Mystisk "plystrelyd" i systemet, hva kan dette skyldes?

Permalänk
Avstängd

Mystisk "plystrelyd" i systemet, hva kan dette skyldes?

Jeg ønsker å lufte noen tanker om et problem, som helt klart ikke har noe å gjøre med høyttalerne jeg kjøpte nylig. Men jeg skjønner ikke hvorfor lyden er der.

Hvis jeg f.eks spiller av en 55 Hz lyd i Winamp (wav, signed 16bit pcm, 44100Hz), så kan jeg (like som når jeg hører på musikk) høre at det en slags plystrelyd der. Jeg hører dette via studio-monitor-høyttalerne og jeg hører dette med hodetelefonene (Koss porta pro). Det er ingen grunn til å tro at det kan være noe galt med studio høyttalerne, når jeg også hører dette med hodetelefonene.

Så hvis jeg spiller av en lav tone som 55Hz, så skulle det jo ikke komme andre lyder fra høyttalerne eller hodetelefonene.

Det jeg har finni ut, er at hvis jeg justerer equalizer for lydkortet, så dempes denne plystrelyden kraftig, men jeg skjønner ikke hva som får "plystrelyden" til å dukke opp i det hele tatt.

Plystrelyden minner om noen som forsøker å plystre og samtidig lager en dyp basslyd med stemmebåndet i halen.

Så, hvis jeg justerer equalizer verdiene fra 0db til -24db, for 2kHz, 4kHz og 8kHz spakene, så forsvinner plystrelyden jevnt. Det å øke verdiene fra 0db til +24db får plystrelyden til å komme veldig klart fram. Jeg tror lyden ligger i 4kHz området.

Jeg bruker en desktop pc, med USB lydkort fra Creative. Jeg er nesten helt sikker på at lyden var der selv med innebygde Realtek lydkortet tidligere.

---
Datamaskinen er koblet til jord, via jordet skjøteledning. Jeg har kobla et par harddisk transformatorer til denne skjøteledningen også. Disse to kontaktene har ikke jording av hva jeg har skjønt. Ingen andre ledninger koblet på denne første skjøteledningen.

De aktive studio høyttalerne er begge koblet til jord, via en annen jordet skjøteledning, og til et annet strømstøpsel. På denne skjøteledningen, har jeg også koblet til dataskjermen, som er jorda. Ingen andre ledninger koblet på denne første skjøteledningen.
---
Noen som har vært borti en slik "plystrelyd" i lyden?

Pc kabinett
USB eksternt Creative lydkort
Studio monitorer, kabel med RCA kontakter
Koss Porta pro hodetelefoner, minijack

Permalänk
Avstängd

Denne linken til youtube viser samme ulyd. En ting er jo den dype basslyden, men så er det jo en annen rar pipelyd i tillegg.
http://www.youtube.com/watch?v=DO_tEje0eMs

Denne er et greit eksempel på hva jeg synes er en slik ulyd. Noe som jeg høres helt klart med mine hodetelefoner. Hva skyldes dette?

Edit: Forresten denne youtube videoen om jording var tøff:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZGokkrsO_Y

Permalänk
Avstängd

Jeg tror jeg har løst mysteriet nå.

Jeg slipper å høre en plystrelyd når jeg spiller av en 55Hz tone i Winamp.

Ting tyder på at det er plugins i Winamp som har krasja sammen. En annen mulighet er at jeg hadde "hardware acceleration" for Nullsoft DirectSound Output plugin koblet på. Jeg avinstallerte også en DSP plugin.

Permalänk
Medlem

sorry fattar inte riktigt norska till 100% för att orka det långa inlägget, bra att du löst problemet iaf (tror jag)

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb