Asetek visar vattenkylning för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Asetek visar vattenkylning för grafikkort

Danska tillverkaren Asetek passar på att visa upp kommande produkter under Cebit 2011. I företagets monter finns bland annat vattenkylning för grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas det blir av
speciellt om dom kommer direkt med grafikkorten så man slipper byta kylare

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Avstängd

Helt okej, men känns lite jobbigt att ha dubbla slutna lösningar i chassit, speciellt om man väljer att göra likadant med processorn. Sen känns SLI lite utom räckhåll också

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Finns ju redan från CoolIt, dock inte till nyaste modellerna vad jag vet.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Helt okej, men känns lite jobbigt att ha dubbla slutna lösningar i chassit, speciellt om man väljer att göra likadant med processorn. Sen känns SLI lite utom räckhåll också

Mm om man inte har ett rätt stort torn, eller att slangarna är långa. Dock tror jag nog detta är en riktigt winner när det gäller större SLI byggen där korten sitter med mycket lite utrymme ;p

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Detta ser riktigt najs ut!

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk

GTX 590/6990 med denna lösning...! Skulle lätta kunna tänka mig att pröjsa extra för att få ett tyst grafik kort med massa OC potential samt att SLI/CF inte skulle då vara aktuellt då man redan då har två GPU,er.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice. Ska hålla koll på detta.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Sätta raddarna med fläktar i Push-Pull?

Alltså Fläkt-Radd-Fläkt-Radd-Fläkt. Borde inte de funka?

Kanske inte ger värden bästa temperaturer men med Scythe GT fläktar så borde de bli tyst och iaf acceptabla temps.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

GTX 590/6990 med denna lösning...! Skulle lätta kunna tänka mig att pröjsa extra för att få ett tyst grafik kort med massa OC potential samt att SLI/CF inte skulle då vara aktuellt då man redan då har två GPU,er.

Detta skulle vara oerhört lovande ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Finns ju redan från CoolIt, dock inte till nyaste modellerna vad jag vet.

coolits version var inte så bra heller.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Denna lösningen skulle kommit för länge sen till oss som inte vill hålla på med "riktig" vattenkylning!
Har alltid varit imponerad av vattenbygge, men inget som jag skulle ge mig på själv ! ! !

Ser fram emot när det kommer och om priset är rätt, så är det intressant!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det var fan på tiden då det är just grafikkorten som behöver mer tysta och smidiga lösningar som även är lämpliga för crossfire/sli, men det blir nog ett riktigt vattenkylningsystem till mitt framtida 6990 ändå nu när man väl har taggat upp sig och börjat planera Känns som att det kommer bli för varmt för denna fjutten ändå.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Se till att det är CF/SLI-kompatibelt med ett "vanligt" kort (finns väl ingen anledning till att det inte skulle vara det) så skulle det kunna vara riktigt trevligt att ha som övre kort av ett par i CF/SLI (är väl oftast övre kortet som blir inklämt?). Dvs att ha 1 vanligt som går helt på luft då det är billigare och inte tar lika stor plats i chassit, sen ett av dessa som kan hålla OK temps. Det andra kortet borde ju också gå kallare än i vanlig CF/SLI-konfig då det inte kommer lika varm luft ovanifrån. Hade varit perfekt för mig, ett ensamt HD6870 går riktigt tyst även i load, men när jag klämde in ett till under blev det varmt ganska snabbt och det låter en hel del (dock mycket från chassifläktarna som börjar spinna på..).

Hade gärna lagt ett par hundra extra för att få en riktigt tyst och sval CF-setup!

Permalänk
Medlem

Fan vad najs!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Om det kan hålla sig på en så pass bra temperatur och vara tyst även i full-load så är de definitivt intressant!

Permalänk
Medlem

Väntat...

Detta har jag väntat på länge, har länge undrat varför inte grafikkortet haft färdiga vattenkylningspaket för den vanlige användaren. Det är ju grafikkortet som väsnas mest vid belastning. Tror det kommer komma många fler som hakar på denna trend. Datorn blir tystare, grafikkortet får bättre kylning (överklockning) och man bibehåller garantin på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se detta på GTX 560 eller HD 6870/6950

Permalänk
Medlem

Sånt här har ju funnits tidigare, om jag inte mins fel var det inet som sålde nåt leadtek 8800 ultra med vattenkylning.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

hoppas corsair går in på samma spår

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Med tanke på priset (som det lär landa på) lär det ju nästan löna sig att köpa en billigare variant av kortet och köpa ett riktigt system, roligare och snyggare enligt min mening.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Med tanke på priset (som det lär landa på) lär det ju nästan löna sig att köpa en billigare variant av kortet och köpa ett riktigt system, roligare och snyggare enligt min mening.

Du verkar ha missförstått meningen med denna lösning då. Den kan komma väl till användning om man ska överklocka ordentligt eller har sli/crossifre konfigurationer. Eller varför inte både och ^^

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Nån som testat sätta H50 på en GPU? Nästan alla moddningar brukar ge bättre resultat än originalkylare inkl min ghettomodd med 486-fläns och 90mm-fläkt på ett Gainward-kort.

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Du verkar ha missförstått meningen med denna lösning då. Den kan komma väl till användning om man ska överklocka ordentligt eller har sli/crossifre konfigurationer. Eller varför inte både och ^^

Så om man köper ett vanligt kort och sätter på ett eget vattenblock kommer det inte gå att klocka eller vadå?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Kortet går tyvärr inte att klocka högre bara för att det är vattenkylt.
Tystare blir det absolut däremot och då särskilt då det klockas.

Mitt Gigabyte GTX580 klockar max 930Mhz vare sig det är luft eller vattenkylt.
Tempen är såklart behagligare med vatten och likaså ljudnivån.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Kortet går tyvärr inte att klocka högre bara för att det är vattenkylt.
Tystare blir det absolut däremot och då särskilt då det klockas.

Mitt Gigabyte GTX580 klockar max 930Mhz vare sig det är luft eller vattenkylt.
Tempen är såklart behagligare med vatten och likaså ljudnivån.

Min poäng är dock att jag tycker att man lika gärna kan köpa ett vanligt kort som förmodligen blir billigare sen kanske lägga på lite och köpa ett riktigt vattensystem, roligare och enligt mig snyggare.
Det är väl bekvämlighets faktorn med ett slutet system direkt på kortet som lockar folk..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

fina grejjer, blir absolut ett/flera såna här till nästa bygge, enda felet med att bygga själv är priset och att det måste underhållas nu som då + att om man kör sli eller cf så går det åt en jävla massa extra tid till att ta bort ett kort ur slingan (tömma systemet, dra om slangarna, fylla i systemet igen, tömma slingan på luft mm...), medan här går det med bara några skruvar och så är det loss dessutom är det ingen läckagerisk på dessa kort heller.

men tycker nog att dom skulle kunna ta en större rad, iaf en 240...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Skrivet av 'para[Z:

ite;10838479']fina grejjer, blir absolut ett/flera såna här till nästa bygge, enda felet med att bygga själv är priset och att det måste underhållas nu som då + att om man kör sli eller cf så går det åt en jävla massa extra tid till att ta bort ett kort ur slingan (tömma systemet, dra om slangarna, fylla i systemet igen, tömma slingan på luft mm...), medan här går det med bara några skruvar och så är det loss dessutom är det ingen läckagerisk på dessa kort heller.

men tycker nog att dom skulle kunna ta en större rad, iaf en 240...

Är det ingen läckagerisk? jag bara frågar, har ingen aning har bara haft ett slutet system och det var bara ett kort tag..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Så om man köper ett vanligt kort och sätter på ett eget vattenblock kommer det inte gå att klocka eller vadå?

Ser man på! Vem är inne såhär lite sisådär på natten? Jo ManBearPig !

Hur som helst, jag ser fram mot tekniken.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Detta verkar lovande för oss som inte gillar att byta kylare själv på korten