Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SFF-tråden (bilder och diskussion)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Var iofs bara att fila ner om man nu känner för det (tur att H50 använder plast och inte metall) men dåligt av DFI och nu Gigabyte att inte tänka på det, tror problemet hade varit större om alla towerkylare fått plats i Mini-itx lådorna för kapaciteten att sluka kylare är ganska begränsad med dessa små system.

Frågan är om det är moderkortstillverkarnas sak att egentligen tänka på. Men visst, jag håller faktiskt med dig. Som alltid vitkigt att kontrollera så kylare passar, finns ju andra problem som kortslutning och liknande, beroende på vad för komponentkrafs som sitter intill. mITX-korten är ju löjligt packade, speciellt då DFI's P55-baserade.

För de som inte sett:

Skrivet av Lunait:

På tal om SFF-datorer har jag lyckats få tag på världens minsta dator: Fit-PC2 (101 x 115 x 27 mm)
(namnet ter sig dock lite lustigt för oss svenskar)

Köpte den mest för att det var kul, men har ni några förslag på vad man kan använda den till? Kanske kan sätta den bakom skärmen och ha den som surfdator så att jag slipper ha på den stora datorn hela tiden (sparar ström).

Hahaha, fick mig att tänka på Honda Fitt... Jazz: Honda Jazz - Wikipedia

Fin liten burk, jag hade föreslagit det du redan gjort. Surfdator. Annars ser den ju ut att i teorin iallafall fungera som HTPC med lämplig linux-dist och XBMC.
Riktigt läckra mått dessutom, vad gick den på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Fin liten burk, jag hade föreslagit det du redan gjort. Surfdator. Annars ser den ju ut att i teorin iallafall fungera som HTPC med lämplig linux-dist och XBMC.
Riktigt läckra mått dessutom, vad gick den på?

Ja, HTPC har jag ju redan planer för så det blir nog surfdator av den då. Köpte den begagnat så 1500 kr. Kostar tydligen ca 3000 kr ny.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Frågan är om det är moderkortstillverkarnas sak att egentligen tänka på. Men visst, jag håller faktiskt med dig. Som alltid vitkigt att kontrollera så kylare passar, finns ju andra problem som kortslutning och liknande, beroende på vad för komponentkrafs som sitter intill. mITX-korten är ju löjligt packade, speciellt då DFI's P55-baserade.

Jo men hitta ingen varningstext eller liknande på varken DFI, Gigabytes eller Corsairs hemsida i beskrivningen.
Får väll slänga iväg ett mail om dom inte arbetar på det i detta nu med tanke på att det kommit på tals vi några tester.

Haha den lille var en riktig skönhet, surfdator helt klart men man kan säkert göra den till lite av varje då jag inte är så insatt i Linuxvärlden som den förmodligen är bäst lämpad till, du får kolla med nerdsen i den forumdelen

Permalänk
Medlem

Jag bygger ihop en burk baserad på LIAN LI PC-Q08B och skulle gärna höra vad ni tycker, hade gjort annorlunda eller bytt ut.

Lite begränsningar som jag är medveten om angående chassit.

  • Kylaren för CPU får inte vara högre än 100 mm. Corsair är 55 mm, så den klarar sig.

  • Måste använda mig av slim-fläkt för att kyla radiatorn för H50:n.

  • PSU måste vara 140 mm för att hårddiskburken ska få plats.

  • Grafikkort får inte vara längre än 300 mm.

Grafikkort så har jag ett GTX 280 sedan tidigare. Modulär PSU på 140 mm har jag också.

Detta är vad jag har plockat ihop.

Chassi: LIAN LI PC-Q08B
http://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-s...

CPU: Intel Core i7 870 2,93GHz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461773

Moderkort: Gigabyte GA-H55N-USB3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=607620

Kylning CPU: CORSAIR H50 LIQUID COOLING
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451446

Kylning för H50-radiatorn: Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm
http://www.inet.se/artikel/5321380/scythe-120mm-slip-stream-s...

Kylning GPU: Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530969

Minnen: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL8 2x2GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=585583

Hårddisk: Intel X25-M G2 80GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Jag bygger ihop en burk baserad på LIAN LI PC-Q08B och skulle gärna höra vad ni tycker, hade gjort annorlunda eller bytt ut.

Lite begränsningar som jag är medveten om angående chassit.

  • Kylaren för CPU får inte vara högre än 100 mm. Corsair är 55 mm, så den klarar sig.

  • Måste använda mig av slim-fläkt för att kyla radiatorn för H50:n.

  • PSU måste vara 140 mm för att hårddiskburken ska få plats.

  • Grafikkort får inte vara längre än 300 mm.

Grafikkort så har jag ett GTX 280 sedan tidigare. Modulär PSU på 140 mm har jag också.

Detta är vad jag har plockat ihop.

Chassi: LIAN LI PC-Q08B
Lian Li PC-Q08B mini-ITX Svart - Inet.se

CPU: Intel Core i7 870 2,93GHz
Intel Core i7 870 2,93GHz Socket 1156 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Moderkort: Gigabyte GA-H55N-USB3
Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Kylning CPU: CORSAIR H50 LIQUID COOLING
Corsair Hydro Series H50 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Vattenkylningssystem

Kylning för H50-radiatorn: Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm
Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm - Inet.se

Kylning GPU: Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro
Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare

Minnen: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL8 2x2GB
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL8 2x2GB (CMX4GX3M2A1333C8) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Hårddisk: Intel X25-M G2 80GB
Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Jag tycker att det ser bra ut. Den enda förändringen jag kanske skulle göra vore att skaffa ett DX11-grafikkort, men jag förstår om du inte vill byta ut ditt GTX280.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Jo men hitta ingen varningstext eller liknande på varken DFI, Gigabytes eller Corsairs hemsida i beskrivningen.
Får väll slänga iväg ett mail om dom inte arbetar på det i detta nu med tanke på att det kommit på tals vi några tester.

Låter bra, hoppas de tar till sig informationen bara.
DFI kan du nog skippa, Lanparty delen är ju mer eller mindre stendöd idag. =(

Skrivet av Vodka:

Jag bygger ihop en burk baserad på LIAN LI PC-Q08B och skulle gärna höra vad ni tycker, hade gjort annorlunda eller bytt ut.

Lite begränsningar som jag är medveten om angående chassit.

  • Kylaren för CPU får inte vara högre än 100 mm. Corsair är 55 mm, så den klarar sig.

  • Måste använda mig av slim-fläkt för att kyla radiatorn för H50:n.

  • PSU måste vara 140 mm för att hårddiskburken ska få plats.

  • Grafikkort får inte vara längre än 300 mm.

Grafikkort så har jag ett GTX 280 sedan tidigare. Modulär PSU på 140 mm har jag också.

Detta är vad jag har plockat ihop.

Chassi: LIAN LI PC-Q08B
Lian Li PC-Q08B mini-ITX Svart - Inet.se

CPU: Intel Core i7 870 2,93GHz
Intel Core i7 870 2,93GHz Socket 1156 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Moderkort: Gigabyte GA-H55N-USB3
Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Kylning CPU: CORSAIR H50 LIQUID COOLING
Corsair Hydro Series H50 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Vattenkylningssystem

Kylning för H50-radiatorn: Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm
Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm - Inet.se

Kylning GPU: Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro
Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare

Minnen: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL8 2x2GB
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL8 2x2GB (CMX4GX3M2A1333C8) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Hårddisk: Intel X25-M G2 80GB
Intel X25-M G2 80GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)

Ser bra ut, men notera vad fesen nämner i inlägget ovanför gällande H50 ihop med Gigabyte-kortet: #10238726

Sedan är jag fundersam på om Acceleron verkligen får plats i chassit? Jag är själv nyfiken då jag söker ett nytt chassi som får plats med vettiga tredjepartskylare, mitt Sugo klarar det inte.

Jag skulle också föreslå att du överväger Corsairs Force istället för X25-M. Se gärna Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010
Den största skillnaden är ju betydligt bättre skrivhastigheter hos Force.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och synpunkterna båda två.

Skrivet av anders.149:

Ser bra ut, men notera vad fesen nämner i inlägget ovanför gällande H50 ihop med Gigabyte-kortet: #10238726

Det hade jag helt missat. Hittade testet hos Anandtech, och det stod såhär i kommentarerna: "Just as a heads up, the Corsair H50 works fine with a pair of washers on each hole."

Någon aning vad de menar med "washers"?

Alternativet är att köra på Zotac H55-ITX, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541142

Ännu ett alternativ är att köra på Noctua NF-P12/Scythe Big Shuriken-kombon och behålla Gigabyte-kortet.

Scythe Big Shuriken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=451433
Noctua NF-P12: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257167

Skrivet av anders.149:

Sedan är jag fundersam på om Acceleron verkligen får plats i chassit? Jag är själv nyfiken då jag söker ett nytt chassi som får plats med vettiga tredjepartskylare, mitt Sugo klarar det inte.

Tänker du på höjd eller längd? Höjd så är jag inte säker på hur mycket spelrum vi har, men längd så är den 290 mm enligt inet.se, så det borde finnas 10 mm till godo där i alla fall.

Edit: Fan, kan hända att den faller på höjden faktiskt. 56 mm hög är den.

Är det någon som kör med ett LIAN LI PC-Q08B-chassi och kan mäta från grafikkortet till botten?

angående GPU-kylaren
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vodka:

Tack för tipsen och synpunkterna båda två.

Det hade jag helt missat. Hittade testet hos Anandtech, och det stod såhär i kommentarerna: "Just as a heads up, the Corsair H50 works fine with a pair of washers on each hole."

Någon aning vad de menar med "washers"?

Alternativet är att köra på Zotac H55-ITX, Zotac H55-ITX - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Ännu ett alternativ är att köra på Noctua NF-P12/Scythe Big Shuriken-kombon och behålla Gigabyte-kortet.

Scythe Big Shuriken: Omdömen om Scythe Big Shuriken
Noctua NF-P12: Noctua NF-P12 120mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Tänker du på höjd eller längd? Höjd så är jag inte säker på hur mycket spelrum vi har, men längd så är den 290 mm enligt inet.se, så det borde finnas 10 mm till godo där i alla fall.

Edit: Fan, kan hända att den faller på höjden faktiskt. 56 mm hög är den.

Är det någon som kör med ett LIAN LI PC-Q08B-chassi och kan mäta från grafikkortet till botten?

Washers = brickor. Frågan är vad de använt, metallbrickor lär ju leda till kortslutning men någon slags plastbricka eller liknande borde ju fungera iallafall.
Eventuellt fungerar det som nämns här även med Gigabytes kort: DFI P55-T36 with Corsair H50 !!ADVISORY!!

Personligen hade jag inte valt Zotac's kort, speciellt ihop med processorn du tänkt välja. Enligt vad jag sett så har du bättre inställningsmöjligheter på Gigabytes kort.

Kom ihåg sockelplaceringen, både Scythes och Noctuas kylare kommer ta i grafikkortet.
Det som troligen kan fungera är Prolimatechs Samuel 17-kylare som Xfinity nämner här: #10197179

Precis, höjden var det jag menade.
Det ser riktigt tight ut vad jag kan se vilket gör mig lite osäker.

Permalänk
Medlem

Gick lös med rondellen lite på mitt Array igår för att kunna byta CPU-kylaren mot en towerkylare. Blev lite slarvigt gjort med kapningen men jag ska sätta en gummilist runt kanten senare.

Kapade upp ett hål mot höger kant för att kunna montera nätagget där istället:

Kanske kapar upp mer till höger och sätter ett dammfilter där för att hindra att det glider in kablar där då den kommer att stå i tv-bänken där det är ganska tight.

Testar med att köra CPU-kylaren passivt då både frontfläkten och nätagget hjälper till med att flytta luft.

La i lite dämpmatta från FD.

Nästa steg är att kapa bort fläktgallret från nätagget och montera en 80mm nexus utanför för att minska turbulensen som uppstår nu.

Efter det så ska jag eventuellt byta ut kylaren till GTX 460 men jag har inte sett nån som passar än.
Kassa bilder men jag har bara mobilen tillgänglig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Washers = brickor. Frågan är vad de använt, metallbrickor lär ju leda till kortslutning men någon slags plastbricka eller liknande borde ju fungera iallafall.
Eventuellt fungerar det som nämns här även med Gigabytes kort: DFI P55-T36 with Corsair H50 !!ADVISORY!!

Jag kommer nog att köra på Corsair H50 och fila eller klippa bort delarna på fästet som tar i de känsliga komponenterna på Gigabyte-kortet.

Se kommentarerna angående det hos Anandtech här, http://www.anandtech.com/show/3769/reviewed-gigabyte-h55nusb3...

Alternativt kan man tydligen använda sig av fiberbrickor och skippa baksidan helt som någon har gjort i bilden för en annan kylare här, http://members.shaw.ca/zero1/H55N/IMG_3591.JPG

Prolimatechs Samuel 17 hade varit ett intressant val, men folk verkar inte vara eniga om det är en bra, okej eller dålig kylare. Vissa säger att den kyler som stock-kylaren, så då känns det inte värt att chansa och beställa från Tyskland.

Jag frågade Bit-Tech vad de tror om en Accelero på GPU:n. Hoppas de kan ge oss lite klarhet i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Gick lös med rondellen lite på mitt Array igår för att kunna byta CPU-kylaren mot en towerkylare. Blev lite slarvigt gjort med kapningen men jag ska sätta en gummilist runt kanten senare.
[...]
Efter det så ska jag eventuellt byta ut kylaren till GTX 460 men jag har inte sett nån som passar än.
Kassa bilder men jag har bara mobilen tillgänglig nu.

Haha, smart! Synd att inte Fractal Design tänkte på det från början.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purgatory:

Gick lös med rondellen lite på mitt Array igår för att kunna byta CPU-kylaren mot en towerkylare. Blev lite slarvigt gjort med kapningen men jag ska sätta en gummilist runt kanten senare.

Kapade upp ett hål mot höger kant för att kunna montera nätagget där istället:

http://pici.se/pictures/SOoybkhkC.jpg

Kanske kapar upp mer till höger och sätter ett dammfilter där för att hindra att det glider in kablar där då den kommer att stå i tv-bänken där det är ganska tight.

http://pici.se/pictures/wjahfencl.jpg

http://pici.se/pictures/TqvHzzisZ.jpg

Testar med att köra CPU-kylaren passivt då både frontfläkten och nätagget hjälper till med att flytta luft.

http://pici.se/pictures/YwUZUZBzQ.jpg

La i lite dämpmatta från FD.

Nästa steg är att kapa bort fläktgallret från nätagget och montera en 80mm nexus utanför för att minska turbulensen som uppstår nu.

Efter det så ska jag eventuellt byta ut kylaren till GTX 460 men jag har inte sett nån som passar än.
Kassa bilder men jag har bara mobilen tillgänglig nu.

Nice.

Jag undrar om du inte eventuellt kan få plats med Thermalrights Spitfire-kylare? Thermalright Spitfire - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare
Osäker på om den passar GTX460 dock. Sedan så behövs en VRM-kylare som förmodligen inte finns för ditt kort ännu. Kylaren bör i teorin kunna hänga ovanför din tornkylare, det ser ut på bilderna som du har lite utrymme ovanför. Mest en tanke.

Skrivet av Vodka:

Jag kommer nog att köra på Corsair H50 och fila eller klippa bort delarna på fästet som tar i de känsliga komponenterna på Gigabyte-kortet.

Se kommentarerna angående det hos Anandtech här, Gigabyte H55N-USB3 : Mini-ITX done the Gigabyte way... - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Alternativt kan man tydligen använda sig av fiberbrickor och skippa baksidan helt som någon har gjort i bilden för en annan kylare här, http://members.shaw.ca/zero1/H55N/IMG_3591.JPG

Prolimatechs Samuel 17 hade varit ett intressant val, men folk verkar inte vara eniga om det är en bra, okej eller dålig kylare. Vissa säger att den kyler som stock-kylaren, så då känns det inte värt att chansa och beställa från Tyskland.

Jag frågade Bit-Tech vad de tror om en Accelero på GPU:n. Hoppas de kan ge oss lite klarhet i det.

Bra att det finns lite olika lösningar.

Om Samuel 17 inte kyler bättre än stock-kylaren så är ju den enda fördelen att man får välja fläkt själv. Näe, känns inte som att det är ett så pass roligt alternativ ändå. =/

Det ska bli intressant att se vad du får för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Haha den lille var en riktig skönhet, surfdator helt klart men man kan säkert göra den till lite av varje då jag inte är så insatt i Linuxvärlden som den förmodligen är bäst lämpad till, du får kolla med nerdsen i den forumdelen

Funderar faktiskt på att använda den som HTPC om den klarar 1080p, och då skrota mina andra HTPC-planer. Vill jag utöka lagringskapaciteten hos den är det ju ganska enkelt att skaffa en 2TB-disk och en extern hårddiskkabinett.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Fick hem Intel D945GSEJT idag och satte in det i mitt trächassi som jag och en klasskompis byggde som projekt i trean på gymnasiet.
Chassi - http://www.sweclockers.com/galleri/2592-hemmaserver-byggnatio...

Tryck på bilden för att se originalstorlek (4000x3000).
Intel D945GSEJT - Prisjakt

Jag har dock problem med värme i chassit. Chassiet huserade tidigare ett mindre effektfullt passivt kylt VIA-kort och en 2.5" HDD och klarade sig då tack vara den inbyggda lösningen för luftflöde. Detta räckte dock inte till för nya moderkortet och en 3.5" HDD och den 120mm slim-fläkt som ligger till vänster på bilden ovan fick inte plats.
Så till min fråga, finns det fläktar i storlek 80 eller 92 mm som är slim?

Så här ser det ut när servern står tillsammans med skrivaren och min externa backup-HDD

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande funderar på Gigabyte H55N-USB3-kortet, så blev jag helsåld efter att ha sett de resultat en snubbe fick på xtremesystems.org.

Holy Moly GIGABYTE miniITX H55N-USB3 rocking d i5 655K@4.9GHz 3DMARK06 on air cooling - XtremeSystems Forums

Permalänk
Skrivet av _simis_:

Så till min fråga, finns det fläktar i storlek 80 eller 92 mm som är slim?

Finns fyra stycken enligt Prisjakt.se, varav en av dessa finns hos vettiga butiker:

Zalman Slim 80mm: Zalman ZM-OP1 80mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Finns fyra stycken enligt Prisjakt.se, varav en av dessa finns hos vettiga butiker:

Zalman Slim 80mm: Zalman ZM-OP1 80mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Åh! Jag var inne på prisjakt och kollade och hittade att man kunde ställa in djup (missade det igår) så då hittade jag de fyra du menar...sen kom jag på att man kunde söka på produktnamn så jag ökade storlek och sökte på slim....hittade då denna 100mm slim Scythe på Indomo:
Scythe Kaze Jyu 10cm SLIM fan 1000rpm | Indomo Online AB
Den borde få plats för det var inte mycket utrymme som saknades för att 120mm skulle få plats.
Tack för svaret rymdvanilj

Permalänk
Medlem

Så, satte ihop min SFF HTPC igår. Nu är den klar!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Så, satte ihop min SFF HTPC igår. Nu är den klar!

Fint! Du har ju hur mycket plats som helst i det där chassit med picoPSU och utan grafikkort.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Fint! Du har ju hur mycket plats som helst i det där chassit med picoPSU och utan grafikkort.

Ett grafikkort kommer senare, väntar på ett passivt ett-slots kort från Sapphire. PicoPSU:n var häftig att se i action, först blir man lite rädd när det är så tyst när man startar datorn ;).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Ett grafikkort kommer senare, väntar på ett passivt ett-slots kort från Sapphire. PicoPSU:n var häftig att se i action, först blir man lite rädd när det är så tyst när man startar datorn ;).

Ja, det kan jag tänka mig Du har inga planer på att kyla processorn passivt också, för att få datorn ännu tystare? (Lägger förresten en länk till ditt galleri i första posten om det är OK)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Ja, det kan jag tänka mig Du har inga planer på att kyla processorn passivt också, för att få datorn ännu tystare? (Lägger förresten en länk till ditt galleri i första posten om det är OK)

Har planer på det, men vill först se lite temperaturer på diverse komponenter i bygget innan jag gör det. Speciellt moderkortets.

Det är helt ok, lägg gärna till en länk i första posten :). Såg att länken var fel, saknade ett "w" i "www".

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _simis_:

Fick hem Intel D945GSEJT idag och satte in det i mitt trächassi som jag och en klasskompis byggde som projekt i trean på gymnasiet.
Chassi - http://www.sweclockers.com/galleri/2592-hemmaserver-byggnatio...
http://pici.se/pictures/small/QOqnXIHDA.jpg

Tryck på bilden för att se originalstorlek (4000x3000).
Intel D945GSEJT - Prisjakt

Jag har dock problem med värme i chassit. Chassiet huserade tidigare ett mindre effektfullt passivt kylt VIA-kort och en 2.5" HDD och klarade sig då tack vara den inbyggda lösningen för luftflöde. Detta räckte dock inte till för nya moderkortet och en 3.5" HDD och den 120mm slim-fläkt som ligger till vänster på bilden ovan fick inte plats.
Så till min fråga, finns det fläktar i storlek 80 eller 92 mm som är slim?

Så här ser det ut när servern står tillsammans med skrivaren och min externa backup-HDD
http://pici.se/pictures/small/uTHjnwNtp.jpg

Ser bra ut.
Vad får du för temperaturer? Atom bör ju gå rätt svalt tycker man, å andra sidan var det ingen vanlig fläktplats heller.

Skrivet av Xfinity:

Så, satte ihop min SFF HTPC igår. Nu är den klar!

Läckert, gillar speciellt PicoPSU samt fötterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vodka:

För er som fortfarande funderar på Gigabyte H55N-USB3-kortet, så blev jag helsåld efter att ha sett de resultat en snubbe fick på xtremesystems.org.

Holy Moly GIGABYTE miniITX H55N-USB3 rocking d i5 655K@4.9GHz 3DMARK06 on air cooling - XtremeSystems Forums

Värt att tänka på är att XS-snubbarna inte nödvändigtvis bryr sig om moderkortet överlever.

Med dualcore modellerna bör det vara lugnt, jag skulle personligen inte köra quadcores så hårt som de gör såvida jag inte har råd att byta ut moderkortet om det går sönder.

Likväl, mysigt moderkort och det som verkar mest lovande för LGA1156 av de som finns tillgängliga idag.

Permalänk
Proffsmobbare

[FD Array] Purple Haze - XtremeSystems Forums

Finns på Swec också men tråden är rörigare än rörigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Tack för tipsen och synpunkterna båda två.

Det hade jag helt missat. Hittade testet hos Anandtech, och det stod såhär i kommentarerna: "Just as a heads up, the Corsair H50 works fine with a pair of washers on each hole."

Någon aning vad de menar med "washers"?

Alternativet är att köra på Zotac H55-ITX, Zotac H55-ITX - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Ännu ett alternativ är att köra på Noctua NF-P12/Scythe Big Shuriken-kombon och behålla Gigabyte-kortet.

Scythe Big Shuriken: Omdömen om Scythe Big Shuriken
Noctua NF-P12: Noctua NF-P12 120mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar

Tänker du på höjd eller längd? Höjd så är jag inte säker på hur mycket spelrum vi har, men längd så är den 290 mm enligt inet.se, så det borde finnas 10 mm till godo där i alla fall.

Edit: Fan, kan hända att den faller på höjden faktiskt. 56 mm hög är den.

Är det någon som kör med ett LIAN LI PC-Q08B-chassi och kan mäta från grafikkortet till botten?

Tyvärr har jag ingen kamera eller något vettigt verktyg att mäta avståndet mellan PCI-E platsen och botten i mitt PC-Q08. En väldigt ovetenskaplig uppskattning är att jag ledigt får in min tumme mellan skalet på mitt Zotac GTX460 och botten. Tjockleken på min tumme är "normal" skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

[FD Array] Purple Haze - XtremeSystems Forums

Finns på Swec också men tråden är rörigare än rörigast.

Lade till en länk i första posten. Jag är fortfarande imponerad av att du lyckats få in vattenkylning på processor, chipset och grafikkort i ett så litet chassi.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ser bra ut.
Vad får du för temperaturer? Atom bör ju gå rätt svalt tycker man, å andra sidan var det ingen vanlig fläktplats heller.

Efter installation av operativ och diverse uppdateringar så var CPU:n uppe i nästan 80 grader, då hade jag iofs ganska varmt i rummet också men i framtiden så är det tänkt att den ska vara igång 24/7 och då är det bra om det är lite svalare i chassit.
Ska prova med lite olika fläktar och se vad jag får för temperaturer

EDIT:
Nu har servern varit igång i snart en timma och jag har jobbat med att installera diverse program så både processorn och hårddisken fått jobba en stund.
Nu visar HWinfo att CPU:n är 40 grader om man kollar under CPU Digital Thermal Sensor och 60 grader om man kollar under moderkortstemperaturer. Samtidigt så visar Speedfan att den är 50 grader och SIW (System Info for Windows) säger att den är 60 grader...
Alla program visar dock samma temp på hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag la upp ett galleri på min HTPC som jag byggde ihop för ett år sen: http://www.sweclockers.com/galleri/5700-sff-passiv-htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag la upp ett galleri på min HTPC som jag byggde ihop för ett år sen: http://www.sweclockers.com/galleri/5700-sff-passiv-htpc

Lade till en länk i första posten. Snyggt! Var får man tag på ett sånt chassi?

Visa signatur

Mvh Johan