AMD backar om kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

tabba ner går fort som fan, tabba upp, allt från 5-20 sek :/

Samma för mig. Det värsta är att spelet tabbar ner om jag blir messad via messenger. :/
Spelet har hängt sig vid några tillfällen när det har hänt. -_-

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Kan någon vänlig själ länka till en "snygg" sekvens i sc2 så skulle jag bli glad. I gameplay förstås, trailern är ju hur snygg som helst.
Hittar då inga på youtube.
Det jag hittar där är för mig ospelbart med tanke på att det ändå är ett nytt spel.

Men jag förstod aldrig fasinationen av varken Britta Spears eller Håkan Hellström heller...

Jag tycker personligen att starcraft 2 är ett av de snyggaste rts spel jag sett, och i singleplayern så är det sekvenser mellan uppdragen samt tiden i ens skepp då grafiken är ruskigt snygg! Satt och kollade i beundran igenom hela spelet. men det kanske bara är jag...

( StarCraft II: Wings Of Liberty Video Game, Review | Game Trailers & Videos | GameTrailers.com kolla på den i HD ) orkade inte leta på youtube men du får en bra uppfattning om grafiken där

Permalänk
Medlem

Konstigt att drivrutinstillverkare skall behöva ordna sådant här till ett företag men schyst mot oss konsumenter att de gjorde det. Har inte hunnit testa spelet ännu men jag tycker att min burk borde klara av att köra en del AA och fortfarande ha 60+ fps.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

StarCraft är riktigt kul faktiskt, hoppas dock att blizzard lägger till AA själva, eller ja fixar något så man slipper 50% prestandaförlust.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iprenen:

Det här visar att AMD faktiskt lyssnar på sina konsumenter!

Nu kanske jag varit insnöad men har det här hänt tidigare med något annat företag? T.ex. nVidia?

Ja, för någon dag sedan när Nvidia direkt gav sina kunder AA och AMD sa att de inte skulle göra det.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Min polare med 4850kort tar det 2 sek för. Mig tar det 15 sek typ. Samma sak för min polare med ett 4870. Jag har själv ett 5850.

Testa dra ner CCC 10.3, hade samma problem tills jag böt till desta drivrutiner, går ganska mycket snabbare för mig (hade 10.7 innan).

Skrivet av umepojk:

tabba har inte med grafikkortet att göra. har med övriga hårdvaran

Det är nära inpå.. Det är faktiskt drivrutinerna till grafikkortet som ställer till det.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hoppar nog det ändå.. känns som man förlorar för mycket prestanda på det. Bättre att det ser lite kantigare ut än att det hackar när man spelar. Inte för att men ser sådär mycket kanter när man kollar runt på skeppet. Måste ha låg upplösning också så att det "syns" mer?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Barak:

Samma för mig. Det värsta är att spelet tabbar ner om jag blir messad via messenger. :/
Spelet har hängt sig vid några tillfällen när det har hänt. -_-

Haha, då stänger man av det när man spelar / upptagen ;P

Men håller med att det tar riktigt lång tid att komma in igen.. inte bra att tabba ut alltså.. gäller att inte råka tabba ut under en match

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det spelar någon roll. Jag tycker det ser bra ut som det är.
Dessutom känns det verkligen som att AMD tänkte rätt från början genom att avstå om det nu verkligen innebär förluster på 50% av framerate. Nu kommer man istället för gnäll om "uäääh, vill ha AA" ha en massa gnäll om "uäääh, kass fps/drivrutin". Gnäll som gnäll och det kommer nog kastas skit på AMD/Nvidia även fast det är Blizzard som egentligen borde ha det när de valt att skippa möjligheterna till AA.

Skrivet av Guteklockaren:

Å jag som trodde det gick hand i hand...

Här är en traktor, den är stor, tung och man kan hantera den med samma smidighet som när ett kassaskåp ska simma. Du ska vinna WRC... men det är en riktigt snygg traktor

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Iprenen:

Det här visar att AMD faktiskt lyssnar på sina konsumenter!

Nu kanske jag varit insnöad men har det här hänt tidigare med något annat företag? T.ex. nVidia?

Tänk logiskt istället. Vem var det som brydde sig mest om konsumenterna vid valet om att implementera AA från början?

Kan ju bara nämna att det inte sällan är såhär med AMD och nVidia, AMD rider ibland på nVidias resurser, se bara på batmanincidenten där AMD inte ville implementera AA (för att de visste att nVidia skulle göra det åt dem), då fick nVidia nog och skrev in i koden att deras arbete bara gällde deras egna kort. AMD bryr sig varken där eller nu mer på sina konsumenter än vad nVidia gjorde/gör.

Jag är AMD-ägare själv (cpu+gpu) men dömer inte utan att ha sett båda sidors åsikter. Annars famlar man i mörkret.

Permalänk

Trevligt, kör utan AA, men man får la testa sedan och se om det blir någon skillnad, tror inte systemet hacka särskilt ändå det ända som är lite seg är hdd, så jag går bara och längtar efter en ssd just nu, men det kommer nog snart..

annars helt ok spel, lite för mycket likt ettan tycker jag.. men visst mycket skoj ändå

sedan stör jag mig på att man alltid blir ut tabbad när man får meddelande eller iexplorer uppdaterar osv.. visst det går snabbt men jäkligt störande, har inget annat spel som sysslar på det viset, men ta lite tid att tabba in i spelet ibland. man får använd andra datorn när man har match då=)

kostar spelet ca 400 överallt? köpte det själv för 249:- i jkpg helt ok för det priset.. ( har sparat kvittot:P ) någon annan som oxå haft turen.. de tog ju slut rätt fort så att säga

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av umepojk:

tabba har inte med grafikkortet att göra. har med övriga hårdvaran

Utveckla gärna. Det som brukar ta tid för mig när jag tabbar är att grafikkortet ska ändra upplösning, färgdjup eller dylikt. Att tabba SC2 upp och ned tar i stort sett noll tid för mig pga samma upplösning och färgdjup överallt. (Nvidia, debian)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullebubbe:

Sitter med i5 750 samt ett 8800 GTX och det tar knappt en sekund att tabba samt tabba tillbaka....

Ah ok, jag kör på Intel E6600 och 2Gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Och nu fick ju AMD en massa sk*t bara för att dom inte fixade en drivrutin som tvingar kantutjämning, trots att dom hade den i mina ögon goda anledning att det påverkar prestandan för mycket.

Kul liten notis bara. Amd valde att stänga ute kanutjämnung för att det påverkade prestandan åt det dåliga hållet. Vilket jag tkr låter vettigt. Det här kan jag tänka mig att dom fått en del skit för. Men Apple stängde flash från iphone pga. dålig prestanda där också. Vilket också Apple har fått ris för. Men det roliga är att folk verkar inse ett problem för en plattform men inte till en annan. Apple och amd stängde ute olika tekninker för att det inte uppfyllde kraven, men med precis samma anledning.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Kul liten notis bara. Amd valde att stänga ute kanutjämnung för att det påverkade prestandan åt det dåliga hållet. Vilket jag tkr låter vettigt. Det här kan jag tänka mig att dom fått en del skit för. Men Apple stängde flash från iphone pga. dålig prestanda där också. Vilket också Apple har fått ris för. Men det roliga är att folk verkar inse ett problem för en plattform men inte till en annan. Apple och amd stängde ute olika tekninker för att det inte uppfyllde kraven, men med precis samma anledning.

Tja...
Fast om man ska dra en mer korrekt jämförelse så är det väl lite åt hållet där en iPhone skulle ha stöd för Flash, men inte på vissa hemsidor som riskerar att äta för mycket resurser? För Radeon-kort har stöd för kantutjämning i virtuellt alla andra 3D-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja kör 5770, går snabbt o tabba till skrivbordet men sedan när man ska tillbaka till spelet är bilden svart i en evighet. Efter runt 3min eller så har jag inte orkat vänta mer utan CTRL+ALT+DEL o stängt ner o startat om spelet.

Provat windowed fullscreen då?

Absolut bästa featuren i blizzard spel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Kan någon vänlig själ länka till en "snygg" sekvens i sc2 så skulle jag bli glad. I gameplay förstås, trailern är ju hur snygg som helst.
Hittar då inga på youtube.
Det jag hittar där är för mig ospelbart med tanke på att det ändå är ett nytt spel.

Men jag förstod aldrig fasinationen av varken Britta Spears eller Håkan Hellström heller...

http://www.sweclockers.com/forum/119-aktuellt-starcraft-ii/93...

Vi såg vad du tyckte om grafiken där. Du verkar ju uppenbart avsky starcraft 2, varför hänger du så mycket på SC2 forumet och läser SC2 nyheterna?

Permalänk
Medlem

Jösses vad negativt du vinklar detta Emil.
Istället för att backa och vända kappan efter vinden,
vad hände med att AMD faktiskt har lyssnat och öppnar upp kantutjämning?
AMD kan inte vinna hur dom än gör eller var låsningen något positivt?

Permalänk
Skrivet av Kire6:

Kul liten notis bara. Amd valde att stänga ute kanutjämnung för att det påverkade prestandan åt det dåliga hållet. Vilket jag tkr låter vettigt. Det här kan jag tänka mig att dom fått en del skit för. Men Apple stängde flash från iphone pga. dålig prestanda där också. Vilket också Apple har fått ris för. Men det roliga är att folk verkar inse ett problem för en plattform men inte till en annan. Apple och amd stängde ute olika tekninker för att det inte uppfyllde kraven, men med precis samma anledning.

Tror faktiskt att utestängningen av kantutjämning också beror på AMDs budget. De hade inte lust att betala för kantutjämningsstöd, och hittade en bra anledning till det. nVidia implementerade det fastän det tar lika mycket prestanda, skillnaden är bara att nVidida ville lägga pengar på AA, medan AMD inte ville det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1n1h0p:

Tror faktiskt att utestängningen av kantutjämning också beror på AMDs budget. De hade inte lust att betala för kantutjämningsstöd, och hittade en bra anledning till det. nVidia implementerade det fastän det tar lika mycket prestanda, skillnaden är bara att nVidida ville lägga pengar på AA, medan AMD inte ville det.

What? Betala?

Permalänk

AA i just SC2 är ointressant för mig men att det kommer bättre stöd för CFx är ju riktigt trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Tror faktiskt att utestängningen av kantutjämning också beror på AMDs budget. De hade inte lust att betala för kantutjämningsstöd, och hittade en bra anledning till det. nVidia implementerade det fastän det tar lika mycket prestanda, skillnaden är bara att nVidida ville lägga pengar på AA, medan AMD inte ville det.

Det kostar uppenbarligen inte särskilt mycket pengar att implementera AA med tanke på hur kort tid AMD gjorde det på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur många FPS pratar vi om?
Utan AA
Med AA

Permalänk
Medlem
Skrivet av neo_rtr:

Hur många FPS pratar vi om?
Utan AA
Med AA

Utan AA: Fullt glas
Med AA: Halvfullt/Halvtomt glas

Hur stort ditt glas är beror givetvis på din hårdvara.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Tror faktiskt att utestängningen av kantutjämning också beror på AMDs budget. De hade inte lust att betala för kantutjämningsstöd, och hittade en bra anledning till det. nVidia implementerade det fastän det tar lika mycket prestanda, skillnaden är bara att nVidida ville lägga pengar på AA, medan AMD inte ville det.

Nej där har du nog jättefel, det är snarare så att själva speltillverkarna brukar ha stöd för detta. Tror du också att Blizzard valde bort detta pga budget? Inte så troligt va?

Permalänk

Lönt att AMD fixade det nu när man spelat färdigt spelet

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tja...
Fast om man ska dra en mer korrekt jämförelse så är det väl lite åt hållet där en iPhone skulle ha stöd för Flash, men inte på vissa hemsidor som riskerar att äta för mycket resurser? För Radeon-kort har stöd för kantutjämning i virtuellt alla andra 3D-spel.

Äger en 3GS och kan bara hålla med dej.

Permalänk

"Nu verkar det dock som om mjukvaruutvecklarna hos AMD vänt kappan efter vinden"

Om jag förstått det rätt valde Blizzard att INTE inkludera kantutjämning i spelet. Så Nvidia och AMD har fått komma upp med egna lösningar. Jag skulle inte kalla det för att dem "vänt kappan efter vinden" snarare att dem lyssnar på sina konsumenter. Och inkluderar det trots att det blir rejäla FPS drops i spelet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Kan någon vänlig själ länka till en "snygg" sekvens i sc2 så skulle jag bli glad. I gameplay förstås, trailern är ju hur snygg som helst.
Hittar då inga på youtube.
Det jag hittar där är för mig ospelbart med tanke på att det ändå är ett nytt spel.

Men jag förstod aldrig fasinationen av varken Britta Spears eller Håkan Hellström heller...

Blizzard fäller en nog en tår för dig.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Utan AA: Fullt glas
Med AA: Halvfullt/Halvtomt glas

Hur stort ditt glas är beror givetvis på din hårdvara.


Kör på 2X HD4870x2
Har inte provat med AA, men ikväll.

Men är det typ 60-70 FPS ni får?