Plattform med 32GB minne för vmware host (8x2k8r2 vm), ,htpc och filserver.

Permalänk
Medlem

Plattform med 32GB minne för vmware host (8x2k8r2 vm), ,htpc och filserver.

Kör idag 8 virtuella 2k8 R2 (sql, tmg, ad, dns, iis, rds, exchange osv...). Servern står även som htpc och huserar all media i hushållet dvs filmer, musik osv...även squeezeboxserver.

Den ligger idag runt 15% i snitt på dygnet...där den toppar kanske 25-30% när det körs 1080p film i xbmc. Problemet är minnet på 8 GB som är totalt slut. Specen idag är E6600, 8GB DDR2, ION chipset och 10x2.0TB disk samt SSD för system och virtuella maskiner.

Skulle behöva uppgradera den till något med nvidiakort (hw acc) och 32 GB ram. Vad skulle ni tipsa om?
Har inte jätte bråttom med inköp men gärna innan sommaren. Sitter dock och funderar på 4x32GB DDR3 och en 1366 platta med valfri 1366 cpu, men ser att SB drar bra mycket mindre ström vilket är viktigt då jag inte vill ha oväsen. Så vill inte gärna ha svaret att köpa en 980x för det behovet finns inte, minne är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Du behöver alltså 4x8GB moduler?

Permalänk
Medlem

Yes, försökte hitta 4x8GB non-ECC men det verkar inte existera ännu, vilket gör att jag förmodligen inte kan köra på SB 1155 utan måste gå på 1366. SB fungerar tydligen inte ens ihop med ecc-minnen även om man kör dem utan ecc påslaget.

Permalänk

Sandy Bridge är ju bara en mainstream socket, Ivy Bridge kommer troligtvis sopa mattan av 2600k. Dock äre ett tag dit tro jag. Har inget realise datum

Permalänk
Medlem

Verkar som om den släpps Q4 vilket är väl långt fram för min del. Men 1366 klarar väl ecc?

Permalänk
Medlem

hmm kanske någon form av server plattform vore något för dig? där brukar man ofta kunna kräma på med rejält med minne och kanske dubbla 4 kärniga cpuer eller liknade...men det brukar oxå komma med en hög prislapp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Stämmer och en server plattform drar väldigt mycket så den kräver således helt andra chassin, kylning osv för att komma ner i volym.
Men med lite tur får man svar från datorfirman imorgon om 1366 kan köra DDR3 ECC utan att nyttja ECC.

Permalänk

ASUS P8P67 WS Revolution
Intel LGA1155 Platform / Intel® P67 Express Chipset/Nvidia NF200 (Sandy Bridge)
Max. 32 GB, DDR3 2133(O.C.)*/1866(O.C.)/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
1 x Intel® 82574L GbE LAN 1 x Intel® 82579 Gigabit LAN

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=dzgoion0wgHoT7tp

Permalänk
Medlem

Hittar inga non-ecc 8Gigare...

Permalänk

8x4= 32, räkna minneskortplatserna 8 GB moduler är på G

Permalänk
Medlem

Jasså det år på G. Vilket märke, har du nån länk?

Blev till att köra servern på en mac pro tills det kommer minneskapslar i rätt storlek....Men är fortfarande hugat intresserad av möjliga lösningar. Känns som om en 2600K,2600 eller dylik + 1155 planka och 4x8 GB skulle sitta bäst.