Developer's Corner: 1v1 Game Balance

Permalänk
Medlem

Developer's Corner: 1v1 Game Balance

Intressant läsning för den som inte sett det än. Win ratio i Diamond verkar väldigt jämt, nu finns det dock väldigt många dåliga diamond spelare (Som jag tex :>), skulle vara kul att se en sådan jämförelse på kanske top 500 eller något. Sedan nämner de att P har övertag mot T (gäller dock inte i diamond jämförelsen) men det gör det inte något åt...

Incomming nerf efter jul kanske :P.

Developer's Corner: 1v1 Game Balance - StarCraft II

Permalänk
Hedersmedlem

Buffa zerg, hurra!
Tycker dock snarare dom kunde ha nerfat toss early game vs zerg,
eller så är det bara jag som suger

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10432615']Buffa zerg, hurra!
Tycker dock snarare dom kunde ha nerfat toss early game vs zerg,
eller så är det bara jag som suger

Dom har väl redan nerfat toss early game med warpin times för gate units samt build time på gate?

Men visst. Det kommer la mer.

Sen säger jag bara en sak: YES

"# The Barracks are going to require a Supply Depot, which will impact a lot of early terran reaper pushes.

# The reaper speed upgrade will require the Factory, which is meant to weaken a lot of the early terran reaper attacks that dominate so many matches, especially in team games."

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10432615']Buffa zerg, hurra!
Tycker dock snarare dom kunde ha nerfat toss early game vs zerg,
eller så är det bara jag som suger

Problemet är bara att Toss redan har problem mot Terran early.
Fördelen med att spela P just nu är att man kan gå väldigt mycket på macro då man vet att man är stark om man bara håller ifrån tidig aggression.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Entusiast

först visar dom hur alla matchups är 50% i diamond, sen så nerfar dom terran samtidigt som dom buffar zerg. logik?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Nu kunde jag inte komma in på länken, men flr att svara på det som firkraag sa så säger inte 50% winratio någonting om balansen. Eftersom zerg har mycket färre spelare i diamond (eftersom zerg är sämre) så är det bara de bäst zerg som hamnar i diamond medan fler T och P hamnar där fastän de inte är lika duktiga som zergspelarna. Ett genomsnittligt game i diamond mellan t.ex. Z och T blir därför 50% vinstchans till båda, men det handlar inte om att det är balanserat utan för att Zerg-spelarn är en bättre spelare medan T-spelarn spelar den bättre rasen.

Det man ska kolla på är istället antal spelare i top500/100 osv och se hur stor andel som är P/T/Z. För det kommer alltid vara runt 50% för all eftersom systemet är sådant. Om protoss helt plötsligt skulle bli nerfat så skulle Systemet bara para ihop protoss med sämre spelare och då skulle det vara 50% winratio igen fastän det skulle var obalanserat.

Ber om ursäkt om jag missat nåt viktigt i länken men kommer tyvärr inte in på den från min ipod, men hur som helst så säger inte winratio mellan raserna någonting om balansen i spelet.

Permalänk
Medlem

M1n1hop: jag var inne o läste och blizzard skrev istortsett att det är zerg dom fokuserar på till framtida balansering..de pratar bla om mer range på roaches, mer hp på byggnader osv.. plus lite fler begränsningar på de andra raserna.. så de blir nog bra detta..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Kort sammanfattning:
Supply krävs för barrack
Längre range på roaches
För reaper speed krävs factory
Fungal kommer förhindra Blink
Mer HP på zerg byggnader

Permalänk

Hade hellre sett att man var tvungen att bygga en speciell byggnad för att kunna tillverka reapers och att uppgraderingarna är där istället för dom.

Permalänk
Medlem

De kommer dock inte lägga in nya byggnader i en patch. Det får man vänta till expansionen på

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

Nu kunde jag inte komma in på länken, men flr att svara på det som firkraag sa så säger inte 50% winratio någonting om balansen. Eftersom zerg har mycket färre spelare i diamond (eftersom zerg är sämre) så är det bara de bäst zerg som hamnar i diamond medan fler T och P hamnar där fastän de inte är lika duktiga som zergspelarna. Ett genomsnittligt game i diamond mellan t.ex. Z och T blir därför 50% vinstchans till båda, men det handlar inte om att det är balanserat utan för att Zerg-spelarn är en bättre spelare medan T-spelarn spelar den bättre rasen.

Det man ska kolla på är istället antal spelare i top500/100 osv och se hur stor andel som är P/T/Z. För det kommer alltid vara runt 50% för all eftersom systemet är sådant. Om protoss helt plötsligt skulle bli nerfat så skulle Systemet bara para ihop protoss med sämre spelare och då skulle det vara 50% winratio igen fastän det skulle var obalanserat.

Ber om ursäkt om jag missat nåt viktigt i länken men kommer tyvärr inte in på den från min ipod, men hur som helst så säger inte winratio mellan raserna någonting om balansen i spelet.

De skrev att de räknade med spelares skicklighet, inte deras profils win ratio för att de är självklart medvetna om hur matchup systemet fungerar. Så det du skriver om win ratio, vilket jag redan vet, håller inte i iaf denna diskussionen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Han menar väl visserligen typ såhär skulle jag tro (extremfall):
Top 500 = 250T 250P

Dvs inga zerg i top 500. De kommer istället möta max de som är under top500 eftersom systemet inte ser dem som "bra nog", så det kommer ändå sluta på 50% win ratio.

Permalänk
Medlem

Det här spelet kommer nog ta lååång tid att balansera.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10432615']Buffa zerg, hurra!
Tycker dock snarare dom kunde ha nerfat toss early game vs zerg,
eller så är det bara jag som suger

Mer range på roaches är faktiskt en jävligt stor buff mot just early protoss då toss inte kan köra fast expand lika enkelt med cannon(s) bakom en wallin..

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

De skrev att de räknade med spelares skicklighet, inte deras profils win ratio för att de är självklart medvetna om hur matchup systemet fungerar. Så det du skriver om win ratio, vilket jag redan vet, håller inte i iaf denna diskussionen.

Ah ok sry

Men hur mäter de folks skicklighet? APM? Lol

Nice med range buff på roaches, behövs verkligen i främst earlygame, men kommer nog göra roaches mer viable i ZvP tror jag. Synd att ingen speed buff på hydras är i närheten bara :s

Permalänk
Medlem

extra range på roaches bör kunna göra väldigt mkt skillnad. Roaches får ju lite granna effekten som melee units får, de bakom första linjen når inte om man inte ställer de främsta väldigt nära då. Frågan är ju hur lång range dom snackar om när de ska ändra.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m1n1h0p:

Ah ok sry

Men hur mäter de folks skicklighet? APM? Lol

Nice med range buff på roaches, behövs verkligen i främst earlygame, men kommer nog göra roaches mer viable i ZvP tror jag. Synd att ingen speed buff på hydras är i närheten bara :s

de har nog sina metoder.. sen exakt hur dom gör får du fråga någon som är bättre insatt i sånt. APM lär det ju knappast vara iaf, då det mer är ett tecken på hur mycket man spammar än hur bra man är

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

de har nog sina metoder.. sen exakt hur dom gör får du fråga någon som är bättre insatt i sånt. APM lär det ju knappast vara iaf, då det mer är ett tecken på hur mycket man spammar än hur bra man är

A nej jag krävde inte ett svar från dig men jag tror inte deras "skill"-mätning är särskilt exakt för att vara ärlig med tanke på hur alla turneringar går och hur svårt Z-spelare har det för det mesta. Tror mest det är ett sätt att säga att "spelet är balanserat" genom deras påhittade system :S

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Ah ok sry

Men hur mäter de folks skicklighet? APM? Lol

Nice med range buff på roaches, behövs verkligen i främst earlygame, men kommer nog göra roaches mer viable i ZvP tror jag. Synd att ingen speed buff på hydras är i närheten bara :s

ekonomi, förlorade units, vilka units som används osv lite allt möjligt räknas med

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Hedersmedlem

att en ras har 50% win säger inte mkt om hur bra raserna är, bara hur bra match-making-systemet fungerar. Av de spelarna som spelar en "sämre" ras kommer fler statistiskt hamna längre ner på rankingen och sedan få runt 50/50 på den ranken. (i slutändan får alla raser 50/50, och när dom inte har 50/50 betyder det troligtvis att den stora massan av den rasen håller på att just nu flytta på sig i rankingsystemet, t.ex. efter en zerg-buff kan man vänta sig att zergerna får mer än 50% wins och därmed statistiskt hittar en ny medelrank, där dom sedan stabiliserar sig på 50%. Dvs 50% säger inget om hur bra rasen är, rasen kan vara hur kass som helst och alla ligger i bronze leage men har 50% wins där

Det bästa är att titta på hur lätt 1 ras tar sig till en viss rank och sedan stannar där.
(Ekvivalent med att titta på hur många t.ex. zerg som finns på top 200)

t.ex.:

(% zerg players in top 100)/( total % zerg players ): ...
(% zerg players in 100-1000)/( total % zerg players ): ...
(% zerg players in 1000-10000)/( total % zerg players ): ...
(% zerg players in 10000-100000)/( total % zerg players ): ...

sedan kan man också titta på "medelantalet matcher per rating-poäng".

rating points/game ger en indikation på hur svårt det är för en ras att ta sig vidare,
t.ex. en svag ras kanske kräver 100-200 matcher medan en lätt ras tar 50.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Skrivet av emildooooo:

ekonomi, förlorade units, vilka units som används osv lite allt möjligt räknas med

Lol, hade högre tankar om blizzard Att de balanserar utifrån sånt känns ju retarded

Permalänk
Medlem

m1n1h0p, tro inte på allt du läser i ett forum :>

Speciellt inte om man inte får en källa till infon!

Tror inte för fem öre att blizzard skulle analysera score screenen och dra några slutsatser från det. Det är retarded, precis som du säger :>

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

m1n1h0p, tro inte på allt du läser i ett forum :>

men men det står ju på internet it must be truuuueeeeeeeeee?? :(:(:(:(

Permalänk
Medlem

Ni får nog ta å skilja lite på begreppen. Balans är ett relativt begrepp.

Betyder det att om man tränar 100 timmar med vardera ras så ska man vara lika bra på alla?

Betyder det att samma effektiva apm ska vara lika värd oavsett ras?

Betyder det att alla raserna ska vara lika starka i alla skeden av matchen?

Betyder det att oavsett yttre faktorer så ska spelet uppfattas som jämnt av oss spelare när det har varit ute i 2 månader?

Betyder det att ingen ras får vara svårare att spela än någon annan?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Ni får nog ta å skilja lite på begreppen. Balans är ett relativt begrepp.

Betyder det att om man tränar 100 timmar med vardera ras så ska man vara lika bra på alla?

Man ska ha ungefär lika lätt att vinna med alla. Ok, de första 25 games man spelar kanske inte behöver ha likadan skill/hours played-ratio oavsett race, men efter 100 timmar har man lärt sig sin ras och då tycker jag absolut att man ska ha ungefär lika lätt att vinna som alla raser. Annars krävs det mer av spelare 1 att vinna än vad det krävs av spelare 2 pga deras val av ras, och det är inte balanserat.

Skrivet av Sheep:

Betyder det att samma effektiva apm ska vara lika värd oavsett ras?

Zerg behöver i dagsläget mer APM än T/P, men det säger inte att spelet är obalanserat. Tänk t.ex. om creep skulle ge insane regeneration på Z units och spawn larvae skulle ge 4 instant ultralisks istället, då skulle Z fortfarande kräva mer APM men ha väldigt lätt att vinna games. Det skulle inte vara balanserat.

Skrivet av Sheep:

Betyder det att alla raserna ska vara lika starka i alla skeden av matchen?

Det beror på vad du menar med starka. Men overall, ja. Däremot, i t.ex. ZvT så är zerg på defensiven till Z har fått upp sin expo ordentligt, det är inte obalanserat utan bara ett sätt att spela, men om det är svårare för Z att få ett övertag till midgame än vad det är för T så är det obalanserat, ja.

Skrivet av Sheep:

Betyder det att oavsett yttre faktorer så ska spelet uppfattas som jämnt av oss spelare när det har varit ute i 2 månader?

Vad menar du med yttre faktorer? Och ja jag tycker att vi spelare, främst de progamers som finns ska kunna avgöra hur balanserat spelet är efter 2 månader. Speciellt när de spelat betan lång tid innan dess.

Skrivet av Sheep:

Betyder det att ingen ras får vara svårare att spela än någon annan?

Att det är svårare att lära sig ras 1 än ras 2 är helt ok så länge raserna är jämna när man spelat dem en längre tid. Om det istället visar sig att ras 2 alltid är starkare än ras 1 när man tar två spelare med varsin ras och lika många antal spelade timmar så är det obalanserat.

Tänk jaedong och Flash, där har vi exempel på två spelare som är lika bra fast de spelar olika ras. De tränar antagligen ungefär lika mycket, de har samma talang för spelet, och fastän de spelar Z och T så vinner de lika mycket. I dagsläget i SC2 är det inte så då det är mycket svårare för en Z att vinna trots att en Z-spelare spelar lika mycket och antagligen har samma talang som en T-spelare. Det är inte balanserat.

Permalänk
Medlem

Det var inte påståenden, det var frågeställningar som skulle uppmuntra till tankeverksamhet. Men nåväl.

Balans kan diskuteras utifrån absolut balans eller relativ balans.

Absolut balans (vilket verkar vara vad du förespråkar) är dels ouppnåelig, men dessutom oönskad. Det kräver i sin förlängning att du har identiska raser och identiska förutsättningar.

Relativ balans kräver bara att du ska ha möjlighet att möta din motståndares drag under förutsättning att du ser det i tid samt givetvis att ni ligger inom ett hyfsat jämförbart skicklighetsområde. Vilket jag hoppas att de flesta nöjer sig med.

90% av spelarna där ute spelar dock blint och följer bara den senaste TLO eller Idra taktiken och förväntar sig att vinna på den, annars skyller de på imba.

Skrivet av m1n1h0p:

Man ska ha ungefär lika lätt att vinna med alla. Ok, de första 25 games man spelar kanske inte behöver ha likadan skill/hours played-ratio oavsett race, men efter 100 timmar har man lärt sig sin ras och då tycker jag absolut att man ska ha ungefär lika lätt att vinna som alla raser. Annars krävs det mer av spelare 1 att vinna än vad det krävs av spelare 2 pga deras val av ras, och det är inte balanserat.

_Du_ hävdar att det inte är balanserat då... för att det ska vara sant så krävs det även att du har rätt.

Något som jag anser att du inte har. Varför kommer följa nedan.

Skrivet av m1n1h0p:

Zerg behöver i dagsläget mer APM än T/P, men det säger inte att spelet är obalanserat. Tänk t.ex. om creep skulle ge insane regeneration på Z units och spawn larvae skulle ge 4 instant ultralisks istället, då skulle Z fortfarande kräva mer APM men ha väldigt lätt att vinna games. Det skulle inte vara balanserat.

Jämförelsen är ju direkt felaktig, du behöver ingen apm alls om spelet vore så, du hade bara behövt spawn larvae en gång å sen a-move och vunnit.

Här går du dessutom emot vad du påstod tidigare. Du menade att man efter en förhållandevis kort tid borde kunna bli lika bra med varje ras, men att få upp en hög effektiv APM tar mycket längre tid än så.

Skrivet av m1n1h0p:

Det beror på vad du menar med starka. Men overall, ja. Däremot, i t.ex. ZvT så är zerg på defensiven till Z har fått upp sin expo ordentligt, det är inte obalanserat utan bara ett sätt att spela, men om det är svårare för Z att få ett övertag till midgame än vad det är för T så är det obalanserat, ja.

Nej, det är ett resultat av hur du tolkar spelet just nu. Det finns fler riktigt duktiga zerger som går på offensiven istället. Det är dock inte så intressant i sig, så länge som man har möjlighet att bemöta varje drag under förutsättningen att man ser det i tid.

Skulle alla raserna ha samma förutsättningar för att vara starka i alla skeden av matchen så försvinner en stor del av poängen med att ha distinkta raser.

Att en viss ras kan vara offensiv (pga av t.ex. ett styrkeövertag) i ett visst skede av matchen är en strategisk finess med spelet, något som gör det intressantare.

Skrivet av m1n1h0p:

Vad menar du med yttre faktorer? Och ja jag tycker att vi spelare, främst de progamers som finns ska kunna avgöra hur balanserat spelet är efter 2 månader. Speciellt när de spelat betan lång tid innan dess.

2 månader + betatiden är ingenting. Starcraft 1 utvecklades och förändrades fortfarande efter 10 års tid, och vissa hävdar att det fortfarande gör det, wc3 utvecklades fortfarande efter 6-7 år (sen verkar det faktiskt ha stannat av). Givetvis är en stor del av orsaken just patchar och kartor, men det går inte att förneka att spelare har kommit och "revolutionerat" sina raser åtskilliga gånger.

Skrivet av m1n1h0p:

Att det är svårare att lära sig ras 1 än ras 2 är helt ok så länge raserna är jämna när man spelat dem en längre tid. Om det istället visar sig att ras 2 alltid är starkare än ras 1 när man tar två spelare med varsin ras och lika många antal spelade timmar så är det obalanserat.

"Svårare att spela" kan innebära flera saker. T.ex. att zerg kräver högre apm, att protoss kräver högre närvaro och att terran kräver bättre timings. (bara exempel, snöa inte in på det).

Enligt min egen erfarenhet så är zerg den svåraste rasen att spela bra, det krävs att man håller uppe sin apm hela tiden samt är duktig på att macra överlag. Det gör att rasen är svår att spela för nybörjare, det i sin tur är dock ingen obalans.

Den balans du söker kan antingen vara den som upplevs just för stunden med de strategier som används och den nivå spelarna ligger på, _eller_ den potentiella styrkan från rasen från personer som listar ut detta. I första fallet måste du patcha spelet varje gång en ny strategi hittas för att spelet i just den instansen är obalanserad och kräver en balansering. I andra fallet så finns inte det behovet (så länge som man kan påvisa att det faktiskt finns lösningar på problemen). Obs! Det här är ett kraftigt förenklat exempel, inte startpunkten för en ny diskussion.

Skrivet av m1n1h0p:

Tänk jaedong och Flash, där har vi exempel på två spelare som är lika bra fast de spelar olika ras. De tränar antagligen ungefär lika mycket, de har samma talang för spelet, och fastän de spelar Z och T så vinner de lika mycket. I dagsläget i SC2 är det inte så då det är mycket svårare för en Z att vinna trots att en Z-spelare spelar lika mycket och antagligen har samma talang som en T-spelare. Det är inte balanserat.

Många antaganden... det är flera faktorer som du glömmer eller undviker att nämna.

SC2 har varit ute i drygt 2 månader, SC1 har funnits i drygt 10 år!! <- Läs minst 3 ggr!

Sen har du flera orsaker till varför det _skulle_ kunna vara så att vi inte har fler topspelare som lirar zerg.

Några grundantaganden, bortsett andra faktorer.
a) Ju fler som spelar rasen, desto fler kommer bli bra.
b) Ju fler bra, desto snabbare utvecklas de. (följer av utbyte av information).
c) Ju fler bra, desto fler vinner turneringar
d) Ju fler som vinner turneringar, desto fler vill bli som dem.
e) etc etc...

Möjliga faktorer:
1) Zerg är tråkiga
2) Terran och Protoss liknar varandra mer än vad de liknar Zerg vilket gör att de har lättare att hjälpa varandra att bli bättre.
3) Kampanjen i SC2 är för Terran vilket leder till att fler börjar spela terran
4) Terran är enkla att spela när man är nybörjare.
5) Terran påminner mest om sin egen ras från BW jämfört med de andra raserna
6) Terran är roligare att spela
7) Protoss är roligare att spela

Skriv ner de 10 bästa zergspelarna. (behöver inte vinna turneringar, men de måste vara av motsvarande skicklighet som topterrans och toptoss)

Rangordna dem på ett ungefär, och titta sedan på skillnaden mellan 1:an, 5:an och 10:an i skicklighet. Skillnaden är ENORM!

Gör samma sak med Terran och Protoss.

igen:
SC2 har varit ute i drygt 2 månader, SC1 har funnits i drygt 10 år!! <- Läs minst 3 ggr!

Enligt mig: Den obalans som upplevs just nu är till 80% folk som grinar för att de inte är bättre än vad de faktiskt är och 20% är pga. kartor.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Det var inte påståenden, det var frågeställningar som skulle uppmuntra till tankeverksamhet. Men nåväl.

Balans kan diskuteras utifrån absolut balans eller relativ balans.

Absolut balans (vilket verkar vara vad du förespråkar) är dels ouppnåelig, men dessutom oönskad. Det kräver i sin förlängning att du har identiska raser och identiska förutsättningar.

Hmm var fick du det ifrån? Känns inte riktigt som en uppmuntring till tankeverksamhet då jag absolut inte ens är i närheten av vad jag förespråkar.

Skrivet av Sheep:

Jämförelsen är ju direkt felaktig, du behöver ingen apm alls om spelet vore så, du hade bara behövt spawn larvae en gång å sen a-move och vunnit.

Du förstår vad jag menar. Annars får jag förklara igen: Vi säger att zerg måste göra spawn larvae och sprida creep för att vinna medan en protoss inte behöver göra så mycket, men det protossen gör måste vara perfekt (en probe för mycket/lite är GG). I det scenariot så behöver zerg mer APM men protoss är UP. alltså säger inte APM supermycket om balansen (utan mer om att zerg är svårare att spela mekaniskt sett, vilket visserligen kan påverka balansen men inte särskilt mycket).

Skrivet av Sheep:

Här går du dessutom emot vad du påstod tidigare. Du menade att man efter en förhållandevis kort tid borde kunna bli lika bra med varje ras, men att få upp en hög effektiv APM tar mycket längre tid än så.

Förstår inte vad du menar, jag menar att det ska vara lika lätt att vinna oavsett vilken ras du spelar. Om nu zerg skulle behöva mer APM medan protoss skulle behöva mer tankeverksamhet så utvecklas en spelare olika utifrån vilken ras de spelar. Spelar de Z så kommer de efter 100 games ha högre APM än en protoss medan protoss är bättre på att göra vägval. Om dessa spelare då vinner 50% av gamesen mot varandra så är spelet balanserat. Tycker jag iallafall, men jag kan inte se hur någon kan tycka annorlunda (isf tell me how)

Skrivet av Sheep:

Nej, det är ett resultat av hur du tolkar spelet just nu

Det var du som sa att vi skulle diskutera och inte dra faktapåståenden, right?

Skrivet av Sheep:

Det finns fler riktigt duktiga zerger som går på offensiven istället. Det är dock inte så intressant i sig, så länge som man har möjlighet att bemöta varje drag under förutsättningen att man ser det i tid.

Absolut. Men många TvZ går ut på att zerg kör 14gas 14pool ~18 hatch och försvarar sig mot Terran 1base harassments. Och om det är <50% chans för zerg att få ett övertag efter harassen när zerg både har bättre micro/decision making OCH har scoutat motståndaren (5rax reapers) så är inte spelet balanserat. Problemet är inte att zerg är svagare på den tidpunkten där zerg drar 18hatch, det är fullt förståeligt utan problemet är att zerg får en sämre position än vad terran får i midgame om man tar två lika bra spelare (som har spelat lika mycket) och sätter dem mot varandra.

Skrivet av Sheep:

Skulle alla raserna ha samma förutsättningar för att vara starka i alla skeden av matchen så försvinner en stor del av poängen med att ha distinkta raser.

Att en viss ras kan vara offensiv (pga av t.ex. ett styrkeövertag) i ett visst skede av matchen är en strategisk finess med spelet, något som gör det intressantare.

Absolut, så länge den andra rasen kan göra någonting åt det. Annars tycker jag ordet obalans passar bra in.

Skrivet av Sheep:

2 månader + betatiden är ingenting. Starcraft 1 utvecklades och förändrades fortfarande efter 10 års tid, och vissa hävdar att det fortfarande gör det, wc3 utvecklades fortfarande efter 6-7 år (sen verkar det faktiskt ha stannat av). Givetvis är en stor del av orsaken just patchar och kartor, men det går inte att förneka att spelare har kommit och "revolutionerat" sina raser åtskilliga gånger.

Se på WC3 som har blivit mer och mer övergivet pga spelets avsaknad av patches. Det klart man kan vänta och vänta på att någon revolutionerar en ras och säga att "patcher behövs inte, spelet är balanserat". Men om det nu visar sig att ingen revolutionerar rasen så dör spelet ut och det visar sig att det var obalanserat hela tiden. Får dra exemplet om 5rax reapers igen. Det finns inget sätt att countra det på ett balanserat sätt för zerg. Och vi alla vet nog att det inte finns något sätt att countra det (nej ingen kommer komma på någon revolution mot 5RR eftersom allt har blivit testat igen och igen osv), så där behövs en patch. Samma sak vad gäller klipporna på lost temple vid natural. Och zerg early scouting, osv osv. Obalansen måste bli sedd och bli svarad på i tid, man kan inte tro att "revolutionen kommer snart" utan patcher behövs.

Skrivet av Sheep:

"Svårare att spela" kan innebära flera saker. T.ex. att zerg kräver högre apm, att protoss kräver högre närvaro och att terran kräver bättre timings. (bara exempel, snöa inte in på det).

Enligt min egen erfarenhet så är zerg den svåraste rasen att spela bra, det krävs att man håller uppe sin apm hela tiden samt är duktig på att macra överlag. Det gör att rasen är svår att spela för nybörjare, det i sin tur är dock ingen obalans.

Nej då, men zerg-rasen är inte bara svår att spela för nybörjare utan för alla (ALLA). Visst kanske zerg är svårare att lära sig och det anses vara OK men när det oavsett skillnivå är svårare för zerg att vinna så är det obalans.

Skrivet av Sheep:

Den balans du söker kan antingen vara den som upplevs just för stunden med de strategier som används och den nivå spelarna ligger på, _eller_ den potentiella styrkan från rasen från personer som listar ut detta. I första fallet måste du patcha spelet varje gång en ny strategi hittas för att spelet i just den instansen är obalanserad och kräver en balansering. I andra fallet så finns inte det behovet (så länge som man kan påvisa att det faktiskt finns lösningar på problemen). Obs! Det här är ett kraftigt förenklat exempel, inte startpunkten för en ny diskussion.

Jag förstår vad du menar. MEN det är ganska uppenbart just nu att Z är den svaga rasen, den ofärdiga rasen. Zerg har bara 9 units mot T 12 och P 12. Det är ganska naivt (menar inte detta mot dig) att tro att det finns bra lösningar mot 5RR/cliffdrop på LT eftersom alla zerg units+taktiker har blivit testade. Det klart att man kan förhindra det på olika sätt men det är som sagt mycket lättare för en terran att klara earlygame med 5RR (och abort mission om zerg gör för många units). I detta fallet kan man inte vänta på att någon kommer på en ny taktik, för de taktikerna finns inte, och då behövs det en patch.

Dessutom är patcher ett bra sätt att experimentera med spelet. Om man gör som i Patch 1.2 (ger roaches högre range) och det visar sig vara totalt OP så kan man ändra tillbaka. Om man inte skulle implementera patch 1.2 utan sitta kvar på 1.1.1 så skulle man aldrig förstå hur roach range påverkar spelet och därför inte kunna patcha utifrån det. Man måste testa nya patcher också för att balansera eftersom det nu är lagom omöjligt för en zerg att revolutionera rasen = obalans.

(Vill tillägga att jag inte tycker att roach range är en särskilt bra buff btw. Det blir ganska tråkigt när stalkers, marauders och roaches mer och mer börjar likna varandra, och roaches låga range var tidigare en intressant skillnad, skulle föredragit roach speed på T1 faktiskt)

Skrivet av Sheep:

Många antaganden... det är flera faktorer som du glömmer eller undviker att nämna.

Please tell me

Skrivet av Sheep:

SC2 har varit ute i drygt 2 månader, SC1 har funnits i drygt 10 år!! <- Läs minst 3 ggr!

Vet du varför SC1 har funnit i drygt 12 år? För att Blizzard patchat det från dag 1. Spelet har hela tiden utvecklats, inte bara pga nya taktiker utan mycket pga nya patcher. Spelet är helt förändrat sedan sc1 släpptes, och när man ser tillbaka på hur det var från början så förstår man många problem som spelet hade i början (150mineral spawning pool = 4pool into win) osv osv. Spelet utvecklades MED patcherna. Det klart boxer the emperor utvecklade terran som ras men spelet ser helt annorlunda ut nu än vad det gjorde när det släpptes. Pga patcher. Utan patcher skulle spelet varit dött för länge sedan.

WC3 har funnits i 8 år, och blivit patchat från dag 1. Skillnaden här är att WC3 inte blev patchat tillräckligt. Blizzard la ned patcherna efter x antal år (jag hittar inte när sista balance-patchen kom), och spelet blev till slut inte balanserat. Undead har väldigt svårt att klara sig medan orc är den starka rasen. Spelet är efter ÅTTA år inte balanserat. Det beror knappast på att folk inte har "lärt" sig undead på riktigt än. Det beror på att Blizzard inte patchade spelet som de borde gjort. De övergav spelet när det inte var färdigt (efter flera år av patching). Vad var problemet? Jo problemet var att det inte blev patchat tillräckligt mycket. När progamers hade utforskat spelets möjligheter till max (99% då) så visade det sig att Undead var för svagt och Orc var för starkt. Spelet blev aldrig balanserat trots expansion packs och patches. Aldrig.

Hur vill vi att SC2 ska bli? Ska vi låta spelare spela 1.1.1 i ett par år tills det är uppenbart att Zerg är svagare än T/P? Eller ska vi förespråka patches som får spelet att bli balanserat? Om vi säger att blizzard patchar zerg och gör zerg starka nu, sedan kommer någon och totalt revolutionerar zerg så är det bara att ändra tillbaka. Och under hela den tiden så har spelet varit hyfsat balanserat. Istället för att vi säger att "äh zerg klarar sig man behöver bara använda nydus och vara lite kreativ", för då får vi WC3. Där vi till slut märker att vi spelat ett obalanserat spel hela tiden vilket leder till SC2-döden.

Att efter 2 månader säga att zerg måste lära sig sin ras mer och låta bli att patcha är som att be om att folk ska överge SC2. Jag håller verkligen inte med om att man ska vänta och vänta till någon revolution kommer (speciellt när det i vissa fall är obvious att den inte kommer komma, cliff på LT), utan patcher skapar spelet. Om en patch går fel så löser blizzard det. Ultralisk-nerfen kom riktigt snabbt och många fel som SC2-betan hade blev löst på ett dygn (larva production som gjorde 6pool extremt stark ett tag, blev fixat direkt direkt). Det är bättre att få 1.1.1 än att sitta kvar på 1.0 och säga att "äh zerg hittar snart sin spelstil", för det är en enorm chansning. Och det är bättre att vi får 1.2 än att sitta kvar på 1.1.1, för då kanske vi får 1.2.1 som följd. Och så vidare.

Skrivet av Sheep:

Sen har du flera orsaker till varför det _skulle_ kunna vara så att vi inte har fler topspelare som lirar zerg.

Några grundantaganden, bortsett andra faktorer.
a) Ju fler som spelar rasen, desto fler kommer bli bra.
b) Ju fler bra, desto snabbare utvecklas de. (följer av utbyte av information).
c) Ju fler bra, desto fler vinner turneringar
d) Ju fler som vinner turneringar, desto fler vill bli som dem.
e) etc etc...

5% av turneringarna vunna har vunnits av Zerg-spelare trots att 25% av spelarbasen är Zerg-spelare.
Tournament winners since release
Det klart man kan säga att "Fler spelar T/P det är väl klart att Z vinner färre turneringar" men se bara på länken. Och se på top 100/top 250/top 500 så förstår du att det inte är rättvist. Det klart det kan finnas en snöbollseffekt som du säger, men så stor är den inte. Man kan inte blunda för siffror och komma med argument mot dem när det är så obvious som det är just nu.

Skrivet av Sheep:

SC2 har varit ute i drygt 2 månader, SC1 har funnits i drygt 10 år!! <- Läs minst 3 ggr!

Det är därför vi måste förespråka patcher. Spelet är som du säger inte ens i närheten av att vara klart.

Skrivet av Sheep:

Enligt mig: Den obalans som upplevs just nu är till 80% folk som grinar för att de inte är bättre än vad de faktiskt är och 20% är pga. kartor.

Gå in och läs mitt inlägg om PvZ Counters i tråden "Siege Tank Nerfen" här på swec-forumet. Det är inte 80% som grinar utan det finns problem i dagsläget.