Rambus kräver avgifter för DDR, SATA, PCI-Express, Displayport

Permalänk
Melding Plague

Rambus kräver avgifter för DDR, SATA, PCI-Express, Displayport

Ökända Rambus slåss än en gång med patentportföljen och kräver licensavgifter för kretsar som använder gränssnitt som DDR, SATA, PCI-Express och Displayport – det vill säga nästa alla datorprodukter på marknaden idag.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lycka till..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Överlever dom tack vare att dom gör såhär eller..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

ojoj sjukt, de verkar väl ha rätten på sin sida? Detta kan bli dyrt för många företag och dåligt för konsumenter i USA... Ska bli intressant och se vart detta landar :/

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

"I praktiken innebär det att Rambus försöker stoppa försäljningen av i princip alla datorrelaterade produkter på marknaden idag, åtminstone i USA."

Sällan USA, Rättegångar hit och dit..

Permalänk
Medlem

Ajdå, som vanligt är det väl inga små belopp heller det rör sig om.

Permalänk

Å hej å hå... Fick inte Rambus ganska mycket pisk när de försökte det här mot Infineon, Micron & Hynix?

Permalänk

Har rambus utvecklat alla dessa gränsnitt eller? dvs har dem patenträtten på gränsnitten?

Permalänk
Medlem

Om någon försöker nyttja en annans uppfinning gratis och strunta i uppfinnarens utvecklingskostnader etc så skall de ju tryckas dit. Jag skulle bli sjukt förbannad om någon snor mitt arbete gratis.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

låter sjukt att de kommer så här långt i efterhand

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt så har de försökt stämma för DDR redan år 2000, gick ju inte så bra för dem den gången då de själva åkte dit för bedrägeri.

Känns som att Rambus försöker leva på samma sätt som Edge games gjorde, stämma alla som har något som ens kan likna en koppling till deras varumärken utan att producera något nytt. Nu är jag ju visserligen inte 100% insatt i Rambus som företag, men jag tycker att likheten känns slående.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk

Hur kan Rambus ta patent på något som de inte har uppfunnit?
Skojar företag som Rambus ska bara stämmas och sättas i konkurs imo.

Permalänk
Medlem

Bättre de lägger ner.
De är nog bara sura för att deras då överlägsna minnesteknik inte slog igenom,
och nu försöker de dra andra företag med sig ner.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Låt mig gissa, de (tror att de) har patent på 8b/10b-encoding?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Säger bara, "Only in America"

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk

Hur ligger det egentligen till med företaget Rambus och är det verkligen dom som har utvecklat alla produkter? Eller är det så att dom egentligen har patenterat ideer dom fått när dom satt med i JEDEC.
Visst skulle det vara kul om SWEC's eminenta skara av intellektuella skulle klargöra dessa fakta.

Permalänk
Medlem

har för mig att sony använder deras teknik i playstation 3 sen e det sjukt att ett företag som inte tillverkar nåt, utan bara tar patent utan att göra nåt själva ska få hålla på men är ju så marknaden funkar patent som man kan leva gott på

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Patent Database Search Results: an/rambus AND abst/memory in US Patent Collection

Snabb sökning på assignee Rambus och memory i abstract i uspto's databas

Permalänk

Deras licensavtal, DRAM
http://www.rambus.com/assets/documents/patents/ec_dram_licens...

"Royalty[TBD]% of Net Sales of Future JEDEC DRAM containing such Licensed Feature(s)1"

Sample Controller License Agreement
http://www.rambus.com/assets/documents/patents/ec_controller_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Har rambus utvecklat alla dessa gränsnitt eller? dvs har dem patenträtten på gränsnitten?

Nope, men de anser sig ha patenträtt på tekniker som gränsnitten använder (om det är adressering, kodning eller något annat vet jag inte).

Skrivet av Herr Andersson:

Hur kan Rambus ta patent på något som de inte har uppfunnit?
Skojar företag som Rambus ska bara stämmas och sättas i konkurs imo.

Till skillnad från "skojarföretag" så har Rambus uppfunnit och tillverkat tekniker.
Och deras minnesteknik var bättre än DDR, men problemet var att de tog ut hutlöst mycket mer överpris än vad kunderna ansåg att den prestandaskillnaden var värd. Därför sålde inte produkter med Rambus-minnen särskilt bra och tillverkare slutade använda dessa.
Detta ledde till att Rambus började stämma allt och alla som på något sätt kunde vara i närheten av att inkräkta på patent på tekniker de faktiskt utvecklat, bara lite mer överdrivet.
Jag har fått intrycket av att detta har lett till att fler och fler tillverkare inte ens överväger Rambus-teknologier, vilket i sin tur har lett till att enda gången de hörs nu för tiden är när de försöker stämma någon.
Sorgligt.

Permalänk
Avstängd

Först idioten som köper solen och ska kräva avgifter för alla som är under den, och nu detta :-S Vart är världen påväg?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hur i hela världen har rambus överlevt? finns det något som dom har gjort sen 90talet ute på marknaden?
Har inte hörd något om dom sen dom förlorade mot ddr.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ja man kan läsa en hel del om Rambus stämningar på bland annat Wikipedia.
Verkar som att de fått rätt på vissa delar men mycket av stämningarna har ebbat ut i förluster för Rambus.
Verkar som att Rambus mer och mer lever på royalties än att komma på nya saker.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piddeman:

Först idioten som köper solen och ska kräva avgifter för alla som är under den, och nu detta :-S Vart är världen påväg?

Det här har varit en stor del av Rambus affärsidé i 10 år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är i Rambus fall, men om jag skulle komma på någon liten detalj i någon liten produkt som finns som komponent i hårdvara som används än idag som jag hade patent på och inte fick betalt för. Då hade jag blivit rätt pissed jag med. Men som sagt jag vet inte hur det är med Rambus om det finns lite substans i deras krav eller om de bara är skojare men de ska ju definitivt få betalt för de lösningar de kommit på.

Permalänk
Medlem

Detta betyder enbart högre priser för oss konsumenter.

Hoppas Rambus går i konkurs och all deras teknik släpps fri.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Detta betyder enbart högre priser för oss konsumenter.

Hoppas Rambus går i konkurs och all deras teknik släpps fri.

Instämmer.
Dom har inte tillfört något värdefullt känns det som, utan bara en massa stämningar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Tycker dem gör helt rätt, kan man utnyttja system så ska man gnäll på "idioterna" som skriver lagarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hur kan Rambus ta patent på något som de inte har uppfunnit?
Skojar företag som Rambus ska bara stämmas och sättas i konkurs imo.

spelar ingen roll om det är dem som uppfunnit eller inte, så länge dem har patenträttigheterna på något så är det dem som äger rättigheten till produkt/lösningen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Nope, men de anser sig ha patenträtt på tekniker som gränsnitten använder (om det är adressering, kodning eller något annat vet jag inte).

Till skillnad från "skojarföretag" så har Rambus uppfunnit och tillverkat tekniker.
Och deras minnesteknik var bättre än DDR, men problemet var att de tog ut hutlöst mycket mer överpris än vad kunderna ansåg att den prestandaskillnaden var värd. Därför sålde inte produkter med Rambus-minnen särskilt bra och tillverkare slutade använda dessa.
Detta ledde till att Rambus började stämma allt och alla som på något sätt kunde vara i närheten av att inkräkta på patent på tekniker de faktiskt utvecklat, bara lite mer överdrivet.
Jag har fått intrycket av att detta har lett till att fler och fler tillverkare inte ens överväger Rambus-teknologier, vilket i sin tur har lett till att enda gången de hörs nu för tiden är när de försöker stämma någon.
Sorgligt.

Jepp. Man är lite kluven till ämnet dock. De flesta har väl läst om Håkan Lans och hans kamp t.ex. Men Rambus är hur som helst inte en aktör någon inom hårdvaruindustrin tar seriöst dock. De har uppfunnit tekniker för en herrans många år sedan. Men idag är de väl ett blödande företag. För den dag tillverkarna övergivit alla deras tekniker helt står de där och förfaller helt. Det är bara en tidsfråga IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro