Fem uppgraderingar som förgyller vardagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

DP7C00BIzH8

En video som jämför färgskiftningarna mellan TN och IPS. Tror det går att gissa vilken som är vilken.

Nu kommer den stora frågan, kommer TN användarna att se att ena fjärilen är orange och den andra röd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Avråder eventuella köpare från HP ZR24w. Sitter helt klart hellre på min gamla Dell 2405fpw pva skärm från 2005.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Avråder eventuella köpare från HP ZR24w. Sitter helt klart hellre på min gamla Dell 2405fpw pva skärm från 2005.

Varför ? min upptäckte jag var trasig efter ett tag, men tyckte ändå den var trevlig

Permalänk
Medlem

Något annat som är riktigt trevligt är en fotpall med justerbar lutning. Har det på jobbet och skall snart köpa en att ha hemma.

Permalänk

Väldigt bra artikel, tack SweC!

Det enda jag saknade var ljud. Minns första gången jag köpte högtalare med subwoofer (om än de billigaste logitech). Vilken skillnad och upplevelse det var, jag var otroligt nöjd.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Grym artikel!

Just arbetsstolen och skärmen är ju grejer som ofta folk inte tänker på när man ska köpa datorgrejer men de är ju så sjukt viktiga för att man skall må bra o få en så bra upplevelse framför datorn som möjligt. SJälv så kör jag på Malmstolen 4000 (Malmstolen 4000, en ergonomisk kontorsstol och arbetsstol i toppklass) som är en helt underbar, ergonomisk kontorsstol samt en Eizo flexscan 2431. Absolut de bästa två datorrelaterade köpen någonsin!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

IKEA Marcus duger gott

Den är grym

SSD är ju nåt som inte skulle sitta helt fel

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

5. Skulle vara intressant med konkreta förslag på stolar.
1. Väntar fortfarande på OLED:s genombrott.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

5. Skulle vara intressant med konkreta förslag på stolar.
1. Väntar fortfarande på OLED:s genombrott.

Stora, kända tillverkare av ergonomiska stolar är att föredra t.ex. Malmstolen eller Kinnarps. Dessa är lite dyrare än Ikeas varianter men jag har helt övertygad om att de är bättre både ergonomiskt och i kvalité. Jag testade olika modeller när jag köpte min o fastnade till slut för malmstolen 4000 men det är ganska individuellt så testa att åka till nån fabriksutförsäljning, begagnataffär för kontorsmöbler eller liknande och försök att hitta den som passar just dig bäst, det är lugnt värt några extra tusen för att undvida ryggproblem och annat i framtiden!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Kan du inte uppskatta den stora skillnaden i färgerna så vetetusan om du såg skillnad på VHS och blueray..

word, känns som den vänstra har ett grått filter på sig.

Permalänk

Har haft både HP W2207h (TN) och HP ZR24w (IPS) som jag har nu, och jag kan lätt säga att jag föredrar W2207h (TN) mer, skarpare bild, klarare färger, etc, dessutom har ZR24w en massa problem med tinting, gryning och dimmig ytbehandling, ojämn ljusstyrka över bildytan, och det mest irriterande problemet som alla IPS paneler lider av i större eller mindre grad: IPS glow.
Så jag förstår inte varför alla hyllar IPS? IPS är skit enligt min mening. Skulle jag köpa en ny skärm idag så skulle det definitivt vara TN, med TN ser man allafall nåt i mörka scener, med IPS ser man ingenting i mörka scener pga. hela jävla skärmen lyser som en jäkla glödlampa pga. IPS glow.

Har också spenderat x-antal tusenlappar på bildskärmskalibrerings-utrustning, och x-antal timmar åt att läsa på om bildskärmskalibrering, och inte blev det bättre av det.
Och jag har bytt fram och tillbaka från W2207h och ZR24w ett antal gånger.
Och nej, min ZR24w är inte defekt, har bytt ut min skärm några gånger och alla har varit i princip exakt likadana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Avråder eventuella köpare från HP ZR24w. Sitter helt klart hellre på min gamla Dell 2405fpw pva skärm från 2005.

Man får vad man betalar för, ZR24W är trotsallt rejält mycket billigare än alternativen, och fortfarande bättre än vilken 24" TN som helst, sen är det inte lätt att hitta en billig 24" som ens har 16:10 format om man nu tycker det är viktigt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Haha, sitter själv med en Allak

Personligen så tycker jag att jag bara får ont i ryggen och sitter obekvämt i de flesta ergonomiska stolarna jag testat, och jag har nästan enbart haft oergonomiska stolar i cirka 12 år nu utan några problem med ryggen. Det kanske hjälper att jag tränar ryggen en del dock.

Men en bra stol är viktig, har vidriga stolar på jobbet och i dom ska man sitta i 12 timmar i sträck.

När det gäller musmattor så skulle jag väll heldre rekommendera en musmatta med inbyggt stöd för handleden, samma för tangentborden

Har ett Saitek Eclipse 2

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Har en Ikea Markus stol som kostar typ 2000 kr och enligt Ikea själva och alla andra privatpersoner som har skrivit recensioner om den säger att den ska vara ergonomisk och bekväm, men jag tycker att det är den obekvämaste stolen som jag nånsin har suttit på.
Känns som att den är helt fel konstruerad på nåt sätt, den ger stöd på fel ställen, och sittdynan är så in i helsike kort, det är knappt att ens rumpan får plats på sittdynan (är inte fet, nästan tvärtom).
Hade tidigare nån Rusta no-name stol för typ en hundring och fyfan vad skön den var jämfört med detta Ikea skräp som kostar 2000 kr.
Så i framtiden blir det en så billig stol som möjligt, desto billigare desto bättre verkar det som, detta gäller inte bara stolar utan även bildskärmar tydligen.

Permalänk
Medlem

Nu fanns det en Dell i listan med skärmar som låg runt 2500:- vilket mycket väl kan vara efterföljaren till den 2209WA som står framför snoken min. Hur som helst så vill man ha en riktigt trevlig skärm med IPS panel för lite pengar så rekommenderas den starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimuth:

Något annat som är riktigt trevligt är en fotpall med justerbar lutning. Har det på jobbet och skall snart köpa en att ha hemma.

+1, har haft fotpall i 2 år nu, skulle aldrig klara mig utan.
Kejll&CO har någon billig plastpall jag vill varna för, den gick sönder rätt omgående Nu har jag en rejäl rackare ifrån 3M som kostar ca 400:-, självklar investering.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har en Ikea Markus stol som kostar typ 2000 kr och enligt Ikea själva och alla andra privatpersoner som har skrivit recensioner om den säger att den ska vara ergonomisk och bekväm, men jag tycker att det är den obekvämaste stolen som jag nånsin har suttit på.
Känns som att den är helt fel konstruerad på nåt sätt, den ger stöd på fel ställen, och sittdynan är så in i helsike kort, det är knappt att ens rumpan får plats på sittdynan (är inte fet, nästan tvärtom).
Hade tidigare nån Rusta no-name stol för typ en hundring och fyfan vad skön den var jämfört med detta Ikea skräp som kostar 2000 kr.
Så i framtiden blir det en så billig stol som möjligt, desto billigare desto bättre verkar det som, detta gäller inte bara stolar utan även bildskärmar tydligen.

och med det vill du säga att du är vanskapt och halvblind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har en Ikea Markus stol som kostar typ 2000 kr och enligt Ikea själva och alla andra privatpersoner som har skrivit recensioner om den säger att den ska vara ergonomisk och bekväm, men jag tycker att det är den obekvämaste stolen som jag nånsin har suttit på.

Är det denna du menar så ska kan jag hålla med. Upplevde att det var otroligt mycket svankstöd i stolen vilket gjorde den direkt obekväm. Samma var det när jag jobbade på Comhem så hade de några kinnarp där man kunde justera allt UTOM svanken, fick ont som stryk i ryggen vissa dagar.
Undvik stolar utan justerbar svank!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

4. Musmatta
men fråga vilket gamer som helst, musmattan är viktig.
Det ska vara vilken, inte vilket.

Citat:

yngre talanger ofta tycker om knappar med kortare slaglängd

Jag är inte av den yngre delen och jag hatar stora knappar.
Illuminated och K800 passar mig helt perfect för jag är ändå inte någon omogen person som slår på mina saker.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Varför ? min upptäckte jag var trasig efter ett tag, men tyckte ändå den var trevlig

Den är inte dålig men den konkurrerar inte med den skärmen som är i videon här i tråden.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Själv är jag på jakt efter en ny mus som håller måttet. Har testat en hel del, men ingen har dugit åt mig.
Även MX518 är sunk, enligt mig. Slog den i småbitar efter ett tag. Blev rekordarg.

Men en SSD vore kanske nåt framöver.
Det enda som faktiskt håller mig tillbaka är att man inte kan radera data säkert från en SSD som på en mekanisk.

En skärm vore inte fel heller, men jag sitter vid en FullHD-TV, där det enda jag kan klaga på är att den går via HDMI samt att den antagligen drar mer ström än en mindre monitor.

IE 3.0 är det du ska ha.

Permalänk

Till er som har IKEA-stolen Allak.
Kör med en kudde i svanken, då blir den komplett.

Permalänk
Medlem

För de som bor i Göteborg och letar begagnade kontorsmöbler så finns denna butik.

Nya och begagnade kontorsmöbler från Kontorsmiljö ab

Permalänk

Nog för att jag förespråkat IPS mycket själv, men jag undrar om inte Andreas Dimestam tyvärr är lite väl positiv. Vill minnas att jag sett någon video från Sweclockerslabbet/någons hem? där det stod en NEC 2690 och var det inte just Andreas D som var recensenten i den videon?
Den skärmen är klart bättre än de flesta andra IPS-skärmar, just eftersom den har ett speciellt filter som motverkar white glow.

http://img2.imageshack.us/img2/1850/2690wuxi2vs2690wuxip.jpg
Geting.se - 254087-2490_vs_2475_(ingen_polarizer).jpg : H-IPS med A-TW-polarzier vs vanlig H-IPS utan Fenomenet kallas white glow
Och det filtret tillverkas inte längre... så tja, även om man har pengar så är det kört.
Dagens IPS-paneler är helt enkelt inte lika bra som den jag tror Andreas D utgår ifrån.

Skrivet av Devil May Cry:

Bara det som är skillnaden? Tur att man sitter framför en skärm utan att sväva eller huka sig

Fast alltså, du ser ju inte med din överkropp, eller hur?
Du ser med dina ögon, och de befinner sig bara rakt framför en liten, liten del av skärmen.
Bara att ta upp händerna till huvudet och sträcka fingrarna mot olika delar av skärmen så ser du att det är stora vinklar. Desto längre ifrån du sitter, desto mindre blir vinklarna. Står/sitter du två, tre meter bort från skärmen, någorlunda framför så är det väldigt små vinklar. Lutar du dig framåt så att huvudet hamnar 30cm framför blir det enorma vinklar.

Skrivet av flashen:

Hmm hur är IPS paneler att spela på?

Tex Dell 22"aren som var med som exempel i artikeln

Börjar bli minst sagt tjatigt vid det här laget men jag tar det ännu en gång...
I princip alla skärmar som finns på marknaden idag fungerar utmärkt att spela på såvida man inte är en person som är väldigt känslig vad gäller snabbhet.
Just Dell 2209WA tillhör de absolut snabbaste 60-hertzskärmarna på marknaden. Den kan också fås upp i 75Hz i standardupplösningen, även om det är struligt och inte alls verkar gå att få till på vissa konfigurationer.

Citat:

Acer GD245HQ
Acer GD245HQ - DigitalVersus

Even on two typical 2 ms TN monitors, the results aren't identical. Here's an idea of how the different technologies stand up:

* 5 ms TN: 1.1 colour frame, 0.5 transparent frames (for example: Iiyama Prolite E2208HDS)

* 6 ms e-IPS: 0.4 colour frames, 0.35 transparent frames (for example: Dell 2209WA)
* Average 2 ms TN: 0.8 colour frames, 0.5 transparent frames (for example: Samsung T220)
* 8 ms C-PVA 8: 0.95 colour frames, 0.2 transparent frames (for example: Samsung F2380)
* The best 2 ms TN 2 (not including 120 Hz): 0.35 colour frames, 0.5 transparent frames (the Samsung 2253BW

Skrivet av maddogmoffit:

En seriös fråga:

Hur stor nytta har man av en IPS-skärm när man till 95% använder skärmen till spel? Jag har en speldator och en arbetsdator och på speldatorn kör jag mest MMO och lite RPG. Har en stor SAMSUNG 24 tums skärm med TN-panel och visst sker det skiftningar när man flyttar på huvudet men jag vet inte riktigt om jag tycker det är något störande i spelen. Dock har jag ingen erfarenhet av en bättre paneltyp så jag ställer frågan till er som har en IPS-skärm om den tillför något för en spelare eller om den är mest för bild- och film- bearbetning/tittande?

Film ser jag på min projektor och på arbetsdatorn är det offices som gäller.

Beror helt på dig och dina krav. Tycker du inte att det är störande så finns ingen större anledning att uppgradera.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Alexei:

...

En review på datorstolar vore faktist underbart!!!
Ring till kinnarps m.m och fråga om dom vill skicka in lite exemplar till er, kan va bra marknadsföring för dom. Säg att det efterfrågas.

Mja, det är tämligen meningslöst tycker jag då folks kroppar skiljer sig så mycket.
Det som passar mig är obekvämt för dig och vice versa..

Skrivet av Harmless:

Dyra kontorsstolar i all ära, men det finns ett bättre alternativ - en pilatesboll.

Jag kastade ut min, antagligen svindyra, stol på jobbet och bytte till en pilatesboll för ett år sedan. Efter det har jag inte haft några problem med ryggen eller axlar. Visst det var lite tungt de första dagarna, men efter det har jag aldrig ångrat det bytet.

Intressant, har själv funderat på att börja sitta på en pall åtminstone några timmar i veckan som variation.. Pilatesboll ska jag försöka lägga på minnet och prova någon gång i framtiden, men tror knappast jag orkar köra så hela tiden.
Är rädd för att ramla omkull också så tänker se till att ha en tjock matta på golvet...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Nu kommer den stora frågan, kommer TN användarna att se att ena fjärilen är orange och den andra röd.

Japp jag har en TN skärm och ser att den högra är röd och den vänstra orange. Började undra om det ens var samma bakgrund på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem

1. Skärm - Dell U2711 H-IPS (CHECK)

2. SSD - Intel X25-M 160GB G2 (CHECK)

3. Tangentbord - Logitech G19 (CHECK)

4. Musmatta - Oj, har typ 10st olika här hemma, favoriten är nog QPAD CT eller QPAD HeatoN (CHECK)

5. En ergonomisk kontorsstol - En fin variant jag fick i present, värd 3500 kronor (CHECK)

Jag klarar mig rätt bra Det som jag egentligen känner skulle kunna vara bättre är kontorsstolen, har provat en riktigt skön variant som vi sålde på mitt förra jobb och som vi även använde - jäkligt skön! Dock kostar den för mycket för mig just nu.

EDIT: hittade stolen Kontorsstol Brizley RELAX tyg, Svart - DPJ dock var den vi satt på i vitt skinn, riktigt nice

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en Samsung T220 med TN panel och jag är lite skeptiskt till det här med att köpa en IPS skärm som är så otroligt mycket dyrare. Tycker nämligen att bilden på min skärm är väldigt bra när man t.ex. kollar på 4k res youtube eller allmänt surf/spel om man kalibrerar den lite. Har dock aldrig prövat en IPS ordentligt och betraktningsvinkeln på min skärm är inte så dålig som de videos som postats här. Så jag håller inte riktigt med om att det skulle förgylla min vardag så väldigt som första plats i och med priset.

Permalänk
Medlem

Någon tipsade om pilatesboll som datorstol och bättre råd (i förhållande till pris) går inte att ge när det kommer till att minska ryggproblem.

SSD. check
Tangetbord. check
mus. check
musmatta. check
högtalare. check
gamepad. check
så gäller att få tag på en schysst skärm med andra ord

en rolig uppdatering för folk med bra saker är logitechs g13. suveränt gamepad/board
Logitech G13 Advanced Gameboard (PC) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Övriga spelkontroller

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm