Världens dyraste programvara?

Permalänk
Medlem

Världens dyraste programvara?

Hallå!

Jag är bara nyfiken på vilken som är den dyraste programvaran om man skulle köpa den?

Jag vet att Adobe Master Collection kostar runt 40 000 kronor för en fullständig version, men finns det något dyrare?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk

Du kan få köpa min hemprogrammerade mp3-spelare för 50 000kr ifall du vill.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

Köpa eller ladda ner?

HAHA... vill också veta.. Kanske värt att ladda ner?

Permalänk
Avstängd

Kolla in Autodesks applikationer, vet inte vad dom kostar. Tog det första som dök upp i huvudet.

Finns säkert mer extrema grejer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Den är faktiskt gratis
http://www.deadleaves.nu/projects/tinyplayer.php
Har inte laddat up senaste versionen som har fler "hotkeys"

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Avstängd

Finns väl dyrare för företag etc, bokföringsprogram, system som digitaliserar journaler för kommuner landsting etc.:P

Var på Uppdrag Granskning där X antal landsting hade köpt in ett sådant system som inte funkade tillfredsställande:P Minns inte vad de tog för "skiten" så att säga.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Autodesk var ett hett tips.

Nytt rekord: Priset för 3D Studio MAX R3 tillsammans med en Character R2.2-patch är 41 250 kronor inklusive moms. Ska se om jag hittar något dyrare...

Tillåt mig uppdatera med:

Maya Entertainment Creation Suite 2010 NLM

63 560 SEK

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Solidworks Office Premium (CAD program) ska tydligen kosta 8000 dollar (plus 1200 dollar/år för updateringar)

Permalänk
Medlem

Det där kommunikationssystemet till polisen som failar...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Titta på lite program inom medicin, dom är ofta ruskigt dyra. Men annars är ju naturligtvis dom dyraste programmen dom som programmeras på beställning till företag. Vårat bokningssystem på jobbet kostar oss millioner i året trots att det ser ut som ett tidigt shareware till MS-Dos.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Min CAD lärare sa att Autodesk CAD program kan kosta 70 000 kr

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=582852

Vet ej om den räknas, är ju till 5 användare.....

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Beror på var man vill lägga sig. adobe master collection är ju en hel hög med program och sedan finns det ju hela system(serverprogramvara, klientprogram).

Vårt landsting hade med köpt in något skit. Datorerna hängde sig totalt de fick dra ur sladden och börja om, haha.

Autodesks produkter ligger på runt 30 000:- i rekommenderat pris.

Permalänk
Medlem

Jag har bekanta som använder program som kostar mer i månaden än vad en photoshop-licens gör, så adobes program är inte så dyra om man tänker efter, även 40kkr för master collection är ju bara en engångskostnad.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha priset svart på vitt. Det ska verifieras med hemsidan där priset står angivet och givetvis inte vara för fem användare.

Som det är nu kommer ni ju bara med en massa skrönor. De stämmer säkerligen, men det blir mer intressant med bekräftande priser från någon nätbutik.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Det är svårt att räkna exakt vilken som är dyrast. Vissa program kan man inte bara köpa en licens av, andra har en månads- eller årskostnad, ingår support?, det är en väldigt öppen fråga.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Det finns specialprogramvaror som kan kosta hur mycket som helst. När det gäller "serietillverkat" kan ni ju kolla in denna: http://www.dustin.se/pd_6020061260.aspxx. Vet att jag sett någon licens som låg på runt 600 k men kommer inte ihåg om det var för många användare...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Min pappa jobbar med PCB Expedition (CAD-program) från Mentor Graphics och en licens kostar 250 000kr + moms. Har kollat på deras hemsida men de vill tydligen inte skriva priset där

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Pick wichen= ca 1mille

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke7406
Pick wichen= ca 1mille

Picka vadå?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Inget serverskit. Det ska kunna användas av en hemanvändare...

Vad kostar Hollywoods Filmredigeringsprogram?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Inget serverskit. Det ska kunna användas av en hemanvändare...

Vad kostar Hollywoods Filmredigeringsprogram?

Dom kör moviemaker

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Catia V5 (cad program som används i bil och flygplans industrin) kostar beroende av konfiguartion 30 000$ eller mer. Sen en års avgift. Solidworks är gjort av samma företag och solidworks är deras budgetprogram (kostar ändå i runda slängar 4000 dollar för någolunda standardpaketet)

Permalänk
Medlem

Fick offert från cadcraft på Autodesk Inventor på i runda slängar 75000kr + 15000kr/året för uppdateringar.

Har hört siffran en kvarts miljon nämnas för Catia. Gissar att Autodesk Alias Automotive hamnar i samma nivå.

Finns det ingen från filmbranchen här? Kan bara gissa vad något special cgi program kostar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Jag vill ha priset svart på vitt. Det ska verifieras med hemsidan där priset står angivet och givetvis inte vara för fem användare.

Som det är nu kommer ni ju bara med en massa skrönor. De stämmer säkerligen, men det blir mer intressant med bekräftande priser från någon nätbutik.

Meh, det är väl omöjligt att ge svart på vitt då de dyraste programmen är specialbyggda program för företag.

Den mest meningslösa tråden någonsin?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Antar att det är endast program för hemanvändare som gäller här.
Tror inte att någon normal hemanvändare ger ut 40K för ett program som knappt finns något behov av. Möjligen något för en oljeschejk som inte vet var han ska göra med sina pengar.

När det gäller användning för företag så visas i allmänhet inte priset utan det får man fråga om. Är det dessutom något mer ovanligt som behövs men som inte finns är det en stycktillverkning som gäller men då är det inte fråga om några hundra tusen. Antag att det går åt 20 manår a 1400 timmar a 1100 kr ger ca 30 mille + moms. Inte helt ovanligt.

Permalänk
Medlem

3ds max kostar väl runt 100k?

Men det lär ju finnas andra program som kostar bra mycket mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joi93
Min CAD lärare sa att Autodesk CAD program kan kosta 70 000 kr

Det stämmer nog, vårat CAD program kostar x antal hundra tusen för ca 20 användare och uppdatering varje år till nyaste programvaran enligt min lärare.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Visst finns det dyrare program: På jobbet använder jag dagligen ett par simuleringsprogram (Agilent ADS och Ansoft HFSS)

http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=US&lc=eng...

http://www.ansoft.com/products/hf/hfss/

som används för konstruktion av förstärkare, antenner m.m. Dessa program kostar nära 1 miljon / licens. På det tillkommer supportavtal på årsbasis och tilläggslicenser för vissa funktioner.

ADS är på några GB, men HFSS är på 200-nånting MB (!) -Det blir rätt många kronor/MB...