Aktieanalytiker nedgraderar Nvidia

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller är det alltid hos TSMC problemen ligger? De får varken ut ordentligt med 5xx0 kretsar eller gt4x0 kretsar, där yielden är oroväckande?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ja, innan 5000 srien så var Nvidia alltid först och det är en skiftande marknad. ATI kanske är 1'a nu men det kan snabbt bli ändring på och det ända igentligen dåliga med 480 är watten och värmen, kraften kan man inte direkt klaga på.

Ja det enda som egentligen är dåligt med GTX är att de blir varma somm fan, drar mýcket som fan, är betydligt dyrare (större gpus samt att 80% av dem får slängas pga defekta). Och ändå så presterar dem inte mycket bättre än atis kort. Ati har små och effektiva kärnor och kan sänka priserna rejält.

Men det mesta som är dåligt med GTX480 är mest dåligt för nvidias skull. De kan inte ha stora vinst-marginaler på dem.

Jag skulle hellre ha ett gtx480 än ett HD5870, om jag fick välja t.ex. Dock om jag skulle betala själv så är HD5870 det självklara. Mycket billigare, presterar nästan lika bra, mycket svalare och drar hälften så mycket ström, nästan.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av lille7:

Ingen som vet hur marknaden är fördelad mellan AMD och nVIDIA nu? Har inte sett några siffror på marknadsandelar sen innan 5000-serien. Skulle vara kul att veta om AMD har gått om nVIDIA än, eller om nVIDIA har levt på fanboys det sista halvåret

Inga siffror än men man borde se de innan sommaren.
Det finns ingen chans att AMD har gått om nVIDIA i antal marknadsandelar. HD5xxx var inte lyckad och nVIDIA sov inte.

nVIDIA har inte kunnat överleva på fanboys då nV inte erbjudet något för dem. Vad nVIDIA har kunnat överleva på och kommer fortsätter att överleva på tills Fermi rättas till är lågbudget segment. De har pumpat ut billiga budget 40nm kretsar många månader nu och har etablerat sig väl på marknaden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Är det bara jag, eller är det alltid hos TSMC problemen ligger? De får varken ut ordentligt med 5xx0 kretsar eller gt4x0 kretsar, där yielden är oroväckande?

Problemet som var vid lanseringen av HD58x0-korten var ju att de inte han producera tillräkligt med kort.
Nu är väl snarare problemet att fermi-kretsen är så avancerad att endast ett fåtal av dem är felfria.

Tänkt dig att det är en viss procent chans att en transistor blir defekt vid tillverkning. Ju fler transistorer du trycker in i en krets (ju mer avancerad krets), desto större chans är det ju att en eller flera transistorer är defekta= hela kretsen är defekt om man har otur.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Vad nVIDIA har kunnat överleva på och kommer fortsätter att överleva på tills Fermi rättas till är lågbudget segment. De har pumpat ut billiga budget 40nm kretsar många månader nu och har etablerat sig väl på marknaden.

Amd tillverkar också budgetkort, till betydligt bättre pris än nvidia. Hur kan det gå bra för dem?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Ingen som vet hur marknaden är fördelad mellan AMD och nVIDIA nu? Har inte sett några siffror på marknadsandelar sen innan 5000-serien. Skulle vara kul att veta om AMD har gått om nVIDIA än, eller om nVIDIA har levt på fanboys det sista halvåret

Bland spel-datorer så leder fortfarande Nvidia stort med 62% mot ATI:s 31%.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Bland spel-datorer så leder fortfarande Nvidia stort med 62% mot ATI:s 31%.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Då är ju t.ex Dell-datorer inräknade, vilka alltid kör intel + nvidia i princip, av någon anledning.

Räknar man med egenbyggda spel-datorer så leder väl ati stort, eftersom de ger betydligt mer prestanda för pengen. Så de som vet vad de håller på med väljer väl oftast ati till en speldator

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Bland spel-datorer så leder fortfarande Nvidia stort med 62% mot ATI:s 31%.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Intressant statistik, särskilt om man kollar på dx10 korten där man faktiskt kan spåra senaste tidens svängning åt ATI hållet. Toppnoteringen går till ATI fast Nvidia håller resten av topplaceringarna dock med gamla kort som i de flesta fall inte längre produceras. Fermi lyser dessutom med sin frånvaro, tråkigt men så kan det gå när man siktar för högt...

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Amd tillverkar också budgetkort, till betydligt bättre pris än nvidia. Hur kan det gå bra för dem?

nVIDIA har producerad billiga budget 40nm kretsar sedan hösten/vinter 2009. AMD började bara leverera budget 40nm kretsar tre månader sen.

Vem har sakt att det går bra för dem? Men nVIDIA har fått ett väldigt bra fotfäste på OEM marknaden då de har kunnat erbjuda billiga 40nm kretas långt innan AMD har kunnat. Det är vad OEM markanden efterfråga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

Då är ju t.ex Dell-datorer inräknade, vilka alltid kör intel + nvidia i princip, av någon anledning.

Räknar man med egenbyggda spel-datorer så leder väl ati stort, eftersom de ger betydligt mer prestanda för pengen. Så de som vet vad de håller på med väljer väl oftast ati till en speldator

På sätt och vis ja.

Jag skulle vilja ändra lite på det dock, dom som vet vad de håller på med köper det dom behöver.

Permalänk
Avstängd

Tack Nvidia för din 8xxxx serien utan den hade vi suttit kvar på lägre nivåer.Tror nog även ATi fanboysen ska tacka nvidia för den super serien.

Nvidia kommer igen va så säkra..Kommer väl ihåg FX serien lol den va fail men dom reste sig starkare än någonsin.Kommer ske igen.

Sen så ser jag inte fermi som fail utan ett vägskäl inför nyare teknik som ATI måste komma ifatt inom snar framtid..

Va väl tur för oss konsumenter att GTX480 är så ström törstig som den är tänk om dom hade lyckats till 100% stackars ati då och oss andra konsumenter..Nu tvingas nvidia att göra bättre billigare kort för att inte trilla ner för mycket

Ser fram emot en intressant höst

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

.... snark, att folk bara orkar gnälla. Jag kan förstå om man kommer med ett kreativt skämt om hur hög effekt 480'n har men ingen gnällde över Mars eller Ares nej då, alla applåderade och se bara på hur otroligt grymt fermi kan utnyttja SLI jämfört med 5000 korten. Visst vid SLI blir kostnaderna enorma men om man har pengarna till det så kan man nog köra på vatten, då har man kraft så det räcker.

Jag har själv ett HD5970 och det är grymt bra men jag köpte det ingentligen bara för att nvidia inte hade några Dx11 kort ute då, och ska också nämna det att nvidias drivers är enormt mycket bättre än ati's.

480'n ska vara dyr det billigare kommer senare, så snälla sluta att blint smutskasta Nvidia.... eller gör ett eget VGA om ni kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Är det bara jag, eller är det alltid hos TSMC problemen ligger? De får varken ut ordentligt med 5xx0 kretsar eller gt4x0 kretsar, där yielden är oroväckande?

Ja, TSMC ställer fan verkligen till de för både Nvidia och AMD, och även andra företag. Finns ju tyvärr inte något annat företag att välja på heller som klarar av att leverera på samma grad, iaf inget företag jag känner till.

Utvecklingen måste fan framåt, forskare måste hitta något substitut för kiselplattor som möjliggör mindre tillverkningsteknik samt till en lägre kostnad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fall bakåt...

Skrivet av frankof:

Aktierna är kalla och korten varma, "you got it backwards nvidia"

+1

De kommer nog tillbaka skall ni se.

Undrar om TSMCs problem beror på min gamla arbetsgivare? Dåliga pumpar i verktygen kanske?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, TSMC ställer fan verkligen till de för både Nvidia och AMD, och även andra företag. Finns ju tyvärr inte något annat företag att välja på heller som klarar av att leverera på samma grad, iaf inget företag jag känner till.

Utvecklingen måste fan framåt, forskare måste hitta något substitut för kiselplattor som möjliggör mindre tillverkningsteknik samt till en lägre kostnad.

Det gör den, Intel kör ju på 32 nm nu! Var det Hynix som meddelade att de rullar ut en 30 nm DDR krets nyligen?

Kislet är inte problemet, det handlar om att ha ordning på sin process, renrum m.m.
TSMC är ett bolag som i stor del av sina "FAB":ar bara kör andras grejor, med billiga verktyg m.m.
Vill minnas förhandlingarna mina kolleger hade med TSMC för något år sedan, TSMC krävde att betala mindre än tillverkningskostnaden för pumpar och tillbehör!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Ingen som vet hur marknaden är fördelad mellan AMD och nVIDIA nu? Har inte sett några siffror på marknadsandelar sen innan 5000-serien. Skulle vara kul att veta om AMD har gått om nVIDIA än, eller om nVIDIA har levt på fanboys det sista halvåret

skulle inte förvåna mig ifall alla nvidia fanboys köpt ett extra grafikkort under vintern för att stötta dom

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Vet inte om det var en fråga eller ett försök till ett stilla konstaterande, då du inte använde något frågetecken. Motivera kan jag dock försöka göra!
Riktkurser säger ingenting om hur lång tid det kommer ta innan riktkursen kan nås. Dessutom bygger de ofta på okritiska analyser av t ex P/E-tal. Visst, vi kan försöka prognosticera en kurstillväxt på 10%, men om det tar 2 år för detta att ske finns det betydligt bättre investeringsmöjligheter. Rekommendationer bygger ofta på en uppfattning om hur en portfölj bör vara balanserad. Fondförvaltningsbolag och andra institut brukar utgå från gentemot marknaden viktade proportioner i olika aktier när de sätter ihop sina portföljer. Ibland lyckas de med rekommendationer om att t ex sälja aktier så att "bara" 10% av portföljen består av denna då de förutspår "svårare tider" för ett företag. Varför ens ha aktier i ett företag som man inte förväntar sig kommer vara lika lönsamt som alternativkostnaden?

Nu kanske det blev lite virrigt skrivet, men jag är lite småbakis, sorry

Problemet med hur lång tid det tar är ju ett problem med marknadseffektivitet och inte ett problem med riktkurser och FA. Om jag skulle ge dig en riktkurs så är det ju det jag anser att aktien är värd. Marknaden säger just nu att en aktie är värd 50kr. Jag menar att den är värd 100kr. Om du är en sådan som använder dig av FA och riktkurser så borde du vara medveten om detta och inte stirra på någon form av alternativkostnader. Du ska ju bara hitta ett gäng aktier där riktkursen, din eller andras, är så långt från marknadskursen som möjligt. Det är den bästa investeringen du kan göra. Sen i efterhand kan det visa sig att det var fel... det är någonting helt annat.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Fanbois är oftast totalt IQ befriade... No shit.

Jag köper oftast det som går "sämst" för att dom inte ska konka och något stort skit ska dominera och höja priserna (där av skit), okej nu går det lite dåligt för nVIDIA men inte fan tänker jag "hjälpa" dom för det...
Men det gör mig inte till en ATI fanboy, jag är otrogen ofta men föredrar att krypa tillbaka till den rätta igen.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Alltid lika tråkigt när folk inte läser tråden och bara kommenterar direkt ang. fanboys. när ingen ens "flame'ar".

Detta är branschen, AMD har haft det tufft, Intel har haft sina dagar där AMD helt enkelt var bättre på alla sätt. (AMD 64 eran).
Nu är det nvidia som skitit sig.

Absolut inget nytt eller ovanligt. Kommer alltid att vara så. Det kan fan inte gå bra för alla samtidigt det är alltid någon som säljer mest och någon som skiter sig och det går i en cirkel om och om.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Datanusse har du missat att det faktiskt var AMD som var tidigast till 40nm med 4770, dom lyckades tom bra till skillnad mot Nvidias första 40nm kretsar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

skulle inte förvåna mig ifall alla nvidia fanboys köpt ett extra grafikkort under vintern för att stötta dom

Eller ATI hittar nån ny att stämma för å hyffsa sin ekonomi

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av havoc:

Datanusse har du missat att det faktiskt var AMD som var tidigast till 40nm med 4770, dom lyckades tom bra till skillnad mot Nvidias första 40nm kretsar.

Du driver iväg. HD4770 var inte en budget kort/krets.

OEM marknaden efterfrågar billiga budget kretsar och nVIDIA kunde leverera med sina 40nm kretsar (se GT2xx/GT3xx) medans AMD kunde inte eftersom de lade all sin kraft på att lansera mellan o topp segment. Nu har AMD börjar leverera deras budget 40nm kretsar också som är mer konkurrenskraftiga.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Tack Nvidia för din 8xxxx serien utan den hade vi suttit kvar på lägre nivåer.Tror nog även ATi fanboysen ska tacka nvidia för den super serien

Jag skulle nog hellre tacka ATI för 9xxx serien

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Eller ATI hittar nån ny att stämma för å hyffsa sin ekonomi

Haha yes. Hoppas bara inte något företag mutar OEM tillverkarna till att inte välja amd igen, så att amd förlorar tonvis med pengar och MÅSTE stämma;)

Tror att de gick back på intels mutning, trots skadeståndet.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

.... snark, att folk bara orkar gnälla. Jag kan förstå om man kommer med ett kreativt skämt om hur hög effekt 480'n har men ingen gnällde över Mars eller Ares nej då, alla applåderade och se bara på hur otroligt grymt fermi kan utnyttja SLI jämfört med 5000 korten. Visst vid SLI blir kostnaderna enorma men om man har pengarna till det så kan man nog köra på vatten, då har man kraft så det räcker.

Jag har själv ett HD5970 och det är grymt bra men jag köpte det ingentligen bara för att nvidia inte hade några Dx11 kort ute då, och ska också nämna det att nvidias drivers är enormt mycket bättre än ati's.

480'n ska vara dyr det billigare kommer senare, så snälla sluta att blint smutskasta Nvidia.... eller gör ett eget VGA om ni kan.

Sen att amds kort är betydligt mer effektiva och ger mer prestanda för den enorma watten är väl inget att ta med antar jag?

Grejen med fermi är väl inte enbart den höga watten, utan den låga prestanda den ger trots den höga watten. Ett HD5970 drar typ lika mycket, men presterar nästan dubbelt så bra. Samtidigt som HD5870 drar betydligt mindre, men presterar inte så mycket sämre.

Sen att enbart 20-30% av korten är hela är inte så bra.

Fermi är ett ganska stort fail. Hoppas de rättar till problemen med nästa generation!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Eller ATI hittar nån ny att stämma för å hyffsa sin ekonomi

Och vem stämde ati???
Det var nytt för mig:_)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Och vem stämde ati???
Det var nytt för mig:_)

Dock inte nytt för mej att folk i ens iver att quota faktiskt missa att läsa va den quota

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av snozan:

Dock inte nytt för mej att folk i ens iver att quota faktiskt missa att läsa va den quota

Tror han menade "Vem var det ATI stämde på pengar". Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Eller ATI hittar nån ny att stämma för å hyffsa sin ekonomi

Om det bara handla om ekonomi så vore vi båda lyckliga tråkigt att inte är så fallet

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Då är ju t.ex Dell-datorer inräknade, vilka alltid kör intel + nvidia i princip, av någon anledning.

Dell har dock inte mer än cirka 11,5% marknadsandel 4Q 2009. Vilket innebär att deras faktor inte påverkar Steamstatistiken så mycket även om de förstås finns där.

Angående nyheten om aktieanalytiker och nergradering av Nvidia så tycker jag han är lite sen. Det är lite Sherlock Holmes-varning på att komma med analysen nu och inte för 8 månader sen när den behövdes.