Permalänk
Medlem

Mini-ITX bygge

Tjenare alla gurus som hänger här...

Jag tänkte jag skulle bygga mig en ny dator... jag vill ha en minITX då jag tycker att detta format ger snyggare och stilrenare datorer...
Jag kommer att använda min dator främst till programmering i Visual Studio och lite photoshop (främst redigering av foton.)
I stort sett inget spel, så inga krav för senaste grafikkorten i dubbla uppsättningar

Jag har byggt datorer förut så jag är ingen nybörjare på att bygga, dock så var det för typ 10-12 år sen... så vad som gäller idag är jag total novice på verkar vara en större djungel idag än för 10 år sedan, eller så är det bara att man inte hänger hela dagarna på HW-sidor jaja, slutsvamlat.

Krav:
Relativt liten och stilren låda.
Kunna köra dubbla skärmar
64-bits stöd (fast det har väl nästan alla nu för tiden)
Så tyst som möjligt, men det behöver man väl knappt nämna..
Prisbild, tja inte så värst noga... den bör dock inte dra iväg mot typ 15 tusen (inkl 2 skärmar)
Mus och tangentbord funkar de jag har så det behöver inte ingå i paketet.

Funderingar:
Är det värt pengarna med SSD?
Vilken kylare ska jag ha som kyler bra och får plats i den valda lådan?
Är det dumt att ha ett passivt kylt grafikkort?
Vilken skärm bör jag satsa på? led-belyst och 1920x1080 känns som ett krav... men mer vet jag inte...

Bygget såhär långt:
Produktlista - MiniPC

Vad är helt galet?
Vad har jag missat?

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

Onödigt kraftigt grafikkort. Du klarar dig på ett som kostar max 500kr
Den enda fördelen med led-belysningen i skärmen är den lägre strömförbruknningen.
Sedan kräver det chassit moddning eftersom du inte kan ha ett grafikkort samtidigt som hårdiskburen
se bilder på Array R2 Mini ITX NAS Case - Fractal Design

Permalänk
Medlem

Om man inte ska spela så är grafikkortet onödigt. Ta ett för 300-500 kr, det duger åt ändamålen.