Stabil dator, hur?

Permalänk
Medlem

Stabil dator, hur?

Hallå där alla datanördar :)..trevligt å råkas igen

Jag undrar ganska enkelt hur håller man sin dator och operativsystem vid god hälsa för att undvika diverse systemcrasher och blåskärmar.

Det enda jag vet är att man ska uppdatera bios, hålla grafikkorts drivrutinena moderna, defragmentera då och då å köra diverse antivirus program(men kör utan nu för jag har inte hittat ngt gratis, avg liscensen tog slut trodde de var gratis) och spywareprogram för att rensa datorn från onödiga filer osv.

Räcker detta eller vad gör ni för att hålla er dator och system vid god hälsa? Ibland får jag för mig att ladda ner olika register rensar program så som tex. registerboot och efter en scanning så hittade den 400 fel, men så klart kostar det å få det fixat. Är inte det bara bluff för att man ska köpa eller ligger det något i det? Hur nödvänidgt är det?

Jag tycker min dator funkar prima just nu, inte haft ngt endaste problem förutom moderkortets ljuddrivrutin inte går att intstallera och jag uppmanas av tillverkarn att uppdatera mitt bios, men de vågar jag inte än i fall det skulle gå åt pippan och datorn inte funkar ordentligt.

Så har ni några tips eller vad gör ni för att hålla datorn vid god hälsa?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Program som påstår att du måste betala för att få det fixat är ren och skär bluff. Hittar på en massa fel så du ska bli rädd och betala. Nästan i klass med utpressning. Tyvärr.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ge fan i att installera allt skit man hittar så kommer man långt, samt hålla ögonen på vad som kan vara eller är suspekt och vad som är sjysst att installera.

Sen alltid ha senaste drivrutiner till hårdvaran, senaste programvaran och inte uppdateras bios om man absolut inte måste.

Ha fullt uppdaterat windows, brandvägg/antivirus och spyware skydd.

Permalänk
Vila i frid

Jag själv använder följande i min W7-64 burk:

CCleaner
Defraggler
Secunia PSI (det bästa som hänt sen skivat bröd)
Avast 5
MBAM
SASW

SystemRestore är avstängt.
Inbyggda defraggen är avstängd.
Inbyggda SearchIndexer är avstängd.
Inbyggda Readyboost är avstängt.
Inbyggda Readboot är avstängt.
Indexing är avstängt på alla diskar.
Recycler är avstängt på alla diskar.

Kör databackup och gör en SystemImage veckovis till annan disk och slask-data månadsvis (dvs film och musik).

Permalänk
Medlem

AVG är gratis. Du måste ha bättre koll över vad som lagts in.

Ta bort allt skärp och avinstallera.

www.downloads.com och kolla toplista lite längre ned.
Du ska bara ha 1 antivirus program åt gången.
Vilken av de 3 populäraste gratis är en smaksak.
AVG
Avira
Avast
OBS, Inte alla på lista är anti virus programmen.

Permalänk

För 32-bitars Windows XP och Vista finns EWF (http://blog.granturing.com/2007/12/this-guide-is-based-off-my...) om man vill garantera en "ren" systempartition. Men det kräver lite datorvana och där finns ett par begränsningar man måste hålla koll på. För 64-bitars och/eller Windows 7 finns vad jag vet inget gratis alternativ, bara betalvara i form av DeepFreeze (http://www.faronics.com/en/Products/DeepFreeze/DeepFreezeEduc...), jag har dock inte använt det senare själv så jag vet inte hur väl eller om det fungerar.

För den vanliga användaren är annars ett antivirus- och brandväggs-program som uppdaterar sig självt att föredra. Det är oxå viktgt att inte använda en gammal version av Internet Explorer (om man nu ska använda Internet Explorer), och att inte klicka på virus-varningar och "fixa min dator"-popups man får i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Se till att hårdvaran är stabil och har stabila drivrutiner är nr1.

Nr 2 är underhåll.

Upplever själv även Vista och win7 stabilare än XP.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Musikälskare

Bästa medlet är väll att surfa med vett, låter sjukt träligt men men

Har ju sett skräckexempel på folk som klickar runt på ALLT och sparar ner filer random över hela HDDn

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Program som påstår att du måste betala för att få det fixat är ren och skär bluff. Hittar på en massa fel så du ska bli rädd och betala. Nästan i klass med utpressning. Tyvärr.

Kallas även beskyddarverksamhet... maffiaorganisationer/motorcykelgäng använder bla denna typ av aktiviteter... "betalar du inte så kommer otrevliga saker att hända" *slå av knäskålarna på en oskyldig kund för att visa att man menar allvar*...

Permalänk
Medlem

1. Ha alla drivrutiner och program du använder tillgängliga i skiva eller usb, + deepfreeze och cclenaer-programen.

2. Formatera om OS och partionera hdd.

3. Installera drivrutinerna och programen i "lokal C".

4. Stäng av de funktioner du vet är onödiga i windows.

5. Installera deepfreeze och lås den på "lokal C".

Nu kan du surfa utan att vara rädd för virus och allt annat, för så fort du startar om datorn, så återgår den till det ursprungliga, då du låste hdd, alltså helt ny och fresh OS.
Alla filer som sparas på C kommer att försvinna efter omstart.

Spara dina viktiga filer osv i den partionerade hdd.

Det går att låsa upp "lokal C", för att installera program och sen är det bara att låsa den igen, men gå ej ut på internet under tiden den är olåst.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Installera inget du inte använder, gå inte in på suspekta sidor, håll windows updaterat, håll antivirus uppdaterat, håll eventuella plugin (ex flash) updaterade osv..

Angående drivrutiner, se till att du har kvar dina "gamla" drivrutiner någonstans, ibland kan nya drivrutiner börja bråka.

Tror inte du ska köra en massa registercleaners, håll dig till en du litar på (själv kör jag ccleaner, för att bli av med temp-filer)

Sedan kan det vara bra att bara ha operativsystemet på C:, pga ifall något händer så kan du enkelt installera om utan att bli av med viktiga filer.

Och se till att städa ditt rum lite då och då, damm i datorn = inte bra.

Permalänk
Medlem

Oki de var många tips. En del mer konkreta och andra inte. Man blir ju lätt förrvirrad i denna datajungel.
Men jag använder iaf antivirus nu, windows xp inbyggda FW( som inte är så bra har jag hört) Ccleaner, defraggler. Sen behöver jag ett program för maleware och spywares också, lr fixar antiviruset även sånt?

Uppdaterar även drivers till mitt grafikkort regelbundet. Sen tar jag såklart bort program jag inte använder. Nåt annat gör jag igentligen inte. Så jag har väl rätt bra koll på den biten.

Men skulle vilja köra win 7 i framtiden och då ska jag testa partionera igen. Fast det är jobbigt att det kräver mer av datorn från spel osv.

Det där med deepfreezer verkar lite omständigt, men jag kanske provar det.

Sen vet jag inte vad ni menar exakt med suspekta sidor förutom att de skulle vara porr å liknade. De händer väl att de slinker ner en å annan film ibland, men ladder ner från en å samma trovärdiga sida så np

Btw kan ngn ge nåt exempel på hur ni vet att dessa registercleaning och andra betalprogram som rensar eller fixar datorn som kostar, inte fungerar? Vad är beviset? Det är säkert en självklarhet för er men inte för mig.

p.s det är jädrigt svårt att sätta sig in i dator säkerhet och allmänt om dator då folk har olika åsikter om allt vilket gör det ännu svårare för den gemene användaren att sätta sig in i allt. För er verkar just det ni säger så självklart och rätt medans för en annan kan de vara helt fel. Men jag antar att ni inte skulle pyssla med data så mycket om ni inte visste vad ni gjorde.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekk25
Men jag använder iaf antivirus nu, windows xp inbyggda FW( som inte är så bra har jag hört) Ccleaner, defraggler. Sen behöver jag ett program för maleware och spywares också, lr fixar antiviruset även sånt?

Men skulle vilja köra win 7 i framtiden och då ska jag testa partionera igen. Fast det är jobbigt att det kräver mer av datorn från spel osv.

Antivirus tar såklart det med, men ett renodlat malware/spyware skydd är också bra att ha..

Sen att partitionering kräver mer av datorn är skitsnack.. Det snarare underlättar för dig och windows.

Dig: windows kan inte starta, du har spel, dokument osv på annan partition, bara ominstallera
Dig: Windows slipper leta genom hela 500GB disken om du söker en specifik fil, den kan istället söka genom 20GB, går fortare.
Dig: det blir enklare och renare att hålla isär windows med dina egna program och spel.

Du kan t.ex luras ta betalt för ett program som inte gör ett skit.. eller gör det motsatta och lusar ner den istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekk25
Btw kan ngn ge nåt exempel på hur ni vet att dessa registercleaning och andra betalprogram som rensar eller fixar datorn som kostar, inte fungerar? Vad är beviset? Det är säkert en självklarhet för er men inte för mig.

Det är inte det vi pratar om.

Dator tidningar har varnat för tex falsk säkerhets program. Istället för att skydda datorn lägger de in virus, kapa datorn etc och dessutom vill de ha betalt för det. Du är ute och surfar med ett rent Windows. Plötsligt dyker upp falsk varning pop upp ruta som säger att din dator är full med skärp och virus. Om man trycker på den och väljer JA på att installera. Från att ha varit ren så är datorn nu infekterad. Därför måste man tänka lite.

Hur vi vet vilka vi kan LITA PÅ är sidor som samlat kända gratis lagliga program tex www.dowloads.com (denna har även omdömen från de som prövat), dator forum, kompisar som prövat etc. Varför betala för det finns gratis varianter som gör jobbet lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Antivirus tar såklart det med, men ett renodlat malware/spyware skydd är också bra att ha..

Sen att partitionering kräver mer av datorn är skitsnack.. Det snarare underlättar för dig och windows.

Dig: windows kan inte starta, du har spel, dokument osv på annan partition, bara ominstallera
Dig: Windows slipper leta genom hela 500GB disken om du söker en specifik fil, den kan istället söka genom 20GB, går fortare.
Dig: det blir enklare och renare att hålla isär windows med dina egna program och spel.

Du kan t.ex luras ta betalt för ett program som inte gör ett skit.. eller gör det motsatta och lusar ner den istället.

Sry jag uttryckte mig oklart där. Vad jag menade är att windows 7 kräver mer av spel osv, inte partionering. My mistake..Men iaf så håller jag med dig fullständigt angående partioneringen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

Med deepfreeze slipper du anitvirus-program som är på i bakgrunden och segar ner datorn, och sen att det tar 100år att söka igenom datorn osv.

När den är låst, så kan du ladda ner en massa program och testa hur de funkar, bara att starta om så försvinner allt igen.

Lås upp bara när du vet ett stabilt program och ska installera det, lås hdd sen igen efter installationen.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Med deepfreeze slipper du anitvirus-program som är på i bakgrunden och segar ner datorn, och sen att det tar 100år att söka igenom datorn osv.

När den är låst, så kan du ladda ner en massa program och testa hur de funkar, bara att starta om så försvinner allt igen.

Lås upp bara när du vet ett stabilt program och ska installera det, lås hdd sen igen efter installationen.

Ett uppdaterat antivirus idag slöar inte ner datorn avsevärt om nåt alls.