Gainward 9800 GTX etikett för serienummer borta.

Permalänk
Medlem

Gainward 9800 GTX etikett för serienummer borta.

Returnerade mitt trasiga kort till komplett och har fått till svar att garantin är förverkad eftersom denna etikett saknas.

Jag är säker på att jag inte har tagit bort denna då jag helt enkelt monterade kortet i datorn första dagen och det satt där ända tills det gick sönder. har någon varit med om att det har trillat loss av sig självt?

Känns tråkigt att man tvivlar på ens ärlighet. Kortet har ju gått sönder och jag har rätt till att få det utbytt.
Vad kan jag göra?

/patrik

Permalänk

Ring dem och förklara läget borde lösa det om du är lite skicklig på att snacka. Eller så tar du ett S/N från ett liknande kort, kanske skriva ut om du kan skriva ut på rätt papper.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Borde väl stå på kartongen? Å andra sidan borde ju etiketten ligga i i datorn då

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Komplett och good will i samma mening? Skulle inte tro det.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Returnerade mitt trasiga kort till komplett och har fått till svar att garantin är förverkad eftersom denna etikett saknas.

Jag är säker på att jag inte har tagit bort denna då jag helt enkelt monterade kortet i datorn första dagen och det satt där ända tills det gick sönder. har någon varit med om att det har trillat loss av sig självt?

Känns tråkigt att man tvivlar på ens ärlighet. Kortet har ju gått sönder och jag har rätt till att få det utbytt.
Vad kan jag göra?

/patrik

På kartongen har du en klisterlapp med en streckkod, där står även serienumret.

Skrivet av Ovard:

Komplett och good will i samma mening? Skulle inte tro det.

Han bevisar ju att han har köpt grafikkortet från komplett genom att uppge serienumret, så för mig e de självklart att dom inte visar "good will"?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

På kartongen har du en klisterlapp med en streckkod, där står även serienumret.

Han bevisar ju att han har köpt grafikkortet från komplett genom att uppge serienumret, så för mig e de självklart att dom inte visar "good will"?

Good will i det här fallet vore väl att kolla på hans orderhistorik, se att det är ett sånt kort han beställt och sen bara fixa det? Jag ser inte problemet.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl inte serienumret i sig utan att det saknas från kortet. Kan ju vara så att märket har suttit över någon skruv som förhindrar att man monterar ner kylaren. När denna lappen är borta så kan det inte garanteras att det är orört. Men visst, man kan ju tycka att det inte borde vara några problem ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har inte skruvat isär kortet på något sätt. Jag satte i det i datorn samma dag som det kom och sedan har det suttit där tills det gick sönder. Jag har tittat i burken och det finns inget etikett där.

Innan jag gjorde den här returen lät jag en lokal datorfirma testa kortet. Så de har ju haft det ca 2 timmar. Men varför skulle de ta bort etiketten för?

I vilket fall som helst.. Jag har handlat med komplett regelbundet i.. ja. jag vet inte hur länge men så länge jag kan minnas. Inte för att de varit billigast utan för att de har haft snabba leveranser och för att jag har trott att den dagen det blir ett problem så kan man få hjälp. Tyvär verkar jag haft fel om detta.

De vet ju att jag köpt ett sådant kort hos dem och jag har av alla de prylar jag köpt tidigare aldrig returnerat någonting. De kunde välja att acceptera min retur men de valde istället att sluta svara på mina mail.

En sak till. Jag fick ingen chans att ens leta efter etiketten. Rätt var det var fick jag ett mail där det står att min garanti är förverkad då etiketten saknas och att produkten redan är tillbakaskickad.

Taskig stil!

Personligen hade jag planerat att i närtid köpa en ny samsung led tv, en ny dator till min fil/chatserver samt diverse andra tillbehör. Ca 22k i förlorad försäljning komplett!

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att firman monterade ner kortet för att blåsa det rent på damm då? Jag anklagar inte på något sätt dig, anser att ett så stort företag som komplett borde ha råd med lite goodwill eftersom det nu inte finns några tecken på att kortet är öppnat.

Permalänk
Medlem

tacka gud för att inet finns

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Returnerade mitt trasiga kort till komplett och har fått till svar att garantin är förverkad eftersom denna etikett saknas.

Jag är säker på att jag inte har tagit bort denna då jag helt enkelt monterade kortet i datorn första dagen och det satt där ända tills det gick sönder. har någon varit med om att det har trillat loss av sig självt?

Känns tråkigt att man tvivlar på ens ärlighet. Kortet har ju gått sönder och jag har rätt till att få det utbytt.
Vad kan jag göra?

/patrik

yes jag har haft samma problem med klisterlappen på mitt 8800GT kort från GainWard men de satt kvar, men de var på fitthåret det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

På din plock order står det serie nr. för graffe, på kartong står de serie nr. för graffe... för att de fattas en klisterlapp som kan ha försvunnit av alla möjliga anledningar så är de inte skäl nog å neka en retur!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

På din plock order står det serie nr. för graffe, på kartong står de serie nr. för graffe... för att de fattas en klisterlapp som kan ha försvunnit av alla möjliga anledningar så är de inte skäl nog å neka en retur!

Problemet är ju inte att man ej vet vad serienumret är, problemet är att komplett är griniga i det här fallet.
Givetvis vill dom ha serienumret för att kunna göra en kreditering/service mot firman dom köpt in kortet hos, men det är ju inte så att TS ens fått en chans att söka reda på serienumret. Eller att komplett valt att försöka hitta det själv via tex. kvittot.

Problemet är att på dom jäkla små lapparna (som (edit:ibland) sitter över någon skruv) står det alltid "warranty woid if removed". Edit: Sprollar vart lappen sitter/suttit, står det "warranty woid if removed" så kan dom neka garanti om den saknas. Hade komplett velat vara lite serviceminded så hade dom kunnat försöka kreditera kortet ändå.

Till TS, om du på något sätt via komplett eller google kan hitta vem som är generalagent för kortet du köpt så kan du eventuellt med lite tur själv få igenom en kreditering mot det företaget. Inte alls säker på att det kommer funka, men det kan ju vara värt ett försök om man orkar lägga ner den tiden.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

sr nr lappen sitter aldrig över nån skruv

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Man ställer sig frågan vad de här åren med garanti som man får gäller...

Oftast skriver butiken inte upp vad garantin gäller på hemsidan eller skickar med. Eftersom vi bor i Sverige och har speciella regler som skiljer sig ordentligt från USA, där man skickar in korten själv på garantiärenden, kallat RMA, kan man inte heller fråga tillverkaren vad garantin gäller. Allt de säger är, ask the place, where you bought the product.

När man frågar personalen, vet inte de heller...
Roligt.

Så länge butiken inte har skickat med någon form av papper eller häfte, där det står att vid saknande av serieklistermärket, så gäller inte garantin, så bör de inte kunna neka garantiärendet. Problemet är troligtvis som vissa har sagt att det var en lat nisse, som inte orkade leta upp numret, eller ta upp diskussionen med dig.

Så antingen ringer du upp dem och låter som en hjälplös person, eller så ringer du upp dem och skäller energin ur dem!

En liten off topic historia från en person som jobbade på inet, när jag skulle inhandla en cpu, för att visa hur rätt du har i ditt garantiärende, jämfört med vissa andra personer :

Var försiktig vid monteringen av cpun och bryt inte de känsliga pinnarna. Jag svarade så klart: nej då, och skrattade en del^^, för jag vet hur svårt det är att bryta amd:s pinnar (intels är lite tunnare). Då svarade den anställda att en person hade kommit in med cpu:n i fickan med en 20 avbrutna pinnar och undrade varför cpu:n inte fungerade ^^

Ge inte upp! Ring upp viktipetterna!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Komplett.se

Hej.

Ett svar på denna tråd finner ni här: #10232891

mvh // Erik J

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering om detta.

Komplett skickade alltså tillbaka kortet utan att jag fick en chans att tala med dem. Jag har försökt "få igång" kortet men det ballar alltid ur efter en liten stunds spelande, det hänger sig. Fick dock bort dollartecknen som kom vid post screenen precis efter bios post genom att höja spänningen något till NB/SB på moderkortet.

Anyway. Serienummer etiketten saknas. Och det är faktiskt en till etikett som håller på att trilla bort. utan att jag har pillat på den! Så det kanske inte är så konstigt om den andra har trillat bort av sig själv heller.

Vet någon om det står någonstans att man måste kontrollera att samtliga etiketter sitter kvar på kortet?

Jag vet ju med mig att jag inte har plockat bort etiketten och det ligger ingen i datorlådan, har kollat väldigt noga nu. Alltså har jag fått en felaktig vara från början. Såvitt jag kan se står ingenting i köpvillkoren här https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond om att man skall kontrollera att etiketter osv sitter kvar för att garantin ska gälla. Det tycker jag man borde påpeka om man tänker driva detta så hårt som det verkar att man gör från Kompletts sida.

Det är ju fint med 200 kr i rabatt men kortet kostade ca 2100 kr och jag vill ha ett motsvarande kort åtminstone. Jag vill inte men kommer att gå vidare med detta av principskäl. Jag har inte gjort något fel och ska därför få min vara utbytt. Allt annat är bara undanflykter.

Permalänk
Antielefant

Du är i det här fallet offer för moment 22.

Komplett är enligt lag skyldiga att ersätta kortet om det är ett garantifel och kortet är sålt hos dem, men för att detta ska gälla måste du som kund kunna påvisa bortom all tvivel att kortet är sålt hos dem. Det enda sättet att se detta är med serienumret, vilket registreras hos Komplett när kortet's kartong scannas för plockning.

Utan klisterlappen med serienummer på kan inte Komplett anses ansvariga för att kortet reklameras, eftersom det inte finns något sätt för dem att verifiera att kortet;
1) är köpt hos dem
2) fortfarande har garanti kvar

9800 GTX tillverkades nämligen bara under en begränsad period, och den började i april 2008. De flesta grafikkortstillverkare lämnar ett års garanti, och då måste inköpsdatum kunna bevisas, men samma gäller även på två års garanti. Tre år är väldigt ovanligt.

Möjligheten finns ju att du (som jag, exempelvis) haft mer än ett identiskt kort köpt vid två olika tidpunkter eller (som jag, exempelvis) från två olika återförsäljare. Utan serienummer kan varken de eller Asus kontrollera detta, med mindre än att demontera kylaren (vilket sabbar garantin mot Asus - de vägrar ens kolla på kortet om den varit avmonterad) och kolla på klisterlappen som sitter på själva kretskortet.

Ett sätt runt detta hade kunnat vara att skicka tillbaka kortet i orginalkartongen, då serienumret på kortet faktiskt står på denna. De kan fortfarande jävlas (eftersom man fortfarande kan fuska) men då är i alla fall det rimliga tvivlet mindre.

Oavsett vilket - Komplett kan inte stå som ansvariga för att lappen saknas, eftersom du fått ett kort i oöppnad kartong från tillverkaren. Risken att klisterlappen med serienumret är borta i det här skedet är låg, visst existerar den, men det är ändå inget Komplett kan påverka. Dock har jag aldrig hört talas om att ett kort skeppas utan dessa klisterlappar eftersom de matchas mot kartongen.

Serienummeretiketten sitter på insidan av grafikkortet, in mot moderkortet antingen i bakkant av kortet eller precis ovanför PCI-E slotten. Visst kan det hända att kortet blir så varmt att klistret lossnar och lappen ramlar av - men då ligger ju lappen antingen i chassit eller mellan PCI-E portarna. Om den inte ramlade av i och med att du tog ut det förstås, då kan den för allt jag vet ligga i en dammsugarpåse på tippen.

Lycka till med att gå vidare med ärendet, men jag kan redan nu säga att risken att du lyckas är lika liten som att du skulle lyckas på grund av att du tappat bort kvittot. Rent praktiskt är det nämligen i exakt den sitsen du sitter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Komplett är enligt lag skyldiga att ersätta kortet om det är ett garantifel och kortet är sålt hos dem, men för att detta ska gälla måste du som kund kunna påvisa bortom all tvivel att kortet är sålt hos dem.

Just det. Jag har handlat för ganska stora summor hos komplett och varit en trogen kund under många, många år. Inte för att Komplett är billigast, för det är de ju oftast inte. Utanför att det alltid kännts som man har kunnat lita på dem. Och kanske ännu mer för att man har trott att den dag man får problem ska man kunna få hjälp. Men det hade jag ju helt klart fel i. Man vill inte diskutera överhuvudtaget och skickar tillbaka varan utan att låta mig svara först! MYCKET DÅLIG STIL!

Tror de verkligen att en mångårig kund som aldrig nånsin tidigare bråkat om någonting skulle på något sätt försöka luras på det sättet? Tydligen gör de det.

Skrivet av Zcenicx:

Lycka till med att gå vidare med ärendet, men jag kan redan nu säga att risken att du lyckas är lika liten som att du skulle lyckas på grund av att du tappat bort kvittot. Rent praktiskt är det nämligen i exakt den sitsen du sitter.

Kvitto finnes i systemet. Det är inte samma sak. Hur ofta kollar du serienummer på de prylar du köper? Jag har köpt 10+ kompletta datorer och hundratals olika komponenter och jag hqr ALDRIG kollat serinummer. Jag har inte talat med någon som har gjort det heller.

Dessutom är det ju så att de flesta prylarna inte har något serienummer. Det måste ju betyda att de grejerna finns det ingen garanti på alls hos komplett. De kan ju bara hävda att jag köpt grejen någon annanstans och då finns det ingen möjlighet att bevisa någonting. Låter helt absurt det här!

Om du köper 5 liter mjölk som visar sig vara dålig inte faan frågar ICA efter serienummer!
Det räcker med att de vet att man har köpt varan där. DET, är normal praxis.. Inte att kunderna blir blåsta på garantin pga nån påhittad regel som EJ STÅR ETT ORD OM I KÖPVILLOREN!

Ohederligt förfarande rakt igenom!

Permalänk
Medlem

Garanti förverkas vid byte av kylare, inte för om-montering, så kan man ev finna ett serie-nummer under kylare...
Ang klisterlappen, jag har varit med om flera komponenter där klisterlapp sitter dåligt (nya som gamla) å att garantera att denna inte landar utanför lådan finns det alltid möjlighet till.

Till TS: Ring dom, be att förklara ärendet i detalj. Om dom i support inte vill ta vid ärendet, be att få tala med deras chef.
Att finna detta som M22 är fel, serie-numret finns att kolla upp på flertal ställen än just denna klisterlapp.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Antielefant

Stilfrågor och bemötande åsido, de är personlig åsikt och personlig synvinkel och det vill jag inte kommentera. Du tog upp en fråga om konsumenträtt/garanti och mitt svar följde den frågan.

Skrivet av Ice Frontier:

Dessutom är det ju så att de flesta prylarna inte har något serienummer. Det måste ju betyda att de grejerna finns det ingen garanti på alls hos komplett. De kan ju bara hävda att jag köpt grejen någon annanstans och då finns det ingen möjlighet att bevisa någonting. Låter helt absurt det här!

Nätagget har serienummer påklistrat, står på mitt agg på en separat klisterlapp på baksidan av agget.
Moderkortet har serienumret påklistrat, ofta på baksidan, och är matchat mot ett identiskt serienummer på kartongens klisterlapp med streckkoderna.
Processorn har serienummer, står inetsat på heatspreadern och är också matchat mot förpackningen.
Minnena har serienummer, klisterlappar här också som motsvarar serienumren på förpackningen.
Samtliga hårddiskar har också klistermärken med serienummer, sitter oftast på ovansidan och är också matchade mot förpackning.
DVD'ns serienummer står på ovan- eller undersidan, har sett båda. Står också direkt under streckkoden på den om det är en Bulk-förpackning eller på kartongen om det är Retail.
Chassit's batchnummer är oftast ingraverat någonstans på insidan av chassit, men garantifel på chassin är rätt ovanliga och likaså är serienummer.
Grafikkort har antingen en klisterlapp på moderkortssidan av kylaren eller på undersidan (övre sidan monterat) och är matchat mot kartongens streckkodsklisterlapp.
Skärmens serienummer står på baksidan, och är också matchat mot kartongens streckkodsklisterlapp.
Till och med (mina Logitech iaf) tangentbord och min mus är serienummermatchade mot kartong - står på undersidan av vardera.

Att sedan Komplett inte skriver ut serienumret på kvittot är en annan sak, det registreras fortfarande när de läser av den streckkoden eftersom de är skyldiga att meddela tillverkaren ett köpdatum för att garantin ska gälla. Annars hade man inte kunnat gå in på WD's hemsida, kolla serienumret på hårddiskar och få reda på att min Black 640 är köpt 2009-06 (står inget serienummer på den på mitt kvitto från Inet heller förresten) och att garantin går ut 2014-05.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Klistret på dessa serie-nummerslappar släpper väldigt lätt. Förmodligen av värmen.

Kasst av Komplett. Tur man handlar från Inet.

Permalänk
Medlem

Min serie nummer klisterlapp sitter över en skruv. så de är i praktiken omöjligt för mej att byta kylare : O ) Visserligen stämmer inte serienumret med verkligheten. Klisterlappen säger "SC" verkligheten säger "SSC"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Stilfrågor och bemötande åsido, de är personlig åsikt och personlig synvinkel och det vill jag inte kommentera. Du tog upp en fråga om konsumenträtt/garanti och mitt svar följde den frågan.

Nätagget har serienummer påklistrat, står på mitt agg på en separat klisterlapp på baksidan av agget.
Moderkortet har serienumret påklistrat, ofta på baksidan, och är matchat mot ett identiskt serienummer på kartongens klisterlapp med streckkoderna.
Processorn har serienummer, står inetsat på heatspreadern och är också matchat mot förpackningen.
Minnena har serienummer, klisterlappar här också som motsvarar serienumren på förpackningen.
Samtliga hårddiskar har också klistermärken med serienummer, sitter oftast på ovansidan och är också matchade mot förpackning.
DVD'ns serienummer står på ovan- eller undersidan, har sett båda. Står också direkt under streckkoden på den om det är en Bulk-förpackning eller på kartongen om det är Retail.
Chassit's batchnummer är oftast ingraverat någonstans på insidan av chassit, men garantifel på chassin är rätt ovanliga och likaså är serienummer.
Grafikkort har antingen en klisterlapp på moderkortssidan av kylaren eller på undersidan (övre sidan monterat) och är matchat mot kartongens streckkodsklisterlapp.
Skärmens serienummer står på baksidan, och är också matchat mot kartongens streckkodsklisterlapp.
Till och med (mina Logitech iaf) tangentbord och min mus är serienummermatchade mot kartong - står på undersidan av vardera.

Att sedan Komplett inte skriver ut serienumret på kvittot är en annan sak, det registreras fortfarande när de läser av den streckkoden eftersom de är skyldiga att meddela tillverkaren ett köpdatum för att garantin ska gälla. Annars hade man inte kunnat gå in på WD's hemsida, kolla serienumret på hårddiskar och få reda på att min Black 640 är köpt 2009-06 (står inget serienummer på den på mitt kvitto från Inet heller förresten) och att garantin går ut 2014-05.

Jag är fullt medveten om att det finns serienummer på många detaljer. Det jag sa var att det inte finns på många prylar. Oftast på mindre komponenter likt fläktar och andra liknande detaljer. Så jag förstår inte meningen eller motivet med ditt inlägg. Jobbar du på komplett eller är du helt enkelt missunnsam?

Permalänk
Antielefant

Uppenbarligen inte, för någon som kollar min profil. Komplett har mig veterligen ingenting i Västerås.

Min mening är precis som jag sade i första stycket i det inlägget - du anser att Komplett beter sig fel, jag försöker förklara för dig att verkligheten ser annorlunda ut än du anser att den ska och att Komplett faktiskt har rätt att begära vad de begär - dvs att klisterlappen med serienumret sitter där den ska.

Jag missunnar dig inte ett nytt grafikkort, och ska jag vara helt ärlig tycker jag Komplett hårdrar det hela lite, men det har de full rätt att göra också och jag VET att många fuskar med garantierna på speciellt grafikkort.

Sen är det väl ändå en jäkla skillnad på ett grafikkort för åtskilliga tusenlappar där personliga ingrepp orsakar massor av fel och korten har flera års garanti, och en fläkt för en hundring där den enda saken som skulle kunna ha sönder den är skurna lager.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zcenicx: ang fusk så är det tack vare dom som de drabbar normal svensson. Va ädel å rapportera de till företaget så den dagen en ärlig person ska göra en reklamation slipper massa byråkrati. (Du kan inte gnälla på TS då du vet om folk i din omgivning som försatt TS i dagens situation)

Den som gnäller mest vinner. Det är så jag uppfattar dagens reklamation system. (bra pr att få tyst på dem)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Men var är klisterlappen?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Uppenbarligen inte, för någon som kollar min profil. Komplett har mig veterligen ingenting i Västerås.

Min mening är precis som jag sade i första stycket i det inlägget - du anser att Komplett beter sig fel, jag försöker förklara för dig att verkligheten ser annorlunda ut än du anser att den ska och att Komplett faktiskt har rätt att begära vad de begär - dvs att klisterlappen med serienumret sitter där den ska.

Jag missunnar dig inte ett nytt grafikkort, och ska jag vara helt ärlig tycker jag Komplett hårdrar det hela lite, men det har de full rätt att göra också och jag VET att många fuskar med garantierna på speciellt grafikkort.

Sen är det väl ändå en jäkla skillnad på ett grafikkort för åtskilliga tusenlappar där personliga ingrepp orsakar massor av fel och korten har flera års garanti, och en fläkt för en hundring där den enda saken som skulle kunna ha sönder den är skurna lager.

Jag vet med mig att jag inte avlägsnat etiketten så jag vet att felet ej ligger hos mig. De har sålt en felaktig produkt till mig dels för att den är trasig naturligtvis, men också för att den saknar etikett med serienummer.

Tag ett annat exempel med hemelektronik i övrigt. Jag har haft både tv apparater, förstärkare och dvd spelare som har gått sönder. Samtliga har kostat mkt mer pengar än grafikkortet i fråga. Men allt som har krävts för att det ska ordna sig har varit kvitto. Inte ens på Elgiganten som inte precis är kända för sin kundvänlighet har man stått och tjafsat om serienummer.

Jag är övertygad om att en förkrossande stor majoritet av befolkningen inte har en susning om att det krävs nån liten etikett med sereinummer för att garantin ska gälla. Därför hade det varit rimligt för komplett att på ett tydligt sätt tala om detta antingen på deras sida innan man betalar eller på ett papper som medföljer produkten. Men detta har man inte sagt ett KNYST om någonstans, ej heller i köpvillkoren!

Hade man talat om detta för mig så hade jag naturligtvis kontrollerat etiketten direkt. Men å andra sidan hade det ju varit kört för mig ändå eftersom jag ändå inte haft någon etikett i det läget!!!

Så hur ända in i blåsvedda ska man kunna tackla detta när etiketten inte finns där?
Kan du förklara detta för mig och hur du kan tycka att detta är rimligt? Man ska väl ändå inte behöva åka till butiken och öppna varan på plats med personal som tittar på eller? Är det verkligen så illa ställt att man inte ska kunna lita på Komplett mer än så?

Permalänk
Medlem

Nån som kan svara på hur man ska bära sig åt i det fall man fått en produkt utan serienummer?

Permalänk
Medlem

Svaret är tydligt i denna tråd. "Utan sr.nr så gäller ingen garanti å därför ingen retur" Mysko sätt å se på de hela :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.