Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Hejsan!
Är det någon som har testat Lumia 800. Är det en bra idé att köpa den eller ska jag vänta på Lumia 820 även om den är lite för dyr. Lite tips?
Förresten, funkar det att dela ut internet till dator, för det gör jag gärna?
Tack!

jag är väldigt nöjd med min lumia 800, kan varmt rekomendera den. Och nu reas den ut för ca 2500 spänn, vilket är fyndpris. Nya nokia 820 lär säkert kosta 4000 kr. Jag har faktiskt 2 st lumia 800 nu, en privat och äntligen lyckats tjata mig till en på jobbet för att slippa HTC desire S eländet. Woot!

Det har redan sagts i tråden, men jodå, du aktiverar nätverksdelning i inställningar så funkar din telefon som en trådlös accesspunkt för andra wifi enheter. Min tjej surfar med sin Samsung Galaxy S2 på min nokia

I slutändan handlar väl valet mellan 800 och 820 om pengar, ditt val, men du ska veta att 800 är en bra telefon redan där!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

ja, precis som de skrev och det där med "påläst" tanker jag inte tjata om....
Det finns säkert många punkter i listan man kan analysera men det jag försöker påpeka med hjälp av listan är att WP7.5 är bara färdigt till ca20% och inget system som går att jämföra med senaste android.. (har SGS3 och SGNote1)

Okej jag förstod det som han inte klarade av att stänga appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej jag förstod det som han inte klarade av att stänga appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Taskmanagern i WP7.5 klarar inte att stänga appar, i den kan du bara välja app för att sen stänga den en i taget.
I androids taskmanager kan man "svepa" åt höger eller vänster för att stänga valfri app eller trycka på "ta bort alla" knappen. Givetvis så finns det olika varianter av olika tillverkare och jag har bara erfarenhet av samsungs lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Taskmanagern i WP7.5 klarar inte att stänga appar, i den kan du bara välja app för att sen stänga den en i taget.
I androids taskmanager kan man "svepa" åt höger eller vänster för att stänga valfri app eller trycka på "ta bort alla" knappen. Givetvis så finns det olika varianter av olika tillverkare och jag har bara erfarenhet av samsungs lösning.

Okej aldrig kännt det behovet själv under wp men klart det är lite mindre smidigt än att kunna döda alla om man skulle behöva. Dock fungerar det inte som du säger på någon av Androidenheterna jag har men de är gingerbread och honeycomb på de, så kom la med ICS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Taskmanagern i WP7.5 klarar inte att stänga appar, i den kan du bara välja app för att sen stänga den en i taget.
I androids taskmanager kan man "svepa" åt höger eller vänster för att stänga valfri app eller trycka på "ta bort alla" knappen. Givetvis så finns det olika varianter av olika tillverkare och jag har bara erfarenhet av samsungs lösning.

Frågan är väl varför ska man stänga ner appar? I android finns det lägen när dåliga appar hänger sig, men wp7-appar är ju kvalitetskollade och godkända så risken är ju rejält mycket mindre att råka ut för det. Jag har då själv inte stött på någon app som hängt sig.
Att telefonen skulle bli slöare köper jag inte. Fanns visst behov i android <2.0, men senare har jag då inte märkt behov. Systemet ska själv döda apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Frågan är väl varför ska man stänga ner appar? I android finns det lägen när dåliga appar hänger sig, men wp7-appar är ju kvalitetskollade och godkända så risken är ju rejält mycket mindre att råka ut för det. Jag har då själv inte stött på någon app som hängt sig.
Att telefonen skulle bli slöare köper jag inte. Fanns visst behov i android <2.0, men senare har jag då inte märkt behov. Systemet ska själv döda apparna.

Vi diskuterar vad som är möjligt.. om funktionen sen är användbar eller inte är väl upp till var och en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Vi diskuterar vad som är möjligt.. om funktionen sen är användbar eller inte är väl upp till var och en...

Hur tänker du nu? Ska man diskutera och ta upp alla saker som är möjligt men som saknas på t.ex. android kan listan bli hur lång som helst. Någonstans får det väl ändå finnas en rimlig gräns för vad som kan kallas en saknad funktionalitet? Varför sakna något om det inte finns behov av det?

Jag kan inte spela 3d-spel på min sgs2. Hur många saknar det, är det en bidragande orsak till en dålig telefon då för att 3% saknas den funktionen?

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Frågan är väl varför ska man stänga ner appar? I android finns det lägen när dåliga appar hänger sig, men wp7-appar är ju kvalitetskollade och godkända så risken är ju rejält mycket mindre att råka ut för det. Jag har då själv inte stött på någon app som hängt sig.
Att telefonen skulle bli slöare köper jag inte. Fanns visst behov i android <2.0, men senare har jag då inte märkt behov. Systemet ska själv döda apparna.

DU använder inte facebook via den officiella appen antar jag?
15% cpu-belastning då den ligger öppen i bakgrunden är inget ovanligt hos mig.

Skrivet av hdjb1:

Vi diskuterar vad som är möjligt.. om funktionen sen är användbar eller inte är väl upp till var och en...

Jag förstår inte det där resonemanget. "System X är så dåligt, för att det har inte lösningen på problemen som finns hos System Y"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

DU använder inte facebook via den officiella appen antar jag?
15% cpu-belastning då den ligger öppen i bakgrunden är inget ovanligt hos mig.

Jag förstår inte det där resonemanget. "System X är så dåligt, för att det har inte lösningen på problemen som finns hos System Y"

Jag menar att för vissa är "less is more" och de väljer system efter vilket behov de har, inget fel med det. Jag saknar däremot många funktioner och finesser som jag trodde det var självklart att det skulle finnas i WP7.5.

Han jag svarade menade att om en funktion inte finns som han inte behöver så behöver den inte finnas fast det kanske finns andra användare som kanske behöver funktionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

DU använder inte facebook via den officiella appen antar jag?
15% cpu-belastning då den ligger öppen i bakgrunden är inget ovanligt hos mig.

Jag förstår inte det där resonemanget. "System X är så dåligt, för att det har inte lösningen på problemen som finns hos System Y"

Jodå, det gör jag tyvärr...Androidversionen är vidrig, åt upp 25-50% cpu på sgs2:an. Där är ett av få tillfällen jag varit tvungen att tvinga ner appar. Dock på wp7 har jag inte märkt av någon ökad cpu-användning. Appen i sig är iofs ungefär lika seg som android, men vad jag vet är den det på iOS med så det verkar vara generellt.

Skrivet av hdjb1:

Jag menar att för vissa är "less is more" och de väljer system efter vilket behov de har, inget fel med det. Jag saknar däremot många funktioner och finesser som jag trodde det var självklart att det skulle finnas i WP7.5.

Han jag svarade menade att om en funktion inte finns som han inte behöver så behöver den inte finnas fast det kanske finns andra användare som kanske behöver funktionen...

Då tycker jag du ska öppna ögonen. Jag skrev: "Frågan är väl varför ska man stänga ner appar?"
Med andra ord, jag kastade ut frågan varför, vid vilka tillfällen behöver man verkligen döda appar på wp7. Jag har själv svårt att se när det behövs, men motivera gärna och ge förslag på tillfällen du känner att du har behövt att döda appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Jodå, det gör jag tyvärr...Androidversionen är vidrig, åt upp 25-50% cpu på sgs2:an. Där är ett av få tillfällen jag varit tvungen att tvinga ner appar. Dock på wp7 har jag inte märkt av någon ökad cpu-användning. Appen i sig är iofs ungefär lika seg som android, men vad jag vet är den det på iOS med så det verkar vara generellt.

Då tycker jag du ska öppna ögonen. Jag skrev: "Frågan är väl varför ska man stänga ner appar?"
Med andra ord, jag kastade ut frågan varför, vid vilka tillfällen behöver man verkligen döda appar på wp7. Jag har själv svårt att se när det behövs, men motivera gärna och ge förslag på tillfällen du känner att du har behövt att döda appar.

Vad jag har för appar i arbetet som företaget tillhandahåller till wp7.5 luren tänker jag inte diskutera här.

Eftersom jag har windows i datorn hemma och den har utdelade musik mappar så vill jag precis som det går med android dra ner mp3 filer via wifi direkt i luren, vilken gratis app ska jag hämta på marketplace? eller finns finessen inbyggd i WP7.5 vilket skulle vara självklart... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Eftersom jag har windows i datorn hemma och den har utdelade musik mappar så vill jag precis som det går med android dra ner mp3 filer via wifi direkt i luren, vilken gratis app ska jag hämta på marketplace? eller finns finessen inbyggd i WP7.5 vilket skulle vara självklart... eller?

Du kan ju konfigurera den i zune till att köra wifi-synk. Då väljer du musiken i zune och sedan tankar den över musiken.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att när de först visade hemskärmen i WP8 så hade de gjort sig av med de onödiga kanterna så att tilesen gick ända ut i kanten, men nu när jag sett lite mer så inser jag att det fortfarande finns en kant. Detta tycker jag är mycket korkat.

* Man slänger bort ett antal pixlar runt hela hemskärmen.
* Alla telefoner som visas upp med hemskärmen igång ser ut att ha mindre bildskärm än de faktiskt har.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ju konfigurera den i zune till att köra wifi-synk. Då väljer du musiken i zune och sedan tankar den över musiken.

Musikdatorn står som mediautdelare för film/bilder/musik utan skärm och det går att ladda upp eller ner till den med alla datorer, androidplattor och androidmobiler via wifi i huset.
Den enda det inte funkar på är WP7.5 mobilen.
Zune är inte ett alternativ och kommer aldrig att bli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har för mig att när de först visade hemskärmen i WP8 så hade de gjort sig av med de onödiga kanterna så att tilesen gick ända ut i kanten, men nu när jag sett lite mer så inser jag att det fortfarande finns en kant. Detta tycker jag är mycket korkat.

* Man slänger bort ett antal pixlar runt hela hemskärmen.
* Alla telefoner som visas upp med hemskärmen igång ser ut att ha mindre bildskärm än de faktiskt har.

Där ser du kanterna i wp8 de är inte konstigare än att ikoner ej går ut till sista pixeln på iphone?

Eller i android där kan man inte heller placera widgets eller ikoner ända ut i kanten vad är skillnaden bortsett från att de andra har bakgrundsbilder?

I Wp7 kan jag kanske hålla med om att den är lite i bredaste laget men i 8an tycker jag den är som den borde vara.

Edit eller förstod jag dig helt fel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hdjb1:

Musikdatorn står som mediautdelare för film/bilder/musik utan skärm och det går att ladda upp eller ner till den med alla datorer, androidplattor och androidmobiler via wifi i huset.
Den enda det inte funkar på är WP7.5 mobilen.
Zune är inte ett alternativ och kommer aldrig att bli...

Jag har inte testat Zune annat än till att uppdatera min Windows Phone. Men vid jämförelse med iTunes verkar den ändå få hyfsad kritik:
http://www.knowyourmobile.com/comparisons/1110618/apples_itun...

Dock verkar det bli nån annan lösning till WP8.
http://www.techspot.com/news/49429-windows-phone-8-to-drop-zu...
http://www.phonearena.com/news/Windows-Phone-8-might-support-...

Har kopplat in kabeln för Zune, men det går visst trådlöst också:
http://www.zune.net/en-ww/setupwirelesssync.htm

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta postats tidigare, men en del marknadsandelar i olika länder för varje OS:
Länk till artikeln:
http://www.kantarworldpanel.com/Global/News/Android-maintains...

Länk till marknadsandelarna (OBS! PDF fil)
http://www.kantarworldpanel.com/dwl.php?sn=news_downloads&id=...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Vet inte om detta postats tidigare, men en del marknadsandelar i olika länder för varje OS:
Länk till artikeln:
http://www.kantarworldpanel.com/Global/News/Android-maintains...

Länk till marknadsandelarna (OBS! PDF fil)
http://www.kantarworldpanel.com/dwl.php?sn=news_downloads&id=...

Inte undra på att Apple går till så hårda angrepp mot Samsung nu då

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en aning om när de nya WP8 kommer ut (lumia 820 och 920 eller va de heter). Sitter på ett abonnemang utan telefon och det är 3 månaders uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueCroj:

Är det någon som har en aning om när de nya WP8 kommer ut (lumia 820 och 920 eller va de heter). Sitter på ett abonnemang utan telefon och det är 3 månaders uppsägningstid.

November sägs det.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Tror ni att någon sorts telefon med wp8 kommer att finns med abonnemang för en total månadskostnad av ~200kr i närheten av jul? Till exempel 720 om det nu ska komma en telefon som heter så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Tror ni att någon sorts telefon med wp8 kommer att finns med abonnemang för en total månadskostnad av ~200kr i närheten av jul? Till exempel 720 om det nu ska komma en telefon som heter så.

Ja det kommer med stor sannolikhet komma budgetalternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://6.mshcdn.com/wp-content/uploads/2012/06/windows-phone-...

Där ser du kanterna i wp8 de är inte konstigare än att ikoner ej går ut till sista pixeln på iphone? http://merskal.selloshop.se/img/media/iPhone%204.jpg

Eller i android där kan man inte heller placera widgets eller ikoner ända ut i kanten vad är skillnaden bortsett från att de andra har bakgrundsbilder?
http://gigaom2.files.wordpress.com/2011/12/galaxy-nexus-home-...

I Wp7 kan jag kanske hålla med om att den är lite i bredaste laget men i 8an tycker jag den är som den borde vara.

Edit eller förstod jag dig helt fel?

Jo, det har ju blivit bättre jämfört med WP7/7.5 där man lämnar väldigt mycket skärmyta oanvänd på startskärmen. Jag får väl nöja mig med att det går åt rätt håll.

Du har såklart helt rätt i att iOS och Android inte heller har ikoner eller widgets ända ut i kanten. Skillnaden i WP är att MS har designat gränssnittet på så sätt att alla tiles är precis fyrkantiga, inga runda hörn (iOS) eller andra oregelbundna former (Android). Det finns inte heller någon text utanför rutorna. Av dessa anledningar skulle det inte alls se konstigt ut om rutorna låg alldeles i kanten på skärmen. Tack vare stark och enkel design har skaffat sig en möjlighet att använda skärmytan bättre än konkurrenterna, men sedan utnyttjar man inte den fördelen fullt ut tycker jag.

Runt skärmen på de flesta mobiler är det ändå svart vilket smälter ihop med den svarta bakgrunden mellan rutorna i "metro". Ok, det kanske skulle se lite skumt ut om man har vit bakgrundsfärg (men det är ju ändå fult ).

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det kommer med stor sannolikhet komma budgetalternativ.

Om det kommer att finnas något budgetvänligt alternativ innan jul är jag tveksam till. 820 kommer förhoppningsvis att vara tillgänglig, men den kommer troligen inte vara jättebillig. Någon budgetvariant är ännu inte tillkännagiven av någon tillverkare. Det är ju såklart bara en tidsfråga innan det kommer. Nokia planerar enligt rykten att lansera en billig WP8-lur, "flame", men den förväntas inte vara tillgänglig förrän tidigt 2013.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Om det kommer att finnas något budgetvänligt alternativ innan jul är jag tveksam till. 820 kommer förhoppningsvis att vara tillgänglig, men den kommer troligen inte vara jättebillig. Någon budgetvariant är ännu inte tillkännagiven av någon tillverkare. Det är ju såklart bara en tidsfråga innan det kommer. Nokia planerar enligt rykten att lansera en billig WP8-lur, "flame", men den förväntas inte vara tillgänglig förrän tidigt 2013.

Jo Nokia kanske inte släpper något billigt ännu men ZTE och Huawei kan nog komma med något Sen har ju HTC gått ut med att de ska släppa ett gäng lurar dock brukar de inte vara jättebilliga. Håller tummarna att något kommer innan jul i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Frågan är väl varför ska man stänga ner appar?

Nej, "varför" är aldrig frågan. "Varför" är en bortförklaring.

Jag har upptäckt ytterligare saknad funktion på mitt WinPhone 7.5 skräp: om nån ringer mig kan jag inte lägga till telefonnumret som en kontakt direkt i telefonen. Jag måste logga in på Windows Live och skriva in kontaktinformationen, eller göra det i Outlook på min dator.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jo, det har ju blivit bättre jämfört med WP7/7.5 där man lämnar väldigt mycket skärmyta oanvänd på startskärmen. Jag får väl nöja mig med att det går åt rätt håll.

Du har såklart helt rätt i att iOS och Android inte heller har ikoner eller widgets ända ut i kanten. Skillnaden i WP är att MS har designat gränssnittet på så sätt att alla tiles är precis fyrkantiga, inga runda hörn (iOS) eller andra oregelbundna former (Android). Det finns inte heller någon text utanför rutorna. Av dessa anledningar skulle det inte alls se konstigt ut om rutorna låg alldeles i kanten på skärmen. Tack vare stark och enkel design har skaffat sig en möjlighet att använda skärmytan bättre än konkurrenterna, men sedan utnyttjar man inte den fördelen fullt ut tycker jag.

Runt skärmen på de flesta mobiler är det ändå svart vilket smälter ihop med den svarta bakgrunden mellan rutorna i "metro". Ok, det kanske skulle se lite skumt ut om man har vit bakgrundsfärg (men det är ju ändå fult ).

Det är typ 2-4 mm man förlorar, jag ser inte problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, "varför" är aldrig frågan. "Varför" är en bortförklaring.

Jag har upptäckt ytterligare saknad funktion på mitt WinPhone 7.5 skräp: om nån ringer mig kan jag inte lägga till telefonnumret som en kontakt direkt i telefonen. Jag måste logga in på Windows Live och skriva in kontaktinformationen, eller göra det i Outlook på min dator.

Varför finns det inte flytvästar på tåg? När jag åker båt finns det alltid flytvästar. Tåg är helt värdelösa.

På vilket sett kan du inte göra det i telefonen? krånglar det, eller hittar du inte hur man gör?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, "varför" är aldrig frågan. "Varför" är en bortförklaring.

Jag har upptäckt ytterligare saknad funktion på mitt WinPhone 7.5 skräp: om nån ringer mig kan jag inte lägga till telefonnumret som en kontakt direkt i telefonen. Jag måste logga in på Windows Live och skriva in kontaktinformationen, eller göra det i Outlook på min dator.

Vad är problemet? Jag lägger till alla nya kontakter direkt i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är typ 2-4 mm man förlorar, jag ser inte problemet..

Det är inget stort problem. Dock stör jag mig personligen lite på det. Men som redan har påpekats så är inte konkurrenterna bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT