Valde ni AppleCare Protection Plan vid ert köp?

Permalänk
Medlem

Valde ni AppleCare Protection Plan vid ert köp?

Är inne på att köpa MBP 13". Men blir lite besviken att garantin som följer med kostnadsfritt bara räcker 1 år. Datorerna är ju inte direkt billiga från början Känns som att det ofta händer något efter 2-3 år med en laptop.

Är det värt det att betala 2000 kr extra för 3 års garanti samt tillgång till teknisk telefonsupport under lika lång tid? Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem

Jag köpte till AppleCare Protection Plan för ett tag sedan då garantin höll på att ta slut. Jag valde dock att köpa min på E-bay till ett betydligt lägre pris.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

I Sverige är det inte värt enligt mig, vi har våran kära reklamationsrätt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Nej, men köpte till det via eBay till min Mac Pro. Flerfaldigt många gånger billigare än direkt ifrån Apple. Jag tycker det är värt, speciellt med eBay-priset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

I Sverige är det inte värt enligt mig, vi har våran kära reklamationsrätt.

Sant, men det är du som måste bevisa att felet är ursprungligt, dvs fanns redan när du köpte datorn.

AC är mer än garanti, det är en gräddfil rakt in i verkstan, samt utmärkt telefonsupport både på hård och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag köpte till AppleCare Protection Plan för ett tag sedan då garantin höll på att ta slut. Jag valde dock att köpa min på E-bay till ett betydligt lägre pris.

Så man kan köpa AC separat när grundgarantin har gått ut? Det visste jag inte. Men man kan kanske är i behov av telefonsupport i början som newbie.

Skrivet av rastersize:

Nej, men köpte till det via eBay till min Mac Pro. Flerfaldigt många gånger billigare än direkt ifrån Apple. Jag tycker det är värt, speciellt med eBay-priset

Hur fungerar det då. Får man tillgång till internationell telefonsupport då, eller även svensk här? Hur blir det vid reparation, skickas datorn utomlands bara för det?

Skrivet av Cool Runnings:

AC är mer än garanti, det är en gräddfil rakt in i verkstan, samt utmärkt telefonsupport både på hård och mjukvara.

Använde du telefonupport mycket? Dyker det upp problem som är svårt att finna lösning på själv?

Permalänk

Passar på att svara på alla dina, clark444, frågor även om du citerade olika personer.

Skrivet av clark444:

Så man kan köpa AC separat när grundgarantin har gått ut? Det visste jag inte. Men man kan kanske är i behov av telefonsupport i början som newbie.

Nej man kan inte köpa till AC efter första året, måste vara inom garantitiden. Vilket också Mr. Nobby skrev att han gjort "garantin höll på att ta slut".

Skrivet av clark444:

Hur fungerar det då. Får man tillgång till internationell telefonsupport då, eller även svensk här? Hur blir det vid reparation, skickas datorn utomlands bara för det?

För Mac är garantin world wide så du får prata med den svenska supporten och du lämnar/skickar in din Mac till en auktoriserad verkstad i Sverige (i Göteborg, där jag bor, finns det minst två olika troligen fler). Hur det är med AC för iPod/iPhone/iPad vet jag ej.

Skrivet av clark444:

Använde du telefonupport mycket? Dyker det upp problem som är svårt att finna lösning på själv?

Jag använder mig personligen utav telefonsupporten när det är problem där lösningen är reparation eller att någon del behöver bytas ut. Då behöver man "boka" detta med AC först innan man lämnar in Mac:en till en verkstad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Sant, men det är du som måste bevisa att felet är ursprungligt, dvs fanns redan när du köpte datorn.

AC är mer än garanti, det är en gräddfil rakt in i verkstan, samt utmärkt telefonsupport både på hård och mjukvara.

Men har man inte missköt(t.ex tappat den) datorn så ska det inte vara några problem. Vanlig användning får man bruka. Har man inte missköt den så kan man ju säga "så det ska bli så här då eller?", svarar de nej så borde man få den reklamerad. Har alltid gjort så på mina saker jag reklamerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Jag använder mig personligen utav telefonsupporten när det är problem där lösningen är reparation eller att någon del behöver bytas ut. Då behöver man "boka" detta med AC först innan man lämnar in Mac:en till en verkstad.

???

Man behöver inte snacka med supporten innan man lämnar in den på service. Visst kan man gå den vägen om man vill, annars så går man bara till en APR så tar de in den på service efter att man visat eller beskrivit felet.

Själv har jag utnyttjat supporten när min nyinköpta iWork inte ville fungerar för att det låg kvar inställningar kvar från den 30-dags demo jag provat tidigare. Så med deras hjälp så tog vi väck filerna och sedan funkade min köpta version.....

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att den finns en otroligt bra Mac support butik i Sickla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men har man inte missköt(t.ex tappat den) datorn så ska det inte vara några problem. Vanlig användning får man bruka. Har man inte missköt den så kan man ju säga "så det ska bli så här då eller?", svarar de nej så borde man få den reklamerad. Har alltid gjort så på mina saker jag reklamerar.

Det där har jag funderat på också. Låt oss säga att jag sköter den exemplariskt, men det har inte varit några fel under garantitiden. Sedan efter 2 år så börjar skärmen blinka och ger konstig bild. Kan man då hävda att det är ursprungsfel? Jag menar, precis som turbi skrev så är det ju inte meningen att det ska uppkomma om man skött datorn rätt och då borde man väl få igenom en reklamation?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Perfekt. Tack för alla svar, rastersize och ni andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men har man inte missköt(t.ex tappat den) datorn så ska det inte vara några problem. Vanlig användning får man bruka. Har man inte missköt den så kan man ju säga "så det ska bli så här då eller?", svarar de nej så borde man få den reklamerad. Har alltid gjort så på mina saker jag reklamerar.

Ja om du kan bevisa att datorn är skött exemplarisk (hur du nu gör det) så kanske. Kanske anlita en datortekniker som kollar upp det? Apple brukar vägra om det inte är saker de fått order om skall täckas utanför garantin, så då får du dra det vidare. Väldigt svårt för en privatperson att bevisa att skadan är ursprunglig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det inte så svårt att få igenom en reklamation i Sverige. Man behöver som kund inte ha så starka bevis för att det är ett ursprungsfel som det kan låta.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Vad jag har hört så är det inte så svårt att få igenom en reklamation i Sverige. Man behöver som kund inte ha så starka bevis för att det är ett ursprungsfel som det kan låta.

Oftast är det för företaget ger med sig innan ARN och sådant blandas in. Har vänner som försökt med Apple som vägrat. Skall du blanda in ARN så krävs nog starkare bevis än att du säger "jag har varit försiktig", då detta inte är ett bevis alls.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Oftast är det för företaget ger med sig innan ARN och sådant blandas in. Har vänner som försökt med Apple som vägrat. Skall du blanda in ARN så krävs nog starkare bevis än att du säger "jag har varit försiktig", då detta inte är ett bevis alls.

Men har den inga yttre skador så är den ju bra skött/normalt skött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men har den inga yttre skador så är den ju bra skött/normalt skött.

Det är inget bevis för det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det är inget bevis för det.

Mer kan man inte bevisa själv ju! Vad skulle du säga att man behövde för bevis då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Mer kan man inte bevisa själv ju! Vad skulle du säga att man behövde för bevis då?

Det som är problemet, en tekniker skulle ju kunna gå igenom den och se att det är en komponent som inte riktigt går sönder pga yttre åverkan osv. Det är svårt som lekman att få rätt med komponenter om företaget inte kör på goodwill. Vilket inte Apple gillar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det som är problemet, en tekniker skulle ju kunna gå igenom den och se att det är en komponent som inte riktigt går sönder pga yttre åverkan osv. Det är svårt som lekman att få rätt med komponenter om företaget inte kör på goodwill. Vilket inte Apple gillar

Ajja jag tror ändå att Apple/återförsäljare hade fått ge med sig om det inte är någon yttre påverkan även om det hade blivit krångligt med ARN och så vidare. Men det är väll också en affärsplan från deras sida så att folk köper deras protection plan så att de blir lite smidigare för kunden och att de tjänar några extra kronor gentemot vanlig reklamation. Jag hade dock inte köpt en sådan här extra försäkring från något företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ajja jag tror ändå att Apple/återförsäljare hade fått ge med sig om det inte är någon yttre påverkan även om det hade blivit krångligt med ARN och så vidare. Men det är väll också en affärsplan från deras sida så att folk köper deras protection plan så att de blir lite smidigare för kunden och att de tjänar några extra kronor gentemot vanlig reklamation. Jag hade dock inte köpt en sådan här extra försäkring från något företag.

Nja, mycket som kan döda komponenter som inte syns från utsidan (statisk elektricitet, strömspikar, fumlat sig när man skruvat i hårddisk eller dylikt). Det är detta du måste bevisa inte har påverkat alls.

För övrigt är Apple Care inte en försäkring.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

???

Man behöver inte snacka med supporten innan man lämnar in den på service. Visst kan man gå den vägen om man vill, annars så går man bara till en APR så tar de in den på service efter att man visat eller beskrivit felet.

När min HDD dog i min macbook så tog inte lokala apple retailern emot datorn, jag var tvungen att ringa supporten och få ett ärendenummer.
Tycke det var skit drygt att behöva göra en massa tester och förklara symtomen gång på gång över telefon. Testerna kunde ta över ett dygn eftersom HDD i princip var oläsbar, så fick jag ringa upp vid ett senare tillfälle, vilket jag mest tyckte var bortslösade dagar då jag visste sedan start att HDDn havererat.
Men men, det ville väll bara att jag skulle skicka in datorn med rätt diagnos till reparatören så jag inte behövde betala för extra felsökning.

Jag har inte köpt till AC btw.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nja, mycket som kan döda komponenter som inte syns från utsidan (statisk elektricitet, strömspikar, fumlat sig när man skruvat i hårddisk eller dylikt). Det är detta du måste bevisa inte har påverkat alls.

För övrigt är Apple Care inte en försäkring.

Vad är godtagbart bevis då? Mitt ord, mer som privat person kan jag inte bevisa själv. Statisk elektricitet? Från utsidan ska väll det ändå inte hända(då är produkten fel konstruerad och har man varit och pillat är det ens eget fel)? Strömspikar då har man ju en hemförsäkring som täcker detta(plus att man kanske ska ta ut elektriska saker när det åskar om man är någorlunda intelligent). Fumlat sig med hårddisk, har man gjort detta så är det ju ens eget fel och det täcker inte någon försäkring/eller vad du vill kalla det. Så har man inte varit och pillat eller tappat eller spillt vätska och skött den bra så är det inga problem med att reklamera. Nu vet jag inte vad apple care täcker för fel men tror knappast att den täcker klant fel och eftersom vi har 3 år reklamationsrätt så blir ju denna tämligen onödig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Vad är godtagbart bevis då? Mitt ord, mer som privat person kan jag inte bevisa själv. Statisk elektricitet? Från utsidan ska väll det ändå inte hända(då är produkten fel konstruerad och har man varit och pillat är det ens eget fel)? Strömspikar då har man ju en hemförsäkring som täcker detta(plus att man kanske ska ta ut elektriska saker när det åskar om man är någorlunda intelligent). Fumlat sig med hårddisk, har man gjort detta så är det ju ens eget fel och det täcker inte någon försäkring/eller vad du vill kalla det. Så har man inte varit och pillat eller tappat eller spillt vätska och skött den bra så är det inga problem med att reklamera. Nu vet jag inte vad apple care täcker för fel men tror knappast att den täcker klant fel och eftersom vi har 3 år reklamationsrätt så blir ju denna tämligen onödig.

Ja men läs reklamationsrätten, säger att DU måste bevisa att felet är ett produktionsfel. Att du säger "jag har inte pillat" räknas inte alls som bevis, det är ett påstående, inte ett bevis. Därför det är svårt att få igenom reklationsrätt på fel som inte är erkända ursprungsfel, t.ex. Apple hade problem att plasten gick sönder på deras gamla MacBooks på ett speciellt ställe, detta täckte dem utanför garantin. Så om Apple vägrar och det enda du har att komma med är "den har ju inga skador och jag lovar att jag inte pillat!" så är du körd.

Under garantitiden måste företaget bevisa att DU orskat felet, gissa varför de aldrig ens försöker om den inte har synliga skador? Det är väldigt svårt att bevisa. Detsamma gäller för dig när du skall bevisa att det är företaget som orsakat felet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja men läs reklamationsrätten, säger att DU måste bevisa att felet är ett produktionsfel. Att du säger "jag har inte pillat" räknas inte alls som bevis, det är ett påstående, inte ett bevis. Därför det är svårt att få igenom reklationsrätt på fel som inte är erkända ursprungsfel, t.ex. Apple hade problem att plasten gick sönder på deras gamla MacBooks på ett speciellt ställe, detta täckte dem utanför garantin. Så om Apple vägrar och det enda du har att komma med är "den har ju inga skador och jag lovar att jag inte pillat!" så är du körd.

Under garantitiden måste företaget bevisa att DU orskat felet, gissa varför de aldrig ens försöker om den inte har synliga skador? Det är väldigt svårt att bevisa. Detsamma gäller för dig när du skall bevisa att det är företaget som orsakat felet.

Jo iofs, dock ligger ju frågan vad för bevis det ska vara? Ett påstående(vittnesmål om man kan säga så) och att vi fysiskt kan visa att det inte är några yttre skador är det enda som vi privatpersoner kan komma med. Sen så blir det återförsäljaren som får acceptera det eller inte. Så frågan ligger i vad för bevis man behöver ha för att återförsäljaren ska acceptera reklamationen. Jag har inte haft några problem med denna bevisning innan, dock inte med apple(så om de är hårdare eller inte vet jag inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jo iofs, dock ligger ju frågan vad för bevis det ska vara? Ett påstående(vittnesmål om man kan säga så) och att vi fysiskt kan visa att det inte är några yttre skador är det enda som vi privatpersoner kan komma med. Sen så blir det återförsäljaren som får acceptera det eller inte. Så frågan ligger i vad för bevis man behöver ha för att återförsäljaren ska acceptera reklamationen. Jag har inte haft några problem med denna bevisning innan, dock inte med apple(så om de är hårdare eller inte vet jag inte).

Kända fel är enkla att få igenom. Sådana som tillverkaren gått ut och sagt att "det här vet vi om" osv. Jag skulle hellre satsa på förlängd garanti, då det är ett riktigt vågspel att köra på reklamationsrätten, hellre betala lite nu än riskera att behöva betala 12k sen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Kända fel är enkla att få igenom. Sådana som tillverkaren gått ut och sagt att "det här vet vi om" osv. Jag skulle hellre satsa på förlängd garanti, då det är ett riktigt vågspel att köra på reklamationsrätten, hellre betala lite nu än riskera att behöva betala 12k sen

Men köper du förlängd garanti på allt du köper så har du råd att köpa nytt på det som ev. går sönder och kan leva "gott" på "räntepengarna" två vägval man får göra som konsument och inget är egentligen fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag köpte till AppleCare Protection Plan för ett tag sedan då garantin höll på att ta slut. Jag valde dock att köpa min på E-bay till ett betydligt lägre pris.

Var inne på samma sak men sedan läste jag flera varnande exempel på de som bara fått kod utan box med serienummer på (och även några som fått boxen) att säljaren gick till apple och löste in återstående tid och avtalet slutade att gälla. Då de väntar ngn månad med detta så kan man inte få tillbaka pengarna och man skall tydligen inte kunna kommentera sitt ärende heller.

Don't buy AppleCare on Ebay

FAKE APPLECARE APPLE CARE - A warning to buyers

Jag hade precis tänk slå till men sedan efter att ha läst detta vågar jag inte köpa AppleCare annat än i Sverige vilket svider lite då det är så dyrt.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk

Drulleförsäkring? 1200självrisk , fixar biffen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbi:

Men köper du förlängd garanti på allt du köper så har du råd att köpa nytt på det som ev. går sönder och kan leva "gott" på "räntepengarna" två vägval man får göra som konsument och inget är egentligen fel

Helt klart, man köper det ju inte på allt. Men lite dyrare saker som faktiskt får lite stryk tycker jag det kan vara nyttigt att ha det på.

Skrivet av Dreamking89:

Drulleförsäkring? 1200självrisk , fixar biffen!

Täcker bara olycksfall, inte om den går sönder bara.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"