Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Avstängd

varför ingen avgift på öronen vi kan ju ibland höra musik som vi inte betalar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

varför ingen avgift på öronen vi kan ju ibland höra musik som vi inte betalar för?

Dagens näst bästa Den bästa blev censurerad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag känner att någon/några kommer bli ännu rikare om förslaget genomförst. Och nu snackar vi stora summor pengar,,, blir ju en nice lön iaf.
Svensson ska betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Intressant företag copyswede smart att starta ett sånt företag och driva det som vad det verkar ett vinstgivande företag inte en intresse organisation, deras klienter måste njuta av detta dvs kultur snubbarna som kanske snart har råd att göra 2 bra svenska filmer var 20:e år.
Och inte en massa skit som de får bidrag för från svensk film att göra nått som 1400 personer går och ser på bio sen hamnar dessa långt bak i drama/dokumentär hyllan på lokala dvd butiken och filmskaparen tar en gråtstund i nån lokalblaska att det är piratkopieringen som dödade filmen. Man får vad man betalar för dvs, millenium filmerna var dock ett stort undantag då de är riktigt bra gjorda inte nån kass midsommarfest i skärgården med amerikanska fördettingar.

Jag tycker väl att jag äger en produkt tex CD skiva med musik som jag köpt(JA jag köper musik och film) men vill även ha den i en mp3 spelare eller likande så ska jag betala dessa snubbar igen om jag har förstått rätt vilket ger en eftersmak i munnen av ammoniak.
Och som flera säger så finns det minnen i de flesta robotar i industrin osv som de glömt att lägga avgift på för privatkopiering!

.

Maffia:)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Vilka av våra folkvalda representanter faciliterar detta?

För någon måste på nåt sätt ge dom mandat att hitta på sånt här och tro att det ska bli lagligt...

Du får ju tänka på att copyswede och alla som omfattas av deras utdelningar röster på partier som stödjer det hela!

Sen så är det ju lite konstigt att dom tänker ta avgift för att du kan lyssna på flera enheter, men de har inget emot att jag lyssnar på låten 120 gånger på en enhet, men lyssnar jag en gång/enhet på 3 enheter förlorar de plötsligt massa pengar... I framtidens sverige betalar vi inte 15kr/låt utan 15kr per gång vi lyssnar! härligt att man fyllt 18 vid nästa val så man kan bidra till utrensningen av dessa kapitalistsvin! Om skivbolagen tror att en låt ska bli en hit men det blir en flopp så ska de ta pengar av oss för att deras satsningar är vårt fel. Om jag har ett företag och satsar 1 miljard på ett totalt misslyckande får jag inget? Säger som någon tidigare sagt: "Veckans helgsnack: är Copyswede dumma i huvudet?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Tycker att de borde börja ta avgift på de som har en musik anläggning/internet hemma och har möjlighet att spela upp/ladda ner musik. Är man tondöv så kommer denna avgift att subventioneras. Samma subvention kommer att nyttjas på de som är färgblinda och inte kan ta del av filmerna fullt ut som laddas ner via nätet.

Visa signatur

MSI Z170A Gaming M7| Intel Skylake 6700K| NZXT X61 Kraken Watercooling| Samsung SSD 850 PRO 512 GB x2| WD 2TB Green x4| HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB 15-17-17| MSI 980 Ti gaming 6GB| -SOON- Acer XR34 Predator G-sync Monitor| Creative SoundBlaster Zx PCIe| Corsair AX1200i| NZXT H440 White| Windows 10

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det handlar nog mer om kapitalister, ska du se Som vill tjäna pengar, så mycket det bara går.

Korrekt, men å andra sidan så har sossar alltid varit ett pack som gärna skapar en pyramid med avgifter, som alla ska betala, oavsett hur långt bort du står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Skithuspapper?

Bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

När kommer skatten på toapapper? Man kan ju faktist kopiera noter på toapapper!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

var e anonymous när man behöver dem?

Haha, klockren!

Permalänk
Medlem

nån som skickar detta vidare till anon å skapar lite ddos hos CS?

Permalänk
Medlem

När företagen redan tjänar hundratals miljoner $! på sina filmer ska dem ha ännu mer?!?!?

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert "försvinna" massa pengar från företaget som ingen vet vart de har tagit vägen. Och om någon försöker hitta dem börjar människor "försvinna". Får en känsla av Scientologiska kyrkan.....

Sverigedemokrater och copyswede är det enda dåliga med Sverige. Vi borde tillsammans försöka få bort dem, vem skulle sakna någon av dem?/

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra med dessa avgifter;
Då har ju piraterna betalat för sig och kan således fildela fritt med/till/från det man betalat avgift på? 8D

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Hur föreslår du att vi ska lägga ner en privat ekonomisk förening?

Nä det går ju som inte, men kanske förändra den lagstiftning som tillåter detta vanvett. Lagen är uppenbarligen formulerad så att den går tolkas rätt galet om man lyckas få ALLA tänkbara lagringsmedium till potentiella förluster av intäkter (se mitt inlägg en bit upp) trots att de i vissa fall ej kan användas till privata kopior och trots att de i vissa fall KRÄVS för att kunna KÖPA kopior istället för att göra egna privata kopior.

Lagstiftningen var aktuell när man kunde göra CD-kopior istället för att köpa flertalet original av samma skiva. I den digitala världen är det helt galet. Det är inte Copyswede som är problemet, de är bara kapitalistsvin som vill roffa åt sig allt de kommer åt - det är snarare lagstiftningen som är åt helvete.

Eller så är lagstiftningen jättebra, det är bara det att den följs inte på ett rimligt sätt. När de går loss med sina motiveringar om avgifter finns det ingen som säger ifrån utan upphovsrättsmaffian som har staten runt sitt lillfinger ser nog till att allt som inbringar pengar kan lobbas igenom.

Håller fan på gå i taket av detta. Inte för att jag inte kommer ha råd med en ny mobiltelefon utan för att makt missbrukas på ett sånt sätt att skulle liknande fall gällande kläder eller något annat ske österut skulle vi se på det som ett hot mot deras mänskliga rättigheter. Kanske lite hårt att jämföra med men skulle vi få se detta från något annat lands ögon skulle vi skratta och fråga hur svenska kan tillåta sådant.

Skrivet av r3mpuh:

Jag tycker det är bra med dessa avgifter;
Då har ju piraterna betalat för sig och kan således fildela fritt med/till/från det man betalat avgift på? 8D

Avgiften är för privatkopiering, inte piratkopiering. Privatkopiering är helt laglig men de anser ändå att det medför förlorade intäkter, och därför ska de ha ersättning! Ungefär på samma vis som begagnathandel borde medföra betydligt större förlorade intäkter iom att privatkopiering mest sannolikt inte innebär någon förlorad utgift då ingen köper dubbla kopior av något istället för att kopiera, medan begagnathandel kan ersätta nyköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

När företagen redan tjänar hundratals miljoner $! på sina filmer ska dem ha ännu mer?!?!?

Mycket vill ha mer och det är ju dit hela världen strävar efter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är privatkopiering olagligt om jag äger orginalet, gör en kopia till mig själv och säljer orginalet? får jag fortfarande äga kopian eller måste jag betala den nya avgiften för att behålla kopian ?

Permalänk
Skrivet av woobiin:

är privatkopiering olagligt om jag äger orginalet, gör en kopia till mig själv och säljer orginalet? får jag fortfarande äga kopian eller måste jag betala den nya avgiften för att behålla kopian ?

Du får kopiera till dig själv. Avgiften tas ut när du köper mobilen/hårddisken/datorn/osv/osv/etc/etc. Du får alltså betala tolv gånger för det du tänkt köpa.

Edit: missförstod lite, men det jag skrev stämmer nog ändå.. Fast då tjänar du ju in lite igen. Vem fan vet!

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

*suck* Varför inte bara sätta hela beloppet på film/cd etc
Klart man skulle köpa en ny cd för endast 899:- (då ingår privat-kopiering)
Eller den där nya filmen (film som alla vet kostar lite mer), som hamnar väl bara på 1299:-

Ang FB gruppen "Bojkotta CopySwede" så är det ett bra ställe att börja en namnlista på. (har själv lagt mig där nu)

Men som alla sagt, undra hur långt dom kommer å sträcka sig?
Kan delvis förstå för portabel media som cd å dvd, men fysisk media som Mp3 å Hdd.
Finns det verkligen nån som privat-kopierar sin musik till nån näras portabla hdd/mp3?

Nopp detta är densamma som å betala i förväg för pirat-kopiering å inget annat. Å således bör då all jakt på pirater upphävas då dem fysiskt betalar för sig.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Efter att jag fått fundera lite så kom jag på att copysweden inte är så dåliga ändå. Företag får betala dem för att vi ska få ladda ner piratokopierat material. För nu är det lagligt att ladda ner vad man vill, eller har jag fattat fel?

Dem kommer förmodligen bli ddosade som någon skrev tidigare. Man kan ju @@@@ inte bli fiende med hela svenska folket (med undantag för de kapitalisterna som känar pengar på detta) utan konsekvenser!

Skönt att få skriva av sig lite när man blir så sur.

Permalänk
Medlem

Vad man borde göra är att lägga avgiften på musiken/filmerna osv istället. Lägg på avgiften på musikskivor, dvd-filmer, spotifyabonnemang ect. Kollektiv bestraffning är fel väg att gå.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Pzyber:

Vad man borde göra är att lägga avgiften på musiken/filmerna osv istället. Lägg på avgiften på musikskivor, dvd-filmer, spotifyabonnemang ect. Kollektiv bestraffning är fel väg att gå.

Det skulle inte branschen gå med på eftersom folk inte kommer köpa något pga det höga priset. Det "fiffiga" med hela Copyswede-metoden är ju att folk inte vet om att dom överflödiga pengar.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Vad man borde göra är att lägga avgiften på musiken/filmerna osv istället. Lägg på avgiften på musikskivor, dvd-filmer, spotifyabonnemang ect. Kollektiv bestraffning är fel väg att gå.

Vad man borde göra är att skrota hela avgiften. Det finns ingen motivering till att den överhuvudtaget ska existera. Det är helt och hållet orimligt att begära att samma person ska betala fullpris för flera kopior av samma verk, särskilt när det är kopior i olika format där ett verk ej kan överföras till annat medie utan att göra en privatkopia.

Det handlar ju om att de ska ha ersättning för uteblivna intäkter. Finns ingen reson i att ta ut en avgift för en MP3-spelare för att en kopia på MP3-spelaren leder till utebliven intäkt, eftersom det inte finns någon som helst möjlighet till någon som helst MP3-spelare (utom iPod Touch vad jag vet) där man kan införskaffa verk direkt till spelaren utan att måsta göra en privatkopia. Finns alltså ingen intäkt de kan ha gått miste om.

De har snedvridit detta väldigt bra. Från att ersätta förlorade intäkter har de fått det till en ersättning av privata kopior - oavsett om det medför förlorade intäkter eller inte. Dock borde hela lagen skrivas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnamide:

Borde vara avgift på att vara så dumma i huvudet som dom är.

De är oerhört skickliga skulle ja säga.
Försök själv gå in på regeringskansilet och be dem lagstifta om att du skall få säg en promille av försäljning av alla damsugare för att ingen längre vill köpa dina sopborstar som har framtiden bakom sig.

Undrar hur mycket den lobbyverksamheten kostat.

Permalänk
Medlem

På en mobiltelefon ringer man på! De ska fan inte ta betalt för lagringen på den.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

På en mobiltelefon ringer man på! De ska fan inte ta betalt för lagringen på den.

köp en utan minneskort så borde det inte kosta något
Gör det iafall det så är det VERKLIGEN konstigt.

Permalänk
Skrivet av armed_monkey:

vilka jävla sossar som bara ska ha av alla

Kapitalism låter mer nära verkligheten..

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigsweede:

Ha ha ha ha.. Sossar ?
Reptil twitch ?
Dags att läsa på och sätta sig in i vad "sossar" är..
Kapitalister låter mer nära verkligheten..

Amen!

Permalänk
Skrivet av celerity:

Hur motiveras såna avgifter? Jag har t.ex en backupdisk med laglig musik jag köpt via iTunes. Vad betalar jag extra FÖR?

I min värld betalar man i kassan och äger därefter det man betalat för.. annars ska det kallas abonnemang..

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem

VAFAN, nu får de griniga, giriga och korkade jävlarna ge sig. Hade det varit på Iphone hade jag i och för sig förstått i och med att den är 80% mp3 men alla mobiltelefoner?! äh fyfan om politikerna böjer sig fram "för att plocka upp tvålen" på denna med... fyfan