LG tar fram IPS-panel på 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

LG tar fram IPS-panel på 240 Hz

Koreanska LG utvecklar en ny generation skärmar med skyhög uppdateringsfrekvens.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

synd bara att den säkert kommer att kosta skjortan

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem

Riktigt tufft, blir kul och se priset

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

men härligt! men den kommer nog som sagt bli dyr som fasen!

men om 1 eller 2 år kanske man kan börja fundera!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk

Ooooooooo Om man hade varit ekonomiskt oberoende endå

Visa signatur

jag har en x6, vad har du?

Permalänk

Smaskigt, älskar skärmar med IPS-Panel!

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem

lär ju vara dyrt nog att aldrig gå att köpa dock :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nice, nu börjar 3D-skärmarna bli intressanta!

Permalänk
Medlem

Det lär kosta en hel del, dags att börja spara redan nu tror jag

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claw:

synd bara att den säkert kommer att kosta skjortan

skjortan? Blir säkert en hel garderob

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Entusiast

Tycker folk borde nöja sig med 120

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

fan vad gamers kommer att bli kräsna (som om vi inte är det redan), spela på 240 hz@240 fps vsync, sedan kollar vi på film@30 fps :S
filmbranschen får allt ta att uppa frame raten lite, iaf till 60...

Klarar verkligen en 240hz panel att visa riktiga bilder med 8ms pixelrespons? 8ms ger ju härligt med eftersläp redan på dagens skärmar...

Permalänk
Medlem

8 ms pixelresponstid går bara ihop med 240 hz om skärmen har blinkade backlight eller interpolation mellan frames. I marknadsföringssammanhang brukar detta räknas som "dubbel" uppdateringsfrekvens. Pixlarna kan helt enkelt inte växla fort nog för att kunna visa en bild med mer än 120 hz uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Alltså, hur kan den ha 8ms respons? Då hinner ju knappt bilden växla halvvägs innan det är dags att byta bild igen. 240Hz betyder ju att varje enskild bildruta bara ska visas i drygt 4ms.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

fan vad gamers kommer att bli kräsna (som om vi inte är det redan), spela på 240 hz@240 fps vsync, sedan kollar vi på film@30 fps :S
filmbranschen får allt ta att uppa frame raten lite, iaf till 60...

Själv är jag faktiskt inte så kräsen, jag är endast intresserad av detta då det är en skärm med IPS-Panel som stödjer 3D. Första IPSen jag hört talas om iallafall som har stöd för 3D. ^^

Men frågan är om de verkligen kommer hålla sig till 240hz, 120hz räcker ju gott och väl. Och när man kör 3D blir väl det ändå 60FPS per öga som jag förstått det?

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

fan vad gamers kommer att bli kräsna (som om vi inte är det redan), spela på 240 hz@240 fps vsync, sedan kollar vi på film@30 fps :S
filmbranschen får allt ta att uppa frame raten lite, iaf till 60...

Bluray är ju t om 24fps Det är såklart lite i det lägsta laget, märks mest i panoreringar och snabba sekvenser. Nackdelen för oss som är van vid detta är att en film med högre bildfrekvens känns spolad eller att man tappar lite av filmkänslan.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Alltså, hur kan den ha 8ms respons? Då hinner ju knappt bilden växla halvvägs innan det är dags att byta bild igen. 240Hz betyder ju att varje enskild bildruta bara ska visas i drygt 4ms.

nu kanske jag har helt fel men responstiden och hur länge bilden ska visas hänger väl inte ihop? responstiden har väl med hur snabbt det går från en händelse i spelet till att det visas upp i skärmen? ska väl inte ha nånting med hur länge bilderna visas upp?

kanske har helt fel nu dock

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Nice, nu börjar 3D-skärmarna bli intressanta!

Håller verkligen med, fast jag tror att vi blir tvungna att vänta ett tag till...

OLED är ju inte det billigaste vad jag har hört...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Håller verkligen med, fast jag tror att vi blir tvungna att vänta ett tag till...

OLED är ju inte det billigaste vad jag har hört...

Dock är det ju inte OLED ;). Vanlig LCD med IPS-panel och 240Hz. OLED är långt bättre än IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

fan vad gamers kommer att bli kräsna (som om vi inte är det redan), spela på 240 hz@240 fps vsync, sedan kollar vi på film@30 fps :S
filmbranschen får allt ta att uppa frame raten lite, iaf till 60...

Klarar verkligen en 240hz panel att visa riktiga bilder med 8ms pixelrespons? 8ms ger ju härligt med eftersläp redan på dagens skärmar...

jo just eftersläpningarna kan nog hindra skärmen från att bli en hit hos "seriösa" gamers.
men det är nog en fin skärm för att titta på fotboll eller formel 1.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

nu kanske jag har helt fel men responstiden och hur länge bilden ska visas hänger väl inte ihop? responstiden har väl med hur snabbt det går från en händelse i spelet till att det visas upp i skärmen? ska väl inte ha nånting med hur länge bilderna visas upp?

kanske har helt fel nu dock

Pixelrespons (responstid) är hur fort pixlarna hinner byta färg, de börjar byta på en gång, sedan tar övergången ett tag, beroende på färg... ofta mäts detta i millisekunder (ms) på tex lcd skärmar. Om något blir fördröjt på skärmen, ett knapptryck eller rörelse tar en liten stund så är det nog input lag du menar, detta räknas inte in i responstiden för pixlarna, det är en intern fördröjning pga bildprocessering, ökad kontranst eller skärpa på bilden.

Permalänk
Medlem

240 Hz / 1000 ms blir 4,17 ms för varje bildruta.

det kan jämföras med 16,7 ms på en 60 Hz'are.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

nu kanske jag har helt fel men responstiden och hur länge bilden ska visas hänger väl inte ihop? responstiden har väl med hur snabbt det går från en händelse i spelet till att det visas upp i skärmen? ska väl inte ha nånting med hur länge bilderna visas upp?

kanske har helt fel nu dock

Responstid är hur snabbt pixlarna ändrar färg.
Input lag är tiden det tar från att signalen når skärmen till att bilden visas.

Permalänk
Medlem

Dreas is gonna khumm.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Klarar verkligen en 240hz panel att visa riktiga bilder med 8ms pixelrespons? 8ms ger ju härligt med eftersläp redan på dagens skärmar...

Yeah, sure... Som om en männsika skulle märka det. Det snabbaste en vanlig människa hinner ens reagera på, är 120 ms! Eftersläpningar på moderna skärmar beror mest på dålig bildprocessering.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså, hur kan den ha 8ms respons? Då hinner ju knappt bilden växla halvvägs innan det är dags att byta bild igen. 240Hz betyder ju att varje enskild bildruta bara ska visas i drygt 4ms.

Nu är ju responstider mätta i black to black eller grey to grey, dvs den ska ändra färg och sen tillbaks igen, dvs en responstid på 8 ms borde (åtminstone teoretiskt) betyda att den kan byta färg på 4ms. (såvitt jag vet)

... men det är förstås gränsfall att det är vettigt att köra 240hz iallafall.
Om nu 4ms för att byta färg gäller, så innebär det alltså att pixeln precis hinner få rätt färg innan det är dags att ändra den igen med nästa frame. Dvs så gott som hela tiden bilden visas på skärmen så är den alltså bara på väg att bli rätt färg, och det lär innebära motionblur/ghosting artefakter.
Att köra 3d läge på 240hz med en 8ms skärm låter absolut som det borde ge skuggartefakter! I det fallet kanske det faktiskt ger skarpare bild att köra den på tex 120hz istället misstänker jag. (med risk för mer flimmer)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med input lag? Är inte så insatt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredric1994:

...
Eftersläpningar på moderna skärmar beror mest på dålig bildprocessering.

Nej, det är pixelresponsen som avgör den riktiga eftersläpningen, om man hade låg pixelrespons så skulle man inte behöva lika mycket processering (eller nån) för att reducera fartränder (då också mindre input lag), tex försöker visa en invers av bilden innan för att pixlarna ska få rätt färg, reduceringsmetoder eller overdrive suger oftast och brukar förvärra bilden i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är ju responstider mätta i black to black eller grey to grey, dvs den ska ändra färg och sen tillbaks igen, dvs en responstid på 8 ms borde (åtminstone teoretiskt) betyda att den kan byta färg på 4ms. (såvitt jag vet)

... men det är förstås gränsfall att det är vettigt att köra 240hz iallafall.
Om nu 4ms för att byta färg gäller, så innebär det alltså att pixeln precis hinner få rätt färg innan det är dags att ändra den igen med nästa frame. Dvs så gott som hela tiden bilden visas på skärmen så är den alltså bara på väg att bli rätt färg, och det lär innebära motionblur/ghosting artefakter.
Att köra 3d läge på 240hz med en 8ms skärm låter absolut som det borde ge skuggartefakter! I det fallet kanske det faktiskt ger skarpare bild att köra den på tex 120hz istället misstänker jag. (med risk för mer flimmer)

Flesta färgerna hinner säkerligen ändras, dock från vissa kommer det ta längre tid, om vi tar tex bloodröd, alla låg & mellantoner kanske hinner byta, men det riktigt röda färgen ger eftersläp/skuggeffekt... Sedan om det mäts i g2g så kanske r2r tar 49 ms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredric1994:

Yeah, sure... Som om en männsika skulle märka det. Det snabbaste en vanlig människa hinner ens reagera på, är 120 ms! Eftersläpningar på moderna skärmar beror mest på dålig bildprocessering.

Sluta sprid den gamla myten att ögat skulle vara så kass........

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?