Datorn segar ner vid byte av grafikkort, idé?

Permalänk
Medlem

Datorn segar ner vid byte av grafikkort, idé?

Har en gammal (2-3 år) HP burk på jobbet med sempronprocessor och 2 gig ram.
Ska nu koppla den till en nyare tv och köpt ett grafikkort med hdmi.
När jag bytt kortet och startar datorn är den fruktansvärt seg, knappt användbar.
Jag avinstallerade de gamla drivrutinerna för bildskärmskortet (ett onboard) och har även ändrat så pci-e är primär i bios men inget hjälper.
Problemet är att datorn är så slö så att installationsskivan inte går att få igång. Har även laddat ner drivisar och laddat in via windows egen drivrutinsuppdatering men inget hjälper.
Datorn är fortfarande extrem långsam (även med rätt drivrutin misstänker jag).
När jag startar aktivitetshanteraren så går processorn på 100% utan att några program är igång.

Kortet är ett ATI HD Radeon 4550.

Någon som har några ideer?

*EDIT* OS är win 7 32bit

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ändra någon bygel på moderkortet för att helt och hållet koppla från det integrerade grafikkortet?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Du behöver inte ändra någon bygel på moderkortet för att helt och hållet koppla från det integrerade grafikkortet?

Jag tittade på moderkortet men jag kunde inte hitta nån bygel förutom "Clear CMOS".

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

När det väl blivit fel på tex drivrutiner kan felet kvar om man installerar över så man måste ta bort de gamla innan man lägger in de nya. Liknande blir det om det varit program, codec mm. Vet inte om man ska starta om emellan.

Ingen extra kabel som grafikkortet behöver från nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

När det väl blivit fel på tex drivrutiner kan felet kvar om man installerar över så man måste ta bort de gamla innan man lägger in de nya. Liknande blir det om det varit program, codec mm. Vet inte om man ska starta om emellan.

Ingen extra kabel som grafikkortet behöver från nätagget?

Nej, grafikkortet har ingen extra strömförsörjning. Lite för low-end för den.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk

Provat boota från windows skivan alt ultimate boot. HP brukar ha bootbar testskiva. Ofta samma som drivrutins skivan. Om du bootar och kör test från deras skiva och allt är OK så återstår det sura äpplet. Mao ominstallation av windows.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Du säger att CPUn ligger på 100%? Kolla vad det är för process som tar all CPU-kraft genom att gå in på fliken Processer i Aktivitetshanterarn.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag haft en del problem då jag bytt grafikkort mellan Nividia och Ati. En av gångerna var jag tvungen att ominstallera hela operativsystemet innan allt fungerade som vanligt.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Du säger att CPUn ligger på 100%? Kolla vad det är för process som tar all CPU-kraft genom att gå in på fliken Processer i Aktivitetshanterarn.

Det växlar hela tiden mellan olika processer. Det är som att datorn fått frispel.

Visa signatur

System: HP Pavillion