ArchAge - kommande sandbox mmo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

En liten uppdatering efter att ha testat det i knappt en timme från att jag skulle välja karaktär. Spelat upp mig till level 5 och det gick snabbt

Mina första intryck sticker iväg åt alla håll men jag försöker se det mesta positivt faktiskt. Nu har jag ingen aning om vilken detaljnivå jag spelade på eller liknande men spelet har en hyfsad miljö även om det inte var lika snyggt som t ex TESO.

Fick en känsla av Everquest direkt. Relativt enkelt och tempot i fighter kändes lagom lågt. Inte så mycket action utan lite småtrevligt klickande på 1-4 samt [Ctrl+2] för min del men det kan man ju ändra lite hur man vill.

Just uppdragen kändes väl lite tråkiga nu i början och de verkar inte ha ljud på npc ännu utan det blir engelsk text bara. Möjligen finns det en del i inställningar så får se det mer i morgon.

Har jag förstått det är det F2P med fördel för de som vill spendera pengar vilket får mig att rygga till lite. Men jag ska ge det en ordentlig chans under detta CBE4 åtminstone.

Svårt att döma något så här snabbt men intrycken är mestadels positiva även om det är lite ovant med styrningen etc. Framför allt det lite lägre tempot samt känslan från Everquest gillar jag. Visst, det blir väl avancerat med mycket knappar etc senare men nu i början är det perfekt lagom nivå att kunna njuta av utan att känna mig stressad Lite som ett mmorpg ska vara, fridfullt!

Varför får de dig och "rygga" till?
De finns inga spel idag som är totalt f2p, som använder en sån stor "koding".. Detta är liksom inte snake. Vem jobbar på ett massivt spel som inte kommer ha någon sorts income över huvudtaget. Spelar man spelet seriöst, så lär man nog betala de 70-90 spänn i månaden. Kör man de f2p, så får man grinda lite mer, men spelet är inget pay2win spel om de är det som får dig o "rygga".
De har jobbat på spelet sen 2006, vad jag såg någonstans, och spelet hade till början en äldre cryengine motor. Vilket dem också uppdaterade.
För övrigt, har jag inte spelet så jag är ingen fanboy, men då jag testade Beta event 3, kan jag lugnt säga att miljön är de finaste något mmo har att erbjuda. Cryengine3 med sandbox har gett spelet stora möjligheter.
Spelet för sig i högsta detalj är bra mycket snyggare än TESO.

Permalänk
Medlem

Release date 16/9 .
Head start 12/9

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Vilken server kommer folket här inne att spela på? Vore trevligt om så många som möjligt hamnade på samma server Styra upp en sweclockersguild och representera Spelclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har följt detta spel i ca 1,5 år nu och blev glad över ett releasedatum. Är dock dåligt påläst om servrar m.m., och överhuvudtaget dåligt påläst vad gäller det faktum om spelet är moget för release överhuvudtaget... Det kan säkert de som spelat betan svara på.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte spela det men hela deras F2P till P2W har ju blivit helt rubat. Speciellt när det hamnat alldeles för mycket "skit" i deras shop för att tjäna så mycket cash som möjligt. Jag bojkottar sådana spel och betalar hellre en fast månadsavgift där alla spelar på lika villkor - och på köpet slipper man massa idioter.

Spelet i sig verkar riktigt trevligt annars, lite back to old days with Everquest!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Trion har skött Rifts F2P riktigt schysst så förhoppningsvis fixar de det lika bra i Archeage. Är ni på jakt efter ett gille blev det precis klart att friskyttarna kommer lira med en officiell sektion i Archeage.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

Är det någon som börjat spela öppna betan och har några intryck från den? Tankar själv ner det nu

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk

Tankar också ner det nu. Hoppas det funkar på min skruttdator Vilken fraktion är ni på?

Permalänk
Medlem

Finns det någon officiell Sweclockers/Sverige server?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwlabras:

Är det någon som börjat spela öppna betan och har några intryck från den? Tankar själv ner det nu

Spelade en Harani till level 11 idag (Sorcery/Occultist/Auramancer). Grafiken är riktigt bra, kontrollerna och combaten känns bra, skillsystemet verkar lovande. Det jag inte gillade under dessa första timmar med spelet är questandet som blir alldeles för "autopilot" tack vare pilarna vid dina fötter som hela tiden pekar vart du skall. Det förstör utforskandet i mitt tycke. Sen var åtminstone start zonerna för Harani väldigt trista i sin design, blev väl lite bättre mot slutet när det gick mer mot jungel tema.

Ids inte lägga mer tid på det nu eftersom inget från betan sparas, men skall nog testa det ordentligt när det släpps.

Permalänk
Medlem

Bah kommer inte förbi Crytek intro-filmen, krashar bara till desktop. Försökt med "trixen" att trycka esc, enter osv mm men inget hjälper. Snuddar jag ESC åker jag till desktop direkt Skittråkigt... hade hoppats på att testa det nu under betahelgen :/ Aja shit the same.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinos:

Bah kommer inte förbi Crytek intro-filmen, krashar bara till desktop. Försökt med "trixen" att trycka esc, enter osv mm men inget hjälper. Snuddar jag ESC åker jag till desktop direkt Skittråkigt... hade hoppats på att testa det nu under betahelgen :/ Aja shit the same.

Testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har inte en system.cfg-fil där, och då återstår endast esc-trixet, viilket inte funkar. Tack ädnå

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu provat betan i några timmar.
Lade mesta av mina skillpoints jag fick ihop på Vitalism - alltså healing.

Grafiken var helt ok, dock var texturerna på en del håll bedrövligt lågupplösta, kanske för att detta bara var en beta? Vattnet var det snyggaste jag sett i ett spel överhuvudtaget.

Någon sade tidigare att questandet blir lite på autopilot efter ett tag. Jag håller med.
Vidare känns inte systemet så innovativt; Döda 10 grisar. Gå med denna vattenhinken till grannbyn. Leverera brevet till min syster/älskare...
Dessa typer av quester var acceptabelt i MMO:s förr, men ser man t.ex. på hur man gjort i Guild Wars så har ju de kommit längre.
Vidare: De har tyvärr gjort så att den som "taggar" en mob först får credit för sin eventuella quest, vilket leder till en massa folk som väntar vid en viss mob som skall tas om hand. Störande.

Jag tycker sättet man gjort med båtar i vattnet är riktigt häftigt och innovativt - aldrig sett något liknande sedan SWG för 10 år sedan.

Avslutningsvis: Det som ska göra ArcheAge speciellt är ju dess avancerade craftingmiljö. Bara det faktum att man kan välja att satsa på ett sådant yrke istället för de "vanliga" klasserna gör ju spelet intressant.

Just nu är jag försiktigt optimistisk, men håller mig avvaktande gällande quester m.m.

Har dålig koll på deras affärsmodell, men vad jag läst på Reddit m.m så verkar många vara kritiska kring det här med Labour Points som verkar viktiga i spelet och hur man kommer över dessa utan att grinda sönder sig.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Det här kan vara det första mmo jag faktiskt lirar, förutom Runescape då. Upptäckte det för bara några dagar sedan, vilket är lite tråkigt, hade gärna följt utveckligen. Men men, så är det. Det ser riktigt bra ut. Kanske inte överdrivet bra ut om man enbart tittar på grafiken men det är ju ofta inte det viktigaste i spel (tycker jag). Själva gameplay ser väldigt skönt ut. Det blir kul att köra detta när det kommer ut.

Permalänk
Medlem

Jag snubblade igår över en video som faktiskt fick mig mer intresserad av spelet:

Han går igenom en massa saker som man inte hinner uppleva på några timmars testande, speciellt intressant tycker jag PvP verkar, närmare bestämt dessa trading runs där du fixar varor på ett ställe och sedan för dem till ett annat för att säljas, ju längre bort desto större profit. På vägen kan du förstås bli attackerad, men inte bara av fiende faction utan också från egen faction om de flaggar sig själva för PK eller liknande. Det systemet påminner mig om Silkroad Online jag spelade för många år sedan, och där var det väldigt roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Det här kan vara det första mmo jag faktiskt lirar, förutom Runescape då. Upptäckte det för bara några dagar sedan, vilket är lite tråkigt, hade gärna följt utveckligen. Men men, så är det. Det ser riktigt bra ut. Kanske inte överdrivet bra ut om man enbart tittar på grafiken men det är ju ofta inte det viktigaste i spel (tycker jag). Själva gameplay ser väldigt skönt ut. Det blir kul att köra detta när det kommer ut.

För mig som spelade Runescape för en väldig massa år sedan känns detta som det första lir som liknar det. Förhoppningsvis växer det på samma sätt som RS gjorde när man satt och nötte i webbläsaren.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Grafiken var helt ok, dock var texturerna på en del håll bedrövligt lågupplösta, kanske för att detta bara var en beta? Vattnet var det snyggaste jag sett i ett spel överhuvudtaget.

Jag tror att det är nån bugg i texturerna som gör att dom inte ändrar upplösning korrekt med distance, dvs på 1m avstånd ser du det som egentligen ska vara 1000m bort.

Hursomhelst, grafiken är lite intressant i Archeage. Om frågan är hur det ser ut, så blir det både bra och dåligt. Nej, AA matchar inte ESO i detaljrikedom. Men det är vansinnigt mycket över ESO i djup och känslan att vara i en sammanhållande värld. GW2 känns väldigt primitivt idag, som att spela i en liten instängd låda (designen är det som är bra). Animationerna är det enda som jag skulle klaga på, men då är dom inte direkt dåliga. Dom flyter inte på lika bra som GW2 och ESO.

För att illustrera djupet i Archeage:

Skulle jag göra en review i punkter:
- "Tradionellt" MMO i allt från questing till strider
- Korea MMO känns men det lider inte så farligt av det
- Utmärkta visuals
- En värld du kan drunkna i (bokstavligen också)
- Oroande cashshop, men så är det ett Korea F2P MMO...
- Inte lika bra och flytande combat mechanics som GW2 (förutom bättre combo attackar)
- Inte lika bra detaljrikedom som ESO
- Det tar rätt så många friheter med realismen, tex finns det bilar (!) och förstås kan du rida på kor, fantasy världen är lite spridd
- Gliders ger världen stor vertikal rymd
- Båtarna och vatten fysiken är den bästa jag sett i ett MMO och det enda spel jag sett där player-on-vehicle fysik faktiskt funkar
- Att kunna bygga/farma/crafta mer detaljerat än något annat MMO jag sett
- Open world PvP!!!
- West vs East med alternativ tredje faction i piraterna gör konflikten mellan sidorna enkel att förstå
- Solo players kan få problem iom att labour points begränsar dig, man tjänar mycket på att vara i ett gille/familj
- Pirater!
- Brott o straff system komplett med fängelse för spelare
- Krigszoner, slottsbyggande, verkar vara himmelriket för RP guilds, heh
- EU versionen kommer förmodligen ta minst 6 månader att matcha Ryssland versionen och ännu mer att matcha Korea versionen
- Skillnaden mellan F2P och Patron i labour regen är vansinnigt stor
- Spelet är i princip subscription eller "demo"...
- ...men å andra sidan så utpressar dom inte dig för att ens se karaktären igen efter ett avbrott, aldrig mera bara subscription MMO
== Trevligt MMO att köra tills nästa stora kommer. Det är inte perfekt, men det är stort, roligt och jag ser mig spela det otaliga timmar med guilden.

Edit: la till lite

Permalänk
Medlem

Länge sen man testade ett MMORPG men det här ser ganska trevligt ut, laddas just nu :-).

Permalänk
Medlem

Hej.

Friskyttarna är ett svenskt gäng som spelar en hel del olika spel, dom kommer starta upp en "guild" på servern Kyprosa och faction West. Välkommen att registrera dig och att ansöka dit om ni vill.

Jag heter Rupuel (om allt som det går den 12 ingame)

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Och är ni mer intresserade av East-sidan så finns www.Ruthless.se på server Eanna.

Är ett riktigt trevlig spel, jag gillar det fortfarande väldigt mycket trots att jag haft tillgång till alphan ett bra tag nu!

Permalänk
Medlem

Kommer själv köra på Dahuta, finns en stor guild alliance där med flera namn jag känner igen från GW2 tiden, heh. Kommer bli mycket PvP.

Shatigon är rätt så körd som server så det är den enda jag inte skulle rekommendera. Nåja, om du inte är spanjor.

Permalänk
Medlem

En dag till release.. Hype!

Kikade precis på guildex och de tre servrarna som är "internationella" (i.e inte Shatigon) har börjat balansera ut rätt bra vad gäller gillesantal. Kyprosa är fortfarande en aning före men väljer alla oguildade ungefär jämnt får vi nog tre riktigt välbalanserade servrar till release.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

Någon mer än jag som knappt kan hålla sig för å börja ikväll?

Visa signatur

Oops

Permalänk
Medlem

Hmm hade velat testa spelet men får felmeddelande när jag försöker installera det genom Glyph. Det kommer bara upp en ruta där det står: "You don't have the right entitlements to play this game (Error# 2028)"
What to do? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Hmm hade velat testa spelet men får felmeddelande när jag försöker installera det genom Glyph. Det kommer bara upp en ruta där det står: "You don't have the right entitlements to play this game (Error# 2028)"
What to do? :S

Öppna betan är slut, just nu kan man inte spela alls, men de som har betalat för spelet kommer att få börja spela om några timmar (head start), officiella releasen är 16.9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stankovic:

Någon mer än jag som knappt kan hålla sig för å börja ikväll?

"Lite" hypad är man allt men ändå skönt med en release på vettig tid.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Öppna betan är slut, just nu kan man inte spela alls, men de som har betalat för spelet kommer att få börja spela om några timmar (head start), officiella releasen är 16.9.

Aha, var det head starten som började idag? Trodde det var officella starten.. :S
Hade dock fortfarande velat ha det färdiginstallerat så det bara är att logga in och kicka igång när det öppnar för icke-founders.

Permalänk
Medlem

Friskryttarna ftw ..
Bara spelat lite på openbeta men det verkade vara riktigt kul iaf!
Gillar classmerging, alltid kul att kunna göra sin egen character själv och här har man massor att välja i mellan!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ha kommit online för de första.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert