Radeon HD 6870 på bild

Permalänk
Medlem

Vissa köper grejer för estetik och andra för funktion. Kombination av båda brukar alltid kosta en extra slant. Men att man köper ett grafikkort för hur det ser ut är helt nytt för mig.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Fyrkantigt och simpelt - precis som jag vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henricsson79:

Någon som har hört något om att mixa 5000/6000-serien i CF? Har väl aldrig hänt i tidigare generationer men dessa kort är ju ändå lite smålika.

Tror tyvärr det inte kommer fungera då dom ju ska gjort om shaderupplägget från 4 enkla + 1 komplex till 4 medium komplexa shaders, men det är vad jag tror och det vore ju trevligt om det ändå fungerade

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Fyrkantig och troligen lika tung som en tegelsten. Helt fantasilös utformning.

Spelar roll hur mkt grafikkortet väger när chassit troligen ändå väger över 10 kilo?

Tycker refdesign på 5070 och även detta då som har liknande design är najs. Inte lika stor risk att du kommer åt något på kortet heller när du hanterar det då det skyddas av skalet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd

Sålänge inte AMD gör något åt sina drivrutiner blir det absolut inget köp för min del, spelar ingen roll om dom släpper ett grafikkort som är såpass kraftigt att det kommunicera med aliens på en annan planet.
Sålänge deras drivrutiner fortsätter och suga hårdare än någonting annat jag sett, så är det meningslöst.

Permalänk

JAG TYCKER ATT RÄTBLOCK ÄR EN FIN FORM!
Dessutom gillar jag kanter så jag tycker det här ser mycket fint ut Men så länge man inte kör med öppen sidolucka/fönster så är väl det här inget som någon besökare i ditt hem lägger en anmärkning på?
"Men GUD vilket fult GRAFIKKORT du har!"

Väldans massa utgångar på det men samtidigt är det väl bra att de börjar gå mot displayport, är inte så insatt i ämnet men kostar de mer eller mindre än dvi-kablar?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

JAG TYCKER ATT RÄTBLOCK ÄR EN FIN FORM!
Dessutom gillar jag kanter så jag tycker det här ser mycket fint ut Men så länge man inte kör med öppen sidolucka/fönster så är väl det här inget som någon besökare i ditt hem lägger en anmärkning på?
"Men GUD vilket fult GRAFIKKORT du har!"

Väldans massa utgångar på det men samtidigt är det väl bra att de börjar gå mot displayport, är inte så insatt i ämnet men kostar de mer eller mindre än dvi-kablar?

tror de är billigare för det finns ingen licens-avgift till DisplayPort

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Ser bra ut ^^ trevligt med alla portar måste jag säga.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tyreiz:

Sålänge deras drivrutiner fortsätter och suga hårdare än någonting annat jag sett, så är det meningslöst.

Sånt strunt.

Inget fel på AMDs grafikdrivrutiner, såvida du inte kör linux iallafall - och då lär du ju ha sagt det om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Snyggt kort, det kanske blir mitt nästa grafikkort om inte jag tar ett GTX460.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Men GUD vilket gnäll varje gång en ny grafikkort släpps, VEM FAN BRYR SIG OM UTSEENDET, är man så desperat av att grafikkortet måste se ut på ett visst sätt behöver man nog få sig ett ligg.

Vad har sexuellt samlag med grafikkort att göra?

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det är väl rätt tydligt att jag gör precis som några andra. Skillnaden är att jag gillar inte utseende. Där med reaktionen.

Rätt märkligt, eller hur.

Hur vill du då att ett grafikkort ska se ut? GTX 480, 470 och 460 ser väll nästan exakt likadant ut? Förutom att heatpipesen sticker ut då dom inte fick plats.

Skrivet av Tyreiz:

Sålänge inte AMD gör något åt sina drivrutiner blir det absolut inget köp för min del, spelar ingen roll om dom släpper ett grafikkort som är såpass kraftigt att det kommunicera med aliens på en annan planet.
Sålänge deras drivrutiner fortsätter och suga hårdare än någonting annat jag sett, så är det meningslöst.

Jag ser det här argumentet i alla trådar.

Vad är det som är dåligt med deras drivrutiner? Fattar inte vad alla gnäller om, mina två senaste grafikkort har varit radeon och jag har haft snudd på noll problem. Först ut var 1950x pro och nu använder jag ett 4890.

Min bror använder ett 4850 och har heller inte haft några problem. Samt en kompis med 5770.

Vad är det som gör deras drivrutiner så kassa?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Vad har sexuellt samlag med grafikkort att göra?

Kanske inte grafikkortet i sig men de som håller på käbblar om att det är så fult och därför inte kommer köpa det kan man ju få en aning om vad de har för egentliga syften för grafikkort.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henricsson79:

Någon som har hört något om att mixa 5000/6000-serien i CF? Har väl aldrig hänt i tidigare generationer men dessa kort är ju ändå lite smålika.

Tyvärr så har jag inte hört något om att man kan mixa kort från dessa två serier, men det har hänt att man kunde mixa kort från olika generationer. Nämligen 3870 och 2900XT. Man var tvungen att ha 2900 kortet som första kort om jag inte minns helt fel. Jag har för mig att tomshardware skrev en artikel angående detta när 3800 serien var ny.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna sett att de dumpade ena dvin till förmån för mera luftflöde, men kanske puttar radialfläktar inte så mycket luft?

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med raka, lena & fina höljen, så det inte fastnar massa sladdar, damm & skit... brukar vara enkla att sätta dit, säkerligen bra för luftflödet också med dessa ytor (på utsidan). Sen kommer väll nån & säger, "varför satte dom inte flänsliknande taggar för extra kylning så den ser ut som en igelkott?"

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av EnNickeMan:

Gäller det allt, eller bara datorer?

Tror han menade grafikkort generellt eftersom tråden handlar om det, inte så svårt att förstå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker de lyckats med designen återigen! 5870/6870/5970 är ju lätt de snyggaste korten sen GTX260/280

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

men herre gud (det är första gången jag skriver herre gud i hela mitt liv) varför denna eviga klagan ?
kan man inte bara titta på kortet och glädjas åt att det kommer ett nytt

hur snyggt V/S fult är mitt XFX 8800GTX - ja skiter totalt i om det bara kommer med en bockad aluminiumplåt runt kortet
bara det är så det är tänkt och vara
jag ska fråga min sambo om hon tycker att mitt graffe kort är snyggt i kväll när hon kommer hem
annars så brukar det ju vara flickor som engagerar sig i om saker är söta gulliga fina snygga och killar brukar tänka typ - det där fungerar nog bra det duger åt mig - hmm den där är det nog power i
själv kör jag dragracing och om jag köper en sak till motorn så brukar inte jag tänka på om det är fint eller inte för det är ju ingen som ser skiten i alla fall när jag skruvat dit oljetråget men jag vill jäklar anamma att det ska hålla och fylla sin funktion när jag trampar gasen i botten

tjoo flöjt o trevlig afton alli hopa som flicka sa skåål

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Skulle gärna sett att de dumpade ena dvin till förmån för mera luftflöde, men kanske puttar radialfläktar inte så mycket luft?

Håller helt klart med där. Blir annars lite grann som att äta vispad grädde med ett sugrör.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Skulle gärna sett att de dumpade ena dvin till förmån för mera luftflöde, men kanske puttar radialfläktar inte så mycket luft?

Skulle hellre sett att de dumpade ena DVI:n för en riktig DisplayPort IMO. Är väl bättre än miniDP?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

men herre gud (det är första gången jag skriver herre gud i hela mitt liv) varför denna eviga klagan ?
...

Alla är vi väll olika och gillar olika saker, och inte behöver man bli troende av att läsa denna tråd (antar därför du inte använder herre gud).

Permalänk
Medlem

Undrar när vi får se ett grafikkort "helt" i aluminium (unibody), det verkar ju vara inne nu. Sedan hade dom ju gärna kunna bygga in en egen nätdel i grafikkortet som man kunde ansluta direkt till trefas. Förstår inte vad det är för ingenjörer som lyckas göra grafikkort som drar 50-100 watt när man surfar. På bärbara har man börja inse denna idioti och löst det hela genom att switcha mellan processorns grafikkort och det "externa", men hur blir det med stationära datorer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Sånt strunt.

Inget fel på AMDs grafikdrivrutiner, såvida du inte kör linux iallafall - och då lär du ju ha sagt det om så är fallet.

Inget fel? är du verkligen så ignorant att du inte sett alla klagomål ifrån ati/amd användarna i ati trådarna?
jag själv har varit med om deras drivrutins problem ett par gånger för mycket när jag va snål och ville ha ett snabbt grafikkort utan att tänka på vad jag egentligen betalade för och har således tröttnat och tillslut, bojkottat tills de gör någonting åt dem.
Jag använder inte linux , nej.
Jag har varit ägare av ett antal olika ati grafikkort.

Permalänk
Skrivet av edda123:

Hur vill du då att ett grafikkort ska se ut? GTX 480, 470 och 460 ser väll nästan exakt likadant ut? Förutom att heatpipesen sticker ut då dom inte fick plats.

Rent utseendemässigt gillar jag 8800Ultra referenskylning. Väldigt snygg tycker jag. Kylning på GTX480/470 är förkastligt ful. GTX 460 är inte lika illa men fortfarande underkänt.

Denna kylning på HD6870 verkar vara den tillverkamässigt bästa och billigaste lösning. Vilket är bra för slutkunden/företaget. Utseendemässigt är den inte snygg och det kommer inte bli bättre om man kommer smälla på ett klistermärke med något förfärligt tryck.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ungefär lika stort som 5870??...så hur stora blir 6900 korten då...över 30 cm?.Hade hoppats på en minskning av längden såsom gtx460.Nä,åter till ritbordet igen Amd

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det borde egentligen inte vara så många frågor här inne på forumet efter det finns så många här inne som tror sig veta bättre än dom ingenjörer som tagit fram produkterna.

A A
o

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ungefär lika stort som 5870??...så hur stora blir 6900 korten då...över 30 cm?.Hade hoppats på en minskning av längden såsom gtx460.Nä,åter till ritbordet igen Amd

Jag gillar't

Ha i åtanke att 69xx korten blir den "nya" serien på riktigt medan 68xx är en förfinad variant av 58xx. Tyvärr orkar man nog inte vänta ända tills att 69xx ska komma innan man inhandlar ett 68xx. Väntar med spänning på att se hur pass "förfinad" denna version är jämfört med 5870.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad_troll:

Håller helt klart med där. Blir annars lite grann som att äta vispad grädde med ett sugrör.

Hehe, bästa liknelsen jag hört på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag gillar't

Ha i åtanke att 69xx korten blir den "nya" serien på riktigt medan 68xx är en förfinad variant av 58xx. Tyvärr orkar man nog inte vänta ända tills att 69xx ska komma innan man inhandlar ett 68xx. Väntar med spänning på att se hur pass "förfinad" denna version är jämfört med 5870.

??...68xx är mellansegment o 69xx är prestanda i 6xxx serien så vad du menar med "nya" serien på riktigt är nog bara du som förstår eftersom hela 6xxx serien är en förfining av 5xxx serien

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.