AMD backar om kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Melding Plague

AMD backar om kantutjämning i Starcraft II

Efter massiv besvikelse och heta diskussioner på internetforum världen över öppnar AMD upp för kantutjämning i Starcraft II. Företaget har lanserat en ny betadrivrutin som ger stöd för funktionaliteten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här visar att AMD faktiskt lyssnar på sina konsumenter!

Nu kanske jag varit insnöad men har det här hänt tidigare med något annat företag? T.ex. nVidia?

Permalänk
Inaktiv

Bilden kan inte vara tagen med nån vidare upplösning.

Permalänk

Som jag sagt förut, hellre 60fps än 40fps med "lite" bättre bildkvalite. För AA:n funkar inte riktigt bra ändå, så Blizzard får fixa det här ingame istället för tvingad AA.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Tänk att kantutjämning fortfarande är ett ämne för diskussion, att det inte bara funkar, alltid... jag vet att jag har haft jäkligt svårt att aktivera det i vissa spel, av någon anledning. På mitt GeForce 2 GTS var det aldrig några problem, det funkade alltid, i alla spel, och utan nämnvärd prestandaförsämring... fast nästan all text blev väldigt svår att läsa, förstås.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

AMD har 8xAA, har Nvidia det också eller 4xAA som i den tidigare artikeln visar?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag aldrig med aa på strategispel för jag brukar inte se särskillt mycke skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

AMD har 8xAA, har Nvidia det också eller 4xAA som i den tidigare artikeln visar?

Jag tror att man kan ställa in hur mycket man vill, i nVIDIA's fall upp till 96x ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

matade på med 8x AA, blev ingen rolig upplevelse, 2x AA fungerar dock utan problem, har ej provat 4x..

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Blizzard som borde få skulden tycker jag.

Permalänk
Medlem

tummen upp!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Fel att Nvidia och Amd ska få stå för Blizzards miss :/

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Proffsmoddare

Lite off topic kanske men är det bara jag eller tar det sjukt lång tid att tabba i spelet?

Min polare med 4850kort tar det 2 sek för. Mig tar det 15 sek typ. Samma sak för min polare med ett 4870. Jag har själv ett 5850.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att det väldigt sällan behövs mer än 2x AA, man sitter ju knappast och fingranskar kanterna på alla modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Lite off topic kanske men är det bara jag eller tar det sjukt lång tid att tabba i spelet?

Min polare med 4850kort tar det 2 sek för. Mig tar det 15 sek typ. Samma sak för min polare med ett 4870. Jag har själv ett 5850.

Ja kör 5770, går snabbt o tabba till skrivbordet men sedan när man ska tillbaka till spelet är bilden svart i en evighet. Efter runt 3min eller så har jag inte orkat vänta mer utan CTRL+ALT+DEL o stängt ner o startat om spelet.

Permalänk
Medlem

Märks AA inne i spelet nämnvärt ?

Inne i cantina mellan solo mish känns ganska oviktigt.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Blizzard som borde få skulden tycker jag.

Varför?

Nog för att jag själv inte tycker att det är Nvidia eller AMD som ska behöva utveckla deras lösningar heller, men om ett företag vill släppa ett spel utan AAstöd måste väl dom få göra det?

Får mig lite granna att tänka på monkey island 3. "Activate 3d Acceleration" finns som val i options/grafik. Testar man att checka för rutan så driver dom skjortan ur dig för att du ens testade.

Vad jag menar är att det är väl knappast vi kunder som bestämmer vilka grafikinställningar ett spel ska ha. Om Blizzard har bestämt sig för att skita i AA i deras spel är det väl så? Upp till kunden om de vill köpa spelet då, tycker jag.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

precis som många säger, Behövs det värkligen? tycker mitt är tillräckligt snyggt som det är.

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Skrivet av znirreoc:

precis som många säger, Behövs det värkligen? tycker mitt är tillräckligt snyggt som det är.

Kan någon vänlig själ länka till en "snygg" sekvens i sc2 så skulle jag bli glad. I gameplay förstås, trailern är ju hur snygg som helst.
Hittar då inga på youtube.
Det jag hittar där är för mig ospelbart med tanke på att det ändå är ett nytt spel.

Men jag förstod aldrig fasinationen av varken Britta Spears eller Håkan Hellström heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Lite off topic kanske men är det bara jag eller tar det sjukt lång tid att tabba i spelet?

Min polare med 4850kort tar det 2 sek för. Mig tar det 15 sek typ. Samma sak för min polare med ett 4870. Jag har själv ett 5850.

tabba ner går fort som fan, tabba upp, allt från 5-20 sek :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag tycker att det väldigt sällan behövs mer än 2x AA, man sitter ju knappast och fingranskar kanterna på alla modeller?

Håller med!

Personligen kör jag inte mer än 4X AA i alla mina spel i 1920 x 1080. 4X AA är fullt tillräckligt tycker jag i upplösningar som 1680 x 1050 - 1920 x 1080 osv.

Tack och lov att man inte spelar RTS eller MMORPG spel men annars hade inte spelat så stor roll då man för mesta sitter och lirar spelet än att ta sig tiden att kolla varje modell och objekt efter "trappiga" kanter.

Säger som de flesta här, Blizzard borde få skulden inte AMD eller Nvidia.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Varför?

Nog för att jag själv inte tycker att det är Nvidia eller AMD som ska behöva utveckla deras lösningar heller, men om ett företag vill släppa ett spel utan AAstöd måste väl dom få göra det?

Hans tanke e nog att om det är någon som ska ha skulden är det givetvis Blizzard, inte AMD o Nvidia. Och nu fick ju AMD en massa sk*t bara för att dom inte fixade en drivrutin som tvingar kantutjämning, trots att dom hade den i mina ögon goda anledning att det påverkar prestandan för mycket.

Men sant, inte kan man väl tvinga dom att stoppa in kantujämning Blizzard, men ifrågasätta det kan man absolut göra tycker jag, precis som man kan fråga sig varför Epic inte satte in kantutjämning i Unreal 3 motorn. Att man inte klagar på Nvidia o AMD för att Mass Effect serien inte har kantutjämning me, för DÄR behövs det

Nu har jag inte testat Starcraft 2 så huruvida det behövs ellr inte kan jag inte svara för.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Bara jag som får BSOD efter installationen? när man ska boota upp windows, kör med 2st 5870

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Megacrash:

Ja kör 5770, går snabbt o tabba till skrivbordet men sedan när man ska tillbaka till spelet är bilden svart i en evighet. Efter runt 3min eller så har jag inte orkat vänta mer utan CTRL+ALT+DEL o stängt ner o startat om spelet.

tabba har inte med grafikkortet att göra. har med övriga hårdvaran

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Kan någon vänlig själ länka till en "snygg" sekvens i sc2 så skulle jag bli glad. I gameplay förstås, trailern är ju hur snygg som helst.
Hittar då inga på youtube.
Det jag hittar där är för mig ospelbart med tanke på att det ändå är ett nytt spel.

Men jag förstod aldrig fasinationen av varken Britta Spears eller Håkan Hellström heller...

När det gäller spel är det mer känslan som är viktig för mig än grafiken. Och kändisar är inget som intresserar mig

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Ja kör 5770, går snabbt o tabba till skrivbordet men sedan när man ska tillbaka till spelet är bilden svart i en evighet. Efter runt 3min eller så har jag inte orkat vänta mer utan CTRL+ALT+DEL o stängt ner o startat om spelet.

Sitter med i5 750 samt ett 8800 GTX och det tar knappt en sekund att tabba samt tabba tillbaka....

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

När det gäller spel är det mer känslan som är viktig för mig än grafiken. Och kändisar är inget som intresserar mig

Å jag som trodde det gick hand i hand...

Permalänk
Medlem

4x AA minst för 1920x1080 över det märker jag ingen direkt skillnad när jag väl spelar.
32x gör allt för suddigt och det blir lite för runt om ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Lite off topic kanske men är det bara jag eller tar det sjukt lång tid att tabba i spelet?

Min polare med 4850kort tar det 2 sek för. Mig tar det 15 sek typ. Samma sak för min polare med ett 4870. Jag har själv ett 5850.

Ändra till "Windowless (Fullscreen)" istället för "Fullscreen". Då kommer spelet att köras i ett vanligt fönster som inte har några kanter. Det ser precis ut som fullscreen, med skillnaden att det går lika snabbt att tabba in/ut som det gör att tabba in/ut från Notepad. Samt att du kan se SC2 bakom andra fönster.

De enda problemen är väl en omärkbar prestandaförlust och att inte kan välja annan upplösning än det man har i skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Å jag som trodde det gick hand i hand...

Det beror lite på vad det är för spel. "Verklighetsbilspel", dvs bilspel som GT-serien, NFS Shift, Forza känns mycket bättre att spela om bilarna ser bra ut och ljudet är bra. Hade det bara varit fysiken med en rätblockliknande bil så hade det förmodligen inte varit så kul, likaså om kulliserna skulle ändras till en helt blå horisont. Däremot Mario Kart med liknande är ju en annan femma, eller varför inte tetris och flash-spel.

Skrivet av Devil May Cry:

4x AA minst för 1920x1080 över det märker jag ingen direkt skillnad när jag väl spelar.
32x gör allt för suddigt och det blir lite för runt om ni förstår vad jag menar.

Finns olika samplingsmetoder också. Dvs hur man samplar t ex 4 punkter. Frågan är om de kör med FSAA? AMD och Nvidia då.

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.