Aktivering av TLER - nollning nödvändig?

Permalänk
Medlem

Aktivering av TLER - nollning nödvändig?

Tänkte aktivera TLER på mina WG GP som jag redan har kört i RAID ett tag. Jag tycker att jag har det mesta ganska klart för mig. Det som gör mig fundersam är en kille på Ubuntu Forums som rekommenderade att köra DBAN innan. Jag har inga andra lagringsmedier där min data får plats och undrar därför självklart; är det nödvändigt att blåsa diskarna innan jag aktiverar TLER? Jag har inte varit med om några fel, vad jag vet, och en fsck precis innan aktivering borde väl vara tillräckligt?

Permalänk
Medlem

TLER sägs bara kunna sättas på WD GP tillverkade före 2009-09 med vissa undantag.

TLER påverkar INTE datat eftersom det är ett register på disken man uppdaterar.
Se'n sätter du ner 8s skiten med WDIDLE3 till 300s så lever den längre.

Se'n tyckerja' att du skall shoppa lite backupdiskar

Permalänk
Medlem

Eftersom WD tillhandahåller mjukvara för att stänga av TLER officiellt antar jag att det inte borde vara några problem att använda den med nyare diskar också men jag ska definitivt kolla upp det innan jag gör något. Jag förstår att det inte påverkar data men jag funderade på om det kunde skita sig om det fanns något "småfel" på disken innan jag aktiverar TLER. Diskarna används självklart till lagring, så jag vet inte om 300 s är en vettig tid för idle, men finns det funktion för att ändra den i samma mjukvara drar jag i alla fall upp den en bra bit. Jag kör RAID 1, så eftersom det känns ganska osannolikt att båda dör samtidigt, är den ena backup till den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Eftersom WD tillhandahåller mjukvara för att stänga av TLER officiellt antar jag att det inte borde vara några problem att använda den med nyare diskar också men jag ska definitivt kolla upp det innan jag gör något. Jag förstår att det inte påverkar data men jag funderade på om det kunde skita sig om det fanns något "småfel" på disken innan jag aktiverar TLER. Diskarna används självklart till lagring, så jag vet inte om 300 s är en vettig tid för idle, men finns det funktion för att ändra den i samma mjukvara drar jag i alla fall upp den en bra bit. Jag kör RAID 1, så eftersom det känns ganska osannolikt att båda dör samtidigt, är den ena backup till den andra.

Du kan köra WDTLER även om diskarna har klusterfel osv så du behöver inte rensa diskarna, som jag har fattat det så är det ett firmware-pill, dock så är det inte säkert att det funkar på diskar tillverkade efter 2009/09.
sen så är 300s IDLE eller disabled en extremt vettig idé, 8s default är lite löjligt och sliter på diskarna grönjävligt, sen så är det inte speciellt bra om diskarna idlar fram och tillbaka när dom sitter i en raid
kan få lustiga och överaskande och ibland mindre komiska effekter.