Permalänk
Avstängd

Här är mindre saker om ZFS, tycker en snubbe:
http://www.eall.com.br/blog/?p=2481

Dvs, ZFS-kritik. Visst är jag en ZFS supporter, men jag postar även dåliga saker om ZFS. Jag tycker ZFS är det bästa billigaste alternativet som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag kanske ska ta tag i 8.2 på allvar och formatera/installera .. Så kanske dom andra problemen också löser sig, med sabnzb etc.
Kluven än..

Jo, det är 2st Green, men det har ju fungerat så bra innan ..

Ja det var därför jag undrade om du kanske har tagit bort något av dina tweaks som gjorde att det funkade så bra innan? Det var väl något tweak som ändrade ZFS "stötvisa" access till hårddiskarna så att det flöt på mera kontinuerligt (gräv lite i den här tråden). Med mera RAM så kanske hårddiskarna accessas mer sällan på grund av större filcache och det stötvisa beteendet kan då "förvärras". Har för mig du upplevde det som att den jobbade mot hårddisk och nätverket varannan gång liksom på det typiska ZFS-sättet att jobba. Min gissning är att du behöver finslipa dessa tweaks för att få det optimalt efter minnesuppgraderingen.

Det jag tänker mig skulle kunna hända när du kollar på film är att en viss del av filmen blir inläst till filcachen när man börjar titta på filmen och sedan när cachen börjar bli tom så läser den in en klump filinnehåll till från hårddiskarna o.s.v. Med mera RAM så kanske diskarna till och med hinner varva ner mellan lästillfällena. Detta är bara en teori, vet inte alls om det kan stämma. Det är väl också ett samspel med din htpc också, den kan ju också tänkas cachea in en del av filmen till RAM-minnet när du börjar titta och sedan fyller den på (buffrar) när det blir behov. Har du gjort några ändringar i mediaspelarprogrammet på htpc-datorn?

En tillfällig lösning kan vara att tanka över hela filmen till htpc-datorn innan du ska titta på den och sedan spela upp den på lokala hårddisken. Men kör man disklös htpc funkar inte det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Här är mindre saker om ZFS, tycker en snubbe:
http://www.eall.com.br/blog/?p=2481

Dvs, ZFS-kritik. Visst är jag en ZFS supporter, men jag postar även dåliga saker om ZFS. Jag tycker ZFS är det bästa billigaste alternativet som finns idag.

Intressant! Håller med om att det är trist att L2ARC töms vid en omstart. Eftersom jag ofta stänger av min filserver har jag inte ansett det vara lönt att skaffa SSD som L2ARC just på grund av det problemet. Håller också med om att det känns rappare att köra mirror än raidz. Men man får väl välja lösning efter behov. För systemdisken kör jag mirror och för fillagring kör jag raidz2. Funkar bra för husbehovet i alla fall. Kan tänka mig det upplevs annorlunda i "produktionsmiljö".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag har ett (o)lustigt fenomen med min NAS (igen), sedan jag uppgraderade från 4GB till 8GB ram; jag får stopp i diverse filmer på min NAS, med Linux/XBMC. Stoppen yttrar sig som "buffringsstopp" där den stannar i 3-5 sek, och sen buffrar till 100% och fortsätter. Det är helt slumpat, ibland kan det dyka upp efter 2min, och ibland efter över halva filmen, men när det börjar så brukar det komma med ungefär 5-10min mellanrum.
Vad jag vet har jag ingen som helst timer med just dom intervallen. Och diskarna lär ju inte vila (har 30min sleep timer på dom innan dom går i standby).
Anslutningen var 100Mbit, men det är samma fenomen med 1Gbit. Och ev. inställningar i rc.conf eller loader.conf har jag återställt (gjorde lite tweaks när jag körde 4GB). Utdelningen sker över NFS.

Har ni varit med om något liknande?

Jag har samma problem, dock inte med 5-10 mins mellanrum. Det kommer till synes helt random vid streaming av musik (FLAC) eller film. Jag har tre st 1,5TB WD Green diskar i raidz1. Jag har 4gb ram i min server. Den har endast ett nätverkskort vilket har två IP-adresser (en internet och en lokal), men den delar på 100mbit bandbredd. Jag har endast en klientdator vilken använder win7.

Innan jag fixade FreeBSD och ZFS hade jag ubuntu och diskarna var separata, dvs ej i raid. Då hade jag aldrig såna här problem, men då använde jag inte heller Samba utan SFTP via SSH. Nackdelen med det är dock att man som default ser hela serverns filträd och inte bara utdelningar vilket är en klar säkerhetsrisk.

Jag tror ändå att det är Samba som bråkar och inte diskarna. Det borde gå att konfigurera bort på nåt sätt.

Använder ni win7 på era klientdatorer? Jag har en hårddisk med Ubuntu på och jag tycker det är smidigare att koppla upp till NASen via samba från ubuntu än med win7, bl.a funkar det bara på intern-IP i win7 men både intern och extern i ubuntu. Det kanske är windows som håller på med nåt skit? Dock har jag inte testat så mycket i ubuntu, kanske får timeouts där också...

Skrivet av ronnylov:

Det jag tänker mig skulle kunna hända när du kollar på film är att en viss del av filmen blir inläst till filcachen när man börjar titta på filmen och sedan när cachen börjar bli tom så läser den in en klump filinnehåll till från hårddiskarna o.s.v. Med mera RAM så kanske diskarna till och med hinner varva ner mellan lästillfällena. Detta är bara en teori, vet inte alls om det kan stämma. Det är väl också ett samspel med din htpc också, den kan ju också tänkas cachea in en del av filmen till RAM-minnet när du börjar titta och sedan fyller den på (buffrar) när det blir behov. Har du gjort några ändringar i mediaspelarprogrammet på htpc-datorn?

Det där är ju iofs en trolig teori. Green diskarna spinner väl ner titt som tätt?
Jag får timeouts även när jag streamar musik, och har testat lite med olika buffringar, men har inte nått önskat resultat än. Har max buffert nu (16mb) i foobar, och det är timeouts ändå. Innan hade jag 2mb och samma problem.

Jag ska forska lite om WD green diskarna och återkomma

Visa signatur
Permalänk

Hejsan allihopa igen

Jag kom på en ide , om man kör en systempool och en data pool så är det väl möjligt att ta en snapshot av systemmet och skicka den till datapollen, vilket borde skapa en möjlighet att återskapa systemmet om det krashar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Hejsan allihopa igen

Jag kom på en ide , om man kör en systempool och en data pool så är det väl möjligt att ta en snapshot av systemmet och skicka den till datapollen, vilket borde skapa en möjlighet att återskapa systemmet om det krashar ?

Japp, jag har för mig att jag läst nån som gjorde så. Kanske här nånstans (mycket bra artikelseri)
http://breden.org.uk/2008/03/02/a-home-fileserver-using-zfs/

Men ja, du kan skicka snapshots från en pool till en annan med "zfs send | zfs receive". Och då kan du skicka en systempool till en datapool.

Permalänk

Jag lyckas att skicka snapshoten till min andra pool men hur gör jag för att skicka tillbaks den igen.

när jag kör detta kommandot :

zfs send -R test/zroot@test-1 | zfs recv -F -d zroot

Så lägger filsystemmet i zroot/zroot/alla andra filsystem

Vad gör jag fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag lyckas att skicka snapshoten till min andra pool men hur gör jag för att skicka tillbaks den igen.

när jag kör detta kommandot :

zfs send -R test/zroot@test-1 | zfs recv -F -d zroot

Så lägger filsystemmet i zroot/zroot/alla andra filsystem

Vad gör jag fel ?

Kolla detta inlägg av mig: #10346988

Så här skrev jag:

Citat:

Nu har jag alltså två pooler...

Så duplicerar jag tank till nytank:
zfs snapshot -r tank@transfer
zfs send -R tank@transfer | zfs receive -vFd nytank

Verkar ju vara ungefär som du har gjortl? Jag skickade från en zpool som hette tank till en annan zpool som hette nytank.

Bör väl vara det motsatta om man ska skicka tillbaka filerna till gamla poolen igen.

Skicka tillbaka till ursprungsplatsen:

zfs snapshot -r nytank@transfer zfs send -R nytank@transfer | zfs receive -vFd tank

Detta är väl smärtfritt så länge man skickar mellan lagringspooler. Skulle tro det är lurigare att återställa systemdisken. Man kanske får boota via installationsskivan och köra någon "räddningskonsol" typ...

Permalänk

Det är ju det jag vill göra återställa system poolen så om man tillexempel uppgraderar till freebsd 8.2 så kan man återställa från en tidigare snapshot som är 8.1.

Permalänk
Medlem

Jag har använt "zfs send" för att serialisera filsystem till filer som jag lagrar på ett bra ställe. Typ

> zfs send storage/git@git-20110510 > /safelocation/git-20110510

Det går naturligtvis bra att peta in gzip, bzip2 eller vad man nu gillar någonstans där i mitten för att få en komprimerad ström.

För att återskapa filsystemet så är det bara att köra strömmen genom "zfs recv".

Jag läste lite i manualen för zfs och upptäckte följande glädjande besked:

Citat:

The format of the stream is committed. You will be able
to receive your streams on future versions of ZFS.

Detta är på ett OpenIndiana b148 system med zfs 28. Stabila FreeBSD har väl inte hunnit riktigt till zfs 28 än, det finns väl patchar men inget officiellt stöd? I vart fall verkar det lite positivt om man funderar på att att använda "zfs send" för att ta backup på hela filsystem.

Jag håller med ronnylov om att det verkar lite hårigare att försöka återskapa bootbara systemdiskar med zfs send/recv. Själv har jag aldrig behövt göra det på min hobby datorpark, vissa config-filer har fått följa med vid ominstallation men annars har det känts som ett bra tillfälle att installera ett rent system och börja om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Det är ju det jag vill göra återställa system poolen så om man tillexempel uppgraderar till freebsd 8.2 så kan man återställa från en tidigare snapshot som är 8.1.

Det går inte bra att istället använda Boot Environments, så du kan boota från 8.2 eller 8.1 i GRUB?

Permalänk

Alltså jag vill kunna återställa allt ,, förutom systemets tid,,. Så om jag uppgraderar en programvara men uppgradering går fel så vill jag kunna återställa eller om jag uppgraderar till 8.2 så vill jag kunna återställa precis som jag kan göra nu med snapshots i virtualbox.

Permalänk
Medlem

Ett litet ZFS prestanda tips!
zfs set atime=off $datasetname
Stänger av "senast lästa tidpunkt" funktionen(access time).

Jag har aldrig haft användning för den funktionen...

(Hittade inget om ZFS och atime när jag sökte i forumet.. (Eller på Puppe.se ))

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Alltså jag vill kunna återställa allt ,, förutom systemets tid,,. Så om jag uppgraderar en programvara men uppgradering går fel så vill jag kunna återställa eller om jag uppgraderar till 8.2 så vill jag kunna återställa precis som jag kan göra nu med snapshots i virtualbox.

I Solaris finns det Boot Enviroments. Du tar en snapshot av hela OS disken. Varje snapshot syns i GRUB. Strular något, så bootar du bara om till en tidigare snapshot i GRUB. Detta kallas Boot Environment och gör precis det du vill göra. Jag har t.ex. råkat klanta mig rejält och Solaris har strulat, då har jag bara bootat om till en tidigare snapshot i GRUB. Jag behöver alltså inte skicka snapshots hit eller dit.

Finns det inte Boot Environtments i FreeBSD?

Permalänk
Medlem

Nej, boot environments som i opensolaris finns inte i FreeBSD.
FreeBSD använder inte ens GRUB.

Det finns en patch som efterliknar det till viss del:
http://anonsvn.h3q.com/projects/freebsd-patches/wiki/manageBE
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=9436

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellak43:

Ett litet ZFS prestanda tips!
zfs set atime=off $datasetname
Stänger av "senast lästa tidpunkt" funktionen(access time).

Jag har aldrig haft användning för den funktionen...

(Hittade inget om ZFS och atime när jag sökte i forumet.. (Eller på Puppe.se ))

Väldigt bra tips!
Jag kan inte minnas att jag ändrat inställningen, och på min NAS är det avstängt. Så jag vet inte om det är avstängt per default?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Default är det påslaget. (I FreeBSD dvs)
Om man använder snapshot så blir det skillnad på metadatan som då måste lagras på ny plats.
Så det är inte bara ny tid som ska skrivas vid varje fil-access.

För övrigt. Tack för en bra guide!

Förtydligande av operativsystem
Permalänk

Jag har en fråga angående samba utdelningar till windows maskiner. Jag vill att klienterna skall kunna se hur mycket ledigt utrymme det finns på en mapp som är utdelad via nätverket. Som det är nu så visas 0 byte i windows 7 tillexempel.

Permalänk

Jag löste problemmet genom att göra utdelningen till en nätverksdisk i windows

Permalänk
Medlem

Shrimp har du löst ditt Samba-timeout problem?

Jag hitta en samba config här:
https://calomel.org/samba.html
(visserligen för OpenBSD men ändå), och de har:

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536

De två sista där är väl buffertstorlek och i din guide använder du inte dem. Testa?

Jag har dessutom hittat lite info om WD Green diskarna
http://www.youtube.com/watch?v=gqY5zlCXQmU
men jag har inte testat själv så jag vet inte än.

Visa signatur
Permalänk

Apropå Samba så körde jag Windows 7 backup system mot min samba utdelning dock så stötte jag på problem.

Jag kunde bara fylla ca 1GB innan Windows sa att disken var full vilket den absolut inte var. För att lösa problemet så gick jag från samba 3.4 till 3.5 i FreeBSD därefter har backupen fungerat felfritt. Bara så ni vet om ni vill köra Windows backup mot samba utdelning i FreeBSD så kör Samba 3.5.

Permalänk

Som jag har nämnt tidigare så håller jag på att sätta upp en backup server.
Jag fick just en ide om externa 3.5 tums kabinetter.

Vad sägs om den här datorn: https://www.inregodirekt.se/begagnad/stationart/hp_compaq_dc7...

Med 2st av denna kabinetten : http://www.dustin.se/pd_5010588293.aspx

Sen då tar man bort cdläsaren och sätter in en hårdisk där som speglas och så kör man datat i kabinetterna.

Jag vet att det är lite av en Frankenstein lösning men det skulle nog gå det jag är lite orolig över är om cpu klarar det?
Den skall ioch för sig bara vara som backup server och inte arbetas på direkt.

Förresten jag tänkte köra kabinetterna över usb ,,jag vet att prestandan blir sämre men en annan sak jag undrar över är hur man hanterar diskarna över usb?

Så skriv vad ni tycker om lösningen.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Som jag har nämnt tidigare så håller jag på att sätta upp en backup server.
Jag fick just en ide om externa 3.5 tums kabinetter.

Vad sägs om den här datorn: https://www.inregodirekt.se/begagnad/stationart/hp_compaq_dc7...

Med 2st av denna kabinetten : http://www.dustin.se/pd_5010588293.aspx

Sen då tar man bort cdläsaren och sätter in en hårdisk där som speglas och så kör man datat i kabinetterna.

Jag vet att det är lite av en Frankenstein lösning men det skulle nog gå det jag är lite orolig över är om cpu klarar det?
Den skall ioch för sig bara vara som backup server och inte arbetas på direkt.

Förresten jag tänkte köra kabinetterna över usb ,,jag vet att prestandan blir sämre men en annan sak jag undrar över är hur man hanterar diskarna över usb?

Så skriv vad ni tycker om lösningen.

Tack på förhand

"Internt hårddiskkassett för 3st 3,5" SATA-hårddiskar som tar upp 2st 5,25"-platser" står det i förklaringen trots att rubriken säger external cabinet.

Som jag läser det är dessa kabinetten avsedda att monteras i två stycken "CD-läsar-platser" och två sådana kabinett skulle alltså kräva 4 stycken "CD-läsar-platser". Med external kanske syftas på att hårddiskarna sitter i kassetter som kan plockas ur på fronten? eSATA och USB kontakterna tolkar jag som att de är till för att få USB och eSATA-kontakter i fronten på chassit. Det står också "Ansluts till kontrollerkortet med 3st SATA-kablar. SATA-kablar, skruvar och manual ingår."

Jag tycker det verkar vara en trevlig produkt (men något dyr) men den är avsedd för montering i chassit och inte som externa burkar. Eftersom datorn endast har en 5,25-tums plats så kommer dessa inte att passa ihop.

Här strår det lite om datorn: http://www.mythtv.org/wiki/Compaq_DC7700_Small_Form_Factor
Den är i och för sig tillräckligt kraftfull. Men jag tvivlar på att det är särskilt många SATA-kontakter på moderkortet. Men man kan ju alltid pluppa i ett kontrollerkort om det skulle behövas (halvhöjds).

Jag har för mig det ska finnas något kabinett för 2,5-tums-diskar så att man kan pluppa i 4 stycken i en 5,25-tums plats. Det skulle kanske kunna vara ett alternativ? Eller vanliga externa USB-hårddiskar. Finns även externa USB-dockningsstationer som man kan pluppa i interna diskar i.

Hittade 4x2,5 kabinettet här: http://www.dustinhome.se/pd_5010585963.aspx
Extern docka: http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx

Personligen hade jag föredragit en dator med större chassi och monterat diskarna som vanligt internt. blir så mycket sladdar och massa lösa delar att hålla reda på om man ska köra diskarna externt. 3,5-tums diskar är mer prisvärt än 2,5-tums när det gäller kr/GB. Jag tror man tjänar på att köpa större datorchassi. Det blir dyrt att köpa till kabinetter (som var för sig kostar som ett normalt datorchassi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Shrimp har du löst ditt Samba-timeout problem?

Jag hitta en samba config här:
https://calomel.org/samba.html
(visserligen för OpenBSD men ändå), och de har:

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536

De två sista där är väl buffertstorlek och i din guide använder du inte dem. Testa?

Jag har dessutom hittat lite info om WD Green diskarna
http://www.youtube.com/watch?v=gqY5zlCXQmU
men jag har inte testat själv så jag vet inte än.

Tack för omtanken

Dock använder jag NFS, och då hjälper inte dessa inställningar.. Tror kanske jag fått bukt med det hela, det har inte dykt upp på två filmer iaf.. ta i trä!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Som jag har nämnt tidigare så håller jag på att sätta upp en backup server.
Jag fick just en ide om externa 3.5 tums kabinetter.

Vad sägs om den här datorn: https://www.inregodirekt.se/begagnad/stationart/hp_compaq_dc7...

Med 2st av denna kabinetten : http://www.dustin.se/pd_5010588293.aspx

Sen då tar man bort cdläsaren och sätter in en hårdisk där som speglas och så kör man datat i kabinetterna.

Jag vet att det är lite av en Frankenstein lösning men det skulle nog gå det jag är lite orolig över är om cpu klarar det?
Den skall ioch för sig bara vara som backup server och inte arbetas på direkt.

Förresten jag tänkte köra kabinetterna över usb ,,jag vet att prestandan blir sämre men en annan sak jag undrar över är hur man hanterar diskarna över usb?

Så skriv vad ni tycker om lösningen.

Tack på förhand

USB diskar bör man undvika om man är rädd om sina data. Folk har tappat data med USB diskar, som är tydligen mycket opålitligt. Då är det bättre med eSATA eller vanlig SATA.

Själv har jag funderat på ett litet mini-ITX chassi, med något SAS kort däri, som man sen kopplar till ett externt disk chassi (sök på JBOD disk chassi) med typ 12-24 diskar. Man kopplar en SAS kabel till diskchassit och that's it. När man är färdig med kopierandet, så kopplar man loss det stora disk chassit så har man bara mini-ITX chassit kvar, som är smidigt att flytta runt och att jobba med och knäpptyst.

Till det lilla Sandybridge 2600K mini-ITX chassit som har all OS på en SSD disk, så kopplar man en extern 2TB disk med eSATA så har man gott om utrymme att cacha data (t.ex. filmer). När man är färdigjobbad med 2TD disken, så startar man upp det stora disk chassit igen och för över nya data. På så sätt är disk diskchassit nästan aldrig igång, vilket minimerar risken att något strular. T.ex. om blixten slår ned i huset så kommer datorn att förstöras (och alla interna diskar), men det externa chassit som aldrig är igång påverkas ej av blixten. Problemet är att ett riktigt disk chassi är ju en server produkt, och har grymma fläktar. Typ, man kan knappt prata i samma rum (har jag hört). Och såna disk chassis ska sitta i rack skåp (som kostar pengar). Vad tror du om denna lösning?
http://www.mullet.se/product.html?product_id=332346

Permalänk
Medlem

Angående rackskåp och kosta pengar så finns det produkter från IKEA som har perfekta mått mellan bordsbenen så att man kan skruva i servrar och andra rackanpassade produkter under bordet. LACK är väl den mest kända av dessa "rack".

http://wiki.eth-0.nl/index.php/LackRack

Hittade detta fina exempel:

Permalänk
Medlem

Har ZFS något som motsvarar DRBD i Linux ? (Det vi säga diskblockreplikerings till annan server ifall huvud servern skulle gå ned )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Tack för omtanken

Dock använder jag NFS, och då hjälper inte dessa inställningar.. Tror kanske jag fått bukt med det hela, det har inte dykt upp på två filmer iaf.. ta i trä!

Lust att dela med dig av din lösning? Kan vara bra till hands om man stöter på det.

Jag har problem med att min virtuella FreeBSD-installation får panics ungefär en gång per dygn (separat tråd här i forumet). Osmidigt som jag var satte jag igång en scrub och tänkte inte mer på det.

Givetvis fick jag en ny panic och efter det hängde sig FreeBSD vid uppstart, när den ska importera/montera min zpool. Omstart till single user mode funkar, men hänger sig likadant så fort man kör en zpool status eller zfs list.

Efter en hel del panik-googling hittade jag den här tråden som beskriver samma fenomen. Lösningen är att boota upp FreeBSD med zfs v28-verktyg (t ex live-iso:s från den här sidan) och sen följa dessa stegen:

Citat:

zpool import -nfF -R /mnt poolname

If it reports that it can get back to good pool state, then do actual
import with

zpool import -fF -R /mnt poolname

In case first command cannot rewind to older state, try to add -X option:

zpool import -nfFX -R /mnt poolname

and if it says that it can recover your pool with some data loss and you
are ok with it, then do actual import

zpool import -fFX -R /mnt poolname

(fritt kopierat från ovanstående länk)

För mig räckte det med första kommandot sen var det löst, den fortsatte tom scrub:en där den stannade.

Hoppas att det kan vara till hjälp för någon annan.

Permalänk

Jag drabbades också av kernel-panic ungefär i gång per 24 timme när jag körde zfs i 32 bitars freeebsd när jag körde i 64-bitar så försvann krascherna.

Permalänk
Medlem

Jag fick Kernel panic igår natt
Första gången, vettefan vad som orsakade det...

Visa signatur