Android - Samsung Galaxy S - Hur man optimerar batteritiden

Permalänk
Medlem

Android - Samsung Galaxy S - Hur man optimerar batteritiden

UTDATERAD - ANVÄND INTE.

Tjenare alla SweClockers!

Efter att ha haft min Samsung Galaxy S i ett halvår + - någon dag så har jag märkt att den drar ovanligt mycket batteri. Därför så lurkade jag runt i mobilen och kollade efter olika sätt att optimera batteritiden på. Allt detta har jag gjort praktiskt i steg för att kolla efter eventuella förbättringar. Men nu har jag sammanfattat listan för ett så bra resultat som bara möjligt.

Notera att detta kan variera hur slitet ditt batteri redan är.

Jag kommer här nedanför skriva lösning i vanlig text, kursiv för förklaring (om behövs) och fet för hur du ska göra för att ställa in lösningen eller vart du skaffar den. Jag kommer bidra med QR-Kodar för att du enkelt ska kunna ladda ner eventuella applikationer du kan behöva.

__________________

1. Din display är 4 " stor och kan därför dra mycket batteri, det är inget nytt och troligen ganska uppenbart. Vi börjar med att stänga av automatisk belysning och sänker den till lägsta.
Meny > Inställningar > Display > Ljusstyrka

Här stänger du av automatisk ljusstyrka genom att kryssa ur boxen.
Sänk nu till allra lägsta, lägsta är inte svårt att se på skärmen trots att den är lägst.

__________________

2. Nätverksfunktioner såsom Wi-Fi och 3G kan dra mycket batteri och är en av dom större anledningarna till att ditt batteri slipas mot 0 %.
Meny > Inställningar > Trådlöst och nätverk

Här finns det "Mobila nätverk" och "Wi-Fi - Inställningar". Gå in i Mobila nätverk och slå av "Använd paketdata". Detta slår av 3G nätet. Om du nu går in i Wi-Fi Inställningar så kan du avaktivera den med det översta alternativet.

__________________

3. Jag utgår från att du inte har det på konstant men vi kör iaf en genomgång på det. Om du har aktiverat Bluetooth eller Mobil åtkomstpunkt rekommenderar jag att du stänger av dom. Detta kan dra mycket batteri och bör inte vara på konstant.
Meny > Inställningar > Trådlöst och nätverk > Bluetooth-inställningar eller Mobil åtkomstpunkt

Här hittar du (i Bluetooth-inställningar) allra längst upp alternativet om den ska vara igång eller inte, kryssa ur rutan, så den stängs av. Gå in i Mobil åtkomstpunkt och slå av den. Den ska vara av som default men man vet aldrig.

__________________

4. Alla vibrationer eller knappljud orsaker att vibratorn i mobilen går igång (drar gott om batteri) och allt ljud kommer via högtalaren (drar också batteri i längden) så vi kan slå av detta genom att gå in i ljudinställningar och slå av dom.
Meny > Inställningar > Ljud

Gå in i "Vibrera" och sätt den till Aldrig. Detta slår av vibrationsfunktionen. Gå nu längre ner och kontrollera att du inte har Knappljud, Ljud vid val, skärmlås eller vibrationsåterkoppling kryssade. Detta sparar på batteri i en liten mängd.

__________________

5. Flygläge. En funktion som stänger av alla nätverksfunktioner och håller telefonen på ett stadie som kan klassas som nästan avstängd. Den sparar mycket ström men gör det svårt för dig att kunna skicka sms, ringa och sitta på internet.
Meny > Inställningar > Trådlöst och nätverk

För att aktivera flygläge så måste du kryssa i rutan som är längst upp. Kryssa ur den för att aktivera alla nätverksfunktioner som försvann medan den var aktiverad.

__________________

6. Skärmtimeout kan vara en bra idé att sänka till 15 sekunder eftersom den stänger av skärmen när den inte används nästan omedelbart. Detta sparar på ström eftersom skärmen är en av dom största anledningarna till att batteriet töms.
Meny > Inställningar > Display

Klicka på Skärmtimeout som kommer ta fram en lista med alternativ. Om du inte kan se 15 sekunder får du skrolla upp och välja den (den översta). Detta kommer göra att om du inte gör något på telefonen stängs skärmen av efter 15 sekunder.

__________________

7. GPS är något jag sällan använder och är nästan alltid avslagen för mig men om du har den aktiverad är det starkt rekommenderat att slå av den. Den drar mycket batteri och används nästan aldrig till annat än Latitude, Google Maps eller annan applikation.
Meny > Inställningar > Plats och säkerhet

Här hittar du "Använd GPS-Satelliter" och tillägget "Sensorhjälp". Dessa (båda) slår du av genom att kryssa ur rutan. GPS behövs nästan aldrig, om så aktiveras den ofta automatiskt genom applikationen.

__________________

8. Bakgrundsdata är en regel du kan ställa in som gör att program kan synka deras data med en server eller annan. Genom att slå av det gör du så att program inte har tillåtelse att ansluta till nätverk (3G, Wi-Fi) för att göra det. Detta ska spara ström i en väldigt liten mängd men ändå.
Meny > Inställningar > Inställningar för konton och synkronisering

Kryssa nu ur bakgrundsdata och Automatisk synkron. Detta slår av funktionen för synkning mellan applikationer.

__________________

9. Energisparläge är en snabb funktion precis som flygläge som ställer telefonens inställningar till att göra att skärmen drar mindre ström. Jag själv märkte inte någon större skillnad med detta aktiverat men det är uppenbarligen enligt andra också en bidragande faktor.
Meny > Inställningar > Display

Kryssa i alternativet att använda Energisparläge.

__________________

10. Saker som Live bakgrunder (animerade bakgrundsbilder) eller Widgetar som uppdateras för t.ex. läsa nyheterna från webben eller liknande kan dra på batteriet och bör därför stängas av eller undvikas att använda överhuvudtaget.
Håll fingret i ca 3 sekunder mot bakgrunden (hemskärmen) tills en lista kommer fram > Wallpaper

Här kan du byta vad du ska ha för bakgrundsbilder osv. Välj helst inte live wallpapers. Dom är animerade, drar mer batteri än en stilla bild och enligt mig onödiga eftersom jag inte stirrar på bakgrundsbild hela dagarna. Om du har en widget som visar nyhetsflöden eller liknande (uppdaterande applikationer) så rekommenderar jag att du har väldigt få eller inga alls av dom.

__________________

Ovanför är ett fåtal exempel av vad jag gjort för att optimera livstiden på min telefon. Varje lösning kanske verkar som om den gör lite men i längden så blir det mycket.

Nedan kan du läsa om de olika appar jag använder för att spara ström och för att snabbt byta inställningar.

[I]Automatic Taskkiller[/I]... är en väldigt bra applikation som du kan ställa in för att slå av applikationer med intervaller eller när du låser skärmen. Detta ersätter inte din nuvarande Uppgiftshanterare utan fungerar som en separat applikation som dessutom erbjuder en widget för snabbslakt av apps. Applikationen är gratis och finns på Android Market.

Automatic Taskkiller är utvecklad av S.Tachibana och har 4/5 stjärnor i rankning.

__________________

Energistyrning... är en widget som finns på Galaxy S som standard (följer med i OS'et). För att få fram widgeten gör du som vanligt. Du håller in fingret 3 sekunder mot bakgrundsbilden (eller hemskärmen om du föredrar) och väljer alternativet Widget. Här finns den.
Widget'en ser ut som en svart/grå/vit rektangel som har 5 knappar för snabbinställningar för: Bluetooth, Wi-Fi, Ljusstyrka, GPS och autorotering på skärmen.

__________________

För synpunkter, tips eller tillägg på denna listan så får ni gärna kommentera.
Ursäktar i förväg för eventuella stavfel eller grammatiska fel.

Se gärna min andra tråd för överföringslösningar till PC här.
Tack för att ni läste min guide för hur man optimerar batteritiden på Samsung Galaxy S.

//FreddyFresh

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Gillade allt förutom den delen om att använda taskkiller. Why you shouldnt be using a task killer with android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Gillade allt förutom den delen om att använda taskkiller. Why you shouldnt be using a task killer with android.

Word. Fick en liten chock när jag kom till taskkillern

Permalänk
Medlem

Den drar verkligen batteri Köpte mobilen i fredags. fick ladda upp den efter 6 timmar. sen på lördagen så höll jag på med den hela dagen från det att den laddat klart vid 12 typ från 3 på natten då jag satte den på laddning. Nu laddar jag upp den igen för tredje gång en denna helg och idag har jag inte alls haft mobilen på länge!

Permalänk
Medlem

Om man gör det som du beskriver så kan man likagärna skippa allt vad smartphones heter,jag köpte en smartphone för att använda den,inte för att slå av allt som gör den till en smartphone

Permalänk
Medlem

Punkterna 4 och 5... Ärligt talat? Vad har man för glädje av en telefon om man sätter den i flygplansläge? Då kan man ju lika gärna... tja... typ inte ha en telefon alls? Och att stänga av alla ljud och vibrationer... Om du går och tänder skärmen hela tiden för att kolla om du fått nåt meddelande eller någon har ringt, så borde det ju dra bra mycket mer batteri än de eventuella vibrationerna och ljuden.

Och om man nu ska gå på linjen med flygplansläge: Det absolut mest energieffektiva är ju såklart att helt enkelt inte ha på telefonen.

En del bra tips för den oinvigde, men jag tycker absolut inte att punkterna 4 och 5 har något större existensberättigande.

Sen angående Task Killer: Vet inte riktigt om jag köper det där rakt av. Ur en batterisynpunkt så kan det omöjligt skada att stänga ner processer. Däremot ur användarhänseende, den biten har jag inga problem med. Nu vet jag ju inte om ett "fullt minne" drar mer ström än ett tomt, men det låter ju inte otänkbart att det skulle vara så. Men jag kan ju såklart ha stenfel.

Permalänk
Medlem

Det står inte som rubrik: Android - Samsung Galaxy S - Hur du har glädje av din smartphone

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Det står inte som rubrik: Android - Samsung Galaxy S - Hur du har glädje av din smartphone

Det är inte längre en smartphone efter allt det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Det är inte längre en smartphone efter allt det där

Word.. Dock kan man ju bli trött på kort batteritid

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Word.. Dock kan man ju bli trött på kort batteritid

Absolut men tyvärr så är det den bistra sanningen med en smartphone,hur bra batteritid är det på en bärbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Absolut men tyvärr så är det den bistra sanningen med en smartphone,hur bra batteritid är det på en bärbar?

Sant. Men med tanke på hur utvecklingen går framåt så är väl bärbara snart utrotade av plattor och smartphones.. Men dom borde jobba mer med att förbättra batteritiden, kort sagt

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Punkterna 4 och 5... Ärligt talat? Vad har man för glädje av en telefon om man sätter den i flygplansläge? Då kan man ju lika gärna... tja... typ inte ha en telefon alls? Och att stänga av alla ljud och vibrationer... Om du går och tänder skärmen hela tiden för att kolla om du fått nåt meddelande eller någon har ringt, så borde det ju dra bra mycket mer batteri än de eventuella vibrationerna och ljuden.

Och om man nu ska gå på linjen med flygplansläge: Det absolut mest energieffektiva är ju såklart att helt enkelt inte ha på telefonen.

En del bra tips för den oinvigde, men jag tycker absolut inte att punkterna 4 och 5 har något större existensberättigande.

Sen angående Task Killer: Vet inte riktigt om jag köper det där rakt av. Ur en batterisynpunkt så kan det omöjligt skada att stänga ner processer. Däremot ur användarhänseende, den biten har jag inga problem med. Nu vet jag ju inte om ett "fullt minne" drar mer ström än ett tomt, men det låter ju inte otänkbart att det skulle vara så. Men jag kan ju såklart ha stenfel.

Får hålla med dig om punkt 4 & 5, skrattretande

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Han tog upp dom faktorer som kan spara batteritid. Orka såga inlägget. Dock så vill jag inte offra ljusstyrkan på skärmen eller en del andra saker, tex om jag läser ett inlägg på detta forumet så vill jag inte att skärmen ska slockna efter 15 sek så att jag måste trycka på skärmen för att läsa vidare.
Då laddar jag hellre oftare. Eller köper nytt batteri när det börjar bli kasst. Det går ju faktiskt väldigt smidigt att byta. Inte som med iphone där man pajar hela telefonen om man öppnar den och inte är megaförsiktig.

Alla smartphones verkar ha detta problemet. Det är läge att det kommer någon ny teknik snart som löser detta. Hur går forskningen/utvecklingen på denna fronten egentligen? Verkar ju vara en stor flaskhals.

Permalänk
Medlem

Angående punkt 2. Just nu kör jag 2G/3G swicher och har telefonen i 2G läge tills det är dags att gå ut på nätet då jag byter till 3G (detta gör att jag bara behöver ladda telefonen en gång varannan dag). Men du menar att om man stänger av Paketdata så fortsätter telefonen att vara i "2G läge" trots att Nätläge är inställt på WCDMA? Funktionen GSM/WCDMA verkar nämligen inte fungera om man har Tele2 abonnemang då telefonen alltid är i 3G läge även om man bara ringer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Märkt att om man alltid har Paketdata avstängt så kan man inte ta emot media i MMS. Har två MMS där bilden inte kan laddas ned.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

En del androidmobiler har har den såkallade /init buggen som innebär att en process i os:et ligger och kör ghela tiden och drar cpu kraft och batteri.

För att stänga av den gå till inställningar -> program -> utveckling -> kryssa i usb felsökning
Hjälpte för mig och många andra

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Dom flesta av punkterna TS tagit upp kan man stryka och installera appen Juicedefender istället som sköter sånt automatiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som verkligen hjälper är att ta bort onödiga widgets.. stänga av automatisk synkronisering till tex mail och sånt.. Undervolta (kräver root) .. Ju mindre skit desto bättre.

Permalänk
Avstängd

Igår drog min Galaxy S ovanligt lite batteri. Drog ur laddaren klockan 12 och under dagen så spelade jag lite, wifi på, lite surf, sms, samtal och lite pill. När jag satte den på laddning runt 23 så hade den 80% kvar (skärmens ljusstyrka på max) Kör Senaste MIUI och telefonen verkar växla mellan att suga i sig batteriet och typ inte dra något alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Igår drog min Galaxy S ovanligt lite batteri. Drog ur laddaren klockan 12 och under dagen så spelade jag lite, wifi på, lite surf, sms, samtal och lite pill. När jag satte den på laddning runt 23 så hade den 80% kvar (skärmens ljusstyrka på max) Kör Senaste MIUI och telefonen verkar växla mellan att suga i sig batteriet och typ inte dra något alls..

MIUI har gett mig och alla andra användare som kör Nexus One oerhört mycket mer batteritid iaf.
Bästa ROM:en jag testat helt klart.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eptk:

MIUI har gett mig och alla andra användare som kör Nexus One oerhört mycket mer batteritid iaf.
Bästa ROM:en jag testat helt klart.

Innan MIUI körde gb bl på Galaxy S så sög den ur batteriet och jag fick ladda den minst 2 ggr om dagen... Samma var det med CM7. Vet dock inte hur bra batteritid man får med CM7 till Galaxy S idag...
Texten kan innehålla fel då SwiftKey x suger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Innan MIUI körde gb bl på Galaxy S så sög den ur batteriet och jag fick ladda den minst 2 ggr om dagen... Samma var det med CM7. Vet dock inte hur bra batteritid man får med CM7 till Galaxy S idag...
Texten kan innehålla fel då SwiftKey x suger...

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl testa, tar ju inte så lång tid :).
Älskar MIUI gällande allt, så cleant och härligt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

7. GPS

1. Den drar inte ström om den inte används till t.ex Google Maps
2. Den kan visst användas till andra applikationer och syften, som att t.ex hitta en borttappad /stulen telefon eller lokalisera sina barn;)

Taskkiller:
1. Den avslutar alla inlästa program i minnet.
2. Inte bra då alla program måste startas om, vilket får telefonen att dra mer batteri istället, alltså motsatt effekt.

Permalänk
Medlem

Hej.

Har en Galaxy S och skulle kolla in lite av dom inställningarna som beskrevs här.......
Men hittar inte "Paketdata" inställningen...... Ska ju ligga i Inställningar\Trådlöst och Nätverk\Mobila nätverk. Men jag har bara 4 grejjer där....
Dataroaming, åtkomstpunktsnamn, nätläge och nätverksoperatör.

Nån som vet var jag hittar "Paketdata" inställningen??? Hittar inte!!