Aktieanalytiker nedgraderar Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Aktieanalytiker nedgraderar Nvidia

Förvaltningsbolaget Needham & Company uppger att Nvidia har problem med tillgången på Fermi-baserade grafikkort och ger investerare rådet att avvakta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stackarna, kommer vara ett slag åt rätt riktning iaf.
Att dom helt enkelt får jobba på bättre lösningar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Tråkigt

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Inte direkt så att nvidia kommer gå i konken på grund av detta. Det är ett väldigt starkt ekonomiskt företag så de har nog råd med ett antal svackor innan de behöver höja på ögonbrynen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hoppas dom får ordning på yieldsen snart!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara nyttigt med en liten knäpp på näsan ibland. Förhoppningsvis tar de sig samman så att de kan ge amd en match nästa år.

Permalänk
Medlem

Så man kan vänta sig fler "budget"-kort i av fermi då med andra ord.

Permalänk
Medlem

Man kan väl påstå att de förtjänade detta, med tanke på vilken misslyckande Fermi är. Men alla företag har sina låga moment, denna gång var det Nvidia's tur

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

Inte direkt så att nvidia kommer gå i konken på grund av detta. Det är ett väldigt starkt ekonomiskt företag så de har nog råd med ett antal svackor innan de behöver höja på ögonbrynen.

Japp, dom går med förlust men enligt nån NASDAQ grej (NVDA) jag läste så har dom tillgång till över 3.000 miljarder dollar. (Wikipedia säger 3.350 http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia)

Nu är inte jag någon ekonomiexpert men det låter ju inte helt dåligt. AMD har tillgång till 9 miljarder dollar men dom går dock med vinst nu. NYSE är väl den så kallade källan på det, tror Wikipedia har nåt liknande ni får kolla själva

Fast ärligt talat, jag måste ha missuppfattat nåt eller kan det faktiskt vara så sjukt enorma skillnader, vem som helst feel free att rätta mig om jag fattat fel.

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att detta är verkligen vad de behöver. Nu kanske deras nästa serie blir lite bättre, med lite press. Bara de inte går i konkurs så ser jag detta som något enbart positivt

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp, dom går med förlust men enligt nån NASDAQ grej (NVDA) jag läste så har dom tillgång till över 3.000 miljarder dollar. (Wikipedia säger 3.350 http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia)

Nu är inte jag någon ekonomiexpert men det låter ju inte helt dåligt. AMD har tillgång till 9 miljarder dollar men dom går dock med vinst nu. NYSE är väl den så kallade källan på det, tror Wikipedia har nåt liknande ni får kolla själva

Fast ärligt talat, jag måste ha missuppfattat nåt eller kan det faktiskt vara så sjukt enorma skillnader, vem som helst feel free att rätta mig om jag fattat fel.

Siffrorna skall inte tolkas som 3 tusen miljarder dollar utan 3 komma noll(eller 3 komma 350 i Wp fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp, dom går med förlust men enligt nån NASDAQ grej (NVDA) jag läste så har dom tillgång till över 3.000 miljarder dollar. (Wikipedia säger 3.350 http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia)

Inte helt genomtänkt kanske? 3000 miljarder dollar är en enorm (ENORM!) summa pengar, inget företag i hela världen har sådana sorters tillgångar.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

Känns som att dom måste börja komma med lite billigare varianter nu väldigt snart, inte alla lägger 3500-5000kr på ett grafikkort(som inte ens är supermotståndskraftiga mot amd:s varianter), lite fler i mellanklassen är ett måste. När amd släppte sina 5850 o 5870 hade dom ju knappt nårra konkurrenter förutom Nvidias värsting DX10 kort, som inte ens va ett alternativ i jämförelse, så dom kunde ju dröja lite me 5770 o 5750. Nvidia har bara topkort som dessutom har stark konkurrens, samtidigt som volymerna fortfarande är små.

Kom igen Nvidia, vi vill ha priskrig

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Inte helt genomtänkt kanske? 3000 miljarder dollar är en enorm (ENORM!) summa pengar, inget företag i hela världen har sådana sorters tillgångar.

http://www.forbes.com/lists/2008/18/biz_2000global08_The-Glob...

Okay, det är kanske fusk att räkna in banker men GE är också snuskigt rika.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MolenXs:

Siffrorna skall inte tolkas som 3 tusen miljarder dollar utan 3 komma noll(eller 3 komma 350 i Wp fall).

Aha där ser man, tack

Skrivet av Selphy:

Inte helt genomtänkt kanske? 3000 miljarder dollar är en enorm (ENORM!) summa pengar, inget företag i hela världen har sådana sorters tillgångar.

Och som jag sa själv, jag måste ha missuppfattat nåt vilket också var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

http://www.forbes.com/lists/2008/18/biz_2000global08_The-Glob...

Okay, det är kanske fusk att räkna in banker men GE är också snuskigt rika.

Så GE money bank är ingen bank då?

Det är nämligen där dom gör sina stora pengar, men i förhållande till banker så är dom rätt fattiga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nvidias design är inte bra från tillverkningssynpunkt med andra ord.

Det här är dock dåligt för hos konsumenter, det minskar trycket för konkurrens vilket med andra ord inte leder till någon prispress. Å andra sidan har nvidia aldrig varit de som försökt pressa några priser.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Japp, dom går med förlust men enligt nån NASDAQ grej (NVDA) jag läste så har dom tillgång till över 3.000 miljarder dollar. (Wikipedia säger 3.350 http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia)

Nu är inte jag någon ekonomiexpert men det låter ju inte helt dåligt. AMD har tillgång till 9 miljarder dollar men dom går dock med vinst nu. NYSE är väl den så kallade källan på det, tror Wikipedia har nåt liknande ni får kolla själva

Fast ärligt talat, jag måste ha missuppfattat nåt eller kan det faktiskt vara så sjukt enorma skillnader, vem som helst feel free att rätta mig om jag fattat fel.

Det är snarare så att Nvidias tillgångar (assets) uppgår till ungefär 3,6 miljarder USD (100131) medan AMD:s tillgångar uppgår till drygt 9 miljarder USD (090328).
För övrigt är riktkurser och rekommendationer fruktansvärt meningslösa, så det är ingen idé att lägga för mycket vikt vid detta.

Permalänk

Jag erkänner att jag den här vevan har varit ATI fan-boy men jag har alltid kört på Nvidia och jag föredrar fortfarande deras mjukvara, så det här var inget kul att höra men jag har allt förtroende för Nvidia dom är grymma på det dom gör och det har dom alltid varit.

Permalänk

Detta kommer att få nvidias aktier att sjunka i värde (om de är börsnoterar vill säga?) och det skulle betyda mindre direktavkastning, det betyder mindre pengar till Nvidia och deras aktieägare. Detta gör att Nvidia kommer ha mindre likvider att betala för nya kort och projekt...Rätt åt dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

För övrigt är riktkurser och rekommendationer fruktansvärt meningslösa, så det är ingen idé att lägga för mycket vikt vid detta.

Motivera gärna... eller har du bara läst en blogg.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det här är dock dåligt för hos konsumenter, det minskar trycket för konkurrens vilket med andra ord inte leder till någon prispress. Å andra sidan har nvidia aldrig varit de som försökt pressa några priser.

Nej, det är inte dåligt för konsumenterna. Det är rättvist att ett företag som tillverkar en sämre produkt också förlorar marknad.

Nej, det minskar inte konkurrensen. Det är en vanföreställning baserad på idén om "perfekt konkurrens", ett ekonomiskt begrepp vars premisser saknar grund i verkligheten.

Jo, Nvidia har, precis som alla andra företag pressat priserna. Det görs primärt genom att sänka kostnaderna genom ny teknik, billigare underleverantörer osv. Produkterna måste dock gå med vinst annars blir det inga grafikkort alls och verksamheten får läggas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Motivera gärna... eller har du bara läst en blogg.

Vet inte om det var en fråga eller ett försök till ett stilla konstaterande, då du inte använde något frågetecken. Motivera kan jag dock försöka göra!
Riktkurser säger ingenting om hur lång tid det kommer ta innan riktkursen kan nås. Dessutom bygger de ofta på okritiska analyser av t ex P/E-tal. Visst, vi kan försöka prognosticera en kurstillväxt på 10%, men om det tar 2 år för detta att ske finns det betydligt bättre investeringsmöjligheter. Rekommendationer bygger ofta på en uppfattning om hur en portfölj bör vara balanserad. Fondförvaltningsbolag och andra institut brukar utgå från gentemot marknaden viktade proportioner i olika aktier när de sätter ihop sina portföljer. Ibland lyckas de med rekommendationer om att t ex sälja aktier så att "bara" 10% av portföljen består av denna då de förutspår "svårare tider" för ett företag. Varför ens ha aktier i ett företag som man inte förväntar sig kommer vara lika lönsamt som alternativkostnaden?

Nu kanske det blev lite virrigt skrivet, men jag är lite småbakis, sorry

Permalänk
Medlem

Aktierna är kalla och korten varma, "you got it backwards nvidia"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jag erkänner att jag den här vevan har varit ATI fan-boy men jag har alltid kört på Nvidia och jag föredrar fortfarande deras mjukvara, så det här var inget kul att höra men jag har allt förtroende för Nvidia dom är grymma på det dom gör och det har dom alltid varit.

Hur tänker du där? De har ju misslyckats eormt med gtx 480.

Skrivet av mrtvi:

Nej, det är inte dåligt för konsumenterna. Det är rättvist att ett företag som tillverkar en sämre produkt också förlorar marknad.

Nej, det minskar inte konkurrensen. Det är en vanföreställning baserad på idén om "perfekt konkurrens", ett ekonomiskt begrepp vars premisser saknar grund i verkligheten.

Jo, Nvidia har, precis som alla andra företag pressat priserna. Det görs primärt genom att sänka kostnaderna genom ny teknik, billigare underleverantörer osv. Produkterna måste dock gå med vinst annars blir det inga grafikkort alls och verksamheten får läggas ner.

Du vet inte vad du talar om.

Om nvidia hade haft en design som tillät bättre yield, fler lyckade kretsar i tillverkningen, skulle de haft fler kort på marknaden och när företag konkurrerar så vinner konsumenterna, du har alltså helt fel. Nu medför deras design en högre kostnad och de måste tjäna pengar på sina kort så de kan inte pressa ATI och ta marknadsandelar vilket skulle leda till att ATI behövde sänka sina priser. Det är konkurrens och gynnar oss konsumenter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Detta kommer att få nvidias aktier att sjunka i värde (om de är börsnoterar vill säga?) och det skulle betyda mindre direktavkastning, det betyder mindre pengar till Nvidia och deras aktieägare. Detta gör att Nvidia kommer ha mindre likvider att betala för nya kort och projekt...Rätt åt dem

Rätt åt dem?
Hur tänker du nu?

Tror inte du kan vara särskilt intelligent för det ligger i ditt intresse att det ska gå bra för Nvidia.
Ifall ATI är ensamma på marknaden finns det inget som driver ner priserna.

Löjligt hur dumma de flesta s.k. "fanboys" är

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Hur tänker du där? De har ju misslyckats eormt med gtx 480.

Du vet inte vad du talar om.

Om nvidia hade haft en design som tillät bättre yield, fler lyckade kretsar i tillverkningen, skulle de haft fler kort på marknaden och när företag konkurrerar så vinner konsumenterna, du har alltså helt fel. Nu medför deras design en högre kostnad och de måste tjäna pengar på sina kort så de kan inte pressa ATI och ta marknadsandelar vilket skulle leda till att ATI behövde sänka sina priser. Det är konkurrens och gynnar oss konsumenter.

Ja, innan 5000 srien så var Nvidia alltid först och det är en skiftande marknad. ATI kanske är 1'a nu men det kan snabbt bli ändring på och det ända igentligen dåliga med 480 är watten och värmen, kraften kan man inte direkt klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja, innan 5000 srien så var Nvidia alltid först och det är en skiftande marknad. ATI kanske är 1'a nu men det kan snabbt bli ändring på och det ända igentligen dåliga med 480 är watten och värmen, kraften kan man inte direkt klaga på.

Det spelar ingen roll vem som är 1a. Du har missförstått åtminstone det jag försöker säga. gtx 480 är ett misslyckande i och med att tillgången är låg och den är för dyr för sin prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Rätt åt dem?
Hur tänker du nu?

Tror inte du kan vara särskilt intelligent för det ligger i ditt intresse att det ska gå bra för Nvidia.
Ifall ATI är ensamma på marknaden finns det inget som driver ner priserna.

Löjligt hur dumma de flesta s.k. "fanboys" är

Haha, du är rolig.

Vad jag menar? Det är väl ganska uppenbart, om man tillverkar ett gtx 480 får man ta konsekvenserna. Alla företag får stå för deras misstag (detta är så självklart att jag inte borde behöva nämna det, men vissa fan-boys förstår inte...)
Du påstar att jag är ett "fanboy", nej det är jag inte eftersom att jag inte älskar ATI för det röda märkets skull, absolut inte. Dessutom är det en konstig slutsats eftersom att Nvidia har tillverkat en produkt (där 70-80% går direkt till sopptunnan) som är dålig och därför får de ta följderna av det.

Du förolämpar mitt intellekt, det hör inte hemma i denna tråd att diskutera mitt IQ, kan du förstå det? Och varför kommenterar du mitt inlägg och snackar konkurrens? Jag är inte "löjlig" för jag vet att konkurrens mellan Nvidia och ATI sänker priset, att du ens nämner det betyder att du tror att alla på sweclockers är dumma i huvudet och inte förstår hur marknaden fungerar.

Jag vet att konkurrens är bra, och jag vet att Nvidia och ATI borde vara jämnstarka för våra konsumenters skull.

Men nu var det ju så att jag sade att Nvidia har sig själva att skylla på att de har en dålig produkt, så varför bryr du dig ens med att kommentera mitt inlägg när du inte kan göra det ordentligt?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur marknaden är fördelad mellan AMD och nVIDIA nu? Har inte sett några siffror på marknadsandelar sen innan 5000-serien. Skulle vara kul att veta om AMD har gått om nVIDIA än, eller om nVIDIA har levt på fanboys det sista halvåret