AMD Phenom II X4 970 och Athlon II X4 645

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II X4 970 och Athlon II X4 645

AMD utökar sortimentet med sex nya processorer för allt ifrån prismedvetna konsumenter till entusiaster. SweClockers ger två toppmodeller en omgång i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså AMD´s "toppmodeller" kan inte prestera bättre än intel´s i5 serie?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

Alltså AMD´s "toppmodeller" kan inte prestera bättre än intel´s i5 serie?

Verkar inte som det... Fast det känns för mig också att resultaten är konstiga. Speciellt då den tidigare artikeln om flaskhals påvisade rätt så annat gällande grafikprestandan.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att AMD klättrar allt högre upp när det gäller sina processorer.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

visst klättrar dem uppåt, dock så är ju i5an fortfarande snäppet bättre samt skulle bli ännu gladare med en överklockning.

Permalänk
Skrivet av GeneT1c:

Alltså AMD´s "toppmodeller" kan inte prestera bättre än intel´s i5 serie?

De med sex kärnor kan nog gå om Core i5 750 men att öka hastigheten med 100MHz och sedan öka priset med så många hundralappar är skrattretande.
Nej det behövs en stor tredje aktör på processor marknaden så att det blir lite mer konkurrens.

Permalänk

Märker ju direkt att dom endast ökat Multipliern... :/
Verkar som ett desperat försök att komma ikapp Intel, usch.
Aja, får hoppas på skärpning med Bulldozer sen!

Permalänk

Jag blir alltid lika förvånad att Intel alltid är bättre än AMD, det irreterar och förvirrar mig men om priset sänks på 645'an så blir det nog en sån till nästa bygge

Permalänk
Medlem

Rätt så onödig produkt egentligen, främst 970? Endast 100 MHz (1 multipel) mer, drar mer stöm, ingen (märkbar) prestanda skillnad mot 965 dessutom dyrare.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Onödiga produkter, och onödigt test. Hadde varit intressantare att köra ett test mellan 1055, 1075T, 1090T, i5 750, i7 930

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GeneT1c:

Alltså AMD´s "toppmodeller" kan inte prestera bättre än intel´s i5 serie?

I nuläget, och speciellt med tanke på de enorma skillnaderna i resurser bolagen emellan, är det nog bättre att vägledas av pris. Intel har en topp i sin egen klass, men då kostar den också ganska mycket. Sen beror det ju faktiskt på användning också. Beroende på applikation kan du ändå sitta med en AMD processor som är topp även bland de dyra topp Intel modellerna.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att AMD måste mäta sig mot intels medel och lågpris segment och inte kan konkurrera mot intels högprestanda processorer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Rätt så onödig produkt egentligen, främst 970? Endast 100 MHz (1 multipel) mer, drar mer stöm, ingen (märkbar) prestanda skillnad mot 965 dessutom dyrare.

Det är väl t.om. så att det endast är en halv multipel!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KimTjik:

I nuläget, och speciellt med tanke på de enorma skillnaderna i resurser bolagen emellan, är det nog bättre att vägledas av pris. Intel har en topp i sin egen klass, men då kostar den också ganska mycket. Sen beror det ju faktiskt på användning också. Beroende på applikation kan du ändå sitta med en AMD processor som är topp även bland de dyra topp Intel modellerna.

Väldigt rätt och något jag och jag tror många andra inte direkt tänker på ska man spela vilket jag kan tänka mig att de flesta gör som bygger eget så är det inte nån märkbar skilldnad i 95% av alla spel. Men sen så finns ju alltid känslan att man bara måste ha det bästa

Permalänk

Är jag vimsig i huvudet? Men varför finns inte Intel i5 750 till försäljning?
Jag kan då inte hitta på den hos varken inet eller komplettt.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AfrooDite:

Är jag vimsig i huvudet? Men varför finns inte Intel i5 750 till försäljning?
Jag kan då inte hitta på den hos varken inet eller komplettt.

Den ersattes precis av 760.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Detta känns flr mig helt retarded, att släppa en CPU som kostar mer än 965 men ändå inte presterar som en 750!? det skiljer ju nästan 1GHz i stock på dom!?

Okej kul att AMD börjar komma någon vart, men detta ser ju mer mörkt ut än ljust och för dom 1795.- så köper jag nog hellre INTEL, 200.- mer ca, men bättre prestanda på 1GHz lägre!?

Permalänk

Anser att en lämpligare klockfrekvens på dessa processorer hade legat omkring 2.6ghz för att undvika problem för kunderna längre fram.

Har en Phenom 9850 BE som nu har degraderats på grund av att den som stock har en klockfrekvens som pressar processorn till det yttersta. Den är inte ens stabil 100 mhz under stock med extra volt, utan kräver att man sänker omkring 200 mhz innan den går problemfritt.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Verkar som L3 cache inte har så väldigt stor betydelse när det gäller x264 benchmark. Räknar man om resultatet från 3,1 GHz upp till 3,5 GHz så får man nästan lika bra resultat (om de nu skalar linjärt).
19.85*3.5/3.1=22.41 jämfört mot 22.85 för Phenom II X4 970.

Å andra sidan får man nog bättre resultat med en Phenom II X6 1055T som kostar lika mycket som X4 970. För mig som håller på mycket med video så känns 1055T som ett betydlig bättre val. Eller så köper man en Athlon II X4 640 och klockar upp litegrann om man vill ha bra prestanda per krona.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Har en Phenom 9850 BE som nu har degraderats på grund av att den som stock har en klockfrekvens som pressar processorn till det yttersta.

Är du säker på att det gäller dessa processorer generellt? Nu skriver du visserligen om en tidigare version Phenom processorer, men jag har inte sett några liknande rapporter tidigare.

Har själv en 1090T och är förvånad över att den är så pass sval trots att sex kärnor trängs på liten yta. Jag avser då pass där jag kodas MPEG2 till h.264, och alla kärnor konstant ligger på 98-100% belastning. Värmen är kanske bara en indikator, men jag har svårt att se andra skäl till varför dessa skulle degraderas så snabbt.

Permalänk
Medlem

Vilken familj tillhör den?
Enligt rykten så skulle 970 vara en thuban med 2 låsta kärnor.
Har ni testat att låsa upp den för det ingår väl i överklockning när det gäller AMD nuförtiden.

Edit:
Nå Emil gick den att låsa upp?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12515-amd-phenom-ii-x4-970-k...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

tycke AMD har helt ok grejer till prestanda och pris, jag är nöjd ja kan spela utan problem osv.... men visst suger de alltid i "Ha" tarmen, ny CPU vill man ju alltid plugga i

första AMDn man hade var en AMD K6 200mhz de är lika mycket ni gnäller om som difftar hit å dit

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

tycke AMD har helt ok grejer till prestanda och pris, jag är nöjd ja kan spela utan problem osv.... men visst suger de alltid i "Ha" tarmen, ny CPU vill man ju alltid plugga i

första AMDn man hade var en AMD K6 200mhz de är lika mycket ni gnäller om som difftar hit å dit

Processorn du har är lika bra, överklocka lite så blir de bra.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AMD_PERA:

Vilken familj tillhör den?
Enligt rykten så skulle 970 vara en thuban med 2 låsta kärnor.
Har ni testat att låsa upp den för det ingår väl i överklockning när det gäller AMD nuförtiden.

Edit:
Nå Emil gick den att låsa upp?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12515-amd-phenom-ii-x4-970-k...

Vår var "tyvärr" en retail-version som inte gick att låsa upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Processorn du har är lika bra, överklocka lite så blir de bra.

seriöst, jag har inte klockat en CPU sen jag hade min AMD 1800+...

på min tid så jumpa man om moderkortet för olika hastigheter samt spänning osv, sen kunde man klocka via bios,, klockar man med en App idag från sin iPåne idag eller?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

En fråga. Hur många av dessa testade program är kompilerade med Intels kompilator?
Alla? Några?
Den handikappar ju som bevisat AMDs och VIAs processorer grovt genom köra dessa på långsammast möjliga kod utan SSE2, SSE3 osv.
Några av er kanske kommer ihåg miljardskadeståndet Intel nyligen fick betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avicenna:

En fråga. Hur många av dessa testade program är kompilerade med Intels kompilator?
Alla? Några?
Den handikappar ju som bevisat AMDs och VIAs processorer grovt genom köra dessa på långsammast möjliga kod utan SSE2, SSE3 osv.
Några av er kanske kommer ihåg miljardskadeståndet Intel nyligen fick betala.

smart de hade jag totalt glömt bort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

smart de hade jag totalt glömt bort.

Japp, det är lätt att glömma och frågan är hur snedvridna populära testsviter och spel osv är?

Här är en link för er som vill öppna ögonen lite.

Agner`s CPU blog - Intel's "cripple AMD" function

Permalänk
Medlem

SWEC är ju inte direkt omtalade att vara anti Intel...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av avicenna:

En fråga. Hur många av dessa testade program är kompilerade med Intels kompilator?
Alla? Några?
Den handikappar ju som bevisat AMDs och VIAs processorer grovt genom köra dessa på långsammast möjliga kod utan SSE2, SSE3 osv.
Några av er kanske kommer ihåg miljardskadeståndet Intel nyligen fick betala.

Intels fuskande med kompilatorer är riktigt ruttet, men så länge man använder normala program för att testa en CPU så mäter man ju prestandan i den applikationen och det är den prestandan man faktiskt får i slutändan som kund.

Om du får 10 FPS mer med en Intel CPU spelar det någon roll när du spelar om det handlar om en dopad kompilator eller en CPU som faktiskt är snabbare? Du har 10 fps mer med Intel CPU:n vilket som Du kan ju inte direkt kompilera om koden för att optimera den för AMD/VIA.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru