Geforce GTX 570 samma dag som Cataclysm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

"Måttliga 225W." Jaha, tyckte det lät rätt nyanserat. 225W är inte måttligt i mina ögon

Och speciellt när de drar mer än så också.

För antar att även detta kort gör det. Baserat på 480 och 580.
http://www.sweclockers.com/artikel/13048-geforce-gtx-580-i-fu...
Ökningen i load mellan 1 st GTX580 och GTX580 SLI (mätt i väggen) är 328W.
Och nätagget borde ha en effektivitet på cirka 90% i den belastningen. Så det ger 295W i ökning från idle till load. Så med idle inräknat ligger det någonstans över 310W i max. Med en TDP som de säger är 244W.

Men jag kanske har räknat fel eller missförstått något?

Nåja värst är värst, och gör väl inte så mycket att de drar en jävla massa. Det som är lite tråkigt är att även dagens medelklasskort drar så mycket som 150W.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Troligen kommer du absolut inte att sitta på GTX580 X2 om 4 år:) de vet du med, MAX max2 år troligen max 1 år !

Ehm? Jo?

Jag köpte mitt HD4870X2 för 2 år sedan, och då hade det varit ute i flera månader redan..

Nu 2 år senare kan jag fortfarande spela på högsta inställningarna i så gott som alla spel utom tex Call of Pripyat, Crysis, ehm.. nått mer säkert

Jag bytte nyligen från HD4870X2 till HD5850 pga Eyefinity stödet, då jag köpte 2st extra skärmar, HD5850 presterar så gott som lika bra.. Jag skulle utan tvekan kunna köra HD5850 i MINST! 1 år till, då tex Battlefield 3 körs på Frostbite 2.0, och jag kör Frostbite 1.5 på högsta inställningar 4xAA i 1920x1080 med 80fps+~

Vilka spel kommer det närmsta året? Diablo 3, Battlefield 3, Episode 3? Oj vilka krävande spel, nej juste, det är dom ju inte.

Då har mitt HD4870X2/HD5850 överlevt i 3 år, 2012, frågan är vilket spel som kommer då? Half-Life 3 kanske med super DX11 stöd, då skulle jag nog behöva byta kort.

Dvs.. HD4870X2 har klarat sig i 3 år+ UTAN PROBLEM!

Och vi säger att jag ska köpa 2st GTX 580 och slänga på aftermarket coolers och klocka..

Ja, jag kommer itne behöva byta kort på MINST 3-4 år då.. ev köpa ett extra 580 om 2år och köra Tri-Sli, då håller det ett braaaaaaaaa jävla tag till.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att förutsäga då det känns som att det inte blivit så stora prestandahopp sedan Geforce 8. Så tror man blivit lite van pga det. Innan dess så var varje ny generation oftast ett rätt stort kliv jämfört med den förra.

Edit: fast nog klarar man sig alltid i ~3 år iaf med ett kort, så länge det hörde till medelklass och uppåt, beroende på vilka krav man har. Är ju själva spelet som hur som helst är det intressanta och inte grafiken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Bundle inc?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av malici0us:

3000:- hade vart grymt, men det lär väl hamna strax under 4000:- känns det som..

Vi får hålla tummarna på 3k.
Alltid samma problem för grafikkortstillverkarna att sätta priser. Svårt att sälja gamla kort, om kommande "budget/main-modell" är bättre eller likvärdig föregående topmodell.

Måste säga att mitt Gigabyte OC GFX 460 1GB kändes som ett riktigt kap för 1595:- ^^
När mitt föregående var betydligt dyrare och slöare =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Vi får hålla tummarna på 3k.
Alltid samma problem för grafikkortstillverkarna att sätta priser. Svårt att sälja gamla kort, om kommande "budget/main-modell" är bättre eller likvärdig föregående topmodell.

Måste säga att mitt Gigabyte OC GFX 460 1GB kändes som ett riktigt kap för 1595:- ^^
När mitt föregående var betydligt dyrare och slöare =P

Det är kortet jag har kollat på själv men är GTX570 (eller 560?) betydligt snabbare under 3k eller kring 3k tror jag kör på den med tanke på att jag planerar att köpa en 1080p skärm framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Verkligen inte
Ett 460/6850 eller tom 5770 räcker gott och väl, de har lite dx11 effekter men du kan i princip maxa på vilket skit kort helst.

Ställer man in på Ultra och står i en populär stad eller kör intensiva raids så får man svårt att maxa WoW på en kraftfull PC. Men det beror nog mest på att motorn är rejält gammal och ett patchverk samt väldigt CPU-intensiv. Faktum är att DX11 verkar hjälpa framerate en del, men det är väldigt experimentellt ännu, så kan bero på att de inte renderar allt korrekt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Lol, 4870x2 är inte i NÄRHETEN av 580

Har ångest faktiskt, 2st GTX580 kostar strax över 9000kr.. funderar på köpa 2st iaf om 2-4 veckor, ångest.. säljer 5850 för 2000kr, totalt går jag back 7000kr.. svider som fan i plånboken, dock behöver jag inte byta grafikkort då på typ 4 år..

2k för ett beggat 5850? lycka till

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Och speciellt när de drar mer än så också.

För antar att även detta kort gör det. Baserat på 480 och 580.
http://www.sweclockers.com/artikel/13048-geforce-gtx-580-i-fu...
Ökningen i load mellan 1 st GTX580 och GTX580 SLI (mätt i väggen) är 328W.
Och nätagget borde ha en effektivitet på cirka 90% i den belastningen. Så det ger 295W i ökning från idle till load. Så med idle inräknat ligger det någonstans över 310W i max. Med en TDP som de säger är 244W.

Men jag kanske har räknat fel eller missförstått något?

Nåja värst är värst, och gör väl inte så mycket att de drar en jävla massa. Det som är lite tråkigt är att även dagens medelklasskort drar så mycket som 150W.

Har inte TDP mer med värmeutveckling än strömförbrukning att göra?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ställer man in på Ultra och står i en populär stad eller kör intensiva raids så får man svårt att maxa WoW på en kraftfull PC. Men det beror nog mest på att motorn är rejält gammal och ett patchverk samt väldigt CPU-intensiv. Faktum är att DX11 verkar hjälpa framerate en del, men det är väldigt experimentellt ännu, så kan bero på att de inte renderar allt korrekt också.

Jag har ett 470 och kör på Ultra och jag ligger på konstant 100 FPS (satte max FPS 100) men sedan när jag går in i en stad så sjunker det rejält, ibland ner till 40 FPS om det är riktigt mycket folk som samlats där så att inte WoW skulle kräva en del är lögn, för spelet kräver en hel del. Både av GPU och CPU, har en i7 950 som ligger på 30% när jag är inne i stora städer så den får med jobba lite gran iaf.

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Roserud:

Jag har ett 470 och kör på Ultra och jag ligger på konstant 100 FPS (satte max FPS 100) men sedan när jag går in i en stad så sjunker det rejält, ibland ner till 40 FPS om det är riktigt mycket folk som samlats där så att inte WoW skulle kräva en del är lögn, för spelet kräver en hel del. Både av GPU och CPU, har en i7 950 som ligger på 30% när jag är inne i stora städer så den får med jobba lite gran iaf.

Tanke har aldrig slagit er att ni kanske blir strypta av nätverksinformationen och att det inte alls har med varken CPU eller GPU att göra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nirth:

Hmm, det här kortet kan bli bra om de prisätter det rätt, kanske kring 3000kr. Jag undrar hur det här kommer prestera mot HD6950. HD6970 är väl anpassat mot GTX480/580 eller?

Ja det lär ju va billigare än 3000:- om det ska konkurrera prismässigt mot dubble 6850's i CF som i dagsläget ligger på ca 3280:-. Klockar man 6850's till samma som 6870 presterar det följande:

Vad motiverar ett köp av ett 570 eller 580 för den delen när dubbla 6850's presterar bättre och drar mindre?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tanke har aldrig slagit er att ni kanske blir strypta av nätverksinformationen och att det inte alls har med varken CPU eller GPU att göra.

Nej, det går ju att kolla belastning på GPU och CPU. Sen går det även att kolla mängden nätverkstrafik, men inte huruvida nätverkskretsen skulle bli en flaskhals som stoppar GPU från att rendrera frames.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det blir en något skev jämförelse eftersom HD 4870x2 inte stödjer Dx11. lura i folk en massa bollox.

techpowerup suger, deras tester är inte pålitliga i min mening. Deras nummer stämmer nästan aldrig med sweclockers egna t.ex.

Edit:

Skrivet av zhrooms:

Jag ska ha bäst.. inte näst bäst.. GTX 580 for life!

Dubbla klockade 6850's går mycket snabbare och är billigare +drar mindre ström.. Kort och got AMD 6850 for life.. Finns 2 för 3280:- som smeker skiten ur både 570 och 580... Dock kräver det att man har extra PCI-e slot, är väl enda nackdelen.

____________________

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd

**dubbelpost**

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Bara jag som läser mellan raderna och tänker att NVidia gjorde en princip papperslansering för att bromsa AMD fast de har problem att få ut tillräckligt många kretsar som är 100% fungerande och nu tvingas släppa ett nytt kort till julhandeln med färre kärnor för att täcka in för bristen på GTX580?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadArg:

Bara jag som läser mellan raderna och tänker att NVidia gjorde en princip papperslansering för att bromsa AMD fast de har problem att få ut tillräckligt många kretsar som är 100% fungerande och nu tvingas släppa ett nytt kort till julhandeln med färre kärnor för att täcka in för bristen på GTX580?

Fel! Nvidia använder förstås sina överblivna gtx 480 som ingen vill köpa för att AMD är så mycket bättre. Dom tar ett gäng 480's, sänker klocksen, sänker minnesmängd och minnesbuss och byter ut ena 8-pin kontakten till en 6-pin, byter etikett och namn.. Bam! Ett helt nytt kort är fött; GTX 570 för otroliga 3299:-

/sarkasm

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt ser det ut som gtx 480 är bättre. Vi får väll se när testerna kommer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Vadå prestandamässigt? Prestandan vet vi ju inte än. Du menar förstås specifikationsmässigt?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusko:

Har inte TDP mer med värmeutveckling än strömförbrukning att göra?

Dock blir ju strömförbrukningen till värme.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Vadå prestandamässigt? Prestandan vet vi ju inte än. Du menar förstås specifikationsmässigt?

Yeap

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Undrar om korten i 4xx serien kommer bli billigare.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av redaktionen att leta reda på detta, inte ofta svenska siter är först ut med nyheter gällande dator hårdvara.
Lite kul också att se att "större" sidor som techpowerup länkade till sweclockers, men nog med skryt.

Gissar att GTX570 prestandamässigt kommer ligga runt GTX480 vilket tillsammans med lägre TDP värdet gör att det blir ett betydligt bättre köp än GTX480. En intressant aspekt är om vi kommer se ordentligt med produkter ute i handeln vid lanseringen, om så är fallet kan man nog anta att utbytet (yield) från GF110 tillverkningen fortfarande är lågt med tanke på den stora GTX580 bristen som råder (GTX570 lär säkerligen vara en "salvage" del till GTX580).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Nej, det går ju att kolla belastning på GPU och CPU. Sen går det även att kolla mängden nätverkstrafik, men inte huruvida nätverkskretsen skulle bli en flaskhals som stoppar GPU från att rendrera frames.

Absolut är det så men eftersom det är i städer där det vimlar av folk så pekar ju det mesta på att det har med nätverkstrafik att göra och inte GPU och CPU som sådant eftersom det klarar av öppna scener utmärkt med mera. Dessutom är knappast WoW så grafiskt krävande att det skulle kunna äta upp så pass prestanda att det skulle bli övervägande märkbart på dagens utrustning.

Sen kan det förvisso vara så att nätverkstrafiken blir så tung att processorn inte hänger med att beräkna allt folk som ska hoppa runt och springa omkring etc. Vem vet men för mig talar det för nätverkstrafik i alla fall.

Skrivet av Xaves:

techpowerup suger, deras tester är inte pålitliga i min mening. Deras nummer stämmer nästan aldrig med sweclockers egna t.ex.

-"Well, that's kind of... of your opinion man" - The dude.

Skrivet av BadArg:

Bara jag som läser mellan raderna och tänker att NVidia gjorde en princip papperslansering för att bromsa AMD fast de har problem att få ut tillräckligt många kretsar som är 100% fungerande och nu tvingas släppa ett nytt kort till julhandeln med färre kärnor för att täcka in för bristen på GTX580?

Nej det finns andra som tänker precis som du. Jag köpte inte denna lanseringen alls faktiskt. Men det finns inga lagar mot att man inte får göra så här. AMD har lite att lära från nVidia när det kommer till marknadsföring, men samtidigt har AMD bättre rykte gällande detta i entusiastkretsarna, men nVidia säljer generellt trots att de inte alltid är det bästa alternativet = bra marknadsföring.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Absolut är det så men eftersom det är i städer där det vimlar av folk så pekar ju det mesta på att det har med nätverkstrafik att göra och inte GPU och CPU som sådant eftersom det klarar av öppna scener utmärkt med mera. Dessutom är knappast WoW så grafiskt krävande att det skulle kunna äta upp så pass prestanda att det skulle bli övervägande märkbart på dagens utrustning.

Det verkar som grafiken som är krävande. Gjorde ett enkelt test. Allting stod på Ultra som sagt (8xAA och Vsync off). Stod i Stormwind med en bunt andra spelare (uppskattar cirka 30-35) där och zoomade ut och hamnade på 45fps ungefär. Ställde ner shadows från Ultra till Low (från högsta till lägsta), och ökade fps till 65-70 direkt. Antagligen har det med motorn att göra, eftersom varken GPU eller CPU är maxad (CPU max 50% på en core, och GPU load max 89% i GPU-Z, men avg var lägre).

Nu är 45 fullt spelbart, men inte maxat alltså. Jag har en oklockad GTX 470 och Intel i7 950.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Buio:

Det verkar som grafiken som är krävande. Gjorde ett enkelt test. Allting stod på Ultra som sagt (8xAA och Vsync off). Stod i Stormwind med en bunt andra spelare (uppskattar cirka 30-35) där och zoomade ut och hamnade på 45fps ungefär. Ställde ner shadows från Ultra till Low (från högsta till lägsta), och ökade fps till 65-70 direkt. Antagligen har det med motorn att göra, eftersom varken GPU eller CPU är maxad (CPU max 50% på en core, och GPU load max 89% i GPU-Z, men avg var lägre).

Nu är 45 fullt spelbart, men inte maxat alltså. Jag har en oklockad GTX 470 och Intel i7 950.

WoW:s 3D-motor i grunden är vid det här laget fruktansvärt gammal. Det har gjorts flera förbättringar som tex realtivt sett ritkigt bra stöd för upp till hela 12 trådar. Men det hjälper inte problemet med motorn i grunden som är att varenda textur som finns i ditt synfällts räckvidd buffras. Även de sidor av ett objekt du inte kan se från platsen du står. Flaskhalsen är dvs framebuffering för grafikkortet men framförallt för systemets "fysiska" minne som begränsas av att WoW är 32-bitars som i sitt led begränsas till 2GB av Windows iom att det det måste emuleras i WOW (windows on windows).

ni har säker märkt att tex orgrimmar är fruktansvärt tungt nu i 4.0.3a jämfört med tidigare. Det är pga att texturvikten förmodligen är 10ggr större, delvis för av att Blizzard vill att det ska se lite bättre ut men framförallt för att man kan flyga, och då måste texturerna existera för all area på alla objekt.

I burning Crusade när man först började kunna flyga löste jag det själv genom att köra 16GB (4x4GB) och skapade en RAM-drive i minnet där jag placerade samtliga packfiler och sökvägar för WoW inkl det virtuella minnet. Nu tar dock spelet på tok för mkt utrymme för att det ska vara realistiskt på ett singelsocket-system.

Permalänk
Medlem

Håller med om vad du säger där, kinc. Det är nog så att motorn inte hängt med utvecklingen, och det skulle kanske vara för komplext för dem att börja om från början (de lägger nog hellre resurserna på nästa MMO). Därför så klarar den inte av att utnyttja prestandaresurserna som finns tillgängliga utan "flaskar" i själva motorn.

Sen skrev jag att det inte var maxat, men egentligen så är det väl det om man nu tycker 45fps är ett ok minimum eftersom alla inställningar var på högsta. Skulle tro att jag får 60fps+ i arena med samma inställningar, då det är färre spelare och saker på en begränsad plats.

Permalänk
Medlem

Lägg WoW på en SSD, det gör stor skillnad. Tricket med RAM-drive nån nämnde var bra när mängden data var mindre. Idag blir SSD den bästa varianten av detta.

Gällande utveckling av ett nytt mmo-spel ifrån blizzard är jag tveksam till om ens det kan ersätta WoW. Styrkan med spelet är att det härstammar redan ifrån 90-talet och därför har en välgrundad story att basera sin värld på. Samt att detta även skapar en igenkänning som uppskattas av många (äldre/vuxna) spelare, rent personligen var detta något jag gillade eftersom jag hade kört de tidigare spelen. Att bygga något nytt i från grunden kan därför vara en farlig chansning.

Dessutom är det så stora förändringar nu i spelet pga cataclysm att vissa nästan klassar detta som ett slags WoW II. Fortsätter de bara att uppdatera resterande modeller etc så kommer verkligen allt att kännas som ett helt nytt spel. Gällande grafikmotorn kan man alltid hoppas att även den får en full översyn någon gång och samtidigt låter spelet kunna utnyttja 64-bit OS.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Angående 64-bit så tror jag faktiskt det är något alla MMO borde kunna dra nytta av. Såg att nästa patch av Aion kommer släppas med 32/64-bit exe t.ex. Det ska underlätta minneshanteringen vid stora pvpslag. Sen är även DX11 intressant, inte med att de ska lägga på en massa extra ögongodis, utan för att DX11 är mycket mer optimerad och bättre än DX9, så det borde kunna ge prestandavinster vid samma grafiska nivå.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Det verkar som grafiken som är krävande. Gjorde ett enkelt test. Allting stod på Ultra som sagt (8xAA och Vsync off). Stod i Stormwind med en bunt andra spelare (uppskattar cirka 30-35) där och zoomade ut och hamnade på 45fps ungefär. Ställde ner shadows från Ultra till Low (från högsta till lägsta), och ökade fps till 65-70 direkt. Antagligen har det med motorn att göra, eftersom varken GPU eller CPU är maxad (CPU max 50% på en core, och GPU load max 89% i GPU-Z, men avg var lägre).

Nu är 45 fullt spelbart, men inte maxat alltså. Jag har en oklockad GTX 470 och Intel i7 950.

Ja fast du måste ställa både grafikinställningarna i relation till något annat.

T.ex. om du kan hitta ett grafikintesivt ställe där det inte finns enormt många andra spelar, bara monster t.ex.

Sen måste du ställa det i relation till en stad, oavsett om du kör på Ultra eller Low. Jag menar att CPU ligger på 50% och GPU ligger på 89% tyder på andra faktorer som flaskar. Din rigg bör klara av ett spel som WoW utan problem. Som sagt, nätverkstrafiken också hårddisken som det diskturas ovan, Kinc har ju en bra poäng där. Det blir ett jävla buffrande av texturer. Men som sagt, i ett monsterintensivt område torde samma scenario som i städerna uppstå. Inte sant?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt