Killen som hängde sig live - idag på flashback

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därav mitt "hmm" hehe.. Nej tror heller inte FB befinner sig på svensk mark.

Nej, forumet ligger i London.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Den här incidenten får mig att tänka på depressioner och hur folk i allmänhet tar itu med det. Måste bara få ut lite av mina tankar. Från erfarenhet vet jag många föräldrar och folk som inte förstår det allvarliga i depression och kommer med kommentarer som "ingen tycker om en ledsen människa" eller "tror du att du är den enda med problem?" osv. Det här är helt fel sätt att handskas med deprimerade personer då dom är ute efter någon slags stöd eller bara någon som lyssnar. Det man gör när man kan kommer med dryga kommentarer som "ryck upp dig" är att man alstrar ännu mera ensamhet hos personen och gör att han/hon känner sig ännu mera avskild från samhället/familjen/vännerna.

Jag antar att många tror att människan inte har en depression utan bara är ute efter lite uppmärksamhet. Även om detta skulle stämma, och? Ge människan lite uppmärksamhet då? Har man ett så stort ego att man inte kan undgå att låta någon annans universum stå i centrum för några minuter kanske man själv kan behöva lite snack med en terapeut. Så ser jag på det.

En depression kan vara allt från en ständig oro till en fysisk bristfällighet eller tom en tumör på hjärnan. Det är inge hittepå utan behöver professionell hjälp för att lösas. Hoppas denna tråkiga incident får fler att förstå varför man ska ha koll på sina vänner och familj och det allvarliga i depression.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg med en länk till en osmaklig tråd på Flashback samt stängt av användaren som postade inlägget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edit: Finns en grupp på facebook tillägnad lurifaxen så ni får hitta den själv.

Hittade den bland kommentarer i 24's artikel.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig händelse och påvisar än en gång att vårt samhälle lägger alldeles för lite resurser på de dryga 1400-1500 som tar livet av sig i Sverige varje år.

Gällande Flashback så kvittar det givetvis om de skämtar om honom eller låter bilder ligga upp, händelsen har redan skett och vad som än görs kommer inte återuppliva honom. Att det finns vissa speciella typer på Flashback och att de får uttrycka sin vilja får man leva med på ett mer eller mindre öppet forum som tillåter det mesta.

Att skapa en Facebook grupp är ju fint men vart var de här personerna när vederbörande levde och behövde hjälp?

Permalänk
Medlem

Nog bland det sjukaste jag har sett och hört talas om... Att en del människor inne på FlashBack inte skäms över sitt vidriga beteende.
Vila i frid...

Permalänk
Skrivet av xurra:

Inte så konstigt att folk reagerar som de gör, det trollas ju något enormt över hela internet.
Skyll på alla som trollar så folk inte tar sådant här seriöst längre.

För normala människor borde varningsklockorna ringt redan vid autism.
Folk skriver att det är själviskt att ta sitt liv osv. men han klarade förmodligen inte av att tänka i de banorna då. Så vitt jag vet brukar inte "trollare" skriva om sina psykiska funktionshinder.

Jag tror inte det här är pk, men jag är glad att jag läste tråden i efterhand. Jag kan seriöst inte komma på vad jag hade tagit mig till om jag läst det i realtid :/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Såg den oredigerade videon idag av händelsen och ja.. mållöst är det.
Sorgligt att det blev såhär och att andra runtom inte kunde ingripa tidigare och självklart rent ut sagt idioterna som finns och triggar allt fler att verkligen göra det.
Vet själv hur jobbigt det är att vara extremt sårbar och tro på allt vad andra säger och gräva ner sig i andras åsikter och tankar.

Nää hörrni! Don't worry, be happy!

Permalänk

Har inte sett tråden på flashback...men hur gick det till?
Skrev han att han skulle hänga sig? Och sen postade massa att han skulle göra det? Låter ju helt sinnessjukt...

Tur att man inte är inne på flashback ofta då...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja.. han skrev att han skulle ta livet av sig genom att hänga sig...och lämnade en enstaka glad smiley och andra pushade honom genom att skriva, du vågar iaf inte göra det etc..

Sen när han faktiskt gjorde det fick sig de flesta en ordentlig chock..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av getskägg:

Eftersom Facebook-länken jag menade innehöll direktlänk till (troligen) samma osmakliga Flashback-tråd
tyckte iaf jag att det var en bra idé att hinta tcntad om det. Tråkigt om hade hade blivit avstängd imo.

Nej, det var inte samma tråd. Naturligtvis skulle vi inte stänga av någon för att den länkat till tråden som själva diskussionen utgår från.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

För normala människor borde varningsklockorna ringt redan vid autism.
Folk skriver att det är själviskt att ta sitt liv osv. men han klarade förmodligen inte av att tänka i de banorna då. Så vitt jag vet brukar inte "trollare" skriva om sina psykiska funktionshinder.

Jag tror inte det här är pk, men jag är glad att jag läste tråden i efterhand. Jag kan seriöst inte komma på vad jag hade tagit mig till om jag läst det i realtid :/

internet is for trolling! tragiskt är vad det är, men är absolut inte förvånad över hur de andra reagerade! tråkigt som fan, men ingen nyhet att interwebs is for trolling

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Nej, det var inte samma tråd. Naturligtvis skulle vi inte stänga av någon för att den länkat till tråden som själva diskussionen utgår från.

Aha, ok. Hann inte se inlägget som raderades. Det verkade iaf osmart att chansa på
avstängning när det är så lätt att hitta tråden på Flashback utan länk.

Aja, men då kan ju någon som är sugen på det posta Facebook-gruppen igen då.
Själv har jag kollat på timelapse-filmen & läst trådarna på Flashback.
Den mest morbida var en under "Mondo" (Jodå, ni vet var.) som startades bara ett par timmar efter
att snubben hade gått bort. Den innehåller "roliga bilder" som är gjorda av timelapse-bilderna.

Ni kan ju fethaja att det gick hem i stugorna att han hade en "Just Do It"- tröja på sig också.

Permalänk

Nehe mitt inlägg har försvunnit?

Tragiskt men man är rätt så härdad efter ett liv på internet så man skrattar åt osmakliga situationer så förstår en del folk.
Synd de inte ringde tidigare bara.

Var väl någon kille i London som hängde? / droger? sig för 1-2 år sen på samma sätt och det var en chatt? som de skriv i timmar efterråt och sen larmade någon polis som kom för sent.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

"Att tusentals människor följde den unge mannens sista timmar på nätet utan att slå larm tolkar hon som ett utslag av bristande kunskap och att det som händer på nätet för många är en fiktiv värld, den är inte på riktigt." -http://www.dn.se/nyheter/sverige/dalig-undervisning-om-sjalvmord-1.1187799

Jag förstår inte hur massmedia har valt att reagera och skriva om denna nyhet. Dessa k*ksugare på FB borde hängas allihop och inget annat! Det borde fan klassas som hjälp till mord! Jag blir bara så jävla irriterad! Att folk på FB sen har gått och skapat captions på killens bilder när han hänger sig, helt obeskrivligt! Det är bara helt... kan verkligen inte beskriva det, orealistiskt allt detta. Är det ingen som förstår eller är det bara jag som är lite för blödig? Jag vill bara... slå ihjäl alla som skrivit i den tråden.

Ta denna killen som ett exempel:
PTSD1 on deviantART
"Det märks på det sättet du skriver på att du bara är en skojjare, gå och häng dig LurifaxFlux."

Vad tänkte han med? VAD?!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Relik 📜

För att reda upp missförstånden som pågår..

Det här är tråden på Flashback som startade allt. Där finns bilder och länkar till mycket obehagligt material vilket givetvis besöks på egen risk.
https://www.flashback.org/t1322408

Givetvis är det OK att länka till den (vilket GAPa även skrev ovan), annars är det ju omöjligt för nytillkomna att förstå och sätta sig in i vad som avhandlas. Det vi (och troligen även ni) INTE vill se är länkar till andra trådar på FB av tveksam natur som ploppat upp samt inlänkade bilder, filmer eller annan media (det var en sådan länk GAPa raderade innan). Tänk lite själva så blir det säkert bra.

Raderade de inlägg som endast avhandlade länkens vara eller icke vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det var ett himla editerande då.

Vila i frid grabben, jag lämnar diskussionen, gillar inte att mina inlägg försvinner...

Förövrigt bra att ni länkar, det är viktigt för att slippa de gamla vanliga diskussioner där folk utan insikt yttrar sig konstant.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad över de osmakliga inläggen på fb eller de som gör "roliga" bilder av honom. De "captions som gjordes/görs med hans webcambilder är inget nytt för mig, sådana gjordes redan vid 9/11 händelsen. Kan säga att det var en hel del personen som var upprörda över de bilderna som kom då.
Samma sak händer nu några som gör "roliga" bilder, vissa ler/skrattar åt bilderna medan andra blir upprörda över dessa bilder. Sen är det några som letar efter syndabockar och hittar något som tilltalar dessa, även om det inte stämmer.
Själv är jag påverkad av händelsen då jag själv planerade förut om hur jag skulle begå självmord, tur nog var jag redan inne på ett psykakutavdelning så jag gjorde aldrig det.

Vila i Frid. Jag hoppas att familjen kan tillslut läka sina sår så gott det går när en familjemedlem går bort på detta vis.

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Klart att det är otroligt tråkigt hur folk kan hejja på en sådan här människa samtidigt som jag själv anser att självmord är det mest egoistiska som man någonsin kan göra. Såg filmen i efterhand och kan säga som så att det inte verkade vara så svårt för honom. När man väl är avsvimmad så känner man ju inget mer.

Det som är gott som kan komma från en sådan här grej är ju att det blir mer snack om alla dessa självmord som vi har i Sverige det behöver ju tydligt göras mycket mer. Själv var även jag i dessa tankar förr i tiden men insåg som många andra gör att det finns mer att leva för än bara sig själv och att det förhoppningsvis blir bättre än vad det är och har varit.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Skummade precis igenom de två första sidorna på FB. Kalla mig trångsynt; men min första tanke var också att killen trollade. Har hänt mer än en gång (på IRC, back in the days) att folk skrev att de skulle ta självmord men aldrig gjorde det.

Jag skulle aldrig någonsin "heja på" killen, tvärtom skulle jag (precis som på IRC) försöka föra någon form av dialog med honom istället.
Men jag skulle inte ringt polisen - det finns helt enkelt för mycket troll på nätet för det. Sorgligt, men så är det.

R.I.P mannen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Skummade precis igenom de två första sidorna på FB. Kalla mig trångsynt; men min första tanke var också att killen trollade. Har hänt mer än en gång (på IRC, back in the days) att folk skrev att de skulle ta självmord men aldrig gjorde det.

Jag skulle aldrig någonsin "heja på" killen, tvärtom skulle jag (precis som på IRC) försöka föra någon form av dialog med honom istället.
Men jag skulle inte ringt polisen - det finns helt enkelt för mycket troll på nätet för det. Sorgligt, men så är det.

R.I.P mannen.

Man kan alltid anmäla inlägget och be någon moderator skicka ip-adressen till polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Klart att det är otroligt tråkigt hur folk kan hejja på en sådan här människa samtidigt som jag själv anser att självmord är det mest egoistiska som man någonsin kan göra.

Du kan inte riktigt påstå att det är egoistiskt eftersom människan tänker inte rationellt alls. Psyket hos en djupt deprimerad person fungerar inte riktigt så. Depressionen kan sitta så djupt inrotad att man tror att man absolut inte är värd mer än skit. "Mamma blir nog ledsen när jag dör" är nog det sista man tänker på då.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Man kan alltid anmäla inlägget och be någon moderator skicka ip-adressen till polisen.

Det är förstås sant! Tänkte lite för kortsiktigt

Skrivet av Cloudstone:

Du kan inte riktigt påstå att det är egoistiskt eftersom människan tänker inte rationellt alls. Psyket hos en djupt deprimerad person fungerar inte riktigt så. Depressionen kan sitta så djupt inrotad att man tror att man absolut inte är värd mer än skit. "Mamma blir nog ledsen när jag dör" är nog det sista man tänker på då.

Helt riktigt, alla som genomlidit/genomlider en depression modell värre vet om detta. Världen spelar liksom ingen större roll...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Man kan alltid anmäla inlägget och be någon moderator skicka ip-adressen till polisen.

Vad jag vet lämnas aldrig IP adresser ut till någon, aldrig.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av H3Nc3:

Vad jag vet lämnas aldrig IP adresser ut till någon, aldrig.

Gör man väl?

Jag kan ge dig min ipadress nu:)

Polisen ger ISP'n den ipadress dem har och sen tar man fram vem som har den ipadressen, svårare än så är det inte och ska inte vara i såna här fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör man väl?

Jag kan ge dig min ipadress nu:)

Polisen ger ISP'n den ipadress dem har och sen tar man fram vem som har den ipadressen, svårare än så är det inte och ska inte vara i såna här fall.

Alltså jag syftade på Flashbacks moderatorer.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

Alltså jag syftade på Flashbacks moderatorer.

Jag tror de skulle ge ut den om det är fara för någons liv. är det fildelning så har de visst tömt sopbingen så att säga.

Sen att kontakta en moderator kan ta timmar/dagar visst bättre än inget iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Det har ofta diskuterats var servrarna ligger. Men det som verkar vara huvudåsikten nu är iaf att servrarna ligger i Stockholm (hostas av Bahnhof) och FB itself drivs av ett företag i USA. Tidigare drev ett engelskt företag flashback.

Nja, huvudåsikt och huvudåsikt. Det är ingen hemlighet att servrarna rent fysiskt står i serverhallen Pionen på Söder i Stockholm.
BAHNHOF
Eftersom forumet följer svensk lag så är det inga problem att ha dem i Sverige. Forumet ägs och drivs däremot av ett amerikanskt företag.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag tror de skulle ge ut den om det är fara för någons liv. är det fildelning så har de visst tömt sopbingen så att säga.

Sen att kontakta en moderator kan ta timmar/dagar visst bättre än inget iofs.

Killens webcam streamades ju från hans egen server så alla som läste tråden hade ju redan hans ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Killens webcam streamades ju från hans egen server så alla som läste tråden hade ju redan hans ip-adress.

Precis. Han startade en öppen FTP-server till vilken han lade upp webcambilder varannan sekund under hela
förloppet, med IP-adress, pass & lösen. Står på sidan 3 i FB-tråden för dom som inte läst den:

ftp://85.24.192.x5:56000/ user/pass, sen skrev han:
"alright lets do it" kl 13.13 & gick sedan & hängde sig.

(Severn ligger såklart nere nu & killen har outat sig själv så ..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är förstås sant! Tänkte lite för kortsiktigt

Helt riktigt, alla som genomlidit/genomlider en depression modell värre vet om detta. Världen spelar liksom ingen större roll...

Håller med där. Det går inte säga att en som tar livet är egoist. Allt handlar om en själv och man tänker inte klart. Jag tycker det bara är dåligt när folk kommenterar som, hånar och peppar till sjävlmord osv. Skamligt.