Tung horisontell lucka till egen tv-bänk?

Permalänk
Medlem

Tung horisontell lucka till egen tv-bänk?

Hej! Håller på att bygga en egen tvbänk, Måttet är ungefärligt 2000x300x5000mm (Längd Höjd Djup)

Som lucka vill ja ha en stor odelad lucka, alltså en på 2000x300mm. Har köpt en 15mm Ek skiva som jag kapat till, Borrat hål och satt fast 5 st Ikea gång-gärn typ dessa:

Fast ikeas nyaste (ingen större skillnad)

i alla fall, håller jag en sådan här man väger fisk i, vet inte riktigt vad den heter. Men då väger dörren ungefär 5kg längst ut.

Tänkte först bara ha ett snöre Som hjälper till, men detta känns sådär. Så Finns de något, Typ som cylindrarna man använder till bagade luckor?

Har ni några idéer?

Här är en lite bild jag målade, inte för jag vet om de kommer hjälpa

http://pici.se/pictures/ixSWAvEUI.jpg

Mvh Simon!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det torde inte vara några bekymmer om du använder så många som fem gångjärn och fäster i ovankant av luckan, om jag tänkt någorlunda rätt, så satte du dem med 450mm mellanrum och 100mm från luckans kant, dock bör det vara gångjärn med dämpning om du vill undvika att luckan slår i ramen alltför hårt när den stängs.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Öppna och så går ju fint, Är en spånskiva botten i skåpet. Men skulle vilja ha en lite mjukare rörelse, någon dag vet jag att man öppnar den oförsiktigt så.

Tänkte på snöre med motvikter i andra änden, bör ju bli lättast, billigast osv. Dock kanske inte de snyggaste om man inte kan gömma det

Visa signatur

i7.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oooo:

Öppna och så går ju fint, Är en spånskiva botten i skåpet. Men skulle vilja ha en lite mjukare rörelse, någon dag vet jag att man öppnar den oförsiktigt så.

Tänkte på snöre med motvikter i andra änden, bör ju bli lättast, billigast osv. Dock kanske inte de snyggaste om man inte kan gömma det

Lättast blir det inte ifall du har nära till ikea. Dessa dämpare gå nämligen att klicka direkt på gångjärnen. Dessutom kommer det bli fult och svårt att få till att funka tillfredsställande.

IKEA | Kökssystem | FAKTUM/RATIONELL system | INTEGRAL | Dörrdämpare för gångjärn

Lite olika dämpare:

Clas Ohlson Internetbutik
Clas Ohlson Internetbutik
Luckdämpare för köksluckor | Beslagsbutiken
Inredningsbeslag | Luckdämpare Smove, 6-pack | S_10043 | Salice | Smarthem.se
Luckdämpare

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det du behöver för att ge stadga åt luckan i utfällt läge är såna här lockstöd. Då kan du bara öppna luckan till en viss gräns samtidigt som dessa håller emot tyngden från luckan.

Clas Ohlson Internetbutik

Permalänk
Medlem

screamin-daemon: Tackar! Men jag tror du missuppfattat mig! De där hjälper bara när du stänger en lucka/dörr.

Mitt problem är ju när jag öppnar dörren!

jycken Precis något sådant jag letar efter! Tackar, får åka och kolla på dem där!

Tackar! Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooo:

screamin-daemon: Tackar! Men jag tror du missuppfattat mig! De där hjälper bara när du stänger en lucka/dörr.

Mitt problem är ju när jag öppnar dörren!

jycken Precis något sådant jag letar efter! Tackar, får åka och kolla på dem där!

Tackar! Mvh Simon

Varså god !