Permalänk
Medlem

Ny dator (första bygget)

Hejsan då var det dags att skaffa sig en ny dator då min gamla är sönder. Målet är att kunna spela se film och lite annat med datorn både nu och för framtiden (iaf 2-3 år), Jag kan lite basic saker om datorer och delar så det finns vissa saker jag skulle vilja ha hjälp med innan jag beställer delarna.

Först så är det detta tjat om Intel och AMD och alla säger ta intel processor för den är stabilare och det verkar som dom flesta har intel idag, men vill inte gå på vad folk visar för siffror på olika sidor för det är alltid olika, så jag skulle vara tacksam om det fanns några här som har kört både Intel och AMD och gärna förklara hur dom funkar lite, samt vad ni tror om framtiden Intels corei7 eller AMDs 6core (som förövrigt ligger lite före just nu).

Men i det stora hela vill jag göra en snabb koll på sakerna jag valt ut, så saker och ting funkar ihop och det inte finns någon flaskhals,

ska beställa från 2 sidor komplett och inet så skriver ner namnet och Artnr så hoppas jag ni kan hjälpa mig

från Komplett:
Sony Optiarc DVD±RW burner AD-7240S (488177)
Sapphire Radeon HD 5970 2GB GDDR5 ( 594786).

från Inet:
Antec 1200 chassi (6900627)
500GB Western Digital Caviar Black SATA II (4303384) st2
Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare (5321720)
Corsair 8GB (4x2GB) Dominator PC3-10666, 1333MHz (5315035)
Asus Crosshair IV Formula (1901844)
Corsair TX 850W 80+ (6909374)
AMD Phenom2 X6 1090T BE (5308653).

Och datorn ska köras på Windows 7Home Premium 64-bit

Om datorn kommer köras med Intel istället för AMD så hade jag tänkt

MSI P55-GD80, P55, Socket-1156, DDR3 (492715)
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-870 ( 492766)

både modekort och processor är från komplett där.

Så jag vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig se över sakerna jag valt ut och ge lite feedback.
//Marcus

Permalänk
Inaktiv

Kör AMD-paketet Nätagget är overkill om du inte tänkt köpa till ytterligare ett hd5970 i framtiden, du kan köra med 650W annars.

Permalänk
Medlem

Tänkte ta i lite med nätagget då jag inte visste om en 650w skulle klara av att driva grafikkortet och resten av datorn, vet ju iofs inte hur mycket dom andra dator delarna kräver, men om det räcker med 650 så är det ju ett plus för plånboken i alla fall

Permalänk
Skrivet av KalleZz:

Tänkte ta i lite med nätagget då jag inte visste om en 650w skulle klara av att driva grafikkortet och resten av datorn, vet ju iofs inte hur mycket dom andra dator delarna kräver, men om det räcker med 650 så är det ju ett plus för plånboken i alla fall

Jeg bruker samme hovedkort (ASUS MAXIMUS 3 GENE p-55 socket LGA-1156) og prosessor (intel i7-870). Bruker i tillegg Corsair 550W PSU. Skjermkortet er et ATI RADEON 5770 "HAWK" 1GB (overklokket) og benytter minnet Corsair XMS 2x2GB 2000 mhz. I tillegg har jeg en standard WD 1TB 7200RPM harddisk. (se signatur for flere detaljer)

Maskinen kjører dette uten problemer med den Corsair PSU. 550W er nok et minimum, og dersom jeg kjøper et nytt grafikkort og kjører dette i crossfire, trenger jeg kanskje å kjøpe ny PSU. Men dersom du kjøper en 650W PSU bør det holde til de komponentene du vurderer å kjøpe.

Jeg kan ikke si så mye om AMD da jeg kun er kjent med Intels i-serie. Men det jeg kan si er at i7-870 er en meget gunstig prosessor. Vurderte mellom i5-760 og i7-870. Fant ut at i5 overklokket meget bra slik at man kunne komme bedre ut målt i Ghz (i5 kjører relativt stabilt rundt 3.7GHz), men årsaken til at jeg valgte i7-870 var Intel Hyper-Threading Technology. Prosessoren har 4 kjerner, men den simulerer 8 kjerner vha denne teknologien. Det vil si at framtidige programmer som kommer til å støtte dette vil kunne kjøre mye mer effektivt på i7 enn i5. Når det gjelder spill, støtter dagens fleste spill kun 2 kjerner. Man vil mao ikke nyttegjøre de to siste kjernene i en quad prosessor (tror nok i fremtiden at de kommer til å utvide støtten slik at alle fire kjernene benyttes, og forhåpentligvis også Hyper-Threading). Men dette impliserer at en i5-760 faktisk kan yte mer enn en i7-870 selv fordi i5 leverer flere Ghz på de to kjernene den bruker under spilling enn i7-870. Men det er marginale forskjeller og man vil neppe merke noe til den differansen. Jeg er dog meget fornøyd med mitt valg av i7-870, i tillegg overklokkes den automatisk til 3.4 Ghz etter behov.

Hvis du vil ha ytterligere informasjon om hvor mye strøm de enkelte komponentene trekker, kan jeg poste det om ønskelig.

Har forøvrig lagt ut noe bilder av maskinen her:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Visa signatur

| i7-870 2.93 Ghz Quad @ 3.7Ghz (1.31v) | MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "HAWK" @ 950/1260Mhz (1.22v) | Corsair XMS3 DDR3 4GB dual channel @ 2022Mhz | Noctua NH-U9B cpu kjøler | ASUS Maximus III GENE P55 hovedkort | Corsair VX 550W | WD Caviar Black 1TB | Win 7 64 bit |

Permalänk
Skrivet av KalleZz:

Tänkte ta i lite med nätagget då jag inte visste om en 650w skulle klara av att driva grafikkortet och resten av datorn, vet ju iofs inte hur mycket dom andra dator delarna kräver, men om det räcker med 650 så är det ju ett plus för plånboken i alla fall

Tips om nätagg. Köp ett modulärt! Så använder man bara de kablar man behöver och resterande får ligga kvar i påsen. Så slipper du ett ormbo i chassit.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"