Ljudkort till headset/högtalare

Permalänk

Ljudkort till headset/högtalare

Tjo, jag undrar om ett ljudkort skulle förbättra ljudet i mitt headset (Steelseries 5Hv2) gentemot integrerat eller om det är headsetet som "flaskar".

Har funderat på Asus Xonar DX eller DS (skillnad mellan dem?) eller ska jag skaffa något från Creative (är väl mest skräp?)

Och utifall man skaffar sig några högtalare: är Logitech z-506 eller x-540 bra till ovannämnda ljudkort? Eller ska man lägga pengarna på ett 2.1-system?

Är ingen audiofil direkt och sitter på studentbudget. Grejerna ska vara till spel men även en del musik och film.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Creative gör bra ljudkort. T.ex. X-Fi XtremeMusic. Det kan jag rekommendera om du sitter på studentbudget.
Asus ljudkort har jag inte mycket erfarenhet av.

Är du inte en audiofil så an nog Logitech's prylar fungera ypperligt. Men titta hellre på ett 2.0/2.1 system för runt tusenlappen, då de låter mycket bättre än ett 5.1 för samma peng.

Ett ljudkort kommer definitivt göra ljudet betydligt "bättre". Speciellt då du kan köra i exempelvis 48,000Hz 24bit.
Mest märkbart är det såklart när du lyssnar på musik. Och då menar jag inte MP3, även om det klart märks av där också.

Vad har du för budget?

Finns några riktigt bra 2.0 system på Hi-Fi klubben.se du borde kolla in. Ligger lite utanför Logitechs priser dock men jag garanterar att det är värt det, om det är en möjlighet pengamässigt.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Krimsarn:

Creative gör bra ljudkort. T.ex. X-Fi XtremeMusic. Det kan jag rekommendera om du sitter på studentbudget.
Asus ljudkort har jag inte mycket erfarenhet av.

Är du inte en audiofil så an nog Logitech's prylar fungera ypperligt. Men titta hellre på ett 2.0/2.1 system för runt tusenlappen, då de låter mycket bättre än ett 5.1 för samma peng.

Ett ljudkort kommer definitivt göra ljudet betydligt "bättre". Speciellt då du kan köra i exempelvis 48,000Hz 24bit.
Mest märkbart är det såklart när du lyssnar på musik. Och då menar jag inte MP3, även om det klart märks av där också.

Vad har du för budget?

Finns några riktigt bra 2.0 system på Hi-Fi klubben.se du borde kolla in. Ligger lite utanför Logitechs priser dock men jag garanterar att det är värt det, om det är en möjlighet pengamässigt.

Eftersom jag spelar är jag lite intresserad av så kallade "gaming-ljudkort". Bullshit eller bra?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Eftersom jag spelar är jag lite intresserad av så kallade "gaming-ljudkort". Bullshit eller bra?

Inte för att droppa en bomb men jag rör inte Creative med tång. Deras hårdvara må vara bra men mjukvaran är så dålig att det är som att kasta pengar i sjön.

Köpte ett Elite Pro kort för 3000kr när det var lansering. Windows XP så fungerade kortet mycket bra men sen kom Vista och sen inget.
Inga fungerade drivrutiner i 6 månader. Förlorade stor del av dess fungerande "Features". Efter alla dessa år har jag bara haft problem. Bytt ljudkort genom RMA från Creative men problemen var kvar.
Första problemen var, crackle and pop, sedan kom "Speaker pos change" (med andra ord vid 5.1 system så tyckte ljudkortet att byta plats på högtalarna är något kul) Efter den senaste uppdateringen där de fixade att Windows 7 inte tar 2 minuter att stänga av pga deras drivrutiner när man hade 4gb ram.
Till mina två senaste problem där ljudkortet helt enkelt dödade ljuded vid vissa tillfällen och man fick tillbaka ljudet genom att utföra en modes-switch vilket bara fungerade i några minuter/timmar eftersom den fick samma problem igen.
Hjälp från supporten fick man inte utan bara massa do it yourself (avinstallera drivrutinen samt testa det här och det här) Vilket såklart inte hjälpte. Tills några få dagar sen där ljudkortet dog helt utanför garantin såklart.

Köpte ett Asus Xonar STX och funkar utmärkt inga drivrutiner på 500mb utan drivrutiner på 34mb med fungerande programvara.

Sedan till olika kort, Vill du ha ett kort från Creative så köp inte XtremeMusic det är helt enkelt ett Audigy kort med ett nytt namn och program. Om du skall köpa deras kort köp deras senaste då _kanske_ de har fixat sina problem med drivrutinerna.

Du har också Auzentech som kör med rebrandade X-FI chip. Dock så körs de på samma sett av drivrutiner som Creative korten så det _kan_ bli problem där också men inte säker inte kört deras ljudkort.

Sen Finns Asus. Det finns dock också vad jag hört problem med deras drivrutiner men inte haft problem _ännu_ Men det kanske varierar med deras kort. Hört dock att deras DX2 har problem. Värt att försöka få mer info om alla dessa.

Allt är upp till dig men som sagt köp ej Xtreme varianterna till och med en drivrutin moddare till Creative (Daniel_K) säger att de är bara skit.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Funderade aldrig på Xtreme utan Titanium vilket är deras gamingserie och huruvida ljudkort för gaming bara var marknadsföringsbullshit (fatality lol) eller bra, men tack för tipsen i alla fall. Asus kör med hårdvara från C-media right? De är väl bra? Med DX2 menar du D2X då?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Funderade aldrig på Xtreme utan Titanium vilket är deras gamingserie och huruvida ljudkort för gaming bara var marknadsföringsbullshit (fatality lol) eller bra, men tack för tipsen i alla fall. Asus kör med hårdvara från C-media right? De är väl bra? Med DX2 menar du D2X då?

D2X japp märkte inte att jag skrev fel Och ja de kör C-Media, tror de gör det på hela sin serie. Sedan angående deras Gaming serie är det identiskt med vad du annars får från dem. Vad jag läst så är det ingen större skillnad mellan dessa kort. Sedan så kolla på Xram på Creative korten som sägs ha bättre prestanda. Om det är sant eller ej vet jag inte.

Mitt Elite Pro hade Xram 64 men märkte ingen "större" skillnad på FPS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Funderade aldrig på Xtreme utan Titanium vilket är deras gamingserie och huruvida ljudkort för gaming bara var marknadsföringsbullshit (fatality lol) eller bra, men tack för tipsen i alla fall. Asus kör med hårdvara från C-media right? De är väl bra? Med DX2 menar du D2X då?

Körde ett Asus Xonar D2X XDT ett tag innan jag bytte till Xonar Essence. Kör windows 7 64-bitars.

*Teamspeak 2 och 3 krashar drivrutinerna och ger BSOD, (enda VOIP programmet som gör det)
*DS3D GX läget som emulerar creatives EAX gör dem flesta spel ostabila, oanvändbart i stort sett

Det är dem enda två felen jag stött på. Det där med Teamspeak är nog inte ens i drivrutinerna, teamspeak suger och deras devs vägrar acceptera att det är fel på deras perfekta kod. men eftersom det är det enda programmet som gör det så...

Kollar man på hårdvaran, kvaliteten på komponenter och byggkvaliteten så sopar Asus mattan med Creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Körde ett Asus Xonar D2X XDT ett tag innan jag bytte till Xonar Essence. Kör windows 7 64-bitars.

*Teamspeak 2 och 3 krashar drivrutinerna och ger BSOD, (enda VOIP programmet som gör det)
*DS3D GX läget som emulerar creatives EAX gör dem flesta spel ostabila, oanvändbart i stort sett

Det är dem enda två felen jag stött på. Det där med Teamspeak är nog inte ens i drivrutinerna, teamspeak suger och deras devs vägrar acceptera att det är fel på deras perfekta kod. men eftersom det är det enda programmet som gör det så...

Kollar man på hårdvaran, kvaliteten på komponenter och byggkvaliteten så sopar Asus mattan med Creative.

Konstigt med Teamspeak 2 kan testa i fall det crashar för mig. Men annars så kör jag Mumble så mycket bättre i kvalité samt att det är mycket lägre latency med mumble.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hmm.. Eftersom ljudkort inte uppgraderas så oftan utan är mer en långsiktig investering så lutar det mot att jag tar Xonar Essence STX just nu. Ljudsystem kan man ju alltid köpa senare.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Hmm.. Eftersom ljudkort inte uppgraderas så oftan utan är mer en långsiktig investering så lutar det mot att jag tar Xonar Essence STX just nu. Ljudsystem kan man ju alltid köpa senare.

Det kortet har ljud som inte går att jämföra med andra interna ljudkort. Bästa valet för integrerat ljudkort (för hörlurar) om man inte kör med digital ut till en extern lösning som kostar en hel del.

ASUS Xonar Essence STX soundcard review

Citat:

We highly recommend this card to anybody who wants exceptional sound quality for their headphones or stereo speaker system. This card offers sound quality that is many times better then its price really reflects. I am also awarding this card the Top Pick Editors choice award and it will remain my new reference card for headphones until surpassed by ASUS or another.