Permalänk
Medlem

Klockan 03:00?

Det körs något automatiskt script varje natt klockan 3. Det orsakade kernel panic för mig. Först fick jag inaktivera det scriptet men så småningom visade det sig att det var ZFS som behövde tweakas för att få bort problemen helt.

Permalänk
Medlem

Har börjat fila på lite pdf'er..

Gjort en för basinstallationen av freebsd nu.
install-freebsd.pdf

Tänkte jag skulle göra ett gäng, som man kan ha som nån slags simpel referens för att få igång en server. Huvudsakligen för min egna skull, men andra får gärna ta del..

Håll till godo.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Schrimp: Sånt där är ju alltid uppskattat. Bra jobbat.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Mycket bra pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Klockan 03:00?

Det körs något automatiskt script varje natt klockan 3. Det orsakade kernel panic för mig. Först fick jag inaktivera det scriptet men så småningom visade det sig att det var ZFS som behövde tweakas för att få bort problemen helt.

Nä det va en engångshändelse... vet inte varför ärligt talat. Har haft lite annat strul med servern som jag lagt mer energi på att fixa.
Tar tid när man är total nybörjare. Det är dock skönt att man kan lösa mycket genom att söka på nätet samt läsa trådar som denna!

Ska nog, när jag fixat alla småproblem, fixa nån slags hemsida som Shrimp och skriva av mig lite. Kanske hjälper andra (och det vill jag ju), men det är också viktigt att ha nånstans att gå tillbaka till när nåt strular. Gör jag en sak endast en gång glömmer jag det garanterat, virrig som jag är

Just nu håller jag på och sliter mitt hår över Cron. Funkar inte @reboot som tidsangivelse eller?
Typ
@reboot * * * * User znc
i /etc/crontab om den ska starta programmet znc när datorn startas? Kan man skriva det var som helst i crontab eller måste man skriva det längst ner/högst upp eller nåt? Uppenbarligen har jag gjort fel nånstans... Eller ska man inte ens använda "root's crontab" utan istället köra en för varje användare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om denna länken florerat tidigare i tråden, men jag har nog missat den i så fall. Mycket trevliga script!

http://www.neces.com/blog/technology/integrating-freebsd-zfs-...

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ni som kör NFS, har ni tweakat det något?

Jag har 8G minne och en zpool som ser ut såhär: (Kör inte filservern virtualiserad längre)

# zpool status pool: tank state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM tank ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk3 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk3 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Över mitt gigabitnätverk får jag ca 65MB/s läshastighet över NFS (skriver till en ramdisk på mottagande maskin).

Jag läste här i denna tråden att någon fick 90MB/s läs, så jag undrar om man måste tweaka något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiNC:

Ni som kör NFS, har ni tweakat det något?

Jag har 8G minne och en zpool som ser ut såhär: (Kör inte filservern virtualiserad längre)

# zpool status pool: tank state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM tank ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk3 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk3 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Över mitt gigabitnätverk får jag ca 65MB/s läshastighet över NFS (skriver till en ramdisk på mottagande maskin).

Jag läste här i denna tråden att någon fick 90MB/s läs, så jag undrar om man måste tweaka något?

Det är nog mig du menar.
Jag fick skyhöga siffror ja, men jag kan inte återskapa dom. Nu har jag bytt till 8GB minne också, och vad jag minns, så var det en länk som ronnylov postade tidigare som gjorde det mesta. Dom flesta tweaksen var i sysctl.conf om jag minns rätt.

Samba går ruggigt fort (96 MB/s), så länge man inte kör Ubuntu som klient, då är hastigheten en tredjedel av den i Win7, men jag kör likväl cifs nu, och Ubuntu på klienten. Jag har inte så krävande trafik över nätverket. Kan mycket väl vara realtek-skräpet som sitter på moderkortet som ger mig dessa siffror, men samma nätverkskort ger som sagt 96 MB/s i Windows, vilket är lätt retsamt.

Innan jag gick till cifs så hade jag dock runt 65-70 MB/s över NFS också, så dina siffror verkar inte helt galna, men det går att få upp hastigheten, när du hittar rätt inställning.. tyvärr finns det nära en myriad av dom att välja på.

EDIT:
Åt andra hållet kan jag ge en rejäl känga till Windows 7 som har en helt horribel NFS-prestanda.. jag kan knappt lista utdelningarna. Det går så otroligt långsamt..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Jag undrar om när man jag uppgraderat freebsd med "freebsd-update fetch install" måste man starta om freebsd eller körs updateringen in "on the fly" så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag undrar om när man jag uppgraderat freebsd med "freebsd-update fetch install" måste man starta om freebsd eller körs updateringen in "on the fly" så att säga?

Om du byter release eller uppdaterar kernel-moduler/system-relaterat så måste du starta om ja. freebsd-update brukar säga till dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiNC:

Ni som kör NFS, har ni tweakat det något?

Jag har 8G minne och en zpool som ser ut såhär: (Kör inte filservern virtualiserad längre)

# zpool status pool: tank state: ONLINE scrub: none requested config: NAME STATE READ WRITE CKSUM tank ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/wd3tbdisk3 ONLINE 0 0 0 raidz1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk1 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk2 ONLINE 0 0 0 label/hit2tbdisk3 ONLINE 0 0 0 errors: No known data errors

Över mitt gigabitnätverk får jag ca 65MB/s läshastighet över NFS (skriver till en ramdisk på mottagande maskin).

Jag läste här i denna tråden att någon fick 90MB/s läs, så jag undrar om man måste tweaka något?

http://slaptijack.com/system-administration/freebsd-tcp-perfo... testa något sådant, får du gigabit-siffror om du kör iperf mellan maskinerna? Window-size behöver ökas i iperf för att du ska kunna maxa ut gigabit iaf.

Permalänk

Jag installerade en freebsd-8.1 nyss och uppdaterade den till p4 och det kom ingen uppmaning om omstart av systemet utan det stod bara att uppdateringarna var installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag installerade en freebsd-8.1 nyss och uppdaterade den till p4 och det kom ingen uppmaning om omstart av systemet utan det stod bara att uppdateringarna var installerade.

Det finns FreeBSD 8.2 ute. Kanske lika bra att uppdatera till det när du ändå är i tagen.

Permalänk

Verkligen inte. Om man skall ha en freebsd-maskin igång utan omstart så länge som möjligt så är man ute efter den version som stöds längst tid. Om du kollar på roadmappen för freebsd så ser man att version 8.1 kommer att stödjas efter att stödet för 8.2 har upphört. Så det blir att hoppa till version 9.x som stöds längst efter att stödet för 8.1 har upphört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Har börjat fila på lite pdf'er..

Gjort en för basinstallationen av freebsd nu.
install-freebsd.pdf

Tänkte jag skulle göra ett gäng, som man kan ha som nån slags simpel referens för att få igång en server. Huvudsakligen för min egna skull, men andra får gärna ta del..

Håll till godo.

Bra Thomas!
Detta uppskattas av många, även av mig som är van FreeBSD användare.
När jag får tid kan jag skriva fortsättningen, copy-paste från din, och ändra så användaren inte behöver använda CD att boota från. (Network install using USB).

Finns många guider och tips på http://www.freebsd.se/ som flera här kanske borde titta på. Se den sidan som ett komplement till SweC.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Verkligen inte. Om man skall ha en freebsd-maskin igång utan omstart så länge som möjligt så är man ute efter den version som stöds längst tid.

Om du ska vara sådan borde du använda 7.4 http://www.freebsd.org/security/security.html#sup

Just uptime är inte ett dugg viktigt för mig. Vad är det för mervärde med att inte starta om sin maskin? Jag uppdaterar när det kommer nya versioner. Även med 8.2 klarar jag utan problem över 45 dagar i uptime. Tack vare ett bra OS är det inte ens svårt. Hade jag inte uppgraderat till den nyaste versionen, hade jag varit uppe i över 300 dagar. Varför bry sig om det?

Hur länge en produkt har stöd är en fråga om man levererar tjänster: dvs använder sin dator för något som inte bör ändras. När man har den som hemmaserver, dvs uppdaterar och utvecklar den hela tiden, ser jag inget behov av lång support tid, innan supporttiden har gått ut kommer jag att ha uppdaterat den ändå.

Permalänk

Varför jag inte kör 7.4 är för att jag gjorde en avvägning mellan lång support och nya funktioner och bättre stöd för zfs framförallt.
Det är just en sådan situation jag menar, när man tillhandahåller en tjänst , dns eller mail eller webb-server så vill man ha så lite avbrott som möjligt.

Permalänk
Medlem

Mysticsam, om du inte verkligen behöver ZFS så borde du testa OpenBSD. Det innehåller typ aldrig några säkerhetshål. Uppdateringar sker mer sällan än FreeBSD just för att de inte behövs
Nu vet jag inte vad du behöver för program på din server och det är möjligt att en del linuxprogram inte funkar. Men UNIX-program funkar ju lika bra som på FreeBSD.

http://www.openbsd.org/ - officiella hemsidan
http://www.openbsd.se/ - info och forum på svenska
https://calomel.org/ - väldigt bra guider till en del grundläggande saker

Visa signatur
Permalänk

Intressant är den lika sparsam med ramminnet också?

Permalänk
Medlem

I vilket avseende? Operativsystemet i sig? Ingen aning.
ZFS har det inte stöd för, vilket jag skrev

Visa signatur
Permalänk

Ja jag menade operativsystemmet , man kan ju få igång en freebsd med 64 mb ram ,, linux är lite hungrigare 256mb men då måste det swappas ibland om man tillexempel kör webbserver ,, Den webbserver jag kör nu är Debian Squeeze på 1gb men funderat på att öka till 2gb vid nästa omstart ,, och då kör jag bara 2st vhost sidor med apache2 dock är det wordpress på båda men endån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Ja jag menade operativsystemmet , man kan ju få igång en freebsd med 64 mb ram ,, linux är lite hungrigare 256mb men då måste det swappas ibland om man tillexempel kör webbserver ,, Den webbserver jag kör nu är Debian Squeeze på 1gb men funderat på att öka till 2gb vid nästa omstart ,, och då kör jag bara 2st vhost sidor med apache2 dock är det wordpress på båda men endån.

Ungefär samma, försumbar skillnad om man inte ska sitta och runka åt top typ... och driftar man bara 2 sidor (om dom inte är gigantiska, och är dom det har man +10GB ram anyway) är det nog bara av kuriosa man skulle testa openbsd, ports laggar efter en aning på openbsd också.

Hårdvaru-stödet brukar också vara lite större @ freebsd, samt AHCI/ACPI-stödet brukar vara stabilare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Det är just en sådan situation jag menar, när man tillhandahåller en tjänst , dns eller mail eller webb-server så vill man ha så lite avbrott som möjligt.

8.2 har inte mycket avbrott. Planmässiga omstarter är en sak, de behövs. Det som vore ett problem för mig är oplanerade avbrott. De borde inte hände. Det gör de inte med 8.2, gjorde de inte med 8.1 heller.
Jag antar att du driftar din maskin, och därmed patchar mjukvara och operativsystem. Därför har du ändå inget behov av long-term support eftersom du snabbt får reda på inkompatibiliteter. Personligen föredrar jag många små ändringar för att ha snabba uppdetringar utan större problem. Fast det är ju ett personligt val. Du har säkert anledningar att välja som du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Ja jag menade operativsystemmet , man kan ju få igång en freebsd med 64 mb ram ,, linux är lite hungrigare 256mb men då måste det swappas ibland om man tillexempel kör webbserver ,, Den webbserver jag kör nu är Debian Squeeze på 1gb men funderat på att öka till 2gb vid nästa omstart ,, och då kör jag bara 2st vhost sidor med apache2 dock är det wordpress på båda men endån.

Nginx är ett alternativ till Apache om du vill spara RAM-minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Mysticsam, om du inte verkligen behöver ZFS så borde du testa OpenBSD. Det innehåller typ aldrig några säkerhetshål. Uppdateringar sker mer sällan än FreeBSD just för att de inte behövs

Jag skulle vara försiktig med att säga så. Många unix admins säger att OpenBSD är säkert, pga alla tjänster och sånt, är avstängda per default. I windows xp så är allting påslaget per default, så det läcker som ett såll (skälet är att Windows ska vara enkelt att använda och allt ska funka direkt, utan att man måste göra konstiga inställningar). Men så fort man börjar starta tjänster i OpenBSD så är det nästan lika osäkert som alla andra OS.

Men jag tror nog de flesta skulle säga att OpenBSD är säkrare än vanliga OS. Men frågan är hur mycket säkrare. Inte vidare mycket säkrare när man börjar starta alla tjänster, säger unix sysadmins.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej alla glada! här är en livecd med webgränssnitt, lite som FreeNAS men helt anpassad för ZFS:

http://zfsguru.com/

Dock inte helt färdig än, men vill man bara testa zfs utan att sätta upp ett helt freebsd-system kan det nog vara intressant.

Vad kör ni för hårddiskar förresten? håller själv på och velar mellan samsung / seagate just nu..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Ja jag har läst om detta projektet, dock som du nämnde är det inte klart men det ser väldigt lovande ut
Dock är jag lite rädd att projektet skall stanna upp ,, senaste händelsen i news var för ett halvår sedan.

Permalänk
Medlem

Hitta en kul grej, Subsonic. Ett program som streamar ditt musikbibliotek likt spotify till din mobil eller annan dator. Efter en del strul med java fick jag igång det på FreeBSD, funkar klockrent. Den transcodar låtarna också vilket är bra om du streamar till mobil.

http://subsonic.org/pages/index.jsp
http://www.ozziks.com/2009/11/28/subsonic-streaming-server-on... (vid installation av Java följ både guiden nedan och den här, den verkar vilja ha båda paketen).

hitta en bra guide för att installera java på freebsd 8... pain
http://blog.bensmann.com/installing-java-6-and-glassfish-31-o...

där det står "As the port assumes an older version of the Timzeone Updater, edit the Makefiles in /usr/ports/java/jdk16 and /usr/ports/java/diablo-jdk16."
sök på google efter "oracle tzupdater", tanka nyaste, lägg i distfiles, sen får du editera makefiles som det står. leta reda på versionsnumret och ändra till det som din fil har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då har man fått skaffat sig lite mer utrymme till NASen; var och köpte upp Inet/Ringöns lager med Samsung EG-diskar. 8st 2TB närmare bestämt.

Nu undrar jag om det är idé att installera om systemet till FreeBSD 9 istället för 8.1 som jag har idag. Behöver man de nya funktionerna som det nyare ZFS i 9an för med sig?
Bör jag bry mig om att "gnop'a" första disken?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Då har man fått skaffat sig lite mer utrymme till NASen; var och köpte upp Inet/Ringöns lager med Samsung EG-diskar. 8st 2TB närmare bestämt.

Nu undrar jag om det är idé att installera om systemet till FreeBSD 9 istället för 8.1 som jag har idag. Behöver man de nya funktionerna som det nyare ZFS i 9an för med sig?
Bör jag bry mig om att "gnop'a" första disken?

Antar att det är diskar med 4K-sektorer? Ska du "gnop'a" första disken för att anpassa till 4K-diskar så har jag för mig man måste göra det när man skapar en ny zpool. Tror inte det funkar om man bygger ut sin gamla pool. Hade jag byggt en ny pool så hade jag anpassat den för 4K-diskar.