Ni som använder Macbook/MBP i skolan

Permalänk
Medlem

Ni som använder Macbook/MBP i skolan

Hur upplever ni det när det kommer till grupparbeten och liknande där andra har PC då filer ska skickas runt mellan personer, t.ex. ett Word-dokument, blir det trubbel ibland?

Har ni 13" eller 15"? Står själv i valet och kvalet mellan de två storlekarna

Fungerar datorn bra i övrigt eller ångrar ni köpet?

Permalänk
Medlem

Du menar om någon kör PC?

Office Mac och Word öppnar doc/docx och bör rendera likt Windows versionen.
Brukar ofta köra med google docs för sammarbeten och sedan typsätta i Pages då det senare producerar snyggare PDFer än Word.

Permalänk
Medlem

Jag springer runt med en 13" Macbook pro i skolan, tycker att 15" börjar vara lite väl stor för att tas med överallt.
Hittills har jag inte haft något problem med att skicka/ta emot text filer :).
Ångrar jag köpet? Nej, inte det minsta! Kommer troligen aldrig att köpa en bärbar dator som är gjord av någon annan än apple igen

Permalänk
Medlem

Nej, det funkar prima. jag kan öppna alla typer av office filer med iwork. När man väl ska skicka in filer är de ändå alltid pdf så de är inge problem det häller. skulle ta en 13", perfekt att ha med sig.

En sak som kan vara lite jobbigt är att vissa usb minnen formaterade för windows. du kan hämta filer från dom men inte skriva.
En macbook är stark att rekommendera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Jag springer runt med en 13" Macbook pro i skolan, tycker att 15" börjar vara lite väl stor för att tas med överallt.
Hittills har jag inte haft något problem med att skicka/ta emot text filer :).
Ångrar jag köpet? Nej, inte det minsta! Kommer troligen aldrig att köpa en bärbar dator som är gjord av någon annan än apple igen

Precis vad han sa. Bästa köpet jag gjort när det kommer till skolan. Se till att även fixa iworks med pages och numbers and what not. Tycker det fungerar överlägset Word. Det enda jag har att klaga på Pages är att det som sin konkurrent Word inte har equations vilket skapar lite krångel ibland. Annars Macbook is the way to go för skolgrejjer.

Att tillägga är att om du kommer att använda diverse CAD program så kan du komma att behöva installera windows på den. Men det fungerar klockrent!

Visa signatur

Jag har ett jävla svartbygge som dator!

Permalänk
Medlem

Jag har en MBP 13" till studierna som jag är väldigt nöjd med, passar mig perfekt. Som sagt är det oftast PDF som gäller, och då finns ju texworks

Permalänk
Medlem

Låter bra!

13" känns helt klart smidigare att bära runt på, men har hört att det kan kännas lite litet när man har flera fönster/vyer öppna. Tror själv att det är marginellt men någon kan kanske intyga om så är fallet?

Spelar ni f.ö. spel på den? Jag spelar lite då och då, men inte tillräckligt för att det skall motivera ett 15" köp tror jag.

Permalänk
Medlem

Hela skolan har 13" mcbook pro.

Vi har inga problem med dokumenten mellan oss, utan emot lärarna. xD
Då vissa inte vill använda sina mcbooks utan hellre sitter vid sina pcs. x( Vilket var jobbigt för då krävde de att vi inte lämnade in i s.k. skumma format! som deras Word inte kunde öppna!?

menmen. nu är allt lugnt, vi blev tvungna att installera "neo-office" och lärarna får sitta på (underbara!<3) open office.

(vill bara tillägga att jag använder OpenOffice på mah mac, det öppnar .doc! <3)

Permalänk
Medlem

Har den Vita Macbooken. Upplever som att den är någorlunda händig att ha i skolan. Snow Leopard och Windows på en Macbook kan vara väldigt användbart, då vissa program enbart finns till Windows.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta i min klass (högskola) använder Mac ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Kör MBP 13" och den fungerar super. Göra datorlaborationer i t.ex. R eller MatLab tycker jag funkar smidigare i OS X, man är mer produktiv :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kör 13" MBP här med, använder den dagligen i skolan. Det enda jag kan klaga på är den svenska avundsjukan som har fått mig att behöva byta skåp och lås ett antal gånger sedan jag började för att det är andra på skolan som också vill ha en, men som av någon anledning inte vill betala för en själv ^^

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Kör 13" MBP här med, använder den dagligen i skolan. Det enda jag kan klaga på är den svenska avundsjukan som har fått mig att behöva byta skåp och lås ett antal gånger sedan jag började för att det är andra på skolan som också vill ha en, men som av någon anledning inte vill betala för en själv ^^

Högstadiet, gymnasiet eller högskola/universitet?

Låter som att det är bara sånt man gör på högstadiet...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Musikälskare

Eftersom det är många studenter som kör Mac tror jag inte det är så stora problem

Väldigt många på Malmö högskola kör det tex.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Högstadiet, gymnasiet eller högskola/universitet?

Låter som att det är bara sånt man gör på högstadiet...

Faktiskt gymnasiet, men det ligger i solna så de kan vara en anledning haha!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hela skolan har 13" mcbook pro.

Vi har inga problem med dokumenten mellan oss, utan emot lärarna. xD
Då vissa inte vill använda sina mcbooks utan hellre sitter vid sina pcs. x( Vilket var jobbigt för då krävde de att vi inte lämnade in i s.k. skumma format! som deras Word inte kunde öppna!?

menmen. nu är allt lugnt, vi blev tvungna att installera "neo-office" och lärarna får sitta på (underbara!<3) open office.

(vill bara tillägga att jag använder OpenOffice på mah mac, det öppnar .doc! <3)

Kanske dom sitter på en gammal officeversion som inte kan öppna dom nya formaten som kom i och med Office 2007 på Windows och 2008 på Mac? .docx, .xlsx, .pptx osv. Det är ganska vanligt att man låter bli att uppgradera office eftersom det kostar pengar och sällan tillför nåt nytt som normala dödliga användare behöver.

Permalänk

Latex någon? Jag kommer iaf aldrig att röra vid word igen!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Latex någon? Jag kommer iaf aldrig att röra vid word igen!

Usch, kommer aldrig använda LaTeX, så omständing.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Även i min klass (högskola) använder merparten mac i skolan. Matlab mm fungerar prima, men det finns så klart en del programvara som fattas (orcad mm). LaTeX är ju underbart, men det löser ju inte problemet att öppna .docx osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Även i min klass (högskola) använder merparten mac i skolan. Matlab mm fungerar prima, men det finns så klart en del programvara som fattas (orcad mm). LaTeX är ju underbart, men det löser ju inte problemet att öppna .docx osv...

Använd word för .docx? Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Använd word för .docx? Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt.

Jo, jag använder faktist word endast för att kunna läsa de få .docx-filer vissa lärare ibland får för sig att lägga upp. Men för de som betalar dyra kronor för sina program så lär det ju kännas lite omotiverat att köpa word för det. Sry om det drog iväg lite från topic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Använd word för .docx? Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt.

Hur ställer man in detta i Word 2003 för Winddows?:) *pease*

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!