Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Vem är det som påstår att 470 presterar bättre än 5870? Denna person får gärna komma fram och styrka sitt tes med vettiga tester och argument.
Helt ärligt talat, det krävs inte att man är en raketforskare för att ta reda på att 5870 presterar bättre än GTX470, jösses.

Dom är olika bra på olika saker!

Men ja, rent generellt så vinner 5870 i dom flesta spelen, men GTX 470 är grym när det gäller AA och upplösning då prestandan inte minskar lika mycket som det gör på ATI-kort. Dessutom gillar jag PhysX och massa annat godis, så det passar mig utmärkt. Tesselering är också nånting som GTX 470 är bra på jämfört med ATI-korten.

*Låter kanske som en nVidia-fanboy, men ja försöker bara se på saken objektivt*

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Hardwarecanucks hävdar detta (i ett spel TS hade som önskan att kunna spela)

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

Varför kan du inte läsa det jag skriver om du ska citera mig? Jag har redan förklarat att jag inte orkar hålla på svara på troll inlägg.

Detta är vad jag skrev:

Vem är det som påstår att 470 presterar bättre än 5870? Denna person får gärna komma fram och styrka sitt tes med ---->vettiga tester och argument.<---

Tror du verkligen att jag och andra köper ett prestandatest i ETT spel med inställningar som gynnar ena företag? Glöm det. Försök igen om du vill.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Tror du verkligen att jag och andra köper ett prestandatest i ETT spel med inställningar som gynnar ena företag? Glöm det. Försök igen om du vill.

Ett prog som inte skulle kunna gynna det ena eller det andra laget vorre Video card stbility test, kanske lite old-school. . .

Men det är Najs!

Permalänk
Skrivet av snozan:

Du missa nog testerna på sidan 1

Va händer om han trots allt väljer ett GTX 470? Åker han på stryk då? Är han inte en fri individ att bestämma själv, han har ju redan klart å tydligt förklarat att PhysX är en viktig del, så va är problemet Dever?

Han har oxå sagt ett otalt gånger att hans gammla 8800GTX kommer att ges bort till hans bror, så de kan inte användas som "fejk" physx.

Makalöst hur vissa försöker predika om vad andra ska välja. Å så undrar man varför de finns krig lol, makalöst...

Hardwarecanucks hävdar detta (i ett spel TS hade som önskan att kunna spela)

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

Metro 2033 är alltså det enda spelet som finns nu och 3 år framöver? Face it, att köpa ett GTX 470 till samma pris som ett 5870 - då har man verkligen bekräftat sin dumhet.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

http://i39.tinypic.com/66g37s.jpg

Metro 2033 är alltså det enda spelet som finns nu och 3 år framöver? Face it, att köpa ett GTX 470 till samma pris som ett 5870 - då har man verkligen bekräftat sin dumhet.

Hahaha

Idag får man 5870 för minst 3600 kr
och GTX 470 för minst 3200 kr (komplett)

400 kr är ändå lite pengar..

Jag tror att om 3 år så kommer man använda sig mycket mer av tesselering än vad man gör idag, så därför tror jag att GTX 470 skulle hängt med.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Du missa nog testerna på sidan 1

Va händer om han trots allt väljer ett GTX 470? Åker han på stryk då? Är han inte en fri individ att bestämma själv, han har ju redan klart å tydligt förklarat att PhysX är en viktig del, så va är problemet Dever?

Han har oxå sagt ett otalt gånger att hans gammla 8800GTX kommer att ges bort till hans bror, så de kan inte användas som "fejk" physx.

Makalöst hur vissa försöker predika om vad andra ska välja. Å så undrar man varför de finns krig lol, makalöst...

Hardwarecanucks hävdar detta (i ett spel TS hade som önskan att kunna spela)

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

Vad som händer ifall han väljer ett gtx 470? Han gör ett mycket dåligt val och förlorar prestanda. Såg inte att physx var en viktig del, men om han nu tänker spela gamla spel som mirrors edge och batman så är väl nvidia ett bättre val ja!:)

Såg inte att han skulle ge bort sitt 8800 kort, det var länge sedan jag skrev det. Och hur du definierar "fake physx" får du gärna förklara. Fortfarande samma gpu-physx som körs på nvidia kort och ger samma (bättre) prestanda.

Om det är någon som försöker predika om att han ska köpa ett visst kort så är det ju du. Vad jag sett tidigare är du nvidia-fanboy som vägrar inse att ati för tillfället har bättre kort.
Skulle snarare påstå att DU försöker predika honom att välja ett ovärt kort och göra ett dåligt val. Låt honom istället se sanningen, ati är både billigare och bättre än nvidia för tillfället!:)

Sen så länkar du till ett enda speltest där man vet att nvidia presterar bättre. Medans alla andra tester visar det helt motsatta, att hd5870 är bättre, så försöker du klamra dig fast vid ett enda test..

Till trådskaparen. HD5870 är ett betydligt bättre val! Ger dig mer prestanda, svalare dator, och billigare elräkningar! Men om physx är fruktansvärt viktigt så väljer du givetvis gtx 470, men bara så att du är medveten om att hd5870 är ett bättre kort:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad som händer ifall han väljer/.../men bara så att du är medveten om att hd5870 är ett bättre kort:)

Väl sagt!
+1

Permalänk
Medlem

Välj 470 för PhysX och bättre min fps. Välj 5870 för bättre avg. fps och lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Hahaha

Idag får man 5870 för minst 3600 kr
och GTX 470 för minst 3200 kr (komplett)

400 kr är ändå lite pengar..

Jag tror att om 3 år så kommer man använda sig mycket mer av tesselering än vad man gör idag, så därför tror jag att GTX 470 skulle hängt med.

Då är förmodligen inte ett gtx470 mycket att hänga i granen ändå. Man ska aldrig köpa en dator-komponent för att "den kan vara bra om något år", för då är den ändå för klen. Minns att många köpte intel quad 6600 när de kom, trots att de var dyrare och gav sämre prestana än de två-kärniga, med motiveringen att "spel kommer stödja 4 kärnor snart och då kommer den vara bättre". Det är först nu som spel stödjer 4 kärnor bra, och nu är en q6600 ganska dålig.

Tror ärligt att tesselering kommer bli vanligare i spel, men att det kommer hålla sig inom den nivån som ett hd5870 kan prestera. Men det är vad jag tror, vi får se

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Ett prog som inte skulle kunna gynna det ena eller det andra laget vorre Video card stbility test, kanske lite old-school. . .

Men det är Najs!

Jag skulle nog föredra speltester, en mängd utav dessa och inte i ETT ENDA SPEL som en viss troll i denna tråd försöker klamra sig fast vid =/ speltester > benchmarks då de ger ett mer praktiskt och realistisk bild på prestanda, än ett "score", men jag förstår vad du menar.

Edit:

@Devrer: Perfekt sagt min vän! Man skall _aldrig_ köpa ett datorkomponent för att den kan göra "si och så" om x antal år, då lurar man bara sig själv.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Välj 470 för PhysX och bättre min fps. Välj 5870 för bättre avg. fps och lägre strömförbrukning.

Där glömde jag iof en aspekt ja!:) Har för mig att nvidia korten ger högre minimum fps (länka gärna test). Är man känslig så kanske man inte gillar att fps ligger på 50 konstant men droppar ner till typ 25 någon sek på ett fåtal ställen. DÅ kan det ju vara skönare att ligga på 40fps och att den istället bara droppar till 30fps, för mellan 40 och 50fps är det inte stor skillnad.

Men välj vad du vill! HD5870 är ett bättre kort, både snabbare, svalare och strömsnålare, ger dig högre fps. Dock får du physx med gtx 470, något högre minimum fps (har jag för mig) Och mer prestanda i extrem tesselering. Dessutom är gtx 470 lite billigare. Tror dock ej extrem tesselering kommer i spel på länge.

Välj vilket du föredrar, hd5870 är lite bättre val, men gtx 470 är inte ett jätte dåligt val heller. Är physx och min-fps viktigt så välj gtx 470, men se tilla tt ditt nätagg räcker!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Om det är någon som försöker predika om att han ska köpa ett visst kort så är det ju du. Vad jag sett tidigare är du nvidia-fanboy som vägrar inse att ati för tillfället har bättre kort.

Jag har redan ett GTX 260 SSC och ett ASUS 5850, du har nog missat en del (eller sett va du vill se).

Utifrån va han önskade är inte att predika. Han ville kunna använda PhysX (han såg de som viktigt grej) de har inte något ATI kort. Han kan inte köra med sitt gamla 8800GTX som physx (dvs använda 2 kort i samma burk å skapa mer värme å effekt förbrukning som med ett GTX 470) eftersom de kortet kommer ges till hans bror.

Så de detta skulle han välja bort för att användarna på forumet tycker att de enda som är värt att köpa är ATI?

Va är poängen med att försöka övertala någon till nåt innan du ens läst hela tråden?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Vad som händer ifall han väljer ett gtx 470? Han gör ett mycket dåligt val och förlorar prestanda. Såg inte att physx var en viktig del, men om han nu tänker spela gamla spel som mirrors edge och batman så är väl nvidia ett bättre val ja!:)

Såg inte att han skulle ge bort sitt 8800 kort, det var länge sedan jag skrev det. Och hur du definierar "fake physx" får du gärna förklara. Fortfarande samma gpu-physx som körs på nvidia kort och ger samma (bättre) prestanda.

Om det är någon som försöker predika om att han ska köpa ett visst kort så är det ju du. Vad jag sett tidigare är du nvidia-fanboy som vägrar inse att ati för tillfället har bättre kort.
Skulle snarare påstå att DU försöker predika honom att välja ett ovärt kort och göra ett dåligt val. Låt honom istället se sanningen, ati är både billigare och bättre än nvidia för tillfället!:)

Sen så länkar du till ett enda speltest där man vet att nvidia presterar bättre. Medans alla andra tester visar det helt motsatta, att hd5870 är bättre, så försöker du klamra dig fast vid ett enda test..

Till trådskaparen. HD5870 är ett betydligt bättre val! Ger dig mer prestanda, svalare dator, och billigare elräkningar! Men om physx är fruktansvärt viktigt så väljer du givetvis gtx 470, men bara så att du är medveten om att hd5870 är ett bättre kort:)

Jag vet att 5870 är ett bättre val, blablabla.. men det dom flesta inte har förstått som snozan har förstått är att jag är ute efter ett kort som har PhysX samt bra prestanda. Visst dom flesta PhysX-spelen har börjat bli lite gamla, men snart kommer Mafia II ut (OMFG!) och det kommer kunna använda sig utav PhysX. Jag låter den här videon göra snacket;
YouTube - Mafia II @ PAX East 2010 - nVidia PhsyX Techonolgy [Mafia-Zone.com]

Sen får vi inte heller glömma att GTX 470 är 400 kr billigare än det billigaste 5870. Jag ska också spela i 1920x1080, vilket GTX 470 kommer hantera effektivare än ett 5870. (Man tappar mindre prestanda i högre upplösningar och högre AA)

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Många säger att han ska köpa ett ATI och använda sitt gamla nvidia som physx, men gjorde inte nvidia så att man inte kan använda physx i ett system med ett ATI-kort i?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Jag vet att 5870 är ett bättre val, blablabla.. men det dom flesta inte har förstått som snozan har förstått är att jag är ute efter ett kort som har PhysX samt bra prestanda.

isåfall skulle väl snosan ha döpt tråden till GTX 470 eller ... gtx 470? xD

Ifall han endast är ute efter ett FYYS-x kort finns det ingen fråga och om ingen fråga finns så är svaret självklart!

Permalänk
Medlem

Testerna visar att 5870 ger ca 3-5 fps bättre (i 1920x1080)
Big deal..

Hellre betala ett lägre pris och få PhysX på köpet..

Synd att dom inte visade min. fps :/

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

isåfall skulle väl snosan ha döpt tråden till GTX 470 eller ... gtx 470? xD

Ifall han endast är ute efter ett FYYS-x kort finns det ingen fråga och om ingen fråga finns så är svaret självklart!

Snubbla du i tänket nu?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Snubbla du i tänket nu?

Jag vet inte.. x|

Vill han ha ett physX kort är det väl självklart att han ska köpa ett?
Även fast vissa skriver tydligt att de tycker att 5870 är bättre. xP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Många säger att han ska köpa ett ATI och använda sitt gamla nvidia som physx, men gjorde inte nvidia så att man inte kan använda physx i ett system med ett ATI-kort i?

Sant, fast de finns nån tweak ute på nätet som gör det möjligt.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Såg nu också att det lite överklockade GTX 470 körde över 5870 (stock)

Märkte också att man ser min. fps också och som jag trodde så gjorde GTX 470 lite bättre ifrån sig än 5870.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Hjälpsam

Jag tycker att TS verkar bestämt sig, själv skulle jag valt HD5870, men Alliie blir säkert nöjd med ett GTX470, något vansinnigt köp är det inte.

GTX470 går något bättre än ett HD5850, vilket inte är illa.
Introduction - Galaxy GeForce GTX 470 GC SLI Review | [H]ard|OCP

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Jag vet att 5870 är ett bättre val, blablabla.. men det dom flesta inte har förstått som snozan har förstått är att jag är ute efter ett kort som har PhysX samt bra prestanda. Visst dom flesta PhysX-spelen har börjat bli lite gamla, men snart kommer Mafia II ut (OMFG!) och det kommer kunna använda sig utav PhysX. Jag låter den här videon göra snacket;
YouTube - Mafia II @ PAX East 2010 - nVidia PhsyX Techonolgy [Mafia-Zone.com]

Sen får vi inte heller glömma att GTX 470 är 400 kr billigare än det billigaste 5870. Jag ska också spela i 1920x1080, vilket GTX 470 kommer hantera effektivare än ett 5870. (Man tappar mindre prestanda i högre upplösningar och högre AA)

Stödjer Mafia 2 GPU-accelererad PhysX? De sa ingentng om det i filmen och det finns väl en hel del spel som har PhysX fast inte för GPU:n.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk

Ganska värdelöst test då inte 5850 ens finns med. Kollar du in denna review så ligger 470 ganska exakt runt 5850 i prestanda, som dessutom klockar bättre. 5870 är långt före. NVIDIA GeForce GTX 470 Review

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Såg nu också att det lite överklockade GTX 470 körde över 5870 (stock)

Märkte också att man ser min. fps också och som jag trodde så gjorde GTX 470 lite bättre ifrån sig än 5870.

Det är relativt lätt att klocka korten och dom verkar inte bli nämnvärt varmare av överklockningen.
klocka upp mina +125Mhz utan artefakter i EVGA OC scanner detta med stock volt settings.
Man ska nog jämnföra stock mot stock inte OC mot stock.

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga att inget av korten i min mening är dåligt! Vissa verkar tycka att ena eller andra valet är helt oförståeligt. Jag skulle säga att inget av korten är ett dåligt köp (så länge man inte är konsolltaliban såklart).

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att något av korten är dåligt. I upplösningen 2560x1600 är HD5870 är överlägsen GTX470. Medan dom är jämnbördiga i 1680x1050 och 1920x1080 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är relativt lätt att klocka korten och dom verkar inte bli nämnvärt varmare av överklockningen.
klocka upp mina +125Mhz utan artefakter i EVGA OC scanner detta med stock volt settings.
Man ska nog jämnföra stock mot stock inte OC mot stock.

Okej, bra att veta

Jag vet att man inte ska jämföra dom så, men ja såg att det blev en ganska bra ökning i fps:en och GTX 470 kunde gå om 5870 när det är överklockat. (i det spelet)

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ganska värdelöst test då inte 5850 ens finns med. Kollar du in denna review så ligger 470 ganska exakt runt 5850 i prestanda, som dessutom klockar bättre. 5870 är långt före. NVIDIA GeForce GTX 470 Review

GTX 470 går om 5850 när man sätter på AA, och i vissa fall 5870 också. (baserat på Alien vs. Predator-testet)
Jag spelar mina spel med AA så det är ju bra.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Stödjer Mafia 2 GPU-accelererad PhysX? De sa ingentng om det i filmen och det finns väl en hel del spel som har PhysX fast inte för GPU:n.

Jag antar att det är GPU-accelererat.. ^^

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz