Permalänk
Medlem

Matlab och inläsning av filer

Jag håller för närvarande på med ett projekt i MatLab där den smidigaste lösningen hade varit att använd mig avv ett antal olika filer för att mata in fallspecifik data.

Jag tänkte mig att använda conf1.m, conf2.m och liknande för att läsa in denna data. Antalet filer kommer att variera med fallen. Finns det någon funktion i matlab för att lista filerna conf*.m och spara deras namn i en vektor så dom kan läsas in på rätt ställe?

Jag Har kommit så långt att jag fått in all alla filer med namnet conf*.m i en array tillsammans med en massa övrig data. gjorde detta med:

a=dir('conf*.m')

För att läsa ut namnet på en viss plats kan jag använda

a(1).name

som då ger svaret conf1.m. Däremot lyckas jag inte lägga namnen i b(:,1) för att använda dom en och en.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Textsträngar skall tolkas som vektorer, så att spara dem i matriser är otroligt olämpligt.

Om du verkligen måste strippa informationen från a, så får du arbeta med cells
Smidigast gör du då enkelt
b = {a.name};
och du kommer åt dem via
load(b{3})
eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ha, tack för hjälpen Micket!
Uppenbarligen hade jag misslyckats med att svara och tacka för hjälpen. Nu när jag loggade in för att ställa en annan fråga passar jag på att göra detta i samma tråd för jag hittar inte detta svaret någonstans.

I projektet så slutar det med att jag får ut analysresultaten i form av grafer som jag skriver ut och lämnar till chefen.. men han klagar som fan på att ÅÄÖ inte finns med i rubrikerna på plotarna. Använder mig av

print( gcf, '-depsc2' , fil );

för att skriva ut ploten. På skärmen visas ÅÄÖ utan problem.

Vet någon hur man kan lösa det oxå?

Visa signatur

/me