Medialösningar i nya lyan (tips och idéer)

Permalänk

Medialösningar i nya lyan (tips och idéer)

Hej!
Jag har flyttat till en ny lägenhet där jag tvingas tänka om gällande uppspelning av media.
I min förra lägenhet hade jag min stationära PC alldeles bredvid TV:n och stereon i vardagsrummet, men i min nya lägenhet har jag tänkt ha datorn i sovrummet. Detta skapar främst två problem som måste lösas och jag hoppas på lite tips och råd här.

Förr körde jag DVI->HDMI från datorn till TV:n och analog komponent för ljudet (Asus Xonar D2) till stereorecievern. Det blir dock inte lika enkelt idag då PC:n som sagt kommer att stå två rum bort. Vad har ni för tips för att lösa detta? Jag har inget PS3 eller 360 heller så mediaspelarlösningar med dessa är alltså inget alternativ.

Jag har 100mbit BBB och uttaget sitter så klart i hallen (de är alltid så briljanta när de drar in bredband). Jag har börjat fundera över hur man kan göra för att dra en TP-kabel snyggt fram till datorn men det innebär en hel del problem. Hur fungerar det med trådlösa N-routrar idag? Skulle jag att kunna köra trådlöst till datorn utan att förlora hastighet? Vilken router rekommenderar ni för högst en tusing?

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ha din TV i sovrummet. Eller så skaffar du en till dator alternativt en mediaspelare och ställer vid din TV och drar nätverkskabel dit. Det är nog svårt att komma upp i 100 Mbit/s i praktiken med trådlöst nätverk. Så det är nog nätverkskablar som gäller om du inte vill förlora hastighet.

Permalänk

Ja, det är ungefär vad jag har funderat på själv, om man ska ha en mediaspelare till vardagsrummet. Har funderat på en Tvix HD N1 men vet inte riktigt hur jag ska lösa strömmningen. Då måste jag ju ha den stationära ansluten till det trådlösa nätverket. Och hur löser jag det på bästa sätt?

Jag har visserligen en extern hårddisk som jag kanske kan koppla till en router med USB-ingång och göra den till typ en NAS men jag blir begränsad gällande utrymmet.

Sedan vore det bra om det fanns någon lösning som jag kunde styra via WLANet med min Androidlur. Jag har sett att det finns många fjärrkontrollsappar men är inte helt hundra på hur alla funkar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att ha en mediaspelare med inbyggd hårddisk, alternativt med extern hårddisk och så kopierar du över dina mediafiler vid något tillfälle när andra datorn är igång. Då slipper du streama över nätverket. Är du nätverksuppkopplad kan du kopiera filerna över nätverket. Annars skulle du fysiskt kunna flytta spelaren/hårddisken mellan dator TV så behöver du inte ens något nätverk bort till din TV.

När det gäller androidlur vet jag att man kan styra XBMC.

Permalänk

Tack för hjälpen ronnylov. Jag hoppas att jag kommer att idas gå och
hämta hårddisken när jag är filmsugen bara...

Det finns inga möjligheter för styrning av någon mediaspelare via en Androidapp? jag har en app som heter Unified Remote och den ska kunna styra eller åtminstone utforska alla DLNA-enheter på ett nätverk om jag förstått det rätt. Om datorn streamar till TV:n via typ en Tvix N1, borde det kunna gå att styra med detta program då tror ni?