Permalänk
Skrivet av alban72:

Vad tror ni?Är denna verkligen värd pengarna eller ska man som jag tänkte köpa en till intel x25-v och köra raid 0?
Det blir mycket billigare men prestandan på revon är ju enorm och den är större 120gb vs 80 mot 2 intel x25-v raid0.Sen har man ju faktiskt en pci express 16 plats ledig just nu:))
Det är svårt lockande för att få en större,snabbare osdisk med lite plats till spel också:))

Beror ju på prestandan med 2 SSD i raid0. Som du såg på bilderna så var det PCI-E x1 och inte x16

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Skrivet av sesese:

(själv trodde jag att intels ssd skulle vara det snabbaste som fanna under lååååång tid men se vad fel man har)

Ja, se se se så fel du har

Permalänk
Medlem

Nä, inget höjdartest... Dessutom måste ni gå ifrån det här med gamla metoder för att recensera diskar...

Läs den här artikeln, där recensenten insett detta och tar fram helt ny metodik för recensioner av SSD-diskar.

OCZ Technology Vertex Series 120GB SSD Review | MyCE – My Consumer Electronics

Permalänk
Medlem

Ingen TRIM= Nej tack!

Kommer ihåg hur OCZ Vertex 30GB vart efter ett tag.
Den vart ruskigt seg mm.

Intels G2 80GB med TRIM har inte förlorat nästan någon prestanda.

Så jag skulle inte betala ens om den kostade 2000kr eller rekommendera den där RevoDrive, utan TRIM support

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av born_in_fire:

Beror ju på prestandan med 2 SSD i raid0. Som du såg på bilderna så var det PCI-E x1 och inte x16

Pci-e x4 , inte x1

Permalänk
Skrivet av born_in_fire:

Beror ju på prestandan med 2 SSD i raid0. Som du såg på bilderna så var det PCI-E x1 och inte x16

Det är PCI-e x4 Så det vill säga att i dom fästa fallen måste du stoppa det i ett PCI-E x16/x8 för inte så många har PCI-E x4

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Bra för ett hemma bygge eller mini dator då man kan skippa hdd burarna

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

mjaa... som testet visar är det ju rätt stor skillnad. det som antagligen gör skillnaden är ju att den har en raid-0 och testet gjordes mot vanliga SSD:s.

Jag tror du missade empirisk

Permalänk
Medlem

Är de andra diskarna i testet också testade i Raid 0 under testet eller är de singel diskar?

Visa signatur

Surf PC ->Intel i7 2600k@4,2 | Corsair 16GB DDR3 VENGEANCE | GTX 580 | H70 CPU Kylare | Corsair AX 1200 80+ Gold PSU | 2* Corsair Force 3 90Gb SSD Raid0 | Corsair Obsidian 800D | 2*24" LED Benq
Server -> Intel Core 2 Quad Q9650 | 8Gb Ram | 8Tb Hd vara av 4 i raid
Htpc -> Specc kommer Laptop Dell 5010 SSD 60Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danjeel:

Snälla ni som kommenterar. Håll isär b (bit) och B (byte) och T=Terra (inte t) G=Giga (inte g)

Du borde ändra från hz till Hz i din signatur innan någon ser att du själv är lika slarvig....Skynda dig nu så att jag ingen ser.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

tycker inte att det var så farligt pris på en 120 gigare som har den prestandan, bruka liga i 3k trakterna för en vanlig sata ssd disk.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av sesese:

På prisjakt så är priset på ssd nu under 19 kr/G. Så frågan är hur lång tid det tar innan det kommer att vara standard med ssd i bärbara datorer. Jag tror att man upplever att datorn är snabbare om man satsar på ssd istället för att lägga dessa pengar på en snabbare CPU. (själv trodde jag att intels ssd skulle vara det snabbaste som fanna under lååååång tid men se vad fel man har)

Intels SSD är fortfarande väldigt bra per krona. En OSC disk kostar ungefär som 2 av Intels 80Gb G2 diskar. Då ger alltså Intels diskar mer Gb för pengarna och dessutom mer prestanda. Nu har jag bara testat crystal disks test, men där får jag ca 500/120Mb läs/skriv medans OSC's disk får ca 90/90Mb läs/skriv. Så en klar prestandaökning, större disk totalt och samma pris.

Det har funnits betydligt snabbare än Intels lääänge, men de kostar. T.ex. denna som klarar 8ggr så hög skrivhastighet som OSC disken och är ett år gammal:
Egenskaper för OCZ Z-Drive e84 PCI-Express SSD 512GB

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Inaktiv

Behöver man massa GB per krona köper man ju en snurrande i tillägg

Permalänk

Tack för att även ni på Swe gjorde resension av denna! Har tittat mycket på den under tiden sedan OCZ tillkänna gav att det var dags för release.
Jag har vart påväg för att skaffa en revodrive men har bestämt mig för att det inte är värt det utan TRIM och dessutom så visar ni på Sweclockers faktiskt inte hela sanningen med en Revodrive. Den har vissa flaskhalsar som jag bara inte orkar gå igenom här.
Nej, i Q1 (pga att intel blivit försenade något) så kommer G3 och dessa diskar blir billiga ^^. Tänker inte berätta mer men det blir två st 160gig i Raid 0 med dessa. Jag är glad att jag väntat!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Den har vissa flaskhalsar som jag bara inte orkar gå igenom här.

Har du sagt a får du säga b

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Du borde ändra från hz till Hz i din signatur innan någon ser att du själv är lika slarvig....Skynda dig nu så att jag ingen ser.

Med skillnaden att det inte är något som försvinner mellan Hz och hz (det första är SI-enheten, det andra är odefinierat, men de flesta fattar vad man pratar om), medans det finns en definitionsskillnad för B och b som är rätt stor.

Permalänk
Medlem

Det är relativt många på OCZs forum som har haft problem att använda revo.
Det beror på moderkort vars PCIe16 bussar är hårt anpassade för grafikkort.
Har ännu inte lyckats klura ut hur man kan avgöra om ett moderkort har stöd och har inte sett någon kompatibilitetslista för moderkort som klarar lagringsenheter via PCIe.

Någon mer som grävt i detta?

Var nära att skaffa en revo själv men det fick bli en rejäl Vertex2'a sålänge.

Permalänk
Medlem

Avsaknad av trim sänker ju prestandan med ~20% efter en tids användning så det var verkligen inte bra.

Sen vill i alla fall inte jag ha ssd över pci-e, de platserna vill jag använda till annat.

Prestandan var dock riktigt hög.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Frågan som många ställer är ju hur två 80gb X-25or (eller andra) i raid 0 står sig mot Revo. Priset blir ju nästan samma och du får 40gb extra utrymme...

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

denna Revod blir aktuell när priset är 1000:- lägre för min ekonomi iaf..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

seriöst swec varför skippar ni vissa tester? hur glömmer man bort o testa accesstid, och då det är många omvägar och raid så lär det vara dåligt resultat. boottid i windows skulle vara roligt då det också är akilleshäl på såna här konstruktioner...

gör om gör rätt, hoppas det är konstruktiv kritik då jag vet att ni kan bli bättre...

Här är en jämförelse på boot-tider, den är inte nämnvärt bättre än exempelvis arbetshästen Intel G2 verkar det som.

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1370/win7-chart.jp...

\walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Ingen TRIM= Nej tack!

Kommer ihåg hur OCZ Vertex 30GB vart efter ett tag.
Den vart ruskigt seg mm.

Intels G2 80GB med TRIM har inte förlorat nästan någon prestanda.

Så jag skulle inte betala ens om den kostade 2000kr eller rekommendera den där RevoDrive, utan TRIM support

Håller med dig men kanske kommer TRIM i en ny firmware?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Håller med dig men kanske kommer TRIM i en ny firmware?

Om du läser runt endel (jag orkar inte heller här förklara) så kommer du att inse att TRIM support för raid 0 sandforce är att ge upp hoppet om. I alla fall för en bra framtid till.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av walp:

Här är en jämförelse på boot-tider, den är inte nämnvärt bättre än exempelvis arbetshästen Intel G2 verkar det som.

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1370/win7-chart.jp...

\walp

Det är en av de anledningar som jag inte orkade ta upp i min tidgare post. Orkar ni själva göra mer sökningar så kommer ni hitta mer som gör att också TRIM saknad blir ett stort minus för denna drive.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Det är relativt många på OCZs forum som har haft problem att använda revo.
Det beror på moderkort vars PCIe16 bussar är hårt anpassade för grafikkort.
Har ännu inte lyckats klura ut hur man kan avgöra om ett moderkort har stöd och har inte sett någon kompatibilitetslista för moderkort som klarar lagringsenheter via PCIe.

Någon mer som grävt i detta?

Var nära att skaffa en revo själv men det fick bli en rejäl Vertex2'a sålänge.

jag har två pcie x16 och en x4 och det fungerar utan problem. Men om man ska klona sin mekaniska disk till denna så måste man komma ihåg att stoppa i kortet och boota från den mekaniska först och sen installera drivrutinen för kortet i windows och sen klona, så att driverna kommer med i kloningen. TrueImage fungera kalas, den behövde inga drivrutiner för att hitta enheten, dök upp som ett RAID-set.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Det är en av de anledningar som jag inte orkade ta upp i min tidgare post. Orkar ni själva göra mer sökningar så kommer ni hitta mer som gör att också TRIM saknad blir ett stort minus för denna drive.

Benchmarksen i artikeln ger viss hint om prestandan och kan nog både få den ena och den andra upphetsad över hårdvaruporr, men länken som du skickade som visar praktiskt funktion är i mina ögon bättre då de flesta inte köper en ssd för att kunna göra fräna benchmarks utan för att få en behagligare dator att sitta vid.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danjeel:

Snälla ni som kommenterar. Håll isär b (bit) och B (byte) och T=Terra (inte t) G=Giga (inte g)

Det där är väl ändå ett riktigt litet i-lands problem? Skriv en liten guide och lägg upp på forumet så du lär folk så kanske det förbättras

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Benchmarksen i artikeln ger viss hint om prestandan och kan nog både få den ena och den andra upphetsad över hårdvaruporr, men länken som du skickade som visar praktiskt funktion är i mina ögon bättre då de flesta inte köper en ssd för att kunna göra fräna benchmarks utan för att få en behagligare dator att sitta vid.

nja tycker det verkar som många köper fräsiga grafikkort för att kunna köra 3D Mark och få fräsiga benchmarks med höga poäng. Så varför inte samma sak på sin disk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Avsaknad av trim sänker ju prestandan med ~20% efter en tids användning så det var verkligen inte bra.

Sen vill i alla fall inte jag ha ssd över pci-e, de platserna vill jag använda till annat.

Prestandan var dock riktigt hög.

Tjavars, IMHO och med redovisad prestanda kan man säkert överleva en 20%-ig förlust av prestanda... Men det är klart att det svider lite i plånboken/snålheten.

Men det öär klart, SATA portar har man ju gott om idag så varför slösa bort en PCIe port till en SSD? Bandbredden är ju inte fullt utnyttjad i SATA ännu...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Tjavars, IMHO och med redovisad prestanda kan man säkert överleva en 20%-ig förlust av prestanda... Men det är klart att det svider lite i plånboken/snålheten.

Men det öär klart, SATA portar har man ju gott om idag så varför slösa bort en PCIe port till en SSD? Bandbredden är ju inte fullt utnyttjad i SATA ännu...

Hur menar du nu?
Många moderkort kommer med PCI express x4 anslutningar OCH ett gäng PCI express x16.
SATA I har en teoretisk överföringshastighet på 150 MB/s
SATA II har en teoretisk överföringshastighet på nästan 300 MB/s

och du såg i testet att man kom upp i 500 MB/s i vissa avseenden.

SATA III har knappt kommit så den kan man inte räkna med. PCI Express kom 2004

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.