UEFI gör entré med Sandy Bridge

Permalänk
Avstängd

med tanke på hur många som inte ens hittar funktioner i nuvarande bios så är det bra.
troligen blir det svårare med piratkopiering, biosemulering av windows etc...
dvs endast fördelar.

bios är föråldrat.
om det nya blir bättre lär vi få se

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ollebro:

finns bara fördelar inga nackdelar med EFI och tror ni det sitter ni väll på en DOS dator eftersom windows är så jävla kletigt mot DOS? ELLER?

"... new partitioning scheme: GUID Partition Table (GPT)"
...

"The BIOS is limited to a 16-bit processor..."

"Startup times for computers will be greatly improved from the current 25-30 seconds, to just a couple of seconds, although still not instant."

Du glömmer en sak: för att uppnå detta hade vi inte behövt ett överpyntat EFI. Det finns faktiskt skäl att kritisera EFI, inte för att det underlättar eller att hårdvarustödet förbättras, men för att det görs på bekostnad av enkelhet.

Som jag redan nämnt fungerar GPT på BIOS baserade system. Grub2 har inga problem med det, oberoende av om systemet är BIOS eller EFI baserat. Övrigt hade också gått att åstadkomma utan att lägga så stort fokus på stöd för mus och mer komplex grafik.

Idealet hade varit en förbättrad variant av BIOS, som är just vad det ska vara: en boatloader, varken mer eller mindre. Så än om jag välkomnar EFI för att det förenklar vissa saker, är jag samtidigt besviken över att industrin (jag stirrar nu på Intel) ska överarbeta och krångla ting saker. Ju enklare ju större är chansen att problemen blir mindre.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, ska bli riktigt kul när detta kommer på riktigt. Det var ju rätt länge sen man läste om det nu tycker jag.
Och ni som vill ha kvar BIOS är bakåtsträvare, och rädda för att tappa nördstatus när Svenssons ser er sitta o pilla i BIOS.

UEFI är framtiden och BIOS är igår ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Gött med nya vindar i seglen.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Oj vad alla script-kiddies ragear för att dom inte kan va' lika coola längre och påta runt i något som ser så haxxigt ut som BIOS.

Skrivet av KimTjik:

Idealet hade varit en förbättrad variant av BIOS, som är just vad det ska vara: en boatloader, varken mer eller mindre. Så än om jag välkomnar EFI för att det förenklar vissa saker, är jag samtidigt besviken över att industrin (jag stirrar nu på Intel) ska överarbeta och krångla ting saker. Ju enklare ju större är chansen att problemen blir mindre.

Måste EFI vara överpyntat för att kunna implementeras?
Apple kör EFI i Mac.
Mac's bootloader:

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

I och för sig så fungerar GPT bra även på BIOS baserade system, i alla fall på *nix system.

...

Om inget ändras har endast 64-bitar versioner av Windows stöd för UEFI.

Men Mac OSX har väl redan nu stöd för UEFI och vad jag hört så ska det väl gå att köra Linux även på en MAC? Om inte annat så kommer det säkert att lösas av communityn så att det även går att köra annat än Windows på en PC med UEFI. Eller du kanske inte menade att endast Windows kommer att få stöd utan mera specifikt att de enda Windowsversionerna som kommer att funka är de med 64-bitars stöd? För nog bör det väl gå att köra 64-bit Linux också?

Permalänk

Men jag förstår inte varför det ska underlätta för folk? De som behöver pilla i bios vet vad de ska ändra på. resten behöver inte vara där.

När det är bara text rakt upp och ner så ställer sig folk kluven om det är så bra att ändra saker de inte vet vad det är. blir det som ett mini os som det verkar sägas så kommer mer personer utforska det och börja pilla på skit de inte vet vad de håller på med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cindori:

Måste EFI vara överpyntat för att kunna implementeras?
Apple kör EFI i Mac.
Mac's bootloader:

Koden är pyntad och onödigt stor. Vissa tillägg i specifikationen kunde vi lika gärna klarat oss utan. Istället för att göra en slimmad effektiv lösning får vi en klumpeduns i nya kläder.

Skrivet av ronnylov:

Eller du kanske inte menade att endast Windows kommer att få stöd utan mera specifikt att de enda Windowsversionerna som kommer att funka är de med 64-bitars stöd? För nog bör det väl gå att köra 64-bit Linux också?

Precis. Jag bara la in den kommentaren med hänsyn till alla Windows användare här. 32-bitars Windows kan ändå fungera med då tack vare BIOS-kompatibilitetslager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

bara bootiden blir bättre, tycker det är bedrövligt att vänta 32 sek innan man kommer in. När jag trycker på knappen så ska det ta typ 5 sek.

Det är precis det som detta möjliggör, i princip :yes:

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men jag förstår inte varför det ska underlätta för folk? De som behöver pilla i bios vet vad de ska ändra på. resten behöver inte vara där.

När det är bara text rakt upp och ner så ställer sig folk kluven om det är så bra att ändra saker de inte vet vad det är. blir det som ett mini os som det verkar sägas så kommer mer personer utforska det och börja pilla på skit de inte vet vad de håller på med.

Tror ändå för att dom drar sig för att gå in där, kolla Asus UEFI

EDIT/
Hittade en demo av Lenovo UEFI som
b l a visar boottid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Tror ändå för att dom drar sig för att gå in där, kolla Asus UEFI

Det tror jag också. Inställningarna måste ändå vara desamma. Jag kollade på hela videon, och min reaktion är: hur i hela världen kan industrin vara så korkad som att tro att saker blir enklare bara för att användarna får musarm? Vad var det för toffel som bankade med full kraft på en tangent varannan sekund? Om användare är så dåliga på använda tangentbord, det verktyg som trots allt är snabbast, blir jag fundersam på om de verkligen kan läsa texten i EFI.

Permalänk
Medlem

Det måste vara över 10 år sedan jag jobbade med min första PC server som hade EFI bios, så detta är inte någon nyhet presis.
Men kanske som den gången så kommer man på ett sätt att vidarutveckla den gamla biosen för på den tiden så var det exakt samma resonemang att Biosen är död och man kan inte göra mera i assambler.
Den som lever får se

Permalänk
Medlem

Löjligt att se att assembler skulle vara något som håller tillbaka utvecklingen, det tyder på att man inte riktigt har fattat vad assembler är och vad det är kapabelt till.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Ska bli skönt med en ny fräschare ersättare bios har fyllt ut sin roll för flera år sedan känns det som.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vet hur EFI't funkar på min HP jävel...

Duger inte Bios gott och väl? eller är man så jävla k*t på GUI hela tiden?

Skippa BIOS och kör in det i Operativsystemet ist eller nått..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Julafton för Hackintosh scenen!

Utan att vara alltför insatt så känns detta som ett drömmarnas drömscenario för att ännu enklare köra OS X på "PC´s".

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

hur kan ni veta att alla skall göra det? har de sagt det någonstans eller? ska köpa ny dator då det skulle ju va perfa isåfall

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Tänk om man kunder uppgradera sitt gamla P6X58D...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Ollebro:

FACEPALM på alla som säger nej till EFI, det är dags att byta ut skit BIOS, något apple insåg 2006(!!).
har ni inväningar ber jag er läsa på och lipar ni över att ni fått för er att företag kommer stoppa bloatware i EFI så se till att inte köpa från skit företag.

finns bara fördelar inga nackdelar med EFI och tror ni det sitter ni väll på en DOS dator eftersom windows är så jävla kletigt mot DOS? ELLER?

"In addition to the standard PC disk partition scheme, which uses a Master boot record (MBR), EFI adds support for a new partitioning scheme: GUID Partition Table (GPT)"

GPT does not suffer from many of the limitations of MBR. In particular, the MBR limits on the number and size of disk partitions (up to 4 partitions per disk, up to 2.2 TB (2.2 x 1012 bytes) per partition) are relaxed.[6] GPT allows for a maximum disk and partition size of 9.4 ZB (9.4 x 1021 bytes)

"The BIOS is limited to a 16-bit processor mode and 1 MB of addressable space due to the design being based on the IBM 5150 which used the 16-bit Intel 8088.[2][8] In comparison the UEFI processor mode can be either 32-bit (x86-32) or 64-bit (x86-64 and Itanium).[2][9] 64-bit UEFI supports long mode which allows applications in the pre-boot execution environment to have direct access to all of the memory using 64-bit addressing."

"Startup times for computers will be greatly improved from the current 25-30 seconds, to just a couple of seconds, although still not instant."

jag ser verkligen fram emot att köpa mig en speldator som kör EFI, något jag gått och väntat på länge. att trycka på startknappen på macen jag har idag och vara ute på internet på 15 sec är jag väldigt nöjd över och vill kunna göra det samma på en PC.

Jag vill ha en basic input output utan en massa lulz när jag startat min dator när jag vill ha interface o dylikt så har jag ett os som sköter det. säger inte att det är fel med detta "Nya" men risken är att att tillverkarna bloatar ner det och jag är alldeles nöjd med windows för att stilla mitt behov av bloat.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Finns det något som talar för det mer än att det är nyare?
Svårt att släppa den minimalistiska tanken jag tycker bios representerar

Är det inte så att BIOS i sig är väldigt bloatat?

Dels för att det bara byggts på och byggts på under en långtid, men sedan ligger så mycket skräp kvar som BIOS söker efter vid uppstart som inte används i dagens datorer

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Usch, nu måste man uppdatera UEFI på moderkortet med jämna mellanrum för att den gamla har säkerhetshål och blir infekterat... räcker det inte med windowshärket för detta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror ändå för att dom drar sig för att gå in där, kolla Asus UEFI

EDIT/
Hittade en demo av Lenovo UEFI som
b l a visar boottid

Nice, det ser verkligen mycket bättre ut än BIOS:

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fluffmajster:

Jag vill ha en basic input output utan en massa lulz när jag startat min dator när jag vill ha interface o dylikt så har jag ett os som sköter det. säger inte att det är fel med detta "Nya" men risken är att att tillverkarna bloatar ner det och jag är alldeles nöjd med windows för att stilla mitt behov av bloat.

Det är ungefär jag också känner det, jag har inget emot ett nytt "bios", men jag är orolig för att det blir bloatat.
Se bara på vad som hänt med Windows, listan på program som förr var smidiga och enkla och numera är överbemängda med en massa skit kan också göras lång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick lite ångest när jag såg bilden i nyheten. De som har designat det där har uppenbarligen missförstått meningen med livet.

Och videorna som länkades ovan...
"Color coded temperatures" är tydligen en het feature som man kan skryta om.
Musen har fan spår efter sig också.

Det här kommer fan bli värre än jag kunnat föreställa mig.

Skrivet av ronnylov:

Då får du snart sluta att köpa nya moderkort. Tillverkarna kommer att gå över till UEFI för att kunna boota hårddiskar >2 TB.

Om moderkort utan bloat efterfrågas så kommer säkert det släppas slimmad UEFI utan bloat på vissa moderkort. Fröhoppningsvis kan man få betydligt snabbare boot-tider om man slipper vänta på att hårddiskar ska detekteras och varvas upp en i taget (lite jobbigt på en dator med 11 hårddiskar som jag har). UEFI kan kanske bli multitrådat till skillnad mot bios som bara kan göra en sak i taget.

Själv ser jag fram mot UEFI, det kan säkert bli jättebra så småningom.

Att dina diskar varvar upp en i taget är en feature som du möjligen kan stänga av om du vill. Det jusst därför att man inte vill att alla hårddiskar ska starta samtidigt (detta eftersom hårddiskar drar betydligt mer ström när de startar upp, så att starta alla samtidigt är inte särskilt vettigt om man har många).

Sen varför man ens skulle vilja ha flertrådat EFI är ett stort mysterium. Och du menar alltså att man inte kan skriva system med multitasking i assembler?

Permalänk
Medlem

Låt oss nu kommaåt facebook utan att ens behöva starta datorn! Vore ju awesome! Eller...

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sh4dy_05:

Låt oss nu kommaåt facebook utan att ens behöva starta datorn! Vore ju awesome! Eller...

Kanske också två veckors trial WoW och LOTRO varje gång man uppgraderar BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kan man inte helt enkelt byta till UEFI men hålla fast vid textbaserat gränssnitt? Jag tycker bara det är bra att okunniga inte fattar något, då är risken mindre att de gör massa skada.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Tror ändå för att dom drar sig för att gå in där, kolla Asus UEFI

EDIT/
Hittade en demo av Lenovo UEFI som
b l a visar boottid

Tycker fortfarande det känns för lätt för fel personer att slinka in där
Varför behövs det ett GUI förresten? liksom det funkar minst lika bra. som bios är idag. visst det kanske är 'snyggare' men funktionen är den samma.

Sen så verkade mus känsligheten vara rätt hög i demot och att M$ har sponsrat en hel del .. liksom det finns MAC och UNIX..

Som sagt man kan vinkla en produkt hur man vill. jag kommer nog inte vara nöjd med de första versionerna som kommer ut iaf. känns allt för osäkert och att man inte behöver de funktioner som erbjuds.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

haha vad snackar ni om
Hur nice kommer detta inte vara på en laptop?

BIOS är sjukt utdaterat, tillverkarna själva trodde tom. att det bara skulle hålla i en kort tid innan en uppgradering gjordes.
Booting tiderna är ju kalas och ni rackar ner på UI? Ni kan säkert patcha ner det till text och få BIOS feelingen om ni så vill.