det som denna topicen egentligen var menad för?

Permalänk
Medlem

Denna oändliga diskussion är faktiskt riktigt intressant och lärorik!

När det gäller Elmors rekord... *gäsp*. Även om man är mäkta imponerad så börjar det hela vara ganska tråkigt om man ska fråga mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Nu var det bara ett informellt sätt att betrakta talen inom mängden av reella tal. Men din liknelse med heltal är helt felaktig för reella tal besitter massor av egenskaper som heltal inte gör. Det går t.ex. inte att generellt bilda kvoten p/q=R där p,q är godtyckliga tal och R är ett godtyckligt reellt tal.

Vidare så kan man strikt definiera om två tal är lika eller inte på massor av sätt men det är egentligen ganska ointressant för vi har en väldigt bra intuitiv förståelse av likhet. Dessutom skulle en sådan definition kräva andra axiom ("grundlagar" för ett matematiskt system som inte går att bevisa) och man vill inte snärja in sig i massor av axiom i onödan.

Inom matematiken så finns det normalt inget axiom för likhet vi använder bara likhetstecknet på intuitiv bas. Vi anser att vi har tillräckligt bra koll på om två tal är samma eller inte ändå.

I fall man godtar det (vilka alla matematiker förutom logiker gör) så är vå tal lika om a=b eller a/b=1 eller a-b=0. Det går att hitta på hur många som helst men alla stödjer sig på likheten som inte är axiomatiserad.

Angående 0.99... = 1 så finns det inget annat att säga än att det faktiskt är så, det är bevisat och det finns inget mer att argumentera om.
Det är en viktig skillnad mellan matematiska bevis och vetenskapliga bevis. Matematik bevisar någonting strikt och sen är det för alltid sant så länge det inte är fel i beviset.

Dessutom har flera personer skrivit att "går mot oändligheten" och oändligheten" är samma sak. Det är det inte, oändlighet är ett koncept. Att gå mot oändligheten är att låta någonting växa tills det kommer oändligt nära oändligheten. För ett ändligt tal kan aldrig växa ända till oändligheten.

Angående pi så är det bara ett tal om man ska ge det ett närmevärde så kan du ge det oändligt många decimaler men kommer ändå inte komma till exakt pi. Det är bevisat att pi beter sig på det här sättet och det är inte heller någonting att diskutera, så är det bara.

Ja, fast i min liknelse påstod jag aldrig att reella tal har delar alla egenskaper med heltal. Min liknelse var istället att det kändes fel eller "snett" vilket är subjektivt och därmed inte alls felaktig. Ordklyveri kan ju tyckas, men det är en ganska stor skillnad här. Misstänkte att någon skulle feltolka detta (vilket i och för sig delvis är mitt fel med tanke på viss otydlighet).

Men intressant är ju vad du nämner om likhetstecknet och tolkningen. Jag är väl ute lite på hal is här. I min värld är 0.99.. = 0.99.. och 1 = 1, närmre kommer man inte. Men så är jag inte heller matematiker, och är det bevisat att 0.99.. = 1 så är det väl så. Själv tycker jag det ser lite konstigt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Mycket skitsnack här, Grattis Elmor!

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Grattis Jon!

Tycker det är många som verkar tro att prollen hoppar upp i världsrekord-frekvenser bara man har ett moderkort som inte finns för oss vanliga överklockare än,riktigt så enkelt är det ju inte.
Om det är så enkelt varför visar ni inte grymma resultat med grejerna ni sitter på nu och skaffar er en sponsor som Elmor så ni kan ta världsrekord men t.ex. Asus nya moderkort?
Det krävs en hel del hårdvara och pengar innan man når så långt som Elmor så jag tycker rekordet är rätt imponerande Grattis ännu en gång!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, fast i min liknelse påstod jag aldrig att reella tal har delar alla egenskaper med heltal. Min liknelse var istället att det kändes fel eller "snett" vilket är subjektivt och därmed inte alls felaktig. Ordklyveri kan ju tyckas, men det är en ganska stor skillnad här. Misstänkte att någon skulle feltolka detta (vilket i och för sig delvis är mitt fel med tanke på viss otydlighet).

Men intressant är ju vad du nämner om likhetstecknet och tolkningen. Jag är väl ute lite på hal is här. I min värld är 0.99.. = 0.99.. och 1 = 1, närmre kommer man inte. Men så är jag inte heller matematiker, och är det bevisat att 0.99.. = 1 så är det väl så. Själv tycker jag det ser lite konstigt ut.

Man behöver inte bevisa att 0.999...=1. det räcker att man definierar det så. Inom matematik vill man inte ha tvetydigheter, och därför väljer man att sätta 0.99...=1.

Exemplet med 3/3 = 0.99... är väldigt bra, då det visar på skillnaden mellan ett rationellt tal och ett irrationellt, som pi. Hela diskussionen bygger ju i grund och botten på att vi använder bas 10 i vårt räknesystem. Om vi använder en annan rationell bas (d.v.s. på form p/q, där p och q är heltal) så kan vi skriva ex 1/3 som ett heltal. För rationella tal kan vi alltid välja en rationell bas så att talet saknar decimalutveckling. Däremot kommer pi alltid att ha oändligt många decimaler i ett rationellt talsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Grattis Jon!

Tycker det är många som verkar tro att prollen hoppar upp i världsrekord-frekvenser bara man har ett moderkort som inte finns för oss vanliga överklockare än,riktigt så enkelt är det ju inte.
Om det är så enkelt varför visar ni inte grymma resultat med grejerna ni sitter på nu och skaffar er en sponsor som Elmor så ni kan ta världsrekord men t.ex. Asus nya moderkort?
Det krävs en hel del hårdvara och pengar innan man når så långt som Elmor så jag tycker rekordet är rätt imponerande Grattis ännu en gång!

Det jag syftade på var att för en som besitter kunskapen Elmor gör så är det väl inte speciellt imponerande att han slår världsrekord när han har bättre hårdvara än senast någon (kommer ej ihåg vem det var) slog världsrekordet?

Jag menar inte på något sätt att jag skulle kunna slå hans rekord eller ens vara i närheten av det om jag fick samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
1.936 v

Undra hur länge en processor skulle överleva med adekvat kylning med den volten?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Det jag syftade på var att för en som besitter kunskapen Elmor gör så är det väl inte speciellt imponerande att han slår världsrekord när han har bättre hårdvara än senast någon (kommer ej ihåg vem det var) slog världsrekordet?

Jag menar inte på något sätt att jag skulle kunna slå hans rekord eller ens vara i närheten av det om jag fick samma förutsättningar.

Det är ju ändå imponerande att en svensk bland det 100tal som kör klockning på högstanivå tar ett världsrekord? I mina ögon iaf.
Killen som hade rekordet innan är ju inte dirket någon rookie han heller och hade tillgång till bra hårdvara han också http://hwbot.org/rankings/benchmark/superpi_32m/rankings?star... Jävligt jämnt i toppen där...
Men tror inte Elmors prolle är något direkt från Inets hylla men för att få tillgång till den hårdvaran lär man ju visa sig tillräcklig men "vanlig" hårdvara först.

Förstår att du inte menar att du skulle klara av det med samma hårdvara nu men många verkar tro att det är jävligt enkelt att ta ett rekord bara man har tillgång till rätt grejer. Konkuransen är ju hård så det är nog ingen barnlek för proffs som Elmor;)

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Grattis Elmor!

Lite offtopic, men oändligheten är lite svår att greppa. Om man rör sig mot en punkt, men stannar till efter halva vägen. Fortsätter sedan röra sig mot punkten, stannar till efter halva vägen och fortsätter på detta vis, så färdas man hela tiden mot punkten, men kan aldrig nå den? (Inte mitt egna exempel; har läst exemplet någonstans för länge sedan.)

Permalänk
Medlem

Det här känns ju lite som att starta först i en tävling och sedan säga "Jag ledde iallafall i början", med tanke på att vissa komponenter inte ens är släppta än.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vitsen det blir ju hela tiden snabbare o snabbare fast jag tycker det är trist med flytande kväve, imponerar inte värst, man sitter ju knappast med sånt hemma direkt.

Permalänk
Medlem

Grattis Elmor! Hälsa Elmormor!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Förstår inte heller vitsen det blir ju hela tiden snabbare o snabbare fast jag tycker det är trist med flytande kväve, imponerar inte värst, man sitter ju knappast med sånt hemma direkt.

Enligt det resonemanget borde ju sportkanaler (som väl kan sägas vara sportenintresserades motsvarighet till Sweclockers, det är ju inte Familjeliv vi är på) bara sända division elva-matcher, eftersom det väl mest motsvarar nivån hos dem som tittar.

/Hast