Fem uppgraderingar som förgyller vardagen

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel!
När jag läste "IKEA Allak" så tänkte jag "Jaha, vad kan det vara för skit då?"...
Klickar på länken och vips kommer min stol upp Gjorde min kväll iaf.
(Varför jag inte visste vad min stol hette är för att jag fick den.)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jävligt fin artikel.
Bra utrustning är så jävla underskattat, var ju sjuk skillnad att gå från kulmus och tygmatta till optisk (senare laser) & func plastmatta.
Inge mer musarm här iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Herman Miller stolen är förmodligen en av dom bästa investeringarna jag har gjort och det går att komma under nypriset rätt bra om man letar bland återförsäljare av begagnade kontorsmöbler, helt klart värt det.
Går dessutom att få dem servade och få reservdelar ifall olyckan skulle vara framme
Ända jag kan känna att jag saknar nu är ett riktigt skönt tangetbord, inte helt nöjd med detta logitech illuminated jag har nu.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Hm har typ allt av dedär, efter att tidigare ha kört med mindre avancerade prylar. Dell 2209WA, OCZ Vertex 2 & datorstolen uppskattas mest MX518 e inte dum hellr

Visste tidigare att från youtube, just detta forum mm att SSD gör stor skillnad på datorn, men en helt annan sak o känna de i verkligheten. Den blir verkligen grymt mkt rappare.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

1. IPS-skärm - Nyinköpt HP ZR24w (hade IPS innan också) - check
2. SSD - Har kvar en Vertex 30gb i hopp om bra prissatta Intel G3 - check
3. Tangentbord - Logitech G15, inte för att jag använder makroknapparna men jag gillar skärmen. Vad det gäller skrivkänsla så har jag inte mycket att jämföra med, F-tangenterna är lite smalare och lite snett placerade åt höger. Jag är van vid det medan andra tycker det är jobbigt. -
4. Musmatta - Har funderat på att byta ut min Icemat någon gång då det är väldigt jobbigt att höra lite damm eller något hårstrå komma mellan mattan och musen, man tror man repar sönder den. -
5. Stol - Jag sitter i en Allak. Jag har vant mig vid att sitta på speciella sätt under 2 år nu. Jag har inte mycket att jämföra med men jag antar att en ny stol vore paradiset för mig. Det är just de där 4k+ jag är lite rädd för att slänga iväg. Jag vill ha en stol med högt ryggstöd och nackstöd och 2k vore en perfekt prisklass för mig. - ----

Permalänk

1. Ny skärm med IPS-panel
HP TFT ZR24W 24" IPS-panel, check.

2. SSD gör skillnad
80GB SSD Intel X25-M G2 SATA, check.

3. Tangentbord med det rätta klicket
Microsoft SideWinder X4, check.

4. Musmatta med det lilla extra
Q-PAD, check.

5. En ergonomisk kontorsstol
check.

Permalänk

Bra och rolig artikel!

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

På önskelistan står mekaniskt tangetbord (filco) + en bra stol.
men också en bra 27" skärm börjar pocka på, dock ganska dyra rackare 7000-8000 eller mer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Håller med om samtliga fem punkter, och har själv sett till så jag har alla dessa på topp. Det är väl en ny stol som ligger närmast hjärtat nu, även om den jag har kostade 3500kr och är rätt hygglig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Någon som vet ett bra ställe som man kan få tag på tangentbordet på bilden som heter happy hacking keyboard?
Tack

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

hur fan kunde ni veta vilken stol jag har?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag sitter i en stenhård/oskön trädgårdsstol, har gjort det i flera månader. Slå det ni.

Varr väll inget.. Jag har suttit med samma hårda trästol i ca 5 år nu

Permalänk
Medlem

högst upp på önskelistan är skön,snygg stol utan hjul.... ah just det. hyfsat billig är inte fel heller.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

SSD och IPS är dem bästa köpen jag gjort i datorväg på länge, om inte någonsin så det är verkligen som natt och dag sen så ger ju högre upplösning också bättre fps med vissa system eller rättare sagt alla "moderna" byggen så att säga så 16:10 är ju inte heller helt fel

För min personliga del så föredrar jag mjukare stol då jag sällan sitter ner under längre tid ens när jag spelar, men på jobbet är det skönt med "hård" sittyta

Permalänk
Medlem

Klockren artikel med mycket vettiga tips!

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt sugen på att köpa en TypeMatrix - The Keyboard is the Key med svart Svorak skin. Men är samtidigt väldigt tveksam eftersom de arbetar med ett nytt tangentbord där man kan binda om hela tangentbordet. :\

Permalänk
Medlem

Jobbet.

1. Yes, Dell UltraSharp U2711
2. Yes, Intel X25-m G2
3. Yes, Logitech UltraX Premium Keyboard
4. Yes, En SteelSeries.
5. Yes, har en bra och ergonomisk stol

Fast ni glömde iofs en sak, ett bra bord!!
Höj och sänkbart m.m.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Musmatta? Nää ska va trackball.
Musarm kan jag skaffa mej på ett BETYDLIGT trevligare sätt

Permalänk

Blir en dell för mig i helgen U2711.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Själv är jag på jakt efter en ny mus som håller måttet. Har testat en hel del, men ingen har dugit åt mig.
Även MX518 är sunk, enligt mig. Slog den i småbitar efter ett tag. Blev rekordarg.

Har du kört med klassikern Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 ?? Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Möss
Har helt ärligt inte hittat någon bättre mus än så jäkla skön , ligger perfekt i handen med bra prestanda.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyntica:

Själv är jag väldigt sugen på att köpa en TypeMatrix - The Keyboard is the Key med svart Svorak skin. Men är samtidigt väldigt tveksam eftersom de arbetar med ett nytt tangentbord där man kan binda om hela tangentbordet. :\

Shit, intressant! Går den att få med svdvorak? Det som skiljer mot svorak är att , och . sitter på samma ställe som i dvorak, dvs. å,.py, inte åäöpy. Levererar dom till Sverige? Är dom sköna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Har du kört med klassikern Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 ?? Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Möss
Har helt ärligt inte hittat någon bättre mus än så jäkla skön , ligger perfekt i handen med bra prestanda.

Har haft en sådan sedan 2002/2003, fungerar utmärkt! Den nya versionen kanske tom är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkkill:

Musmatta? Nää ska va trackball.
Musarm kan jag skaffa mej på ett BETYDLIGT trevligare sätt

har aldrig förstått hur folk skaffar sig musarm, fan man har suttit vid en dator sen man var 10bast, (snart 20år) utan några sånna problem som hällst.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

har aldrig förstått hur folk skaffar sig musarm, fan man har suttit vid en dator sen man var 10bast, (snart 20år) utan några sånna problem som hällst.

För musarmen kommer definitivt krypande vid 20 års ålder och inte senare..

Permalänk

En seriös fråga:

Hur stor nytta har man av en IPS-skärm när man till 95% använder skärmen till spel? Jag har en speldator och en arbetsdator och på speldatorn kör jag mest MMO och lite RPG. Har en stor SAMSUNG 24 tums skärm med TN-panel och visst sker det skiftningar när man flyttar på huvudet men jag vet inte riktigt om jag tycker det är något störande i spelen. Dock har jag ingen erfarenhet av en bättre paneltyp så jag ställer frågan till er som har en IPS-skärm om den tillför något för en spelare eller om den är mest för bild- och film- bearbetning/tittande?

Film ser jag på min projektor och på arbetsdatorn är det offices som gäller.

Permalänk
Medlem

Ja fin liten lista, ny stol och skärm hade inte varit helt fel hehe SSD kanske dimper ner om någon vecka på mitt bord ny mus behöver jag också >.<

Skrivet av WDac:

har aldrig förstått hur folk skaffar sig musarm, fan man har suttit vid en dator sen man var 10bast, (snart 20år) utan några sånna problem som hällst.

Inte jag heller men kan ju vara så att man sitter rätt så ergonomiskt från början, tror armen börjar ta mer stryk om man sitter framför en dator utan armstöd en längre tid.

Permalänk
Medlem

Kul artikel , blev rätt sugen på en ny skärm efter ha läst den.
Har nyligen uppdaterat mig på flera områden.

1: Skärm - Viewsonic 22" TN - Sugen på ny!

2: SSD - helt underbart snabbt! : Check

3: Tangentbord Logitech G19 - skönast hittils och belysningen är ett måste : Check

4: Musmatta & Glides : Kan rekommendera Steelpads glide DOT : SteelSeries Glide Dot | MaxFPS.se som funkar super att fräsha upp sin gamla mus med utan att behöva kladda o klistra nya pads.

Köpte en ny EDGE matta Ace M-Pad Gaming EDGE T3200 | MaxFPS.se Mycket nöjd!

5: Stol - var på IKEA för bara några dagar sen och köpte en IKEA | Arbetsstolar med hjul | Stolar godkända för kontorsbruk | MARKUS | Arbetsstol , ej monterad än men testsittningar i affären säger att jag kommer bli nöjd , sitter på en gammal trasig Kinnarps stol just nu.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av trexake:

Har haft en sådan sedan 2002/2003, fungerar utmärkt! Den nya versionen kanske tom är bättre?

Samma här, vet inte om den är bättre Finns ju en 4.0 med men har inte provat den.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Dyra kontorsstolar i all ära, men det finns ett bättre alternativ - en pilatesboll.

Jag kastade ut min, antagligen svindyra, stol på jobbet och bytte till en pilatesboll för ett år sedan. Efter det har jag inte haft några problem med ryggen eller axlar. Visst det var lite tungt de första dagarna, men efter det har jag aldrig ångrat det bytet.

Permalänk
Entusiast

Tycker inte "Allaken" är så hemsk. Dock spenderar jag nog mindre tid framför datorn än "snitt-sweclockaren". Trivs annars bra med min musmatta, tangentbord och SSD-disk. IPS-panel vore sjukt härligt. Men har inte riktigt råd att ersätta mina nuvarande skärmar med 3st 24" IPS... som billigast 15 flak