LG tar fram IPS-panel på 240 Hz

Permalänk
Medlem

Bra att det går framåt, fler kommer nog haka på sen har vi prisvärda alternativ i framtiden.

Permalänk
Medlem

En annan fördel med att ha 240hz är ju att två personer kan se 3d samtidigt ifrån olika vinklar, det vill säga om man har något som trackar båda personernas huvuden. Annars kan ju två personer använda skärmen till att kolla på 2 olika filmer eller spela 2 olika spel(i 3d, annars kan man ju se 4 filmer eller spela 4 spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Står ju t.o.m. där att det inte rör sig om någon äkta 240 Hz-panel.

Bra fångat Echo! ... undrar om den ens då kan ta emot en 120 hz signal som sagt... Eller om den har samma begränsning som den 120hz IPS Mitsubishiskärm jag såg här nånstans rätt nyligen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Fredric1994:

Yeah, sure... Som om en männsika skulle märka det. Det snabbaste en vanlig människa hinner ens reagera på, är 120 ms! Eftersläpningar på moderna skärmar beror mest på dålig bildprocessering.

källa på detta?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plasma generellt har dock oändligt mkt snabbare responstid jämfört med LCD, man får istället dras med andra saker som till exempel fosforspår och energiförbrukningen från helvetet.
Inget är perfekt.

Plasma är ju oändligt mycket bättre på allt, kontrast, färgdjup, svärta, responstid, allt, dom "defekterna" som många tror Plasma har är ju som bortblåsta idag, LCD däremot har ju sjukt många olika idiotiska problem så att folk fortfarande köper skiten är ett mysterium, visst på datorskärmar går det ju inte komma bort från LCD men när det gäller TV så....

Ja plasma drar ganska mycket el men ny i vintertider är det gött att man har något som värmer + folk har ju inga problem att köra sina SLI konfigurationer som drar mer än den genomsnittliga plasman, dessutom, bildkvaliten jämfört med en skruttig LCD är lätt värt det

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Du får gärna förklara hur lägre fps är bättre.
På vilket sätt är det mer professionellt om bilden 'hackar' ?

Det gör den inte, eftersom du har 24 fps konstant precis som att konsoler har 30 fps cap på de flesta spelen. Jämför en handkamera med en film (inte bildkvaliteten då) och du ser vad en låg framerate kan göra för känslan. :3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

En annan fördel med att ha 240hz är ju att två personer kan se 3d samtidigt ifrån olika vinklar, det vill säga om man har något som trackar båda personernas huvuden. Annars kan ju två personer använda skärmen till att kolla på 2 olika filmer eller spela 2 olika spel(i 3d, annars kan man ju se 4 filmer eller spela 4 spel).

Här har vi det... nu kan hela familjen trängas framför datorn samtidigt. framsteg i den tekniska utvecklingen.

Visa signatur

[ MacBook Air (2011) 11,6¨ 1,6Ghz i5 128GB 4GB ]
[ Fractal Design Define R3, Vit | i7 950, 3.06GHz | GeForce GTX 470 SOC 1280MB | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Corsair SSD Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair AX 850W 80+ GOLD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Nog inte någon större sannolikhet att dom lär göra, den låga bilduppdateringen är ju antagligen för att det ger den här klassiska filmkänslan. Ligger inte filmer btw oftast på 24/25fps?

Jag själv tycker film i över 25fps ser mkt mer "hemmafilmad" ut, och ser inte alls lika bra ut.

Ontopic:
Kan dom inte ta fram en 120hz IPS med ett ok pris istället för 240hz o icke köpbar. Eller så utvecklar bägge parallellt, vore ju inte helt ovanligt klart;)

Eller så Atombombar vi i 120hz woho!

Vet inte vad jag fick det ifrån, var bara tvungen att skriva det

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

källa på detta?

Human Benchmark - Reaction Time Test

"The average reaction time of a human is approximately between 0.2 s to 0.25 s."

Fingertip Reaction Time

.

Permalänk
Moderator
Moderator

Känns som att ni blandar ihop perception och reaktion en del här

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Känns som att ni blandar ihop perception och reaktion en del här

Perception? Vad har känsla med saken att göra?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Åsa-Nisse:

Perception? Vad har känsla med saken att göra?

Perception och känsla är inte samma sak... Du kanske tänker på emotion? xD

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Perception? Vad har känsla med saken att göra?

Perception är uppfattningsförmåga, d.v.s. tolkningen av det du ser och hör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Perception och känsla är inte samma sak... Du kanske tänker på emotion? xD

yep, menade så klart perception = förvandla sinnesintryck till meningsfull information.

För övrigt suger min reaktionstid, fick 230ms som bäst, ouch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Human Benchmark - Reaction Time Test

"The average reaction time of a human is approximately between 0.2 s to 0.25 s."

Fingertip Reaction Time

Reaktionstiden har ingenting att göra med hur snabb blinkning ett öga kan uppfatta.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss:

Här har vi det... nu kan hela familjen trängas framför datorn samtidigt. framsteg i den tekniska utvecklingen.

Eller så kan företag och militären använda dem så som de redan gör. Fast till skillnad ifrån nuvarande tekniker så slipper de använda 4 projektorer bara för att 2pers ska kunna se den stereoskopiska bilden.

Permalänk
Skrivet av Fredric1994:

Yeah, sure... Som om en männsika skulle märka det. Det snabbaste en vanlig människa hinner ens reagera på, är 120 ms! Eftersläpningar på moderna skärmar beror mest på dålig bildprocessering.

Mänskliga reaktionshastigheten kanske är 120 ms. DVS tiden det tar för dig att börja röra på musen när du ser en motståndare. Vilket inte har NÅGOT som helst att göra med eftersläp eller hur man reagerar på det.

Se om du kan hitta något ställe där du får 100 ms eftersläp på musen. Du kommer inte kunna spela över huvud taget med det.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Eh nej. En LCD (oavsett typ) är ett filter där varje pixel kan gå från hyffsat genomskinligt till hyffsat ogenomskinligt, därefter sätter man en ljuskälla som lyser bakifrån (LED eller ljusrör) och slutligen ett färgfilter med röd/grön/blå pixlar. Eftersom ljuset rör sig lika snabbt genom alla typer av färgfilter kan det inte finnas någon märkbar skillnad mellan olika färger, grå-till-grå responstiden är responstiden för själva LCD:n.

Mhm? du får nog ta att övertala mej...
För mej verkar det självklart att det går fortare att få färgen svart om man har en låg ton blå tex, än en vit pixel med alla subpixlar upplysta. Sedan vet jag inte hur många skärmar jag har sett som har genomblödande styrka på färger som eftersläpar...

Edit: jag snackade lcd... ska läsa på lite om led!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Reaktionstiden har ingenting att göra med hur snabb blinkning ett öga kan uppfatta.

Responstiden är ca 8ms, om jag sedan rör bilden hela tiden så kommer alltså ingen färg att stämma, om jag sitter & snurrar i cs i två timmar så hinner ögonen ta tillräckligt många samples på den suddiga bilden (då ingen pixel har rätt färg på 2 timmar i princip)... inget om reaktion dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Mänskliga reaktionshastigheten kanske är 120 ms. DVS tiden det tar för dig att börja röra på musen när du ser en motståndare. Vilket inte har NÅGOT som helst att göra med eftersläp eller hur man reagerar på det.

Se om du kan hitta något ställe där du får 100 ms eftersläp på musen. Du kommer inte kunna spela över huvud taget med det.

Jodå det går, på den gamla goda tiden före quakeworld kom spelade vi med ca 200 ms eftersläp på musen, lite svårare men det är en vanesak

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beetle:

Jodå det går, på den gamla goda tiden före quakeworld kom spelade vi med ca 200 ms eftersläp på musen, lite svårare men det är en vanesak

Hehe, jag som inte ens kan träffa en gubbe i tex cs med 30ms delay (TV dvs)
Var van vid den gamla 226bw som var riktigt toksnabb, head shots hela tiden jämfört med nu :S
Men men, det var många år sedan, aldrig cs igen!

Permalänk
Medlem

Ska man spela cs så spelas det med en CRT på 800x640 pixlar med hög kontrast och inget annat =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Human Benchmark - Reaction Time Test

"The average reaction time of a human is approximately between 0.2 s to 0.25 s."

Fingertip Reaction Time

.

Japp, vi har rätt stora signalfördröjningar i våra nerver som jag förstått.

Men just reaktionstiden ovan måste ju vara själva "worst case"-scenariot där vi är beredda på vad som ska hända men inte kan förutse när det ska hända (när nånting händer helt slumpmässigt). Jag har inte läst på så mycket om det här men jag antar att hjärnan har rätt avancerad "speculative execution"-logik så att hjärnan, för det mesta, kan dölja den där fördröjningen så att vi "synkroniseras" med omvärlden (ibland händer det väl att hjärnan gissar fel dock).

Kanske det just är därför vi, eller iaf jag, stör mig som mest på när fördröjningen inte är konstant eller blir sämre (längre) än vanligt. T ex microstuttering och alla andra former av lagg. När fördröjningen är mer konstant så vänjer man sig vid den och märker inte av den efter ett tag.

Bandbredden är det säkert inget fel på. Piloter kan ju namnge ett flygplan som bara visats 1/220-dels sekund. Edit: kanske är för att bilden ligger kvar på näthinnan ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Synd att bilden på F1-bilen är inklistrad i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du får gärna förklara hur lägre fps är bättre.
På vilket sätt är det mer professionellt om bilden 'hackar' ?

Det verkar vara mycket personligt om man gillar, eller inte gillar låg framerate. Jag har själv en Panasonic AE4000-projektor som använder "frame interpolation" för att göra 24 bildrutor i tex bluray (eller 23.976 för amerikansk TV) till 96, vilket leder till en 'mjukare' bild utan hack i panoreringar eller andra snabbt rörande föremål.
Jag har den funktionen jämt i läge 3, den mest aggressiva varianten. Men vissa klarar inte av funktionen för de tycker att "filmkänslan" försvinner. Själv får jag krupp på allt som hackar, så jag är mycket nöjd.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

En annan fördel med att ha 240hz är ju att två personer kan se 3d samtidigt ifrån olika vinklar, det vill säga om man har något som trackar båda personernas huvuden. Annars kan ju två personer använda skärmen till att kolla på 2 olika filmer eller spela 2 olika spel(i 3d, annars kan man ju se 4 filmer eller spela 4 spel).

Källa på detta eller är det gissningar?

I fallet utan 3D så skulle varje person få se sin bild i en fjärdedel av tiden, resten skulle vara mörkt (aktiva glas). Menar du seriöst att man inte ser något fel med bilden som är släckt 75% av tiden?

Visa signatur

g++

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Japp, vi har rätt stora signalfördröjningar i våra nerver som jag förstått.

Men just reaktionstiden ovan måste ju vara själva "worst case"-scenariot där vi är beredda på vad som ska hända men inte kan förutse när det ska hända (när nånting händer helt slumpmässigt). Jag har inte läst på så mycket om det här men jag antar att hjärnan har rätt avancerad "speculative execution"-logik så att hjärnan, för det mesta, kan dölja den där fördröjningen så att vi "synkroniseras" med omvärlden (ibland händer det väl att hjärnan gissar fel dock).

Kanske det just är därför vi, eller iaf jag, stör mig som mest på när fördröjningen inte är konstant eller blir sämre (längre) än vanligt. T ex microstuttering och alla andra former av lagg. När fördröjningen är mer konstant så vänjer man sig vid den och märker inte av den efter ett tag.

Bandbredden är det säkert inget fel på. Piloter kan ju namnge ett flygplan som bara visats 1/220-dels sekund.

Nej, det där är normal reaktionstid även när man är beredd.
Äh, du skriver ju "där vi är beredda", såg inte det. Men har du en digitalklocka så testa start och stopp-funktionen. Är omöjligt att komma under 20 hundradelar för de flesta, får man till normala tryckningar så blir det mellan 20 och 30 hundradelar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

mm, dom är snabba på färgbyten, dock är det väll bara bildinterpolering som sker internt i tvn, dvs den kan inte hantera tex 600 bilder/sekund@1080p från en dator :/

Precis, 85hz@1080p via VGA är väl högsta möjliga, om man inte kan använda två hdmi för 120, jag vet inte. Det borde ju gå till 3D-plasmorna.. Ska kolla upp det där. Hur som helst är en Plasma-tv med låg input lag (många har i princip inget input lagg) så bra mycket snabbare än en 120 hz lcd.

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10564649']Nej, det där är normal reaktionstid även när man är beredd.
Äh, du skriver ju "där vi är beredda", såg inte det. Men har du en digitalklocka så testa start och stopp-funktionen. Är omöjligt att komma under 20 hundradelar för de flesta, får man till normala tryckningar så blir det mellan 20 och 30 hundradelar.

Har endast att göra med hur fort vi kan röra fingrarna.

Tänk att vi har 120ms responstid för att reagera när en fiende dyker upp. Om då skärmen har 120ms fördröjning slutar notan på 240ms för att siktet skall börja röra sig. Det är nästan 1/4 sekund. Det skulle bli olidligt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2