Försöker lära mig Server 2008 = Problem

Permalänk
Medlem

Försöker lära mig Server 2008 = Problem

Jag skall använda Windows Server 2008 och koppla ihop två datorer i ett nätverk
för att lära mig hur detta fungerar.

Fråga 1.
Först ställde jag in Ip-adressen på båda datorerna, kopplade ihop dem med en korsad kabel och pingade från båda allt fungerade.

Sedan installerade jag Active Directory i Windows Server 2008
jag följde en guide från nätet:
(How to Install Active Directory on Windows Server 2008)

Nu kan jag bara pinga Servern från Workstationen,
det står Request time out, ingen kontakt ?

Sedan helt plötsligt är det en varningstriangel över nätverksikonen,
Access limited connectivity, varför ?

Fråga 2.
Adding a workstation to the domain
Start-> Computer-> Högerklicka-> Properties -> Change Settings
Nu öppnas rutan "System Properties" jag trycker på knappen Change
Computer name: xxx
Members of Domain: (Detta är redan ifyllt)
Nu står det att man skall trycka OK men det går inte
vilket gör att inte dialog boxen med password kommer fram ?

Mina Inställningar:

Windows Server 2008 (Server)
• IP-adress: 192.168.0.1
• Subnetmask: 255.255.255.0
• Default Gateway: 192.168.0.1
• DNS-server: 192.168.0.1

Workstation 1 (Workstation)
• IP-adress: 192.168.0.2
• Subnetmask: 255.255.255.0
• Default Gateway: 192.168.0.1
• DNS-server: 192.168.0.1

Tack på förhand
Jocke

Permalänk
Medlem

Hej Jocke!

Ojoj, många intressanta saker på en gång. Eftersom jag är pluggar nätverksteknik kan jag ju åtminstonde reda ut de bitarna för dig, så kanske någon annan som är mer haj på domäner förbarma sig över de bitarna.

Såvida du inte ska köra din Server som router (vilket du inte verkar vilja och framför allt inte borde) så ska inte servern ha den ip som du anger som gateway.
Sätt istället servern som .2 och arbetsstation nr 1 som .3 (eller vad sjutton du vill mellan 3 och 254, bara du tycker det är lätt att minnas siffran).
Du måste då även ändra dns-server till .2 på båda maskinerna (eller sätta 127.0.0.1 på servern, det är inte fel då den använder sig själv för namnuppslag vilket den ska göra som domänkontrollant), men det förstår du säkert själv också.

Att det står limited connectivity beror på att ditt minimala nätverk inte är anslutet till internet
Det är inte farligt att plugga in ditt lilla labbnät direkt i ditt vanliga nätverk, inga andra datorer kommer att påverkas av din server och arbetsstation sålänge du reserverar några ipadresser till dem i routerns dhcp-inställningar och inte lägger till några andra datorer i din testdomän.

Hoppas det löser ping-problematiken!

Obs, vill du ha mer hjälp med nätverksbiten så citera mig, annars hittar jag inte tillbaka

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Gör så att du lägger in DHCP servertjänsten på din server också, det underlättar mycket. Då kan du låta din server ha statisk IP medans arbetsstationerna kan ha dynamiskt. Dessutom brukar DNSen ha lättare att hitta fram till datorerna då.
Access limited kan vara för att dina maskiner inte har kontakt med internet?

Är du redan med i domänen du kopplat dig till? Det måste finnas en dator i AD med samma namn som din arbetsstation för att det skall fungera korrekt.

Blir du något klokare?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/