Permalänk
Medlem

Mini-ITX bygge

Tjenare alla gurus som hänger här...

Jag tänkte jag skulle bygga mig en ny dator... jag vill ha en minITX då jag tycker att detta format ger snyggare och stilrenare datorer...
Jag kommer att använda min dator främst till programmering i Visual Studio och lite photoshop (främst redigering av foton.)
I stort sett inget spel, så inga krav för senaste grafikkorten i dubbla uppsättningar

Jag har byggt datorer förut så jag är ingen nybörjare på att bygga, dock så var det för typ 10-12 år sen... så vad som gäller idag är jag total novice på verkar vara en större djungel idag än för 10 år sedan, eller så är det bara att man inte hänger hela dagarna på HW-sidor jaja, slutsvamlat.

Krav:
Relativt liten och stilren låda.
Kunna köra dubbla skärmar
64-bits stöd (fast det har väl nästan alla nu för tiden)
Så tyst som möjligt, men det behöver man väl knappt nämna..
Prisbild, tja inte så värst noga... den bör dock inte dra iväg mot typ 15 tusen (inkl 2 skärmar)
Mus och tangentbord funkar de jag har så det behöver inte ingå i paketet.

Funderingar:
Är det värt pengarna med SSD?
Vilken kylare ska jag ha som kyler bra och får plats i den valda lådan?
Är det dumt att ha ett passivt kylt grafikkort?
Vilken skärm bör jag satsa på? led-belyst och 1920x1080 känns som ett krav... men mer vet jag inte...

Bygget såhär långt:
Produktlista - MiniPC

Vad är helt galet?
Vad har jag missat?

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem

Onödigt kraftigt grafikkort. Du klarar dig på ett som kostar max 500kr
Den enda fördelen med led-belysningen i skärmen är den lägre strömförbruknningen.
Sedan kräver det chassit moddning eftersom du inte kan ha ett grafikkort samtidigt som hårdiskburen
se bilder på Array R2 Mini ITX NAS Case - Fractal Design

Permalänk
Medlem

Om man inte ska spela så är grafikkortet onödigt. Ta ett för 300-500 kr, det duger åt ändamålen.

Ta den här skärmen som har e-IPS. Bättre än TN. Dock kanske något låg upplösning: LG 22" TFT W2220P-BF - Inet.se
Alternativt den här: HP TFT ZR24W 24" IPS-panel - Inet.se

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Onödigt kraftigt grafikkort. Du klarar dig på ett som kostar max 500kr
Den enda fördelen med led-belysningen i skärmen är den lägre strömförbruknningen.
Sedan kräver det chassit moddning eftersom du inte kan ha ett grafikkort samtidigt som hårdiskburen
se bilder på Array R2 Mini ITX NAS Case - Fractal Design

Ok ska kika på ett annat grafikkort.

Ajdå, det hade jag missat, känner du till på rak arm om det finns något liknande som inte behöver moddning, eller måste man gå upp till storleken Lian Li PC-Q07B (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin (Lian Li PC-Q07B) för att slippa modda?

Visa signatur

// David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Om man inte ska spela så är grafikkortet onödigt. Ta ett för 300-500 kr, det duger åt ändamålen.

Ta den här skärmen som har e-IPS. Bättre än TN. Dock kanske något låg upplösning: LG 22" TFT W2220P-BF - Inet.se
Alternativt den här: HP TFT ZR24W 24" IPS-panel - Inet.se

Ok, får läsa på lite om panelerna... dock känns 2 * 3500 som mesta laget för skärmarna, men det kanske det är värt... visst man kan ju ta en till att börja med men då finns ju risken att man inte får en likadan när man köper en andra... men det kanske man kan leva med....

Visa signatur

// David

Permalänk

Om huvudsyftet är programmering, och Photoshop är mer av en bisyssla, skulle jag säga att man inte någon dyr skärm behöver.

Skulle sedan föreslå ett enklare grafikkort, vilket du ska välja beror på hur viktig ljudnivån är vs hur många spel du vill spela (dina övriga uppgifter ställer inga krav på grafikkortet), tänk på att hju enklare grafikkort du använder desto mindre ström drar det desto mindre värme alstrar det desto mindre/långsammare behöver fläktarna i datorn snurra.

En SSD ska du givetvis ha, om du ska syssla med programmering och därför är lite mer tech-savy än normala användare finns det riktigt små SSD (40 GB), men det finns också större om du känner att du behöver mer marginal alternativt om du vill köra flera vmware-instanser på den. Notera att du kan ha både en SSD och en vanlig mekanisk HDD i samma dator, det finns få anledningar att begränsa sig till bara SSD eller HDD.

Permalänk

Denna skärm är riktigt bra för priset, svårt att hitta en bättre skärm i den prisklassen. DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestandaskärm med IPS-panel - Specifikationer

Sen tycker även jag att grafikkortet är lite överdimensionerat. Kör ett budgetkort så spar du lite pengar att lägga på ev. SSD.

Permalänk
Medlem

Okej... nu har jag tittat på detta igen efter jul och nyår....

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=543875

Hur ser detta ut?
Saknas det något?
Får allt plats i lådan (utan modd)?

BTW, ang monitor så blev det två Benq G2420HDBL, de duger till mig

Tack på förhand.
// David

Visa signatur

// David