Tips hur diskkonfigurera för mängder av virtuella miljöer på enskild server?

Permalänk
Medlem

Tips hur diskkonfigurera för mängder av virtuella miljöer på enskild server?

Hej,

Ska sätta upp en server med en mängd virtuella miljöer som ska köras simultant.

Vilken diskkonfiguration bör vara bäst lämpad för detta?

- RAID 5 array med dedikerat raidkort med 4st diskar (t.ex. velociraptor 150Gb 10k RPM)

- Två eller flera 160Gb SSD-diskar ej i RAID

- Tips på bättre konfiguration?

Tacksam för svar!

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är mycket data som ska kommas åt samtidigt på en mekanisk disk blir prestandan väldigt lidande i och med den relativt höga söktiden. Med en SSD är ju söktiden i nästmatse obefintlig vilket förmodligen kommer ge mycket bra prestanda jämfört med mekaniska. Beroende på storlek är det ju tyvärr rätt mycket dyrare också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Om du ska ha redundans och prestanda rekommenderar jag RAID10 på 4 eller fler diskar.
Köp också ett raidkort med cacheminne, övriga är inte värt pengarna.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

allt beror på:
hur många virtuella maskiner du ska sätta upp
vad ska de olika maskinerna göra / vilken belastning
vad har du för budget
Ska det sitta på ett SAN eller lokalt
hur ser övrig hårdvara ut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

allt beror på:
hur många virtuella maskiner du ska sätta upp
vad ska de olika maskinerna göra / vilken belastning
vad har du för budget
Ska det sitta på ett SAN eller lokalt
hur ser övrig hårdvara ut

Hej och tack för alla svar,

Det rör sig om 10 - 15st virtuella VWWare Windows Server 2003 och 2008 installationer. Jag kommer köra flera instanser av BizTalk MSSQL Server 2005 och MS Commerce Server mm. Belastningen kommer inte vara särskilt tung.

Servern är en Core i7 950 (2.8GHz QuadCore med HyperThreading)
P6T Deluxe v2 moderkort
12Gb minne (kommer eventuellt utökas till 24Gb)

Diskarna ska sitta lokalt i burken och jag vill i första hand ha bra prestanda men också gärna redundans.

Budget - skulle gärna komma under 8000 men det kanske är svårt. Ett alternativ är att köra lånsammare 7200RPM diskar - kanske 8st 500Gb i RAID 5 med ett 8 portars RAID-kort med minnesbuffert och batteri.

Jag har även funderat på att köra på moderkortets inbyggda RAID-kretsar men jag misstänker att det kan vara ett stort misstag?

Tacksam för ytterligare funderingar!

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Jag har en server hemma som kör 2 och ibland 3 virtuella maskiner samtidigt som den sköter endel grundsaker själva servern. Detta är på en socket 939 x2 3800+ processor (har ej virtualiserings teknik) med 4gb minne och en 5400rpm 2,5" 80GB hårdskiva. Belastningen är allt som oftast låg, och över lag så har jag nog inte haft problem med prestanda trots att alla virtuella maskiner jobbat på med sitt. Det är ju inte många i förhållande till ditt projekt, men och andra sidan är ju hårdvaran inte heller mycket i förhållande till ditt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilin:

Hej och tack för alla svar,

Det rör sig om 10 - 15st virtuella VWWare Windows Server 2003 och 2008 installationer. Jag kommer köra flera instanser av BizTalk MSSQL Server 2005 och MS Commerce Server mm. Belastningen kommer inte vara särskilt tung.

Servern är en Core i7 950 (2.8GHz QuadCore med HyperThreading)
P6T Deluxe v2 moderkort
12Gb minne (kommer eventuellt utökas till 24Gb)

Diskarna ska sitta lokalt i burken och jag vill i första hand ha bra prestanda men också gärna redundans.

Budget - skulle gärna komma under 8000 men det kanske är svårt. Ett alternativ är att köra lånsammare 7200RPM diskar - kanske 8st 500Gb i RAID 5 med ett 8 portars RAID-kort med minnesbuffert och batteri.

Jag har även funderat på att köra på moderkortets inbyggda RAID-kretsar men jag misstänker att det kan vara ett stort misstag?

Tacksam för ytterligare funderingar!

Nu vet jag inte vilken Hypervisor du tänkt dej men drar till med en gissning att du kommer köra ESXi.

CPU och minne ser bra ut generellt. Tror dock att det kommer bli ganska tufft för servern att klara av 15 (om vi räknar på worst case) VMs på samma gång. Det är mindre än 1gb per VM och om HT fungerar som det ska så är det teoretiskt 0,5 CPU per VM.

Om du vill ha bra fart samt redundans så är ett riktigt RAID-kort det enda alt. Det som sitter på moderkorten tycker inte EXS inte om (iom att det inte är ett riktigt raidkort).
Jag skulle ta RAID 10 istället för 5 i ditt fall. Dyrare men bra fart i både läs och skriv.
Ett kort med BBU om du inte har UPS. Kolla noga på VMwares hemsida vilket kort som passar till.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är detta till en server för hemmabruk/labb eller ska den köra dessa miljöer/vm´s i företagsmiljö/skarp drift?

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

Det är en testmiljö. Men vad tror ni om 4st velociraptor 300gb och ett adaptec 5405 i RAID5 - känns som det lutar åt det.

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk
Medlem

Raid5 är inte optimalt för lagring av de virtuella systemdiskarna har jag för mig då åtkomsttiden inte blir bättre än för en enskild disk. Med fyra diskar så är väl RAID10 en bra kompromiss. Eller så kör du alla diskarna parallellt i en RAID1 för snabb åtkomst och bra säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Raid5 är inte optimalt för lagring av de virtuella systemdiskarna har jag för mig då åtkomsttiden inte blir bättre än för en enskild disk. Med fyra diskar så är väl RAID10 en bra kompromiss. Eller så kör du alla diskarna parallellt i en RAID1 för snabb åtkomst och bra säkerhet.

Hej,

Nu blev det ett LSI / 3Ware 9650SE 4-portar och RAID10 har jag nog bestämt mig för.

En fråga: bör man installera operativsystemet på en separat disk eller på raid-arrayen?

Visa signatur

R600 fanboy

Permalänk

Jag rekommenderar att du kör VMWare ESXi och inte VMWare server eller liknande på maskinen. Se bara till så din hårdvara stöds (framförallt nätverkskort och hårddiskkontroller).
ESXi går även att köra från ett USB minne och sedan använda disk diskkontroller som lagring för VM's, kanske något för dig då jag är tveksam till om 9650SE stöds för att boota på i ESXi.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Håller med föregående inlägg, ta ett usbminne och installera ESXi på. Så kan du utnyttja allt utrymme på diskarna till lagring av VM.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.