Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Chrome

Kör Chrome, det ända som flyter på Asrock 330 ION

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

Tänk om Adblock fanns i verkliga livet: ingen reklam på TV, i lokaltrafiken, eller skyltar. Jag tror att man skulle må bättre om man slapp känna till att lösningarna på alla ens problem var bra erbjudanden på produkter och tjänster som man inte visste att man behövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Tänk om Adblock fanns i verkliga livet: ingen reklam på TV, i lokaltrafiken, eller skyltar. Jag tror att man skulle må bättre om man slapp känna till att lösningarna på alla ens problem var bra erbjudanden på produkter och tjänster som man inte visste att man behövde.

Själv önskar jag att Greasemonkey fanns i verkliga livet. Allt skulle funka så mycket smidigare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Tänk om Adblock fanns i verkliga livet: ingen reklam på TV, i lokaltrafiken, eller skyltar. Jag tror att man skulle må bättre om man slapp känna till att lösningarna på alla ens problem var bra erbjudanden på produkter och tjänster som man inte visste att man behövde.

Det skulle man också. Reklam kan vara bra ibland men "psykreklam" är bland det värsta som finns, kommer snart sluta använda spotify och betalversionen är inte värt för de flesta då det finns så många alternativ som att dra ner låtar från youtube även att dem också försöker dra ens uppmärksamhet gjorde en koll, och gick in på youtube nu, kanal 5 rekommenderas för dig... Att service kostar pengar och finansieras på nåt sätt är förstårligt men stora siter som blocket och youtube borde sloppa reklam helt. Reklaminspektionen borde också vara mycket hårdare. Ju mer psyk i reklamen destå oseriösare är dem som står bakom "reklamen".

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Räknar man tillbaka till sina första dagar framför en dator har nog de flesta här inne provat flera olika alternativ. Frågan som Tres undrade över kan jag lätt svara på. VARFÖR man byter?
Svar: För att en webbläsare ska starta snabbt.

Hur många läsare har inte fastnat i det sega träsket? IE användes för många år sen men dumpades relativt snabbt, efter kom Netscape om någon minns. Firefox blev det senare men som efter några år bara blev trögare och trögare. Nu gäller Chrome som faktiskt startar när man ger besked till det att göra så. Hur länge Chrome förblir snabbt återstår att se.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

vilken: firefox
varför: varför inte?

Gammal, träig, långsam och fan i mig inte säker nu när den är en del av vad den stora massan använder.. (det vill säga hackare riktar in attacker mot den webbläsaren)

Bra anledning att byta till Opera, med förhållandevis få användare.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Okej, men är det virus man skyddar sig mot? För det har jag inte haft på flera år även fast jag kör avast! free och ändå inte är direkt försiktig på internet. Så vad finns det annars för fördel?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13528-kaspersky-slapper-rapp...
Den uppseendeväckande ökningen har att göra med sårbarheter i vanliga program. Sårbarheterna gör det möjligt för hackare att infektera användares datorer när de besöker en webbsida utan att de märker det. Företeelsen kallas ”drive-by downloads.” Ett enda skadligt program kan ta sig in i en dator genom dussintals sårbarheter som finns i datorns webbläsare och i andra applikationer.

Under 2010 registrerade Kaspersky Labs produkter fler än 1,9 miljarder nätattacker och lokala virus på datorer. 30 procent, över 500 miljoner av attackerna skedde genom webbläsare. Det är en trend som sannolikt fortsätter. Andra vanliga kanaler för att sprida virus är fildelningsnätverk och sociala nätverk som Facebook och Twitter.

Citat:

Tyckte det var mycket krångligt iom att man behöver acceptera saker på varje sida?

Lite extra säkerhet mot minimalt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Har aldrig fattat vad Noscript gör? Den typ blockar java så att det ska bli säkrare eller nåt? Jag har alltid tyckt det varit krångligt så jag avinstallerade och jag har då inte fått några virus. Segar det ner FF?

Den blockar all flash, java, silverlight och script tills man godkänner sajten att köra det. Fördelen är att man aldrig kan få något skit pga dåliga sajter/reklam/länkar eller annat. All malware som kommer från websajter använder de funktioner som Noscript blockerar. Men den tillför ett lager med krånglighet där användaren själv måste bestämma vilka sajter som får köra sånt genom en whitelist. Alltså inget för ovana användare, men bra för att maximera säkerheten. Finns inget liknande på Chrome då de inte har de funktioner inbyggda som behövs för att kunna göra en riktig blockering. Han som gjort Noscript har sagt att han kommer konvertera den när Chrome har all funktionalitet som behövs.

Permalänk
Medlem

Användt Firefox hur länge som helst rekommenderade alla mina vänner osv... men de slutade med att Firefox inte längre va de snabba och lättandvända programmet... mina vänner såg en aning på mig och undrade varför segar mitt Firefox efter uppdateringen ja bara ingen aning känner så med... då ville jag testa något nytt och då var det starten då Chrome kom ut i bra version och testade det på mina vänners datorer som visade att de va grymt mycket bättre än något annat program...

Därför är jag just nu en trogen användare av Google Chrome! och aldrig vart så nöjd med allt! 10/10 av mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför man väljer chrome framför Firefox, usch säger jag.
Dessutom är designen inte den bästa heller, vad är det som är så unikt med att man kan söka i adressfältet?
Sen såg jag någon som skrev att googles address fält rättar när man skriver fel, det har jag upplevt i firefox också, sedan att man kan söka i adressfältet, vem fan är så lat och kan inte dra musen lite mer till höger för att söka.

Har alltid använt Firefox men nu gick jag över till Opera då den har varit mest stabil till skillnad från Chrome som kraschade på alla jäklar browser spel, dessutom är den ju fan inte snabbare. Opera ska få ett stort plus för att vara stabil men jag kommer gå tillbaka till firefox när den har blivit lite mer stabil.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Vad menar du här med:

Vet inte hur jag ska förklara. Allt känns bara rappare, piggare, mer 'snappy'. Min dator är ganska långsam, och min enda uppkoppling är en 3G-lina så alla små skillnader märks.

Självklart menade jag att de inte tar längre tid att rendera utan att de tar längre tid att ladda.

Att "optimeringskompilera" hjälper ju inte din uppkoppling det minsta.

Men visst, har du en långsam dator och renderingen faktiskt är ett problem så kan jag tänka mig att just du tjänar på det. Jag tror dock att det är väldigt få med nya datorer som kommer märka någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

IE startar upp direkt för mig och IE8 gjorde det också. Och ändå så har jag ingen velociraptor eller ssd eller något sånt utan en wd caviar blue 500gb. Jag tror att den största anledningen till att vissa anser att webbläsare blir långsammare med tiden är att man får mer och mer skit i webbläsaren. Addons och toolbars gör faktiskt väldigt stor skillnad i hastighet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

IE startar upp direkt för mig och IE8 gjorde det också. Och ändå så har jag ingen velociraptor eller ssd eller något sånt utan en wd caviar blue 500gb. Jag tror att den största anledningen till att vissa anser att webbläsare blir långsammare med tiden är att man får mer och mer skit i webbläsaren. Addons och toolbars gör faktiskt väldigt stor skillnad i hastighet.

Det är snarare som så att IE fortfarande är inbyggt delvis i Windows, och därför inte behöver ladda så mycket extra resurser för att starta.

Inbyggd skit är dock fortfarande skit....

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Opera och har gjort det under ett par år nu. Jag tycker den är snabbare och flyter på bättre än Chrome. Dessutom har den viss funktionalitet inbyggd som alla de övriga webbläsarna saknar. Opera Link är någonting jag gillar skarpt. Sedan är jag självklart lite skeptisk till allt som Google gör. Jag vet inte hurvida Chrome lagrar information om hur folk använder webbläsaren, men det känns rätt troligt.

Tidigare använde jag Firefox, som även idag är helt okej, men jag tycker att den går lite för långsamt. Firefox ess i rockärmen var tidigare deras add-ons. Nu har i princip alla webbläsare det, och då försvinner charmen med Firefox.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Gammal, träig, långsam och fan i mig inte säker nu när den är en del av vad den stora massan använder.. (det vill säga hackare riktar in attacker mot den webbläsaren)

Bra anledning att byta till Opera, med förhållandevis få användare.

jag har minsann inte sett något trä! och om det mot all förmodan skulle dyka upp lite trä så kan jag alltid byta tema.

gammal? i övermorgon släpps firefox 4.

långsam? med min internetanslutning är det inte webbläsaren som är problemet. Sen har jag ingen dator där hastighet är ett problem heller

Vad gäller attacker från hackare så har jag inte märkt något de 3 åren jag har använt firefox, och jag har inte ens ett antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinwe:

Det är snarare som så att IE fortfarande är inbyggt delvis i Windows, och därför inte behöver ladda så mycket extra resurser för att starta.

Inbyggd skit är dock fortfarande skit....

Är IE inbyggd i windows så att det går snabbare är det väl bara bra?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Har precis (en timme sen) gått över till Chrome efter att tidigare använt IE8 (har Windows XP, så IE9 är inget alternativ) och märkte direkt stor skillnad. Till det bättre. Det går betydligt snabbare nu. Ser just nu inget skäl att fortsätta använda IE8.

Permalänk
Medlem

Använder själv Google Chrome, det är den jag fastnat för på senare tid, för att den är stilren, snabb, enkel, går att synka smidigt med sitt google konto så man har backup på addons, bokmärken, teman och sånt dyligt.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Jag har sedan flera år tillbaka använt mig av firefox, från börja pga att det var var mycket rappare än IE (det är det fortfarande). Men i och med beta 4 till Firefox så tanka jag crome eftersom att firefox bugga med min mail. Till en början var allt frid och fröjd men nu är det några saker som jag börjar störa mig på. Det första är att om man har många flikar öppna så kan man inte längre se vilka sidor det är ( hela principen rasar). Det andra är att crome kör varje flik som en egen process vilket gör att man inte kan se hur mycket prestanda den tar av datorn. Om t.ex. aftonbladet hänger sig så kan det börja äta minne, då vet man att webbläsaren behöver startas om.
Så men den riktiga releasen av firefox så kommer jag att återgå till det
(kan dock tänka mig att det finns andra, snabbare, webbläsare)

Permalänk
Medlem

Kör mestadels med Chrome. Tycker det är snyggt och snabbt, tar liten plats på en lågupplöst 13" laptopskärm.

Körde Opera förut, men av någon skum anledning ville inte 2-finger scrollen funka i Opera så jag bytte till Chrome...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

firefox är det enda som gäller för mig. jag är anställd hos en stor sida (kan tyvärr inte gå ut med vilken) och vi har märkt av att de flesta buggar och problem vi upplever uppstår i och med safari och google chrome. övriga webbläsare fungerar bra och vi upplever aldrig kompatiblitetsproblem. Eftersom vi har så pass många besökare som vi har så måste vi dock anpassa oss efter de stora, dvs firefox och explorer. vilket också många andra företag väljer att göra. därför får man ett skönare klimat på nätet när man använder dessa två. de är även de mest tekniskt överlägsna webbläsarna som samtidigt lyckas möte "folkets" krav (OBS tänk på hur jag skrev nu innan du svarar!).

För oss är det inte lönsamt att optimera för chrome och safari. Safari ser vi dessutom som uträknade ur slaget på grund av de många brister som finns i, ursäkta, skiten.

Opera fungerar lite sådär random, men det går. Men vad jag har upplevt så är den mycket tyngre, kräver mer resurser och är dåligt optimerad för många sidor.

så därför väljer jag firefox, för att det kort och gott fungerar

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aiwzor:

Det andra är att crome kör varje flik som en egen process vilket gör att man inte kan se hur mycket prestanda den tar av datorn. Om t.ex. aftonbladet hänger sig så kan det börja äta minne, då vet man att webbläsaren behöver startas om.

Tryck skift+Esc för att visa aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Firefox för mig p.g.a:

Addons:

Adblock Plus
BarTab
BetterPrivacy
Download Statusbar
Flashblock
Ghostery
Greasemonkey
IE Tab 2
Keyconfig
LastPass
Linkification
Memory Fox
Menu Editor
NoScript
Personal Menu
RefControl
RequestPolicy
Tab Mix Plus
Tree Style Tab

Themes:

LittleFox

Greasemonkey Scripts:

Better Gmail 3
Google DeTwitter
Google Tracking-B-Gone
Imdb.com Info Hide Script
Google Images direct links
Imdb External Sites + Youtube & Subscene
Imdb - Message Board Search (using Google)
Display Only Image
YousableTubeFix

Slutligen tweakat Firefox enligt http://www.tweakguides.com/Firefox_1.html

Som ni ser gillar jag tweaking

Permalänk
Inaktiv

Har varit en Firefox trogen användare, men sen Chrome dök upp så har jag bara kört den.
Firefox är så seg så man hinner ta en fika innan webbläsaren ens har startat.

Men gillar också IE9, då den faktiskt börjar bli bättre med webbstandarder.

Permalänk
Medlem

Jag har testat IE, FF och Chrome. Men jag fastnade för Chrome, det känns som en enklare version utav FF i mina ögon så just därför sitter jag kvar på det. I övrigt inget annat som jag "behöver" som inte finns i dom andra, IE saknar förstås "snabblänks" funktionen som Chrome har. Skriver man "price..." så svarar Chrome "pricerunner" som alternativ, osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Vad är det för skitdatorer folk sitter på om ni upplever firefox som seg :S Jag har då aldrig upplevt någon av webbläsarna som sega.
Utseendemässigt är de alla okay. Men för mig vinner firefox just pga av alla underbara addons.

Permalänk
Medlem

Har varit trogen Firefox använder i många år men det har blivit allt tyngre att driva genom åren och senaste updaten verkar har problem med frysningar då både min bärbara och stationära med Win7 64bit fryser när det startas och när tyngre sidor laddas. Därför har jag börjat använde mig mer av Chrome för mer tungladdade sidor och även viss streaming media då det laddas betydlig snabbare. Stora nackdelen med Chrome är dels som nämnts tidigare att Youtube är nästan omöjligt att få igång, samt att vissa SSL och bank-id inte funkar.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Jag tror att mycket hänger på Firefox 4 när det kommer på tisdag. Har läst att det ska vara bra mycket snabbare än 3an. Lär prova det då. Kanske kommer det kännas så bra så man övergår till det igen men tror inte jag kommer göra det.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Firefox är den enda som gäller

Jag har ingen som helst förståelse för folk som ta upp designen på webbläsaren, jag skiter fullständigt i designen bara läsaren fungerar som det är tänkt vilket Firefox med diverse grymma och åtråvärda plugins gör, det är lite som om designerfolket hellre skulle välja en snygg jacka i 50 minusgrader och frysa r(o)ven av sig, istället för en som är varm, vilket låter helt sjukt. Firefox låter mig surfa obehindrat hemma (0% reklam å annan skit), där jag slipper enorma mängder reklam och popups och man kan verkligen läsa det man är på sidan för att läsa, medan jag på jobbet är tvungen att använda Internet Explorer och sidorna man besöker består av 98% reklam å annan dynga, sidorna är då en enorm utmaning och man blir oftast frustrerad å förbannad när man skall läsa det viktiga på sidan, vilket oftast resulterar i att man lämnar skiten därhän och läser det när man kommer hem, eller pluggar in den portabla versionen av Firefox som ligger på det privata USB minnet.
Tilläggas skall att jag upplever inte Firefox som slö utan tvärtom, men så har jag kanske heller inte så vansinnigt bråttom som dom flesta andra verkar ha här, jag tror att det är bättre folk lugnar ner sig lite och tar det för vad det är, istället för att leva livet i 150 knutar, för detta ser jag som ett större samhällsproblem, och det kommer nog att så småningom att leda till massjukskrivningar är jag rädd för tyvärr.

Firefox ensamt får betyget 8 av 10
Firefox inklusive ovärderliga plugins får 10 av 10

Ändring
Permalänk

Man har ju själv vart en FF användare då man tycker den överlappar IE på ALLA steg.
Sen en dag lånade jag min väns dator och han hade Chrome installerat och först trodde jag att det var något skin i FF
Chrome har ju en väldigt enkel design och för mig en aning snabbare än FF men inte så mycket och Chrome har ju också add-ons så det kompliterar det mesta varför jag använts FF för.
Plus att Gmail är väl det "bästa" mail du kan ha (enligt mig) och att du kan synka dina bokmärken osv vidare är en DRÖM då man använder sig av flera datorer.. Chrome <3

Visa signatur