Permalänk
Melding Plague

D-Link DNS-323

Nätverkslagring blir allt mer på modet och marknaden översvämmas av mer eller mindre kompetenta enheter. SweClockers tar en närmare titt på en av D-Links billiga storsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt test, varför testade ni inte en nyare modell, om det finns så klart.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test!
Hittade dock ett litet fel under Prestanda/Överföringstest/Filstorlek 4,32 GB. Där skall det nog vara minuter, lägre är bättre och inte sekunder.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man kan ha denna som NAS och spela 1080p filmer från den till HTPC utan att det laggar? Vad krävs för läshastighet för det egentligen?

Permalänk
Medlem

Inget om UPnP AV-server?
Jag skulle vilja se lite tester UPnP AV-server funktionaliteten.
Det kan vad dålig kompatibilitet mellan olika produkter som stöder UPnP.
Jag ska till exempel slänga iväg min nuvarande NAS då den inte alls fungerar bra ihop med min Samsung TV.

Går det att läsa S.M.A.R.T data från hårddiskarna via webUI på D-Link DNS-323?
Kanske idétill ett plug-in får någon driftig person.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Tack för ett bra test!
Hittade dock ett litet fel under Prestanda/Överföringstest/Filstorlek 4,32 GB. Där skall det nog vara minuter, lägre är bättre och inte sekunder.

Det finns en rättnings-knapp som vi gärna ser att ni använder, blir mycket lättare att hålla reda på allt då

Trevligt test för övrigt, bra jobbat!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Skrivet av frellAn:

Betyder detta att man kan ha denna som NAS och spela 1080p filmer från den till HTPC utan att det laggar? Vad krävs för läshastighet för det egentligen?

Cirka 10gb för en film på 1.5h? Då blir det 10 000mb/5400s, dvs ~1,852 mb/s som absolut minimum.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Varför står det max 2TB på förpackningen?

Permalänk
Medlem

Innebär detta att den kan stå i ett rum, medans jag sitter i vardagsrummet med bärbara datorn, dra över en film till pcn se? Så enkelt alltså?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Nas

Detta är precis vad jag letar efter.

Men som ni skriver så har den några år på nacken. Vad skulle ni rekommendera att man köper idag om man bortser från denna?
Eller är den här ett säkert kort?

Permalänk
Skrivet av Dixona:

Varför står det max 2TB på förpackningen?

När den lanserades fanns knappast större diskar än 500gb. Hursomhelst, man kan köra 2x2 Tb i den, det gör jag.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Detta är precis vad jag letar efter.

Men som ni skriver så har den några år på nacken. Vad skulle ni rekommendera att man köper idag om man bortser från denna?
Eller är den här ett säkert kort?

Samma här. Behöver fixa lite smidigare lagring nu med HTPC och annat i nätverket. Men som sagt, känns ju lite sådär att köpa datorgrejer som börjar bli gamla

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Kör en ren ubuntu på en intel atom 330 bräda tillsammans med 1gb minne. 2TB wd disk av nyaste modellserie med advancedformat som för övrigt gjorde formateringen en aning dryg till en början.
Den levererar tex läsning från disken (5GB fil) från enheten till min dator med runt 50-70MB/sekund. Det beror helt på vad man är beredd att lägga på sin nas!
Antingen använder man den som en bekväm backup i form av en bilig NAS eller så bygger man en själv och får en som presterar bättre och kan ersätta de interna diskarna nästintill helt om man kör SSD för OS och resten på NASen

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Har ingen NAS så är inte insatt, men är inte det där rätt kassa siffror? När hårddiskarna kan leverera så pass mycket mer och man sitter i Gigabit nätverk så borde väl 50 MB/s inte vara nån orimlig siffra?

Har väl egentligen aldrig haft tankar på NAS, och blev inte direkt ivrigare efter dessa siffror som ändå verkar anses som bra?
Filserver som gäller om man vill ha prestanda över ~100 Mbit då.

Edit: missade det där med några år på nacken, men tycker ändå det är kass prestanda för något som kostar 1200 kr.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bra test som vanligt Men hur kommer det sig att ni valde western digitals gp-diskar då ni i "server testet" nämner att de är olämpliga för raid konfigurationer?

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk

Jag tycker det är lustigt att D-Link inte uppdaterat sina NAS:ar på så pass många år.
De har ju iof. DIR-685 också som egentligen är en router med en inbyggd hårddisk.
Men den är också rätt slö när det gäller överföringen.
Annars tycker jag D-Links produkter har fungerat bra.
Själv har jag haft en DIR-655 router ett par år nu och den har fungerat utmärkt och gör det fortfarande.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall en PS3a skulle hitta denna som en mediaserver, och då kunna spela filer från den?

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Har ingen NAS så är inte insatt, men är inte det där rätt kassa siffror? När hårddiskarna kan leverera så pass mycket mer och man sitter i Gigabit nätverk så borde väl 50 MB/s inte vara nån orimlig siffra?

Har väl egentligen aldrig haft tankar på NAS, och blev inte direkt ivrigare efter dessa siffror som ändå verkar anses som bra?
Filserver som gäller om man vill ha prestanda över ~100 Mbit då.

Edit: missade det där med några år på nacken, men tycker ändå det är kass prestanda för något som kostar 1200 kr.

Håller med, man vill ju ha bättre prestanda. Filserver FTW!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

I detta forum finns massor av hjälp om du vill "hacka" den och lägga in stöd för webserver, torrents m.m
DSM-G600, DNS-323 and NSA-220 Hack Forum

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om ni gör ett test av Xtreamer eTrayz. Den är billigare, har mer möjligheter och kommer upp i ca 23mb/sek hos mig.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att en NAS som saknar NFS, iSCSI och RAID 5 eller 6 inte är värd att lägga mer energi på. Men eftersom denna bara har två diskar så förstår man att R5/6 inte är möjligt.

Något jag önskade (eller missade jag det) se var hur lång tid det tar att:
Bygga RAID 0
Bygga RAID 1 samt
resynca en fallerad RAID 1 array

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag har en NAS av äldre modell med endast 32MB RAM och när jag kör rtorrent på den i full hastighet 10/10Mbit så swappar den nåt så förbannat att det är omöjligt att komma åt den över nätverket.
Så överföringshastigheten beror även på vad man gör med sin NAS vi det tillfället, i alla fall om man har lite RAM.
Skulle jag köpa en NAS idag så skulle jag se till att den som minst hade 256MB RAM.

Här är en trevligt modell med snabb cpu och hyffsat med RAM och även iSCSI mm.
QNAP Systems, Inc. ( TS-110 Turbo NAS ) - Quality Network Appliance Provider
Qnap TS-110 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om NAS-servrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Själv tycker jag att en NAS som saknar NFS, iSCSI och RAID 5 eller 6 inte är värd att lägga mer energi på. Men eftersom denna bara har två diskar så förstår man att R5/6 inte är möjligt.

Något jag önskade (eller missade jag det) se var hur lång tid det tar att:
Bygga RAID 0
Bygga RAID 1 samt
resynca en fallerad RAID 1 array

Visst kan vi ge referenssiffror hur lång tid det tar att bygga med 1.5 TB-hårddiskar, men tiden är ju helt beroende på vilka hårddiskar man använder.

Skrivet av Kotan:

Har ingen NAS så är inte insatt, men är inte det där rätt kassa siffror? När hårddiskarna kan leverera så pass mycket mer och man sitter i Gigabit nätverk så borde väl 50 MB/s inte vara nån orimlig siffra?

Allt beror på vilken plattform som NAS:en bygger på. De flesta konsumentenheter bygger på små integrerade system med ARM-processorer vilket gör att prestandan begränsas rejält. Går man upp några prissteg så finner man enheter som bygger på mer desktop-hårdvara och således också har mycket bättre prestanda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Visst kan vi ge referenssiffror hur lång tid det tar att bygga med 1.5 TB-hårddiskar, men tiden är ju helt beroende på vilka hårddiskar man använder.

Varför inte ta de hårddiskar ni använde i testet
Som du just sa bara för att få ett hum, 1 timme eller 6 timmar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag vet varför ni får bättre prestanda i denna test jämfört med modellen med dubbelt så mycket minne ni testat tidigare. Vid den tidigare testen använde klientdatorn operativsystemet Windows XP. Nu testade ni med Windows 7. Nätverksprestandan mot en sambaserver är ungefär dubbelt så bra när man kopplar upp sig mot samma maskin från en dator med Windows 7 eller Vista jämfört med XP.

Så det hade varit intressant att göra en test mot den andra modellen med samma operativsystem, alternativt köra en test med Windows XP mot denna NAS som ni testade nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Någon som vet ifall en PS3a skulle hitta denna som en mediaserver, och då kunna spela filer från den?

Också lite nyfiken på detta

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Också lite nyfiken på detta

Ja det ska gå att streama media till PS3 & xbox via UPnP AV servern har ej testat detta själv men enligt andra på hack forumet ska det gå.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

klarar den av rsync?

Om inte, finns det någon nas i samma prisklass som klarar av rsync?

Permalänk
Medlem

Har haft denna i över ett år och är helt klart nöjd. Fyller alla funktioner jag behöver.
Streamar utan problem 1080p filmer både till PS3 och min Popcorn. Ända som är irriterande är att mkv filer inte går på streaming-protokollet så man är tvungen att göra om filmerna till mpg vilket tar lite tid.
Tar absolut inte orimligt med tid att slänga över filmerna till den.

Permalänk
Medlem

Intressant att ni testa med de olika raid-funktionerna.

Att köra 2x1.5 TB diskar i en raid 0 känns lite väl modigt för min smak, även om prestandan var högre än raid 1. Hur blir prestandan i överföring ifall man inte vill ha dom raidade alls, utan som två separata enheter?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)