Uj vilken debatt! Eller vad man ska säga. Kommer mediumet VR floppa eller inte?
Själv har jag spelat spel i VR sedan 2013, har både Rift DK1 och DK2, har provat GearVR, Crescent Bay och Vive DK1. Har kört igenom hela Half-Life 2 med episoder och Half-Life: Source. Har kört igenom många andra titlar som kommit ut med tidigt stöd också. Har kört spel som använder Razer Hydra för händerna, flygsimulatorer med HOTAS och bilspel med force-feedback-ratt. Tillbehören köpte jag bara för att förbättra upplevelsen i VR, utanför det hade jag aldrig brytt mig. Det jag spelat med Razer Hydra och i Vive DK1 är det som gjort absolut störst intryck, det är som att man har riktiga minnen från en plats. Rumsspårning och spårade handkontroller kommer bli fett.
Däremot så testade jag 90-tals VR för länge sedan och jag vet hur kasst det var, så för mig har dom tidiga utvecklingskitten ytterst troligt varit mer intressanta än för folk jag känner som inte vet hur kass VR var förr i tiden. Jag hade ärligt talat köpt DK1an som konsumentprodukt ifall dom inte utvecklade den vidare, vilket jag i princip gjorde. Det som nu säljs och kommer att säljas är sjukt mycket bättre på alla fronter. Synfält, bildkvalité, spårning, latens, ergonomi och vikt, pris, tillgänglighet, möjligheten att utveckla själv gratis, tillgången till upplevelser. Jag tror jag läst ett citat att än så länge har det skapats mer innehåll för VR dom senaste åren än alla år innan gemensamt.
Jag kan däremot tänka mig att en del personer fortfarande kommer klaga på upplösningen, jämfört med att sitta framför en datorskärm eller en HD-TV så kommer VR att kännas lite low-fi. Med super-sampling eller bra anti-aliasing så känns det mycket bättre, men kommer ju kräva en saftig burk. Just kravet på hårdvara och priset på inträdet kommer begränsa hur snabbt mediumet sprider sig, många prognoser är enligt industrifolk överdrivna, 2016 kommer inte vara året VR slår igenom, men året (bra) VR först säljs till konsumenter. Entusiaster kommer att vara majoriteten av köparna, troligtvis, och kommer vara dom som visar VR för vänner och bekanta, precis som jag stoppat in folk i VR så mycket jag kunnat dom senaste tre åren
Utöver rena VR-upplevelser kör jag vanliga monitor-spel på en gigantisk virtuell kurvad monitor i VR o_O Känns nästan som att man lever i framtiden. Självklart går det inte med spel som har hög densitet på information och text p.g.a. begränsad upplösning i DK2an, men många andra spel fungerar prima
Jag kommer definitivt prenumerera på den nya siten, snart kommer det bli en hel del att skriva om med alla upplevelser som kommer lanseras. Oculus har ett förhandsevenemang innan GDC och HTC börjar snart förbokningen av Vive, bråda dagar! Kanske pris och tillgänglighet på MWC nästa vecka!