Fast varför ska redan (olika) etablerade stora plattformar få ännu mer fördelar?
Det är ju bara att sprida ut och cementera Windowsproblemet ännu mer.
Lustigt nog är det ju faktiskt just indiespelen som oftast stödjer de tre stora helt frivilligt. Och mer än så ibland när spelen dessutom utöver det även släpps på två mobila OS samt samtliga aktuella konsollmaskiner, och ibland på olika generationer av dem. Typ 10 olika plattformar. Sen har vi de olika butikerna även på datorerna, och deras lite varierande krav.
Grejen är att det är mycket enklare för spel som inte använder varenda API-inlåsning som Microsoft smugit in att göra detta.
Så en tvingande paritetsreglering skulle främst drabba ingen fattig, alltså större utvecklare av AAAA spel.
Jag tycker ändå det är fel väg att lösa det.
Det som borde tvingas fram istället är ett universalformat. USB för spel. Och kanske även andra program.
Innan någon ropar "fortfarande ohållbart" på det med, så begrunda faktumet att det i praktiken redan är vad Valve gjort med Windows-spel.
Men blir detta då inte en orättvis fördel för Valve istället? Det krävs enorma resurser för en annan spelbutik att följa det.
Det vore alltså bäst om Xbox lägger ner så spelen till Playstation blir billigare?
Eller båda kanske, så de blir billigare till Nintendo.
En minst sagt ovanlig inställning på Swecklockers...