LG tar fram IPS-panel på 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Sluta sprid den gamla myten att ögat skulle vara så kass........

Yep, bäst att låta dom skriva i den stora kända tråden, där har väll allt tagits upp... ni får hitta den själva...
Borde bli bannvarning på de som börjar tjata om det

Permalänk
Medlem

Och en plasma-tv har 600hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Och en plasma-tv har 600hz

Interlaced ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Och en plasma-tv har 600hz

mm, dom är snabba på färgbyten, dock är det väll bara bildinterpolering som sker internt i tvn, dvs den kan inte hantera tex 600 bilder/sekund@1080p från en dator :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Dock är det ju inte OLED ;). Vanlig LCD med IPS-panel och 240Hz. OLED är långt bättre än IPS.

Där ser man! Så går det när man inte läser ordentligt

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

240hz? Det är ju dubbel 3D!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är ju responstider mätta i black to black eller grey to grey, dvs den ska ändra färg och sen tillbaks igen, dvs en responstid på 8 ms borde (åtminstone teoretiskt) betyda att den kan byta färg på 4ms. (såvitt jag vet)

... men det är förstås gränsfall att det är vettigt att köra 240hz iallafall.
Om nu 4ms för att byta färg gäller, så innebär det alltså att pixeln precis hinner få rätt färg innan det är dags att ändra den igen med nästa frame. Dvs så gott som hela tiden bilden visas på skärmen så är den alltså bara på väg att bli rätt färg, och det lär innebära motionblur/ghosting artefakter.
Att köra 3d läge på 240hz med en 8ms skärm låter absolut som det borde ge skuggartefakter! I det fallet kanske det faktiskt ger skarpare bild att köra den på tex 120hz istället misstänker jag. (med risk för mer flimmer)

Borde det inte fungera bättre i 3D, då behöver ju bara hälften av pixlarna uppdateras för sig, alltså blir det ju typ 8ms tills samma pixel ska ändras. Jag är dock ingen skärmexpert så förklara gärna om jag har fel...

Själv skulle jag dock gärna se en Plasma ala 600Hz skärm med okej upplösning i typ 24 tum

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som förstått att med hög sannolikhet är denna skärm en 60Hz med interpolation? Finns liiiiten möjlighet att det är 120Hz refresh rate + interpolation men 240Hz refresh rate är inte teoretiskt möjligt med IPS med 8ms responstid iaf för krävs typ <8.3ms responstid för att få 120Hz. Sen är det ju fråga om en 23" display jag läste från en annan source tidigare idag.

En IPS med 120Hz vore fett najs, även om responstiden är något sämre så är den ändå tillräckligt bra och 120Hz typ halverar ju ghostingen redan i sig men priset skulle va skyhögt i början.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas den kommer i hyfsad storlek med. men man kanske får vänta ett tag tills priserna går ner och det finns lite mer att välja mellan.

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Permalänk
Medlem

Såg på elgiganten en skräm i 600Hz. Vadå försäljningsknep?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Såg på elgiganten en skräm i 600Hz. Vadå försäljningsknep?

Lika mycket försäljningsknep som att sätta ett "Full-HD"-klistermärke på en skärm. Medelsvensson faller för det som låter häftigt och är relativt billigt.

Permalänk

Fasen va nice. OLED har jag slutat vänta på, det verkar alltid ligga en 3-4 år bort. Då känns istället nyheter om bättre IPS-paneler mer intressant. Speciellt om de stöder 3D. Jag tror heller inte att dessa skärmar från LG kommer bli så sjukt dyra som en del befarar. Kanske runt 6000,- för 24" är min gissning. Fast det kanske betraktas som sjukt dyrt i en dels ögon jämfört med en TN-panel för 2200,-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Fasen va nice. OLED har jag slutat vänta på, det verkar alltid ligga en 3-4 år bort. Då känns istället nyheter om bättre IPS-paneler mer intressant. Speciellt om de stöder 3D. Jag tror heller inte att dessa skärmar från LG kommer bli så sjukt dyra som en del befarar. Kanske runt 6000,- för 24" är min gissning. Fast det kanske betraktas som sjukt dyrt i en dels ögon jämfört med en TN-panel för 2200,-.

Kommer dom kosta 6000:- ska jag ha en Beror ju helt hur pass bra dom är i praktiken men ser lovande ut iaf!
Min förra skärm kosta också 6000:- och jag är mycket nöjd med den, hade den haft 120hz hade jag inte velat byta!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

, sedan kollar vi på film@30 fps :S
filmbranschen får allt ta att uppa frame raten lite, iaf till 60...
.

Nog inte någon större sannolikhet att dom lär göra, den låga bilduppdateringen är ju antagligen för att det ger den här klassiska filmkänslan. Ligger inte filmer btw oftast på 24/25fps?

Jag själv tycker film i över 25fps ser mkt mer "hemmafilmad" ut, och ser inte alls lika bra ut.

Ontopic:
Kan dom inte ta fram en 120hz IPS med ett ok pris istället för 240hz o icke köpbar. Eller så utvecklar bägge parallellt, vore ju inte helt ovanligt klart;)

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Flesta färgerna hinner säkerligen ändras, dock från vissa kommer det ta längre tid, om vi tar tex bloodröd, alla låg & mellantoner kanske hinner byta, men det riktigt röda färgen ger eftersläp/skuggeffekt... Sedan om det mäts i g2g så kanske r2r tar 49 ms...

Eh nej. En LCD (oavsett typ) är ett filter där varje pixel kan gå från hyffsat genomskinligt till hyffsat ogenomskinligt, därefter sätter man en ljuskälla som lyser bakifrån (LED eller ljusrör) och slutligen ett färgfilter med röd/grön/blå pixlar. Eftersom ljuset rör sig lika snabbt genom alla typer av färgfilter kan det inte finnas någon märkbar skillnad mellan olika färger, grå-till-grå responstiden är responstiden för själva LCD:n.

För övrigt hoppas jag någon gör en stor skärm med s.k. color sequential bakgrundsbelysning (bakgrundsbelysningen skiftar mellan röd/grön/blå och därigenom kan färgfiltret elimineras). Subpixel rendering är väl hyffsat effektiv men inte lika effektiv som en äkta hög upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

240hz? Det är ju dubbel 3D!

6D??!?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

8 ms pixelresponstid går bara ihop med 240 hz om skärmen har blinkade backlight eller interpolation mellan frames. I marknadsföringssammanhang brukar detta räknas som "dubbel" uppdateringsfrekvens. Pixlarna kan helt enkelt inte växla fort nog för att kunna visa en bild med mer än 120 hz uppdateringsfrekvens.

Stämmer men det är faktiskt inte så värdelöst i detta sammanhang. Eftersom snabbare Hertz på en LCD-skärm minskar ghosting-effekter (vad jag förstått). Skärmen hinner uppdatera pixeln två gånger innan grafikkortet skickat information om vad som ska visas här näst. På så sätt hinner den snabbare få bort ghosting-effekter.

Om nu dessutom ögat endast snappar upp 60 bilder per sekund så är det bara var fjärde uppdatering som ögat hinner registrera och det borde ju ge betydligt mindre ghostingeffeker än en LCD-skärm med 60 Hertz.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

240hz? Det är ju dubbel 3D!

Och för dubbel 3D behövs dubbel ....

Skulle en sådan kosta mindre än 10k, det skulle nog vara ett köp för min del.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mangemongen:

Och en plasma-tv har 600hz

Skrivet av TAG9217:

Interlaced ja...

Skrivet av Dalton Sleeper:

mm, dom är snabba på färgbyten, dock är det väll bara bildinterpolering som sker internt i tvn, dvs den kan inte hantera tex 600 bilder/sekund@1080p från en dator :/

Skrivet av Klimpen2:

Såg på elgiganten en skräm i 600Hz. Vadå försäljningsknep?

Skrivet av TAG9217:

Lika mycket försäljningsknep som att sätta ett "Full-HD"-klistermärke på en skärm. Medelsvensson faller för det som låter häftigt och är relativt billigt.

600 Hz för plasmatekniken är något annat, inte jämförbart med uppdateringen hos en LCD. I princip går det ut på att samma bildruta "flashas" flera gånger till skillnad mot en LCD där pixlarna visas konstant till nästa bildruta, apparaten kan fortfarande inte ta emot signaler i 600 Hz. Tekniken har alltså inget med interlacing att göra, hela bilden uppdaters i en smäll.

Plasma generellt har dock oändligt mkt snabbare responstid jämfört med LCD, man får istället dras med andra saker som till exempel fosforspår och energiförbrukningen från helvetet.
Inget är perfekt.

Mer om 600 Hz sub-field: Plasma TVs: the 600Hz feature explained - Home Theatre

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Fan tog alla ips paneler med 120 hz som kostar lite mindre istället vägen?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen i praktiken att se på 3D material på en 60Hz-skärm? Borde inte 30FPS per öga vara lagom vid filmtittande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

man ser inte skillnad på 4 ms och 8 ms ....Det är inte ögat som det är fel på...det är hjärnan som är långsam
4 ms är ju 0,004s och 8 ms är 0,008s ingen stor skillnad

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

tog ju bara upp emot 2 år tills tn 120 hz skärmarna kom när de började promota dem, så ni lär ju inte vänta er något inom kort ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Och en plasma-tv har 600hz

Sub-field driven som "blinkar fram" färger och intensitet är ofta 600hz ja... Men den är inte samma sak som uppdateringsfrekvens, som Lezziter tagit upp.

Skrivet av Megol0:

Eh nej. En LCD (oavsett typ) är ett filter där varje pixel kan gå från hyffsat genomskinligt till hyffsat ogenomskinligt, därefter sätter man en ljuskälla som lyser bakifrån (LED eller ljusrör) och slutligen ett färgfilter med röd/grön/blå pixlar. Eftersom ljuset rör sig lika snabbt genom alla typer av färgfilter kan det inte finnas någon märkbar skillnad mellan olika färger, grå-till-grå responstiden är responstiden för själva LCD:n.

Jag kan inte tillräckligt om tekniken för att säga varför du har fel, men jag vet av tester och praktiska exempel att du har det
Det är inte för inte som tex xbitlabs testar för färgfel i sina responstidstester.

Skrivet av skewgen:

Borde det inte fungera bättre i 3D, då behöver ju bara hälften av pixlarna uppdateras för sig, alltså blir det ju typ 8ms tills samma pixel ska ändras. Jag är dock ingen skärmexpert så förklara gärna om jag har fel...

Nix, de aktiva 3dlösningar som är vanliga nu bygger ju på att hela skärmen visar en bild som bara ena ögat får se... (man får en "skygglapp" för andra ögat) Dvs skärmen måste ändra innehåll och visa andra ögats bild vid varje uppdatering.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Nog inte någon större sannolikhet att dom lär göra, den låga bilduppdateringen är ju antagligen för att det ger den här klassiska filmkänslan. Ligger inte filmer btw oftast på 24/25fps?

Jag själv tycker film i över 25fps ser mkt mer "hemmafilmad" ut, och ser inte alls lika bra ut.

Ontopic:
Kan dom inte ta fram en 120hz IPS med ett ok pris istället för 240hz o icke köpbar. Eller så utvecklar bägge parallellt, vore ju inte helt ovanligt klart;)

24 på bio
25 på tv har jag för mig

Hoppa över onödiga generationer är rimligt, det är bättre att priserna stabiliseras på det framtidssäkra, jag tror att de lärde sig det när lcd skärmarna började krypa ut på marknaden, svindyra och värdelösa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det bara jag som förstått att med hög sannolikhet är denna skärm en 60Hz med interpolation? Finns liiiiten möjlighet att det är 120Hz refresh rate + interpolation men 240Hz refresh rate är inte teoretiskt möjligt med IPS med 8ms responstid iaf för krävs typ <8.3ms responstid för att få 120Hz. Sen är det ju fråga om en 23" display jag läste från en annan source tidigare idag.

En IPS med 120Hz vore fett najs, även om responstiden är något sämre så är den ändå tillräckligt bra och 120Hz typ halverar ju ghostingen redan i sig men priset skulle va skyhögt i början.

Tack för den första riktigt givande kommentaren.
Fasst att ghostingen i sig påverkas av 120 Hz stämmer ju inte. Du har lika mycket eftersläpningar oavsett hur hög eller låg uppdateringsfrekvens du har. Däremot så uppfattas rörelser mjukare vid högre uppdateringsfrekvens trotts bibehållen ghosting.

Citat:

The full HD 23-inch 240Hz LCD panel was developed by combining 120Hz technology (refreshes 120 images per second) with scanning backlight technology which enables a backlight to be repeatedly turned on and off.

Står ju t.o.m. där att det inte rör sig om någon äkta 240 Hz-panel. Sweclockers har antingen en annan källa eller så har de extrapolerat friskt för att ens kunna nämna 3D i sammanhanget. Det finns inget som talar för att denna skärm klarar av att ta emot mer än 60 Hz från någon ingång, vilket givetvis gör denna skärm lika lämpad för 3D som en brödrost. Och det rör sig garanterat inte om någon ritktig 240 Hz panel.

Jag googlade runt på lite olika källor och såg ingen nämna något om 3D. Och hur troligt är det? Om den första IPS-panelen som kan visa 3D annonseras så är jag ganska skeptisk till att man ö.h.t. skulle kunna missa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Nog inte någon större sannolikhet att dom lär göra, den låga bilduppdateringen är ju antagligen för att det ger den här klassiska filmkänslan. Ligger inte filmer btw oftast på 24/25fps?

Jag själv tycker film i över 25fps ser mkt mer "hemmafilmad" ut, och ser inte alls lika bra ut.

Du får gärna förklara hur lägre fps är bättre.
På vilket sätt är det mer professionellt om bilden 'hackar' ?

Permalänk
Medlem

Jag visste att det var på gång, marknaden efterfrågar det!

Ska bli mycket trevligt att se hur det går här framöver!

Själv behöver jag hög fps för att inte irritera mig. Det är som när man går på bio och så hackar bilden fram, syns tydligast när natthimlen eller rymden filmas och kamera-vyn svänger.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Denna lär inte bli billig...

Visa signatur

Citera för svar.