Rambus kräver avgifter för DDR, SATA, PCI-Express, Displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Detta betyder enbart högre priser för oss konsumenter.

Hoppas Rambus går i konkurs och all deras teknik släpps fri.

klart det blir högre priser nu när företagen inte har betalt sin licensavgift.
är det inte bättre att alla företagen hade från början betalat licens avgiften så hade totala kostnaden vart en fis i rymden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

klart det blir högre priser nu när företagen inte har betalt sin licensavgift.
är det inte bättre att alla företagen hade från början betalat licens avgiften så hade totala kostnaden vart en fis i rymden.

Detta beror dock helt på om hur vida dom vinner eller inte.
Docm verkar ju yrka på att vissa delar av tecknik som används är deras.
Dock är måna minnesteckniker som används idag i stort sett nya och bygger på lösningar som inte var deras från början uta teckniker som dom försökte konkurera mot.
Jag ser ingen anledning att någon skulle betala en licensavgift till ett företag som rambus som bara försöker överleva med hjälp av andras teckniker.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Detta betyder enbart högre priser för oss konsumenter.

Hoppas Rambus går i konkurs och all deras teknik släpps fri.

Släpps fri, skojar du?
Om Rambuss kursar så köper bara någon annan deras patent och fortsätter stämma skiten ur allt och alla

Sen är ju inte Rambus ett rent patent troll verkar det som, de har ju faktiskt haft egen "produktion" de var bara väldigt snabba att ta patent på saker som var på väg att standardiseras och sen gick de inte med i standardiserings avtalet där företagen delade patent med varandra.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det kan ju faktiskt vara så att RAMBUS sitter inne på en teknik de själva utvecklat, som används i stor utsträckning.

Det handlar om intellektuella rättigheter. Det är detta vi har domstolar till, rätt skall vara rätt. Sen kan man tycka vad man vill om RAMBUS men de ska fan ha rätt till sina egna uppfinningar. Att andra kan använda deras tekniker på ett bättre sätt än de själva är ju en annan sak.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tycker dem gör helt rätt, kan man utnyttja system så ska man gnäll på "idioterna" som skriver lagarna istället.

Skapa ett system som även idioter kan använda och bara idioter kommer vilja använda det.
Eller med andra ord: Bara för att man kan göra någonting så betyder inte det att man måste göra det. Det går alltid utnyttja system på ett sätt eller ett annat. Det finns liksom ingenting som är helt vattentätt och att Rambus kan uppföra sig som 2-åringar gör det inte till ok att de faktiskt gör det.

Skrivet av Dinoman:

Det kan ju faktiskt vara så att RAMBUS sitter inne på en teknik de själva utvecklat, som används i stor utsträckning.

Det handlar om intellektuella rättigheter. Det är detta vi har domstolar till, rätt skall vara rätt. Sen kan man tycka vad man vill om RAMBUS men de ska fan ha rätt till sina egna uppfinningar. Att andra kan använda deras tekniker på ett bättre sätt än de själva är ju en annan sak.

Med Rambus historia av att sno vad andra gör, patentera det och sen snyfta om att folk snor från dem så är det ju högst tvivelaktigt att de faktiskt uppfunnit någonting själva. Och även om de nu skulle ha uppfunnit någonting själva, varför vänta tills nu? Det är ju knappast som att DDR, SATA, PCI-e m.m. är någonting nytt. Det mesta har en massa år på nacken och så galet lång tid tar det inte att komma fram till att de inte kommer få några licenspengar. Då har de istället väntat tills nu bara för att det ska få så stort genomslag som möjligt. De har med andra ord låtit sin uppfinning utnyttjas. Så visst att rätt ska vara rätt, men då får de ju också skylla sig själva istället för att på detta sätt försöka straffa konsumenterna, vilket det faktiskt blir när de väntar tills nu istället för att ha sagt ifrån från början när produkternas spridning var mindre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Om någon försöker nyttja en annans uppfinning gratis och strunta i uppfinnarens utvecklingskostnader etc så skall de ju tryckas dit. Jag skulle bli sjukt förbannad om någon snor mitt arbete gratis.

Dumheter. Rambus är ett patenttroll, ingenting annat. Dessutom är flera av dessa "arbeten" såväl triviala som utvecklade annorstädes. Tekniken som Rambus utvecklat är redan gammal och självklar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

yay! här ser vi ju tydligt hur väl anpassade våra patentlagar är. Passar perfekt in i samhället...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Testpilot

@ Belga

Jag är faktiskt inte insatt alls i detaljerna här och vet att RAMBUS har ett dåligt rykte. Men vad jag har förstått så har RAMBUS försökt på annan väg än att använda sig av domstolar att få rättighetspengar för sina intellektuella rättigheter, i många år.

Skrivet av Söderbäck:

yay! här ser vi ju tydligt hur väl anpassade våra patentlagar är. Passar perfekt in i samhället...

Du menar att projekt som pågår i år och kostar företag miljoner kronor skall genast bli var mans egendom och den som har investerat miljoner i frågan skall bara vara nöjd och dela med sig? Eller menar du att patentlagarna som sådana bör omstruktureras?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hoppas Rambus gör comeback och konkurrerar med DDR3 och DDR4!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Hoppas Rambus gör comeback och konkurrerar med DDR3 och DDR4!

Haha. Humor XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ärligt talat... patenträttigheter i all ära men ett storföretag som Rambus som stulit sina produkter från sina egna utvecklare och andra företags utvecklare kan dra åt H*lvete!

Det är en jävla skillnad på om det är en ensam innovatör(läs Håkan Lans) som måste slåss mot storföretag(som Rambus) för att de har snott hans verk och vägrar betala licensen. Inte för att just Rambus har gjort det men i princip alla stora tillverkare av datorer och grafikkort har gjort det. Då ska det vara skadestånd i miljardklassen i min mening. Ska inte finnas ett skit kvar av det företag som utnyttjat innovatören isåfall, sug pengarna ur det tills det stupar. För alla de pengarna är ändå tjänade med hjälp av någon annans arbete och begåvning. Fy f*n säger jag bara!

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intel, och ett par andra jättar samlar ihop sina advokatarméer och stämmer Rambus tillbaka till stenåldern deras tekniker och patent hör hemma!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av belga:

Skapa ett system som även idioter kan använda och bara idioter kommer vilja använda det.
Eller med andra ord: Bara för att man kan göra någonting så betyder inte det att man måste göra det. Det går alltid utnyttja system på ett sätt eller ett annat. Det finns liksom ingenting som är helt vattentätt och att Rambus kan uppföra sig som 2-åringar gör det inte till ok att de faktiskt gör det.

Det är upp till den som tyder lagen för tillfället att uppskatta, det är väl därför lagar finns för att inte alla i samhället ska ta sina tankar och idéer om sina medmännsikor och göra nåt dumt? t.ex som nån annan i tråden erbjöd sig att göra "avrätta rambus folket med nackskott".

Rätt och fel är en personlig uppfattning och inte det som anses så av "sammhället" för om så vore fallet skulle väl inte alla "orättvisor" finnas nu när alla tycker att det är så hemskt med krig, svält, trafficing osv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Du menar att projekt som pågår i år och kostar företag miljoner kronor skall genast bli var mans egendom och den som har investerat miljoner i frågan skall bara vara nöjd och dela med sig? Eller menar du att patentlagarna som sådana bör omstruktureras?

Jag menar inte att man ska ta bort alla patentlagar. Utan patentlagar kommer det såklart inte satsas på dyra och tidsintensiva projekt. Det jag ville säga var att dagens patentlagar inte bara hjälper utan även stjälper utveckling i många fall.

Det finns otaliga exempel på patent som i min mening är helt oförsvarbara. Exempel är platta sladdar till hörlurar eller multitouch som inte kräver långa forskningsprojekt utan det är en idé som råkar dyka upp hos någon. Att man skall låsa ute alla andra från att använda dessa idéer är enligt mig utvecklingshämmande, och det är väl just utvecklingsframsteg man vill främja med patentlagar eller?

I fallet som rör denna nyhet så vet jag inte exakt vad patenten rör så jag vågar inte säga för mycket, men när Rambus vill förbjuda försäljning av flera typer av datorkomponenter så är ju även detta utvecklingshämmmande. Jag vet inte om jag kan se hur utvecklingen skulle gynnas av detta.

Såeee... jo, jag vill ha patentlagar, men dessa bör vara anpassade för att främja utveckling utan att stjälpa utveckling samtidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det här har varit en stor del av Rambus affärsidé i 10 år nu.

äh, man kan inte ta patent på utveckling, då får dom ta tillbaka PCI, PCI-E m.m som det var från början och inte dom senare som säkerligen är mycket bättre än dom första gränssnitten

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se om de vågade ge sig på Intel eller AMD, ser inte dem i listan av företag de nu ger sig på. Men jag antar att de räknar kallt med att en sådan process skulle de inte överleva, utan bli krossade av Intel's eller AMD's arméer av advokater. Nej, för helvete Rambus ta er i kragen och utveckla något nytt istället för att förstöra för andra, som helt klart klarat av att göra mynt av era så kallade idéer det är mer än vad ni själv klarade av.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@ Belga

Jag är faktiskt inte insatt alls i detaljerna här och vet att RAMBUS har ett dåligt rykte. Men vad jag har förstått så har RAMBUS försökt på annan väg än att använda sig av domstolar att få rättighetspengar för sina intellektuella rättigheter, i många år.

Rambus har ett välförtjänt dåligt rykte vilket är hela poängen. Det är inte första, och troligen inte sista, gången de försöker sko sig på andras arbete. Ironin i det hela är ju att de gör det genom att hävda att andra gör samma sak.

Men jag ställer mig ändå tvivlande till att de försökt i många år. Jag menar hur lång tid ska det ta innan man kommer fram till att det inte kommer fungera utanför domstolarna? Teknikerna de nämner har vart på marknaden i flera år, och kända i fler ändå. Så det måste bli en hel del år de har försökt. Och är man så seg till att skydda sitt eget (förutsatt att det faktiskt är deras eget) så tycker jag faktiskt att man själv gett upp på kanske inte allt, men en del av det man ska ha rätt till när man hävdar att "rätt ska vara rätt".

Jag menar hade det bara vart sina egna patent de ville skydda så hade detta vart enklare att göra i början. Ta striden från start istället för att låta det dra ut på tiden såhär mycket. Nu är det större delen av USAs datormarknad de vill stänga av tack vare att de väntat så länge så teknikerna i fråga hunnit bli så stora. Från början hade det rört sig om en liten del av marknaden, vilket är bra mycket mer troligt.

Så rimligen handlar det ju inte om att de vill skydda sitt eget. Att de istället väntat tills nu för att kunna försöka klämma ur så mycket pengar ur det som möjligt är ju bra mycket mer troligt när man ser till deras tidigare uppförande i liknande frågor.

Skrivet av Asheileon:

Det är upp till den som tyder lagen för tillfället att uppskatta, det är väl därför lagar finns för att inte alla i samhället ska ta sina tankar och idéer om sina medmännsikor och göra nåt dumt? t.ex som nån annan i tråden erbjöd sig att göra "avrätta rambus folket med nackskott".

Rätt och fel är en personlig uppfattning och inte det som anses så av "sammhället" för om så vore fallet skulle väl inte alla "orättvisor" finnas nu när alla tycker att det är så hemskt med krig, svält, trafficing osv?

Ja rätt och fel är en personlig uppfattning, men att behöva skapa lagar och regelverk utformade för småbarn (d.v.s. som täcker in allting) bara för att det skulle vara för mycket begärt att förvänta sig att vuxna och ansvarstagande människor/företag ska kunna uppföra sig är ju bara löjligt.

Som sagt, bara för att man kan göra någonting betyder inte det att man behöver göra det. Skulle man behöva idiot-säkra allting så skulle det bli en väldigt underlig värld att leva i. Tänk bara på konceptet av en butik. Varor ligger framme för att man ska kunna plocka med sig dem till kassan och betala. Men man kan ju spela dum och ta sakerna och gå. Det är visserligen ett brott men det går att göra. Det sitter ju ingen skylt på dem där det står "betala i kassan". Det är liksom bara förutsatt att man ska förstå så mycket själv. Samma sak gäller patentreglerna. Det är förutsatt att man ska använda sig av dem för att skydda sina egna saker, inte som en affärsidé för att tjäna pengar på vad andra gör (nu förutsätter jag att Rambus inte uppfunnit det dem hävdar rätt över själva. Jag finner det rimligt med deras tidigare historia).

Så även om det går att utnyttja ett system så är det ju fortfarande inte ok att göra det om man rimligen kan anta att det inte var tänkt att fungera på det sättet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

himskans massa text

Jag har ofta liknat samhället vi lever i idag för ett bubbelplastsamhälle. Där vi alla ska lindas in i bubbelplast pga risken att vi kanske råkar skada oss någonstans eller råkar göra något vi kanske inte borde gjort.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Skrivet av ninnuam:

Och jag står faktiskt för det jag skrev.

Bra för dig, det gör jag med när annat inte är fördelaktigt.

Skrivet av belga:

Rambus har ett välförtjäntJa rätt och fel är en personlig uppfattning, men att behöva skapa lagar och regelverk utformade för småbarn (d.v.s. som täcker in allting) bara för att det skulle vara för mycket begärt att förvänta sig att vuxna och ansvarstagande människor/företag ska kunna uppföra sig är ju bara löjligt.

Som sagt, bara för att man kan göra någonting betyder inte det att man behöver göra det. Skulle man behöva idiot-säkra allting så skulle det bli en väldigt underlig värld att leva i. Tänk bara på konceptet av en butik. Varor ligger framme för att man ska kunna plocka med sig dem till kassan och betala. Men man kan ju spela dum och ta sakerna och gå. Det är visserligen ett brott men det går att göra. Det sitter ju ingen skylt på dem där det står "betala i kassan". Det är liksom bara förutsatt att man ska förstå så mycket själv. Samma sak gäller patentreglerna. Det är förutsatt att man ska använda sig av dem för att skydda sina egna saker, inte som en affärsidé för att tjäna pengar på vad andra gör (nu förutsätter jag att Rambus inte uppfunnit det dem hävdar rätt över själva. Jag finner det rimligt med deras tidigare historia).

Så även om det går att utnyttja ett system så är det ju fortfarande inte ok att göra det om man rimligen kan anta att det inte var tänkt att fungera på det sättet.

Då förutsätter man som du säger att alla tänker lika eller iaf borde göra det, facism?

Hursom haver så hoppas jag att du förstår att jag bara börjar trolla om jag måste skriva vidare om det här
Felmarginal för "idioter" kommer man alltid vara tvungen att tänka på i sammhället om "demokrati" och "yttrandefrihet" och "fri handel" och sånt ska finnas, det är ju trots allt rätten att bete sig som en odåga som samhället ger dig och speciellt mig ioch med alla lagar och hål som går att hitta här och där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hur kan Rambus ta patent på något som de inte har uppfunnit?
Skojar företag som Rambus ska bara stämmas och sättas i konkurs imo.

De kan ha köpt rättigheterna......

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Dumheter. Rambus är ett patenttroll, ingenting annat. Dessutom är flera av dessa "arbeten" såväl triviala som utvecklade annorstädes. Tekniken som Rambus utvecklat är redan gammal och självklar.

Om du tar fram något nytt och några år senare snor någon det och använder det som grund i sin produkt så tycker du det är ok? Det gör inte jag och inte heller lagen

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Först idioten som köper solen och ska kräva avgifter för alla som är under den, och nu detta :-S Vart är världen påväg?

Om han äger rättigheterna så äger han ansvaret och skall stämmas i 99% alla som dör här i världen; medhjälp till vållande till annans död. Och eftersom att han förmodligen inte skulle sluta med den uppgiften så skulle han nog i många länder avrättats.
Tänk dig, vållande till annans död i flera miljarder fall. Det är inget genomtänkt argument han använder sig utav.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Jag har ofta liknat samhället vi lever i idag för ett bubbelplastsamhälle. Där vi alla ska lindas in i bubbelplast pga risken att vi kanske råkar skada oss någonstans eller råkar göra något vi kanske inte borde gjort.

Skyddsnät är bra att ha, bubbelplats är overkill

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är många som säger att Rambus har snott teknologi från andra för att sedan patentera den och idka utpressning. Kan ni som påstår detta belägga era påståenden med relevanta länkar till information om detta? Jag säger inte att det inte är så, men jag stör mig en aning på att diskussionen just nu bygger på en massa lösa rykten.

Det hade varit coolare att slänga upp lite länkar så att folk kan bilda sig en bättre uppfattning om företaget. Att större delen av deras intäkter kommer från stämmningar av diverse företag belyses t.ex. av denna artikel: " The company doesn't really build much these days, but has spent more than a decade suing computer-memory chipmakers that refused licensing deals. Just last year the company got about 96% of its $113 million in revenue from patent licensing royalties, and in January 2010 it reached a milestone settlement with Samsung for around $900 million." Nvidia loses patent infringement suit against Rambus - TechSpot News

Så, kan vi få lite mer hållfasta bevis/artiklar som handlar om hur rambus snor andras teknologier?

Permalänk
Medlem

Denna artikel är rätt kort och kronologisk. Den tar upp tidigare historik om hur rambus antingen licensierar sina teknologier eller stämmer diverse tillverkare. Intressant nog står det om att Rambus förstör viktiga dokument för att öka sina chanser i ett rättsfall!
"In March 2005, Rambus had its claim for patent infringements against Infineon dismissed. Rambus was accused of shredding key documents prior to court hearings, the judge agreed and dismissed Rambus' case against Infineon."
Rambus

Vilket härligt företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

Denna artikel är rätt kort och kronologisk. Den tar upp tidigare historik om hur rambus antingen licensierar sina teknologier eller stämmer diverse tillverkare. Intressant nog står det om att Rambus förstör viktiga dokument för att öka sina chanser i ett rättsfall!
"In March 2005, Rambus had its claim for patent infringements against Infineon dismissed. Rambus was accused of shredding key documents prior to court hearings, the judge agreed and dismissed Rambus' case against Infineon."
Rambus

Vilket härligt företag

Jag finner det intressant att dom redan har förlorat en gång angående rättigheterna till sdram och ddr XD
Nu försöker dom igen.
Som jag förstod det så försökte dom köpa rättigheterna men lyckades inte och sen stödde dom sdram men utvecklade det aldrig i någon form utan kom i stället på xdr ram för grafikkort. Vad jag vet så används väl inte xdr ram utan det är gddr i alla kort ute?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

trolll

Ännu en gång visar dessa företag hur patentsystemet inte fungerar, det skall vara tillför att främja uppfinningar ... inte som nu sätta käppar i hjulet!

Stor företag lägger ofta "patentmattor" kring eventuella framtida tekniker för att förhindra andra företag att verka inom området ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ännu en gång visar dessa företag hur patentsystemet inte fungerar, det skall vara tillför att främja uppfinningar ... inte som nu sätta käppar i hjulet!

Stor företag lägger ofta "patentmattor" kring eventuella framtida tekniker för att förhindra andra företag att verka inom området ....

Lagen är lagen, och när det gäller företag så brukar alltid lagen vara till för att främja fula företag eller företags intressen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag börjar mer och mer hata de patentlagar vi har på denna jord. Största problemet är att dom hänger kvar för så lång tid framöver. Varför ska någon kunna ha ett patent längre än sex månader? Inom den tiden så har man skaffat sig det lilla försprång som man behöver för att tjäna in pengarna man lagt ut på forskning och utveckling av produkten eller tjänsten.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

RAMBUS är ett patenttroll som bör gå samma öde till mötes som t.ex. SCO.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max